in

Czym jest automatyzacja marketingu? – Przewodnik po marketing automation

Automatyzacja marketingu to ciekawy temat, którym warto się zainteresować. Dlaczego? Są takie dni, w których absolutnie nie mamy na nic czasu i chcielibyśmy, żeby wszystko było zrobione za nas. W takich dniach marzymy o automatyzacji, ale nie tylko tytułowego marketingu, ale praktycznie każdego aspektu naszego życia, w którym musimy włożyć jakikolwiek wysiłek. Po prostu wszystko co mamy do zrobienia nas wtedy przerasta.

automatyzacja-marketingu

Oczywiście nie mamy receptury jak zautomatyzować każdy aspekt naszego życia, ale za to chętnie przedstawimy wam ideę automatyzacji marketingu, która pomoże wam zaoszczędzić całkiem sporo czasu oraz zwiększyć ogólną efektywność ogółu podejmowanych działań marketingowych.

Warto na wstępie nadmienić, że automatyzacja marketingu posiada swoich silnych zwolenników, którzy twierdzą, że zastosowanie tej technologii potrafi przyczynić się do zwiększenia sprzedaży nawet o kilkadziesiąt procent oraz przeciwników, którzy uważają, że nie ma żadnych szans na to, aby móc zautomatyzować kontakt z odbiorcami w skuteczny sposób i prędzej czy później kończy się to jakąś katastrofą. Naszym zdaniem wnioski na ten temat najlepiej wyciągnąć samemu, natomiast postaramy się dać wam ku temu jak najlepsze podstawy.

 

baner-ikony

Czym właściwie jest automatyzacja marketingu?

Jest to prowadzenie działań marketingowych za pomocą oprogramowania oraz narzędzi przeznaczonych do zbierania informacji na temat klientów, wspomagających analizowanie danych, planowania publikowania contentu oraz automatyzacji interakcji z odbiorcami.

marketing-automation-bloomboard

Co to oznacza w praktyce?

Dzięki automatyzacji marketingu będziemy wiedzieć więcej na temat naszych odbiorców, będziemy w stanie zaplanować publikację contentu na godziny, w których będziemy robili coś innego, usprawnimy analizowanie danych – a więc będziemy mogli lepiej dopracować naszą strategię marketingową etc. Innymi słowy zaoszczędzimy dużo czasu. Ostatecznym celem jest oczywiście zwiększenie zysków.

Na starcie warto zaznaczyć, że bez dobrze wykonanej analizy tego kim są nasi odbiorcy, bez dobrze przygotowanych modeli ich zachowań oraz wzorcowych scenariuszy działania, nie jesteśmy w stanie wprowadzić sprawnej automatyzacji marketingu. Oznacza to więc, że musi się on opierać o ogromne ilości przetworzonych danych oraz sprawną implementację w całym systemie funkcjonowania naszej firmy. Nie wystarczy tylko wprowadzić „jakąś tam ciekawostkę”, tylko trzeba przemodelować cały sposób funkcjonowania naszej firmy, właśnie pod tym kątem. Dobrze pamiętać, że będzie to dotyczyło nie tylko działu marketingu, ale również działu sprzedaży.

Automatyzacja marketingu – gdzie i jak stosować?

Teraz kiedy wiesz czym mniej więcej jest automatyzacja marketingu, przedstawiamy Ci kilka zaleceń na temat tego co robić, a czego nie robić. Warto również pamiętać o tym, że automatyzacja marketingu najlepiej sprawdza się w takich obszarach jak maile oraz ich segmentacja, drugi obszar to social media, a trzeci to landing page.

