in

Tworzenie dobrych nagłówków – 28 wskazówek i przykładów

Tworzenie dobrych nagłówków, czyli tytułów jest niezwykle ważne. Jest to jedno z najtrudniejszych zadań podczas tworzenia jakichkolwiek wpisów – niezależnie od tego, czy dotyczy to pracy marketera, czy dziennikarza.

W ogromnej mierze to nagłówek zadecyduje czy dany tekst będzie w ogóle przeczytany. Innymi słowy, to od niego zależy sukces lub porażka.

 

Pamiętaj, że nawet najlepsza jakość treści nie ma żadnego znaczenia, dopóki nie zostanie ona obejrzana przez odbiorcę. Dopiero od tego momentu, zaczyna ona walczyć o jego uwagę oraz posiada możliwość, że odbiorca zrobi z danym tekstem coś więcej np. poleci go znajomym, udostępni w mediach społecznościowych, czy też podejmie inne analogiczne działanie.

Istnieją różne podejścia do tworzenia tytułów – mogą być one szokujące, proponować rozwiązanie problemu, intrygować lub zaskakiwać. Niezależnie od tego, ich zadaniem jest przykuwanie uwagi. Bardzo ważne jest to, aby tytuł nie był tylko pustą obietnicą. Tytuł nie może kłamać co do zawartości artykułu.

Zwracamy na to uwagę, ponieważ bardzo często jest inaczej. Odbiorcy stają się coraz bardziej odporni na tzw. clickbaity, czyli tytuły, które mają przyciągnąć uwagę. Jednak nadal tego typu tytuły są dosyć często stosowane, również przez największe portale informacyjne. Pozornie tego typu tytuły przynoszą krótkotrwały wzrost zainteresowania naszym contentem, potrafią wygenerować naprawdę ogromną ilość wejść.

z14918130qrosyjskie-absurdy-wg-naglowkow-nie-do-ogarniecia

W praktyce jednak tego typu zabiegi obniżają wiarygodność całej marki, w końcu odbiorcy zaczynają ignorować wszystko, co napiszesz.

Jak więc powinien wyglądać dobry tytuł?

Powinien być jednocześnie bardzo ciekawy, ale jednocześnie nie może wprowadzać czytelnika w błąd. Poniżej prezentujemy wam listę porad, które pomogą wam w osiągnięciu tego celu.

1. Zacznij od roboczego tytułu

Zanim wymyślisz świetny, chwytliwy tytuł, który przykuje uwagę, wymyśl temat, który po prostu określi to, o czym zamierzasz pisać. Dzięki temu nadasz sobie pewne ramy dotyczące tego, co chcesz opisać lub przedstawić, ale jednocześnie nie będziesz musiał czekać na to, aż wymyślisz właściwy tytuł, który często sam wpada do głowy podczas tworzenia danej treści.

Roboczy tytuł nie musi być świetny, ponieważ jest informacją dla Ciebie. Pozwala Ci wyznaczyć kierunek tego, co napiszesz i ramy, których musisz się trzymać.

Poza tym roboczy tytuł może Cię zainspirować do późniejszego właściwego tytułu. Dlatego stworzenie takiego nagłówka jest całkiem praktycznym zabiegiem.

 

baner-zwierzeta

 

2. Nie wprowadzaj swoich odbiorców w błąd

Tak jak pisaliśmy we wstępie. Wprowadzanie odbiorców w błąd jest nomen omen błędem. Tytuł jest swego rodzaju obietnicą dotyczącą treści. Nie możesz obiecać swoim odbiorcą niczego, czego nie jesteś w stanie obiecać, ponieważ w ten sposób z pozycji zainteresowanych tym, co masz im do przekazania, staną się rozczarowani, a w końcu zaczną Cię ignorować.

To bardzo prosty mechanizm, jeżeli będziesz szanować swoich odbiorców – oni będą szanowali Ciebie. Ta zasada działa praktycznie w każdym aspekcie życia, tutaj jest podobnie.

67544cdc497e8644f313804d7a974f09

3. Tytuł musi być atrakcyjny

To, że nie wolno Ci kłamać ani manipulować odbiorcą, nie oznacza, że nie masz prawa spróbować go zainteresować i oczarować swoim tytułem. Nie tylko masz takie prawo, ale wręcz powinieneś to zrobić.

W jaki sposób?

Przede wszystkim, musisz poznać swoich odbiorców, musisz rozpoznać jakim językiem się porozumiewają, co oglądają, co lubią, co wzbudza w nich emocje, jakie mają potrzeby. Im więcej wiesz o swoich odbiorcach, tym masz szersze pole do popisu, jeżeli chodzi o stworzenie dobrego nagłówka.

W tytule można zawrzeć nie tylko informację, można w nim przemycić żart, nawiązanie do kontekstu kulturowego i tak dalej.

