in

Mierzenie efektywności działań w social media

Mierzenie efektywności działań w social media jest podstawą sukcesu w marketingu. Chcąc osiągnąć dobre efekty w naszych działaniach powinniśmy cały czas mierzyć, badać i obserwować jak sprawdzają się różne rodzaje contentu, różne praktyki i działania. Tylko w ten sposób będziemy mogli określić ich efektywność oraz zmodyfikować swoją strategię działania pod kątem osiągnięcia wyższej efektywności.

 

Nie chodzi jednak o to, żeby robi pomiary dla pomiarów. Ważne jest również to, żeby wiedzieć w jaki sposób to robić, z jakich korzystać narzędzi oraz co należy mierzyć i jakie wyniki na co się przekładają. Dopiero kiedy będziemy wiedzieli na co zwracać szczególną uwagę, jakie symptomy mogą być niepokojące, a jakie mogą dawać nadzieje, dopiero wtedy będziemy w stanie osiągnąć najlepszą efektywność.

Dlatego przygotowaliśmy dla was obszerny materiał, w którym podzielimy się z wami naszą wiedzą oraz doświadczeniem na ten temat. Zapraszamy do lektury!

baner-ikony

Mierzenie efektywności działań w social media

 

1. Określ swoje cele

Pierwsze co musisz zrobić to określić swoje cele. Musisz wiedzieć co chcesz osiągnąć, co jest dla Ciebie ważne, co chcesz badać i jakie efekty będą dla Ciebie zadowalające. Bez tego nie będzie sensu niczego mierzyć.

Na przykład – musisz wiedzieć czy Twoim celem jest większa ilość lajków na Facebooku, większa oglądalność pod Twoimi filmikami na YouTube, a więc zasięg, czy też może większa ilość komentarzy, lajków i udostępnień, czyli upraszczając zaangażowanie. A może wcale nie potrzebujesz dużego zaangażowania, ani zasięgu, ale po prostu interesuje Cię zwiększenie świadomości marki w pewnej, nawet małej niszy, albo jedynym co Cię interesuje w prowadzeniu social media to zwiększenie poziomu sprzedaży (pomijając czy jest to możliwe przy niskim zaangażowaniu i braku lajków).

social-media-goals-bloomboard

Jeżeli to określisz to będziesz w stanie dużo efektywniej badać swoją efektywność, przede wszystkim dlatego, że będziesz wiedzieć jakich użyć narzędzi i jakie wskaźniki są dla Ciebie ważne.

Przykładowymi celami może być zwiększenie zasięgu, ruch na stronie, większa ilość leadów sprzedażowych, zwiększenie świadomości marki, stworzenie społeczności, która będzie nas dalej promować i tak dalej. W zależności od tego jaki cel wybierzemy, powinniśmy zwracać większą uwagę na inne dane. Dlatego zanim przystąpimy do określenia tego jakie współczynniki są dla nas ważne, powinniśmy określić jakie są nasze cele, o nas będzie zadowalało, a jakie wyniki będą dla nas niedostateczne. Jest to absolutna podstawa i fundament działań.

2. Na co zwracać uwagę przy poszczególnych celach?

Zaangażowanie w social media/budowanie społeczności: lajki, tweety, komentarze, udostępnienia, retweety, subskrybcje i tak dalej – zależy od konkretnego kanału w social media.

Świadomość marki: najważniejsze co należy badać w przypadku budowania świadomości marki to udostępnienia oraz zasięg, który udało się nam wygenerować oraz ewentualnie w artykułach lub wpisach blogowych, które dotyczą naszej marki.

Generowanie leadów: Tutaj najczęściej będzie to ilość pobrań naszego lead magnetu oraz maili, które przy okazji zostawili nam nasi odbiorcy.

