in

Marketing lokalny w sieci – 15 praktycznych wskazówek

Marketing lokalny w sieci to zagadnienie, które ciągle zyskuje popularność. Wielu właścicieli mniejszych firm korzysta z social media i narzeka, że aktywność w nich nie przynosi wymiernych korzyści. Często można się spotkać z opiniami, że aktywność tego typu jest zbyt kosztowna i czasochłonna, jednocześnie nie dając jakichś specjalnych efektów.

 

Nic dziwnego, że tak to wygląda, jeżeli chce się osiągnąć efekty w skali lokalnej, a działa się tak jak by naszym cele odnosiły się do rynku globalnego, to nic dziwnego, że to po prostu nie wychodzi.

Dobrze jest zainteresować się różnymi lokalnymi portalami, miejscami w których warto być aktywnym i które pozwolą na dotarcie do klienta, który mieszka 3 ulice od Ciebie, zamiast do kogoś odległego o 300 km. Jasne, być może wpadnie kiedyś do Twojego miasta lub miejscowości w której mieszkasz i coś kupi, ale chyba nie chcesz opierać swojego sukcesu w biznesie o klientów, którzy być może kiedyś do Ciebie wpadną i kupią u Ciebie coś raz na bardzo, bardzo długi czas?

Aby pomóc w dotarciu do lokalnych klientów, wypromować się w lokalnej społeczności/wśród mieszkańców miasta, przygotowaliśmy listę porad, opartych o naszą wiedzę i doświadczenie. Dzięki nim, skuteczność Twoich działań w zakresie lokalnego marketingu będzie większa.

baner-ikony

 

Marketing lokalny w sieci

 

1. Optymalizacja strony pod kątem lokalnym

Zaczynając od nadania stronie lokalnego charakteru, a kończąc na doborze słów kluczowych pasujących do danej miejscowości. Załóżmy, że prowadzisz firmę w Poznaniu – warto będzie wtrącić do charakteru Twojej strony internetowej jakiś poznański akcent. Być może coś z patronami miasta, coś z koziołkiem, albo coś mniej banalnego, ale również w zrozumiały dla odbiorców sposób nawiązującego do specyfiki miasta. Dużo firm nawiązuje do lokalnych gwar/socjolektów, być może to będzie dla Ciebie dobrą drogą?

W przypadku prowadzenia firmy na Śląsku, ciekawym pomysłem może być przygotowanie dwujęzycznej strony w j. polskim oraz w śląskiej godce, podobne zabieg może przynieść dobry efekt również w rejonie kaszubskim i paru innych, które posiadają swoją silną lokalną tradycję. Odbiorcą dużo łatwiej i przyjemniej utożsamić się z kimś, kto nawiązuje do lokalnych tradycji.

slonsko-godka-bloomboard

Jednak nawiązanie do lokalnej specyfiki to nie wszystko, jeżeli chodzi o samą optymalizację strony. Należy również pamiętać o SEO, czyli w tym przypadku o doborze odpowiednich słów kluczowych, nastawionych na lokalną specyfikę. Zanim odpali się swoją stronę warto w tej kwestii zrobić dobry research.

2. Recenzje Twoich lokalnych klientów

Recenzje od klientów to bardzo ważny element każdego marketingu. W dużej mierze to właśnie one budują pozytywny wizerunek Twojej firmy, sprawiają że rośnie zaufanie do Twojej marki, a potencjalni klienci dużo chętniej podejmują decyzje zakupowe.

Bez tytułu

Dlatego należy skutecznie zachęcać swoich klientów do tego, aby zostawili pozytywną recenzję – czy to na Twojej stronie internetowej czy też na którymś z Twoich kanałów mediów społecznościowych.