1. Nie automatyzuj w ciemno obecnych procesów

Nie należy w ciemno automatyzować procesów, które obecnie istnieją w Twojej firmie. Należy albo je przemodelować, albo wymyślić kompletnie od nowa. Inaczej powstaną jakieś dziwne potworki, które do niczego nie będą pasowały.

automatyzacja-marketingu-bloomboard

2. Zautomatyzuj mailing, dbaj o klientów

Regularne wysyłanie contentu do osób, które już skorzystały z Twojej oferty to bardzo dobry pomysł. Oczywiście musi być to content nastawiony na realne rozwiązywanie ich problemów, dostarczanie czegoś zabawnego lub edukującego. To jaki content wybierzemy w tym momencie powinno być efektem głębokiej analizy potrzeb naszych odbiorców. Jednak warto pamiętać o tym, że automatyzacja mailingu sprawdza się świetnie. Bardzo ważne jest to, aby nie zapomnieć o swoich starych klientach na rzecz nowych. Ten błąd kosztował wiele firm, wiele pieniędzy.

Warto pamiętać o tym, że maili nie powinno się wysyłać zbyt często. Osobiście polecamy wysyłkę raz na tydzień, robienie tego częściej może spowodować, że odbiorcy zaczną nas masowo traktować jako spam i rezygnować z naszej subskrybcji, natomiast rzadszy mailing będzie zwyczajnie zbyt rzadki.

3. Nie wysyłaj jednej ogólnej wiadomości

Za pomocą automatyzacji marketingu jesteś w stanie opracować różne rodzaje maili i dzięki temu możesz w pewnym stopniu spersonalizować treść, w taki sposób, aby po prostu nie skończyła w śmietniku za pomocą paru kliknięć.

4. Zintegruj automatyzację z Inboud Marketingiem

Zadaniem Inbound marketingu jest dostarczenie odbiorcy treści, dzięki automatyzacji odbiorcy mogą ją otrzymać praktycznie chwilę po tym gdy wyrażą chęć, aby posiadać dany content. Ułatwia to życie zarówno Tobie jak i Twoim potencjalnym klientom.

5. Używaj imienia odbiorcy

Używanie imienia odbiorcy to najprostszy sposób na to, aby spersonalizować maila lub wiadomość w social media, którą wysyłamy.

mail-marketing-bloomboard

6. Automatyzacja marketingu, a segmentacja

Segmentowanie swoich odbiorców jest niezwykle ważne. Dlatego powinieneś to robić na podstawie pozyskanych informacji. W ten sposób będziesz w stanie lepiej dopasować wiadomości do konkretnych grup odbiorców oraz w większym stopniu odpowiadać na ich potrzeby.

7. Twórz subspołeczności

W gruncie rzeczy jest to bardzo podobne do segmentacji, tylko że zamiast mailowo, będziesz to robić na Facebooku lub w innych mediach społecznościowych. Zgromadź część swoich odbiorców wyjątkowo zainteresowanych danym tematem. W ten sposób wyodrębnisz kolejną grupkę, wobec której będziesz mógł łatwiej i skuteczniej zautomatyzować działania marketingowe.

8. Zmiana relacji z odbiorcą

Pamiętaj, że od początku musisz zabiegać o to, żeby zmieniać relację z odbiorcą. Dlatego w pierwszym mailu należy się przedstawić. W ten sposób z kogoś kompletnie obcego stajesz się trochę mniej obcy. Jednak to za mało. Swoimi mailami należy dążyć do tego, aby zmienić relację na taką, w której Twój odbiorca staje się Twoim klientem. Tutaj bardzo dobrze jest sprzedać coś bardzo taniego (na granicy opłacalności), co nie będzie Twoim źródłem dochodu, ale zmieni relację z odbiorcą. Następnym etapem będzie oczywiście sprzedanie już-klientowi właściwego produktu. Oczywiście cały proces powinien trwać odpowiednią ilość wiadomości.

