in

Black Friday Marketing – przykłady i pomysły na ciekawe akcje w internecie

Już w najbliższy piątek tzw. Black Friday, czyli Czarny Piątek, święto przeniesione do Polski ze Stanów Zjednoczonych. Black Friday to piątek przypadający po Święcie Dziękczynienia, zwyczajowo rozpoczyna sezon świątecznych zakupów, w tym dniu spotkamy się z wieloma promocjami, rabatami i zniżkami. Sklepy w tym dniu zazwyczaj otwarte są dłużej i oferują rozszerzoną ofertę produktów. To doskonały dzień dla każdego prowadzącego biznes – nie bez powodu jest to najbardziej dochodowy dzień dla sprzedawców w USA. Warto zainteresować się zatem akcjami marketingowymi, które pomogą ci wycisnąć z tego dnia maksimum korzyści – zobaczmy jak wygląda Black Friday Marketing!

 

W tym dniu szczególnie sprawdzają się tradycyjne działania marketingowe takie jak zniżki, rozdawania darmowych gadżetów lub kuponów rabatowych. Nie będziemy się na tym skupiać, wiele z tych technik opisaliśmy już we wcześniejszych tekstach – o trickach marketingowych i sposobach na skuteczny marketing. Pokażemy za to jak wykorzystać kanały marketingu internetowego do wzbudzenia zainteresowania Black Friday.

bloomifect-ad

Oto kilka przykładów i pomysłów jak można zadziałać w internecie w ramach działań marketingowych związanych z Czarnym Piątkiem.

1. Email Marketing

Black Friday to świetna okazja na małą kampanie mailową. Przesłanie kuponów rabatowych, dostępu do świątecznych aplikacji czy choćby ciekawej oferty zniżkowej to tylko pierwsze z pomysłów, które nasuwają się same. Zobaczmy jak do tematu podeszły znane marki.

movable-ink-black-fri-cyber-mon-email-opens-2013

Najprostszym pomysłem jest wysłanie prostej informacji o wyprzedaży. W ten sposób do sprawy podeszła np. marka CanvasPop:

emial-blak-firday-bloomboard

Dobrym pomysłem jest wysłanie informacji, że w tym dniu rozdawane są dodatkowe produkty do każdego zamówienia powyżej danej kwoty. W ten sposób działa np. firma Storq:

storq_email

Można także podejść do sprawy w  humorystyczny sposób, jak np. Chubbies. Co prawda w naszych realiach ciężko nawiązywać do obżarstwa związanego ze Świętem Dziękczynienia, ale można wykorzystać inne, nietypowe święta, jak choćby wypadający w sobotę Dzień Bez Zakupów.

humor-emial-bf-bloomboard

To tylko parę inspiracji związanych z mailingiem w Czarny Piątek. Obszerny artykuł na ten temat można przeczytać na blogu Freshmail, gorąco zachęcamy do sprawdzenia!

2. Social Media

To święto aktywizuje użytkowników social media. W ciągu tego dnia hashtag #blackfriday jest nierzadko najpopularniejszym w mediach internetowych. Daje to duże możliwości interakcji z społecznością zgromadzoną wokół marki oraz zainteresowania nowych użytkowników naszą ofertą.

black-friday-infographic-webv3

Facebook

Dobry przykład aktywności marketingowej związanej z Black Friday to firma Target. W ramach działalności na Facebooku zamieściła aplikację, która pozwalała zabawić się w zgadywankę, które produkty zostaną objęte zniżką. Dobre odpowiedzi oznaczały dodatkowe kupony rabatowe i zniżki.

facebook-app-bloomboard

Klasycznym przykładem działań związanych z tym świętem jest także odliczanie czasu. Stopniowe przypominanie o święcie i wprowadzanie nowych promocji pozwala zaangażować użytkownika i sprawia wrażenie, że czeka się na coś bardzo ważnego.

odliczanie-bloomboaard

To także okazja do zorganizowania popularnych konkursów Facebookowych.

speedwayblkfri-fbcommentlike

Instagram

Instagram daje trochę mniejsze możliwości rozwinięcia akcji niż Facebook, ale to nie oznacza, że nie warto wziąć go pod uwagę. Z naszych obserwacji wynika, że na Instagramie dominują konkursy. Są takie, które wymagają polubienia zdjęcia, oznaczenia znajomych czy zostawienia komentarza.