3. Badanie trendów

Mierzenie efektywności działań w social media jest bardzo ważne, również dlatego, że pozwala na obserwowanie oraz szacowanie dalszego rozwoju różnych trendów. Dzięki temu można weryfikować swoje działania oraz sprawdzać czy różnego rodzaju nowostki faktycznie się sprawdzają, czy są tylko ciekawostkami, które są zapowiedziane jako trendy, ogłoszone w ten sposób przez różnych ekspertów, ale de facto nimi nie będąc. Zwykle eksperci mają miano ekspertów nie przez przypadek, ale różnie to bywa, a poza tym… Czasami coś może sprawdzać się u 90%, ale u Ciebie niekoniecznie, bo Twoja branża jest w jakiś sposób specyficzna. I wiesz co? Nigdy nie wiadomo, czy nie będziesz należeć do tych 10%, które powinny zachowywać się trochę inaczej, dopóki nie dokonasz odpowiednich pomiarów.

cytat-social-media-bloomboard

 

4. Sprawdź kiedy Twoi użytkownicy przeglądają Twój fanpage

W większości przypadków godziny publikowania są dosyć łatwe do określenia i będzie to coś z przedziału od 10 rana do 22. Jednak, istnieją przypadki, w których będzie inaczej. Po prostu zdarzają się wyjątki. Czasami będzie to różnica o 1-2 godziny, ale czasami może być większa. Czasami godzina szczytu może być nietypowa. Dlatego warto dokonywać odpowiedni pomiar. Tylko w ten sposób można mieć pewność czy wybierane przez nas godziny publikacji są optymalne, czy może jednak należy je w jakiś sposób zmodyfikować.

5. Badaj w jaki sposób ruch w social media przekłada się na leady i sprzedaż

Jest to bardzo ważne. Pamiętaj, że posiadanie swojej społeczności, szerokiej świadomości marki i tak dalej jest bardzo ważne. Pamiętaj również, że nie zapłacisz lajkami za prąd, nie zapłacisz nimi swoim pracownikom oraz kontrahentom. Dlatego większe zaangażowanie w social media, nie może być celem samo w sobie na dłuższą metę.

leads-social-media-bloomboards

Musisz obserwować i mierzyć w jaki sposób Twoje działania w mediach społecznościowych przekładają się na sprzedaż. W tym celu ważna jest segmentacja klientów.

6. Poprawiaj i powtarzaj

Jeżeli jakieś działanie nie przyniosło dobrych efektów, a powinno – zbadaj to. Czasami jest tak, że wpadłeś na świetny pomysł, naprawdę świetny pomysł, nie tylko w swoim wyobrażeniu, ale również w potencjalnym odbiorze osób, do których chcesz trafić. Jednak z jakiegoś powodu okazał się być niewypałem. Nie przejmuj się tym, tylko lepiej sprawdź co było nie tak. Być może źle skonstruowałeś posta w danym kanale social media, być może opublikowałeś o godzinie, w której Twój fanpage odwiedza wyjątkowo mało osób i tak dalej. Właśnie do tego, aby to określić służy analityka oraz mierzenie skuteczności działań. Czasami wystarczy poprawić parę detali i wrócić z tym samym pomysłem, ujętym tylko trochę inaczej i osiągnąć naprawdę zdumiewające efekty.

7. Określ cenę i zysk jednej konwersji

Jeżeli wszystko ma się kalkulować to musisz zmierzyć te dwa najważniejsze czynniki. Przede wszystkim koszt uzyskania jednej konwersji oraz zysk, który z niej płynie. W ostatecznym rozrachunku i na dłuższą metę musisz wychodzić z tym na plus – co jest oczywiste, ale nie w każdym wypadku łatwe do zaobserwowania.

Dalszym celem powinno być jak największe obniżenie ceny jednej konwersji oraz maksymalizacja zysków z konwersji. Za pomocą odpowiednich pomiarów, będziesz w stanie przybliżyć się do osiągnięcia jak najlepszych efektów.

baner-facebook-2

8. Weryfikuj swoje cele

Na początku pisaliśmy, że podstawą jest określenie swoich celów. Jednak może zdarzyć się tak, że popełniliśmy w tym błąd. To również można zweryfikować. Jeżeli teoretycznie realizujemy nasze cele, ale nasz biznes nie radzi sobie w żaden sposób lepiej, to bardzo możliwe, że powinniśmy mierzyć coś innego i przyłożyć większą uwagę do innego obszaru działań niż by nam się to mogło wydawać. Teoretycznie jest to oczywiste, jednak warto o tym przypominać, bo z takich powodów zbankrutowała naprawdę ogromna ilość firm.