9. Nie automatyzuj wszystkiego

To bardzo ważne, aby nie automatyzować wszystkiego. Jeżeli wpadniesz w tego typu pułapkę to Twoje działania będą dużo mniej skuteczne. Dlaczego? Po prostu nie da się wszystkiego zautomatyzować! Dlatego warto w pewnej proporcji wmieszać wiadomości, które będą całkowicie przeznaczone dla danego odbiorcy i nie będą miały nic wspólnego z automatyzacją. Oczywiście wymaga to trochę wysiłku, ale na szczęście nie się to ze sobą wymierne korzyści.

Natomiast jeżeli ich nie niesie – bo np. Twoi klienci nie mają takich oczekiwań, to spokojnie możesz postawić na większą automatyzację. Pamiętaj, że najważniejsze jest badanie potrzeb swoich klientów oraz testowanie tego czy dane rozwiązanie dobrze się sprawdza.

10. Bądź ludzki

Szczególnie jeżeli automatyzujesz swój marketing to musisz udowodnić, że jesteś człowiekiem. Dlatego warto do np. powitalnego maila wrzucić swoje zdjęcie. Ważne, żeby nie wyglądało jak ze stock’u, ponieważ nie kogo to do Ciebie nie przekona, wręcz przeciwnie, odbiorcy pomyślą, że tym bardziej jesteś jakimś marketingowym robotem.

mail-marketing-automation-bloomboard

11. Przygotuj personę

To bardzo ważne, aby stworzyć personę – czyli tak jakby portret psychologiczny swojego odbiorcy, jego wiek, zainteresowania, wartości którymi się kieruje, jego potrzeby etc. Na początek wystarczą jedna albo dwie persony. Jednak z czasem, kiedy wiesz więcej na temat swoich odbiorców i rozróżniasz kolejne grupy – powinieneś zacząć tworzyć ich więcej, tak aby tworzyć coraz bardziej spersonalizowany marketing.

persona-marketing-bloomboard

12. Wybieraj odpowiedni czas

Wybranie odpowiedniego czasu, żeby pisać posty, wysyłać mailing i wrzucać nowy content do social media jest niezwykle ważne. Niezależnie od tego czy mówimy o automatyzacji marketingu czy nie. Więc absolutnie musisz o tym pamiętać.

13. Zanim coś zautomatyzujesz zadawaj pytania

Pytaj swoich odbiorców, rób ankiety, dowiedz się o nich jak najwięcej. W ten sposób będziesz w stanie określić co i w jaki sposób powinno być zautomatyzowane, a z drugiej strony dowiesz się czy np. zautomatyzowanie jakiegoś segmentu Twojej działalności nie wkurzy Twoich odbiorców, a przecież tego nie chcesz.

14. Contact scoring

Czyli punktowanie klientów – na podstawie określonych kryteriów, dzięki którym jesteś w stanie ustalić czy należy się z nimi skontaktować w pierwszej kolejności. Te grupy odbiorców, które mają największą punktację powinny być dla Ciebie priorytetem, ponieważ najłatwiej będzie Ci sprawić, że staną się one Twoimi klientami.

Bardzo ważne jest to, aby przed stworzeniem swojego modelu automatyzacji marketingu przygotować odpowiedni scenariusz, według którego powinien podążać dany klient tak, aby dostał on maksymalną ilość punktów. W ten sposób będziesz w stanie łatwo określić najbardziej dochodowy segment swoich odbiorców.

contacts-marketing-bloomboard

15. Stwórz lejek sprzedażowy

We wcześniejszych częściach tego wpisu pośrednio o tym wspominaliśmy, jednak czas to uporządkować. Przygotowanie lejka sprzedażowego jest absolutną podstawą automatyzacji marketingu, bez niego nie ma mowy, aby mówić o osiągnięciu sukcesu.

Najpierw warto zapoznać się z 3 bardzo ważnymi pojęciami czyli TOFU, MOFU i BOFU – co Top of Funnel, Middle of Funnel i Bottom of Funnel – czyli szczyt, środek i dół lejka sprzedażowego. Naszym zadaniem jest przesunięcie odbiorcy ze szczytu lejka, na dół, czyli miejsce, w którym nie jest już odbiorcą a naszym stałym klientem, który regularnie do nas wraca.