bluebarninstablkfri

Lub takie, które aktywizują użytkowników i zachęcają do wrzucania własnych zdjęć. Często związane są z dedykowanym tej okazji hashtagiem.

pharmainstablkfripost

Twitter

Twitter jest zwyczajowo dość mocno aktywny podczas Black Friday. Ma to związek z tym, ze użytkownicy na bieżąco przekazują sobie informacje o promocjach, oceniają je i komunikują swoim znajomym.

black-friday-and-saturday-2014-social-media-review-7-638

W ramach działań promocyjnych marek na Twitterze również dominują konkursy. Przykładem bardzo udanej akcji jest konkurs firmy Kohl’s. Inne spotykane często akcje to wrzucanie kodów rabatowych.

black-friday-2

 

Snapchat

Snapchat do doskonałe narzędzie do zachęcenia do wzięcia udziału w czarnopiątkowej wyprzedaży. Przykładem ciekawej akcji, która cieszyła się sporą popularnością jest akcja marki Sephora. Stopniowe publikowanie snapów z rzeczami objętymi promocją pozwoliło zwiększyć ruch w sklepie.

snapchat-bloomboard

Snapchat można wykorzystać na wiele sposobów, wszystko zależy od kreatywności i możliwości. Po więcej inspiracji z dziedziny social media odsyłamy do naszego wcześniejszego tekstu o kampaniach marketingowych na portalach społecznościowych.

Monitoring i bieżące reagowanie

Podczas Black Friday ludzie bardzo chętnie dzielą się rezultatami swoich zakupów w social media. Jest to doskonała okazja do aktywnego zaczepiania użytkowników i promocji swojej firmy. Przykład? Ktoś chwali się świeżo zakupionymi jeansami na swoim profilu. Jeśli byłbyś sprzedawcą pasków to była by to świetna okazja by napisać w komentarzu, że dziś może dobrać pasek do jeansów w promocyjnej cenie!

Monitoring SM daje wiele możliwości trzeba jednak uważać i działać w sposób rozumy i delikatny. Zbyt nachalna reklama jest bardzo źle odbierana.

3. Content Marketing

Czarny Piątek daje olbrzymie możliwości z zakresu contentu. Już samo filmowanie kolejek i ludzi walczących o produkty objęte promocją jest mocno viralogenne 🙂 Ale możliwości są wiele większe. Dobry stroytelling, odpowiednio zbudowana historia może zachęcić wiele osób do wzięcia udziału w naszej wyprzedaży. Wystarczy spojrzeć na poniższe gify, będące skróconą wersją filmików promocyjnych Old Navy by zobaczyć w jak ciekawy sposób można ugryźć ten temat.

0-uq1kbk30ohzr-bx4

0-yiv8l6yh26zqyxm

Póki co stosunkowo niewiele firm decyduje się na większą, kompleksową akcje, solidnie przygotowaną i komunikowaną odpowiednio wcześniej, skupiając się raczej na tworzeniu odpowiednich promocji i zniżek. Warto jednak rozważyć jednak bardziej złożoną kampanię, opartą o content marketing. Zastosowanie prostych filmików promocyjnych może spowodować nieproporcjonalnie duży wzrost sprzedaży.

4. Influencer Marketing

Warto pomyśleć także o wykorzystaniu influencerów w ramach kampanii związanej z Black Friday. Wiele marek skorzystało już na tego typu współpracy. Nie będziemy się dużo rozpisywać – każda akcja z influencerem zależy od wielu czynników i nie ma jednego, sprawdzonego schematu (i dobrze!). Przedstawimy jednak parę przykładów:

Akcja Aldo z udziałem blogerów i osobistości ze świata mody:

Crayola nakręciła doskonały filmik z udziałem Zacha Kinga, gwiazdy Vine’a

https://www.youtube.com/watch?v=wkVpMy_3gcM

Aeropostale, marka odzieżowa dla nastolatków wykorzystała znanego z social media Paula Logana do akcji promocyjnej, która oferowała pierwszym 100 osobom stojącym w kolejce do sklepu roczny zapas ubrań. Wszystko filmowane było z helikoptera, którym przyleciał sam Paul.

influencer-black-friday-bloomboard

mozemy-pomoc-bloomboard-ad

One Comment

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

9 porad jak skutecznie wykorzystać Instagram Stories w swoich działaniach marketingowych

14 sposobów jak zwiększyć zasięg organiczny na Instagramie