9. Liczba fanów/followersów

Jest to chyba najprostszy współczynnik jaki można zmierzyć. Jeżeli zwiększa nam się ilość naszych fanów czy followersów, to dobrze. Jeżeli nie lub spada to źle. Oczywiście ważna jest również struktura i zaangażowanie naszych fanów, ale sam fakt, że ich przybywa jest dobrym sygnałem.

10. Zasięg

Zasięg to ilość osób, do których dotarliśmy. Na różnych portalach internetowych jest mierzony w trochę inny sposób, trudno jest dokładnie określić do ilu osób dotarliśmy, jedna co do zasady im większy zasięg tym lepiej. Co nie oznacza, że niski zasięg, z dużym zaangażowaniem również nie potrafi by skuteczny – wręcz przeciwnie, co pokazuje przykład LinkedIn. Zdarzają się przypadki gdy 300 odbiorców z tego portalu potrafi firmie przynieść większy zysk niż 10 000 odbiorców z Facebooka.

11. Stopa konwersji

Różne działania, różnymi działaniami, ale bez sprzedaży nie da się za daleko ujechać. Stopa konwersji jest jednym z najważniejszych czynników, który absolutnie należy badać. Nie da się od tego uciec.

bloomboard-social-media

 

12. Mierzenie efektywności działań w social media, a komentarze pod wpisami

Wydaje Ci się, że komentarze są mało ważne? Masz rację, wydaje Ci się. Im większe zaangażowanie wśród Twoich odbiorców, tym większe wzbudzasz zainteresowanie. Dyskusje sprawiają, że niektórzy Twoi klienci zamieniają się w stałych klientów, czy nawet adwokatów Twojej marki, osoby które same promują Twoją markę, ponieważ w nią wierzą i zgadzają się z jej wartościami. Poza tym – zdarza się, że dobra dyskusja pod wpisem, sama sobie potrafi być świetnym contentem. Badając ilość komentarzy pod wpisami bierz pod uwagę, że nie wszystkie rodzaje postów prowokują komentarze.

13. Poznaj swoich odbiorców

Dokonując różnych pomiarów w social media będziesz w stanie dowiedzieć się więcej o swoich odbiorcach. Im więcej wiesz o ich nawykach, preferencjach i problemach tym lepiej jesteś w stanie reagować na ich potrzeby.

Jeżeli przez dłuższy czas prowadzisz działania w social media na większą skalę – to po pewnym czasie zaczniesz rozpoznawać problemy swoich odbiorców, dzięki temu będziesz mógł stworzyć produkt, który będzie sprofilowany właśnie pod tym kątem. Możesz uwierzyć – tego typu produkty zarabiają na siebie.

Jednak dobra znajomość swoich odbiorców to więcej korzyści. Dzięki temu będziesz mógł dobrać do ich potrzeby odpowiedni content, język czy określić dokładnie na jakie kanały social media stawiać oraz w jakich kanałach komunikacji umieszczać jaki content. Im większa jest skala Twoich działań tym większe ma to znaczenie.

14. Zwiększ efektywność swojego zespołu

Regularne badanie efektywności działań pozwoli Ci również określić wydajność Twoich pracowników. Być może któryś z nich lepiej radzi sobie na Twitterze, a inny na Facebooku, a jeszcze inny na Instagramie? Bardzo możliwe, że o tym nie wiesz. Jednak gwarantujemy, że jesteś w stanie to zmienić. Wystarczy mierzyć ich wydajność pod tym kątem, obserwować i analizować, a następnie dopasować obowiązki względem jak najlepszej wydajności.

bloomboard-social-media-cytat-efektywnosc

 

15. Oszczędność czasu

Kiedy mierzysz efektywność swoich działań, to po pewnym czasie możesz zaobserwować, że jakiś kanał social media po prostu nie daje żadnych efektów. Żaden content się nie sprawdza – po prostu Twoja marka w danym kanale social media, pomimo tego, że sprawdza się gdzieś indziej, to w tym nie sprawdza się w ogóle. Wniosek? Przestań się nim zajmować, albo kompletnie zmień strategię. Dowiesz się, że powinieneś to zrobić tylko, jeżeli będziesz regularnie mierzył swoją efektywność.

16. Wybierz najlepsze hashtagi

Hashtagi mają największe znaczenie na Instagramie oraz Twitterze, chociaż sprawdzają się również na Facebooku, ale raczej do kategoryzowania swojego contentu, niż do jego promowania.