To właśnie lejek sprzedażowy będzie fundamentem naszej automatyzacji.

Automatyzacja marketingu – narzędzia

Na koniec przedstawiamy parę przydatnych narzędzi, które z całą pewnością przydadzą się wam jeżeli planujecie zautomatyzować swój marketing. Automatyzacja marketingu, żeby działać zgodnie z zamierzeniami wymaga dobrego narzędzia więc warto dobrze zastanowić się nad dobraniem odpowiedniego dla naszych potrzeb.

1. Marketo

Jest to jedno z najbardziej znanych i dopracowanych programów pozwalających na automatyzację marketingu. Kosztuje sporo, bo ponad 1000$ miesięcznie. Dlatego będzie idealny dla większych firm, z większym budżetem.

marketo-narzedzie-bloomboard

2. Customer.io

Jeżeli nie chcesz wydawać fortuny na automatyzację marketingu to świetnym pomysłem będzie customer.io. Jest to bardzo fajne urządzenie dla firm, które chcą zacząć swoją przygodę z automatyzacją marketingu.

customer-narzedzie-bloomboard

3. SALESmanago

Bardzo przystępne rozwiązanie, dostępny jest 30 dniowy okres próbny, więc spokojnie można się zaznajomić z całą funkcjonalnością i podjąć ostateczną decyzję.

sales-narzedzie-bloomboard

4. Youlead

To kolejne narzędzie polskiej produkcji (po salesmenago). Warto się z nim zaznajomić. Pozwala na min. budowanie historii aktywności poszczególnych użytkowników, dzięki czemu można się dowiedzieć o nich więcej.

youlead-narzedzie-bloomboard

5. Constant Contact

Jest to podstawowe narzędzie dla nowych firm z małym budżetem. Dostarcza podstawową funkcjonalność jeżeli chodzi o automatyzację marketingu.

constant-contact-narzedzie-bloomboard

6. Hubspot

Hubspot to narzędzie, które nadaje się po trosze do wszystkiego, ale jak to bywa z takimi narzędziami – po części jest też do niczego. Dlatego to narzędzie będzie dobre na początku naszej przygody z automatyzacją marketingu, a kiedy poznamy już nasze oczekiwania w tej dziedzinie, to warto przesiąść się na co coś bardziej profesjonalnego.

hubspot-narzedzie-bloomboard

7. Ipresso

Ipresso to kolejny polski produkt jeżeli chodzi o automatyzację marketingu, również pozwala na 30 dniowy okres próbny, podczas którego możemy poznać jego funkcjonalność. Z tego rozwiązania korzystają większe i mniejsze firmy – dostępne są różne warianty tego rozwiązania. Na pewno warto się zaznajomić.

ipresso-marketing-narzedzia-bloomboard

8. Userfox

To dosyć nowe rozwiązanie na rynku. Jest to rozwiązanie przeznaczone raczej dla firm z branż technicznych. Funkcjonalność nie jest bardzo szeroka, ale z drugiej strony posiada najważniejsze podstawowe funkcje. Warto przyglądać się temu rozwiązaniu, ponieważ jest tworzone przez osoby o bardzo dobrej renomie w środowisku.

userfox-narzedzia-marketing-bloomboard

9. GetResponse

Polskie narzędzie przeznaczone do email marketingu, prowadzenia webinarów, tworzenia landingpage’y i ogólnie pojętej automatyzacji marketingu. W zależności od wariantu ceny wahają się od 15 do ok. 300 dolarów. Oznacza to, że w porównaniu z zagranicznymi rozwiązaniami jest to dosyć atrakcyjne rozwiązanie pod względem cenowym.