Według badań około 90% klientów bierze pod uwagę recenzje podczas procesu zakupowego. Oznacza to, że duża ilość pozytywnych recenzji będzie miała wpływ prawie na każdego z Twoich klientów!

bloomboard-cytat

 

3. Uzupełnij szczegóły

Marketing lokalny w sieci to także dbałość o drobne szczegóły! Dla niektórych może się to wydawać oczywiste (i słusznie). Jednak zawsze znajdzie się ktoś kto o tym zapomni, dlatego warto o tym przypominać. Jeżeli prowadzisz lokalny biznes to koniecznie pamiętaj o tym, aby dodać takie szczegóły jak godziny otwarcia Twojego lokalu, podaj dane kontaktowe oraz oczywiście adres pod którym można Cię znaleźć. Po pierwsze – łatwiej będzie do Ciebie trafić i Ciebie znaleźć, a nawet jeżeli klient nie musi przyjść do Twojej siedziby, aby otrzymać produkt lub usługę, którą oferujesz, to podanie tych danych zwiększa Twoją wiarygodność, a na początku relacji z klientem, ta należy do jednych z ważniejszych aspektów.

lokalny-marketing-bloomboard

 

4. Optymalizacja pod kątem mobile

Dotyczy to zarówno promocji biznesu na poziomie globalnym jak i lokalnym. Nie oznacza to jednak, że tego punktu mogłoby tutaj zabraknąć. Absolutnie nie. W ciągu ostatnich paru lat rynek mobile rośnie z zawrotną prędkością i nic nie zanosi na to, aby miał w jakimkolwiek stopniu przyhamować. Dlatego należy zoptymalizować Twoją lokalną stronę pod kątem mobile. Warto również pomyśleć nad aplikacją dla Twojego biznesu.

5. Zwróć szczególną uwagę na zaangażowanie odbiorców

Zaangażowanie jest szczególnie ważne na rynku lokalnym. Dlatego powinieneś zwracać na nie szczególną uwagę. Prowadzenie lokalnego biznesu posiada sporą zaletę, jeżeli masz dużą ilość klientów, którzy regularnie korzystają z Twoich usług, w takim przypadku będziesz w stanie stworzyć społeczność, która będzie się przenikała pomiędzy osobami, z którymi na co dzień masz okazję rozmawiać na żywo, a mediami społecznościowymi. Jeżeli to Ci się uda, to zaczną się tworzyć silne i prawdziwe relacje z klientami, którzy będą dalej promowali Twoją markę .

6. Call to Action

Dobrze dobrane przyciski Call to Action, które zachęcają Twoich odbiorców do zostania klientami to podstawa sukcesu jakiegokolwiek biznesu, który zamierzasz prowadzić. Dlatego absolutnie nie wolno Ci zapomnieć o tym, aby wyraźnie przypomnieć swoim klientom, czego oczekujesz z ich strony, jakie działania powinni podjąć i zachęcać ich do tych działań.

Local-Online-Marketing

 

 

7. Bądź regularnie aktywny

Jest to istotne, aby zawsze być regularnie aktywny. Oznacza to, że nie możesz sobie pozwolić na prowadzenie działań marketingowych czy w social media od czasu do czasu. Jeżeli chcesz, aby świadomość Twojej marki była na stałym, wysokim poziomie wśród lokalnych odbiorców, to musisz zadbać o to, aby mieli oni regularną styczność z Twoim biznesem. Poza tym – regularna aktywność jest szczególnie istotna w przypadku social media. Większość platform posiada mechanizmy, które sprawiają, że nawet bardzo duży fanpage, jeżeli nie był używany przez dłuższy czas – a potem ponownie zacznie swoją działalność, to jego zasięgi bardzo mocno spadną i to na stałe. W takim przypadku bardzo często jedynym rozwiązaniem jest rozpoczęcie tworzenia danego kanału social media praktycznie od zera.