Dobór odpowiednich hashtagów może znacznie zwiększyć popularność Twoich postów. Dlatego należy regularnie mierzyć ich efektywność. Dobrym pomysłem jest wyszukiwanie najpopularniejszych hashtagów, a następnie wykorzystywanie ich w swoich postach.

Opinie ekspertów

111

Joseph Hirschhorn Howard, Marketing Manager z firmy Masslight oraz twórca WordPress Buffs:


Najważniejszą metryką, którą warto badać jest pozyskania nowego klienta. Określenie tego współczynnika pomoże Ci oszacować w jaki sposób rozwija się Twój biznes, na co powinieneś zwrócić uwagę. Warto zaznaczyć, że jeżeli koszt pozyskania nowego klienta będzie zbyt wysoki, to nie ma szans, żeby Twój biznes osiągnął sukces na dłuższą metę. Oczywiście inne metryki również są ważne, ale według mnie to właśnie na tej należy się skupić jako pierwszej.

Joseph Hirschhorn Howard

 

robyn-round-final

Robyn Tippis, współpracowała w zakresie marketingu z takimi firmami jak MTV, Yahoo!, Mozilla, Cisco:


Absolutnie najważniejszy jest koszt pozyskania nowego klienta. Oprócz tego bardzo ważne jest poznać jak długo trwa cały proces sprzedaży, od nawiązania pierwszego kontaktu, aż do przelania pieniędzy na konto klienta. Zwykle trwa to około 3 miesiące, ale w różnych branżach potrafi wyglądać to trochę inaczej. Trzeba również brać pod uwagę wartość klienta. W najlepszym przypadku udawało nam się sprawić, że koszt pozyskania jednego klienta wynosił około 200$, a jego średnia wartość ok. 35 tys. $. Nie ukrywam, przyniosło mi to naprawdę dużą satysfakcję!

Robbyn Tippis

 

222

Mike Shaw, specjalista od SEO marketingu w firmie Tower, pracował z takimi firmami jak Mercedes Benz, Travelzoo, Insider-Journeys:


Metryka na, którą najbardziej lubię zwracać uwagę to zaangażowanie odbiorców. Jeżeli jest wysokie, to znaczy, że content, który im dostarczamy jest dobrej jakości, a działania marketingowe są sprawne. Według mnie należy zwrócić szczególna uwagę na share’y, komentarze, świadomość marki oraz podlinkowanie przez inne strony/użytkowników. Komentarze oraz świadomość marki są bardzo ważne, ponieważ pokazują w jaki sposób widzą nas odbiorcy oraz w jaki sposób będą postrzegały nas osoby postronne.

Mike Shaw

 

333

Carolyn Wilman, doświadczona strateg Digital Marketingu:


Może to zabrzmi banalnie, ale najważniejszą metryką wg mnie jest poziom sprzedaży. Celem marketingu zawsze powinno być zwiększenie poziomu sprzedaży. Wszystkie inne statystyki tak naprawdę nie mają znaczenia, jeżeli nie przekładają się na efekty. Celem pomiarów efektywności powinno być sprawdzenie jakie działania się sprawdzają, a jakie nie, aby nie wydawać niepotrzebnie pieniędzy i nie marnować czasu na działania, które nie dają efektów.

Carolyn Wilman

 

44

Jacob Molz, szef komunikacji w ISS24/7:


Może zabrzmi to trochę niekonwencjonalnie, ale według mnie najważniejszy jest autorytet, który uda się stworzyć marce. To znaczy – jeżeli coś stworzymy, to ludzie za tym idą. Jeżeli powiemy, że coś jest dobre, to ludzie uznają, że jest to dobre, jeżeli powiemy, że warto coś kupić to oni to kupią. Moim zdaniem należy mierzyć swoją efektywność właśnie na podstawie tego jakie przełożenie na naszych odbiorców ma nasz content.

Jacob Molz

 

Opinie pochodzą z tekstu opublikowanego na portalu Docurated. Więcej wypowiedzi ekspertów na ten temat można znaleźć w TYM artykule.