getresponse-narzedzia-marketing-bloomboard

10. Eloqua

Na koniec najdroższe rozwiązanie w całym zestawieniu, które kosztuje aż 2000$ za miesiąc. To urządzenie jest naprawdę bardzo dopracowane, tak jak można by się spodziewać za cenę 24 tyś dolarów rocznie, ale co najważniejsze – zespół Eloqua poświęca naprawdę dużo czasu na to, aby zapewnić wszelkie niezbędne wsparcie merytoryczne i pomóc nauczyć się jak najwięcej na temat obsługi tego programu, tak aby wykorzystać jego potencjał w pełni.

marketing-automation-narzedzia-bloomboard

Na koniec – zdajemy sobie sprawę, że automatyzacja marketingu posiada swoje wady. Wady, które wg. nas da się przeskoczyć. Wystarczy dobrze wyczuć te momenty, w których trzeba zainterweniować osobiście. Z całą pewnością nie można postawić wszystkiego na automatyzację. Z drugiej strony – w obecnych czasach oraz biorąc pod uwagę fakt, że nasza konkurencja korzysta z automatyzacji marketingu, bez niej nie mamy szans. Dlatego trzeba to mądrze wyważyć. Powodzenia!

 

baner-duzy

Komentarze

Skomentuj
  1. Bardzo przydatny artykuł, trzeba tylko jeszcze pamiętać o tym, że automatyzacja przynosi największe korzyści, gdy jest poprzedzona zebraniem i przeanalizowaniem jak największej ilości danych z najróżniejszych źródeł. Dlatego dodałabym do tej listy Synerise – polskie bardzo zaawansowane narzędzie, które zbiera dane o klientach online (działania na stronie, w aplikacji mobilnej, reakcje na otrzymane maile, SMS, push, itp.) i offline, np. w sklepie stacjonarnym (dzięki beaconom, wifi, geolokalizacji). Dane te są zbierane, pokazywane w formie raportów, na ich podstawie tworzone są segmenty, customer journey i reguły automatyzacji. Do 13 stycznia dostępny jest 30% rabat: http://synerise.com/start/

  2. Fajny artykuł, ale nie o salesmanago nie warto wspominać ich soft jest kiepskiej jakości i z ich funkcjonalnościami jak się posypie to alternatywą są tylko drogie zagraniczne wersje jak hubspot, marketo, czy eloqua. w Polsce lepiej zacząć od naszych produktów, wysokiej jakości: getresponse czy też userengage.io, albo edrone które są doskonałą alternatywą dla wiecznie zawodnego salesmanago…

  3. Warto jeszcze zwrócić uwagę na Mautic – jedyny na rynku system marketing automation pozbawiony opłat licencyjnych. Jest to system na licencji open source dzięki czemu można go dowolnie dostosowywać pod poszczególne potrzeby firmy. Sam z niego korzystam przy realizacji działań marketing automation i jestem bardzo zadowolony zarówno z zakresu dostępnej funkcjonalności.

  4. Kluczowa przewaga YouLeada polega na tym, że daje informację, kim jest i skąd przyszedł również anonimowy (jeszcze nie zarejestrowany) internauta na stronie. To kopalnia wiedzy o niezdecydowanych klientach, którym można (a nawet trzeba!) ułożyć zupełnie inny scenariusz.

  5. Zdecydowanie w zestawieniu narzędzi do automatyzacji marketingu zabrakło systemu https://edrone.me/pl/. Integracja z systemem jest szybka i prosta. Sam system jest intuicyjny w obsłudze. Gotowe scenariusze przyspieszają pracę. Szczególnie, że miałem porównanie, ponieważ cześniej korzystałem z innego narzędzia, które okazało się dość skomplikowane. Raporty w edrone są przejrzyste i co najważniejsze – widać wyniki. Korzystam z systemu od 6 miesięcy i nie wyobrażam sobie funkcjonowania mojego sklepu bez niego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

50 sposobów na pobudzenie marketingowej kreatywności

Zmiany na LinkedIn – co każdy marketer powinien wiedzieć?