8. Pamiętaj o tym, żeby Twój content był przydatny

Dobry, przydatny content zawsze sprawdza się najlepiej. W przypadku lokalnego marketingu, warto wziąć pod uwagę lokalną specyfikę. To znaczy, nie tylko szukać ogólnych problemów klientów, jakie mogą oni mieć, ale konkretnych problemów ludzi, którzy mieszkają w okolicy i postarać się je rozwiązać.

lokalny-marketing-bloomboard

 

9. Dostosuj język do odbiorców

Jest to bardzo ważne, aby wiedzieć kim są Twoi odbiorcy. Zwykle bierze się pod uwagę głównie to ile mają lat, co robią, jakie mają zainteresowania i tak dalej – pewien standard. W przypadku działań lokalnych należy wziąć szczególnie pod uwagę, specyfikę danego miasta, miejscowości lub regionu i wpleść ją w swój język komunikacji. Nie oznacza to, że zawsze trzeba używać lokalnej gwary, czasami wystarczy odnieść się do jakichś lokalnych wydarzeń i tak dalej. Dlatego warto regularnie śledzić co się dzieje w okolicy.

bloomboard-ramka-marketing

 

10. Promocje i konkursy

Różnego rodzaju promocje i konkursy to świetny sposób na to, aby zachęcić swoich odbiorców oraz klientów do partycypacji w Twoich kanałach komunikacji. Dlaczego? Zwyczajnie, jeżeli zachęcisz w ten sposób do swoich social media, to po prostu będzie opłacało się na nie wchodzić. Część firm tak przyzwyczaiła swoich klientów do różnych promocji w social media, że odbiorcy traktują to jako pewien standard i zwyczajnie tracą zainteresowanie jeżeli na danym fanpage, nie znajdą żadnych kodów rabatowych czy czegokolwiek w tym stylu.

11. Korzystaj z retargetingu

Retargeting sam w sobie jest dobrym pomysłem, ale warto korzystać z niego również po to, aby otrzymywać recenzje od swoich klientów. W końcu… nie każdy musi wpaść na to od razu nie?

retargeting cycle

 

12. Reklamy lokalne

Kiedy wykupujesz reklamy w ramach różnych kanałów social media, pamiętaj aby ograniczyć je do lokalnego zasięgu. Dzięki temu będą docierały wyłącznie do osób z okolicy. Dzięki temu trafisz do tych osób, do których chcesz. Proste i skuteczne.

baner-facebook-2

 

13. Pamiętaj o lokalizacji tworząc landing page

Twój landing page to miejsce, w którym bezpośrednio sprzedajesz swój produkt. Dlatego bardzo ważne, żeby on również był odpowiednio zlokalizowany. Nie możesz pozwolić sobie na to, aby prowadzić skuteczne działania marketingowe na wszystkich wcześniejszych poziomach, a zepsuć coś na tym – w gruncie rzeczy jednym z ważniejszych o ile nie na najważniejszym poziomie.

14. Lokalna reklama AdWords

Nie wyrzucaj pieniędzy w błoto. Jeżeli prowadzisz kampanię AdWords to koniecznie musisz skonfigurować ją tak, aby trafiała do osób z Twojego regionu. Dzięki temu nie wydasz niepotrzebnych pieniędzy na reklamowanie np. swojej restauracji z Gliwic w Przemyślu i na odwrót. Warto również wspomnieć w metascripcie o tym, że Twoja firma znajduje się w tym i tym miejscu.

local-search-stats

 

15. Prowadź monitoring internetu oraz social media

Jeżeli ktoś o Tobie wspomni gdzieś w internecie – czy to na jakimś portalu czy w social media, to dzięki monitoringowi będziesz mógł możliwie szybko zareagować oraz na przykład ustosunkować się do negatywnych opinii na temat Twojego biznesu. Jest to bardzo przydatne i potrzebne. Dzięki temu można zatrzymać potencjalny kryzys w mediach społecznościowych zanim się w ogóle zacznie, a jak dobrze wszystkim wiemy – kryzys w mediach społecznościowych potrafi wygenerować poważne straty dla biznesu niezależnie od tego czy jest on lokalny czy globalny.

baner-duzy

Komentarze

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

Maksymalizowanie zysków z klienta, czyli Customer Lifetime Value w praktyce!

Eksperymenty marketingowe, które przyniosły efekt WOW! cz.1- Bluerank