Narzędzia

1. Hootsuite

Hootsuite jest uważane za jedno z lepszych darmowych narzędzi do mierzenia efektywności w social media. Jest wymieniane praktycznie przez wszystkich ekspertów od social media. Za jego pomocą można obsługiwać Twittera, Facebooka, LinkedIn, WordPressa, Foursquare czy Google+. Dobrze sprawdza się do zarządzania różnymi kanałami komunikacji.

hootsuite

 

2. Keyhole

Za pomocą Keyhole będziesz w stanie zbadać trendy oraz pozyskać szczegółowe dane na temat działań oraz trendów w ramach takich kanałów komunikacji jak Twitter, Facebook czy Instagram. Keyhole posiada intuicyjny i łatwy do udostępnienia współpracownikom interfejs. Za jego pomocą możemy mierzyć skuteczność hashtagów, słów kluczowych, otrzymywać na bieżąco ważne informacje w czasie rzeczywistym, sprawdzać okresy największej aktywności użytkowników i tak dalej. Bardzo praktyczne narzędzie.

white-background-logo

 

3. SocialMention

SocialMention to agregat podobny do Google Alerts, ale przeznaczony wyłącznie do social media. Za jego pomocą będziesz w stanie sprawnie obserwować co różne osoby mówią na temat Twojej marki w ramach mediów społecznościowych. Proste i bardzo praktyczne narzędzie.

social-mention-logo

 

4. Buffer

Buffer to takie narzędzie, którego nigdy nie może zabraknąć w kontekście przydatnych narzędzi w social media. Za jego pomocą można mierzyć zaangażowanie odbiorców, planować działania w social media etc. Warto wrócić uwagę, że za pomocą Buffera otrzymamy informacje jedynie o tych wpisach, które umieściliśmy w social media za pomocą tej aplikacji.

buffer

 

5. BuzzSumo

Świetne narzędzie, które przydaje się w pracy praktycznie każdej osoby, która ma cokolwiek związanego z internetowym marketingiem. Za jego pomocą możemy obserwować jaką popularnością cieszy się nasz content, jaki content jest popularny, jak radzi sobie konkurencja etc. W ten sposób możemy dowiedzieć się jaki content najlepiej sobie radzi w internecie i zdobyć cenne źródło inspiracji.

buzzsumo-LRG-white-bluebg

 

6. Klout

Klout to bardzo ciekawe narzędzie, które posiada swój własny system oceniania skuteczności działań. Niektórzy uwielbiają to narzędzie, uważając je za bardzo praktyczne. Inni niemal dosłownie go nienawidzą, twierdząc, że system oceniania Klouta jest niewymierny i nie ma żadnego zastosowania. Warto wypróbować samemu i wyrobić swoją opinię.

klout

 

7. Google Analytics

Tego narzędzia nie mogło tutaj zabraknąć. Nie trzeba go nikomu przedstawiać, ani opisywać. Jednak, jeżeli z niego nie korzystasz, to po prostu zacznij. End of story.

logo_lockup_analytics_icon_horizontal_black_2x

 

8. Bitly

Kolejne narzędzie, które powinno być podstawą działania każdego marketera. Za jego pomocą możesz skracać linki, a następnie otrzymywać informacje na temat ilości wejść w dany link itp. Bardzo praktyczne.

Bit.ly_Logo.svg

 

9. SumAll

To narzędzie, które pomoże Ci dojrzeć tzw. „big picture”. Dostarczy Ci sporą ilość różnych danych, dotyczących wszystkich kanałów komunikacji, których używasz oraz ich wzajemnych relacji. Bardzo ciekawe narzędzie.

sumall-logo-1

 

10. Simply Measured

Simply Measured pomaga zmierzyć i przeanalizować Twoją płatną aktywność, to znaczy różnego rodzaju płatne reklamy. Warto pamiętać, że jeżeli za coś bezpośrednio płacimy, to tym bardziej warto zbadać efektywność. Jednak pamiętaj, że nawet organiczny, „darmowy” zasięg nie jest tak naprawdę darmowy. W końcu ktoś musiał stworzyć content, ktoś musiał go wrzucić do internetu etc. Nawet jeżeli robisz to sam, to czas również ma swoją wartość.

Simply Measured

 

baner-duzy

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

Wywiad – Urszula Phelep, francuski łącznik

Maksymalizowanie zysków z klienta, czyli Customer Lifetime Value w praktyce!