Najprostszym przykładem, jaki przychodzi nam do głowy będzie np. „Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o nagłówkach, ale baliście się zapytać”. Oczywiście nawiązanie do filmu Woodiego Allena jest pewnym banałem, warto wymyślić coś bardziej oryginalnego, jeżeli planuje się tego typu intertekstualny żart.

121

Innym sposobem na uatrakcyjnienie tytułu będzie używanie mocnych słów. Nie zawsze muszą być one pozytywne np. „10 rzeczy, których nienawidzimy w marketingu”. Należy rzecz jasna pamiętać o tym, żeby nie przesadzać z tego typu sformułowaniami. Jeżeli ich nadużywamy, to w końcu odbiorcy przestają na nie zwracać uwagę.

Dobrze, jeżeli nagłówek w pewnym sensie obrazuje to, co będzie w treści. Jeżeli składa się ona głównie z infografik, to wspomnij o infografikach, jeżeli z filmików, to wspomnij o filmikach i tak dalej. Poinformowanie odbiorcy o tym, co znajdzie w środku zwiększa szansę na to, że nie zawiedzie się on treścią, którą od Ciebie otrzyma.

4. Odpowiednia długość tytułu

Długość tytułu ma znaczenie. Jeżeli jest on zbyt długi – to zniechęca odbiorców, jeżeli zbyt krótki, to również na ogół wzbudza małe zainteresowanie. Statystyki wykazują, że najlepiej sprawdzają się tytuły, które mają minimum 4 słowa, a maksymalnie ok. 14 słów. Dlatego, jeżeli chcemy, aby nasz tytuł osiągnął sukces, powinniśmy oscylować przy tego typu długości tekstu.

Oprócz tego – warto z tytułu usunąć wszystkie słowa, które po ich usunięciu nie wpływają w znaczący sposób na wydźwięk danego nagłówka. Jeżeli można sobie poradzić bez danego słowa, to oznacza to, że bardzo prawdopodobnie jest ono niepotrzebne i zbędnie rozwleka długość tytułu.

Dobrą metodę, na sprawdzenie tego, czy coś dobrze brzmi opisał kiedyś Andrzej Sapkowski, który wspomniał, że należy tekst wypowiedzieć. Pewne sformułowania kompletnie inaczej brzmią, kiedy czytamy po cichu, a kompletnie inaczej kiedy wypowiemy je na głos. Kiedy już wiemy, czy dany tytuł brzmi dobrze lub źle, możemy zacząć się zastanawiać czy dane słowo należy usunąć, zostawić, a może jakieś dodać.

headline-length-vs-social-shares-bloomboard

5. Nie kombinuj

Czasami dobrym pomysłem na dobry tytuł, jest wymyślenie czego jasnego i prostego. Z jednej strony – owszem, tytuł ma przykuć uwagę, ma być ciekawy, ma sprawić, że przeczyta go więcej osób. Jednak z drugiej strony, ma po prostu poinformować o tym, co będzie w artykule.

Wielu odbiorcom może się spodobać właśnie to, że tytuł będzie zwyczajny i prosty, za to dokładnie i jasno poinformuje ich o tym, co mogą znaleźć w środku. Rzecz jasna wszystko zależy od tego, do jakiej grupy docelowej piszesz.

6. Tytuł w formie newsa

Jeżeli piszesz coś odkrywczego, coś, co wcześniej nie zostało jeszcze dotąd opisane – ciekawym pomysłem będzie użycie newsowego tytułu. W tym wypadku można używać takich słów jak „w końcu”, „najnowszy”, „nowy” i tak dalej.

Odbiorcy lubią dowiadywać się czegoś nowego, czegoś, co wcześniej było dla nich kompletnie nieznane. Należy jednak pamiętać, że klikając na tego typu tytuł, odbiorca będzie oczekiwał, że faktycznie otrzyma coś kompletnie nowego. Nie możesz go zawieść, dlatego nie używaj tego typu tytułu tylko po to, aby zwabić czytelników.

naglowek-bloomboard

7. Spróbuj tworzyć tytuły pod kątem SEO

Słowem kluczowym w tytule tego punktu jest „spróbuj”. Bardzo ważne jest to, aby nie robić tego na siłę. Owszem, być może wyjdzie Ci tytuł, który jest świetny pod kątem pozycjonowania, ale z drugiej strony – będzie on fatalny z punktu widzenia przyciągnięcia odbiorców.

Pamiętaj, że to odbiorcy są najważniejsi w przypadku content marketingu, SEO jest ważne, jednak jest dopiero na kolejnym miejscu. Dlatego należy się starać dbać o ten aspekt, jednak nie wolno poświęcać dla niego jakości treści.

8. Dostosuj tytuły pod kątem social media

Tutaj sprawa wygląda inaczej. Na ogół tytuły będą naturalnie pasowały pod kątem social media. Warto pamiętać, że nie powinny być za długie, inaczej możemy mieć pewien zgrzyt w przypadku Twittera. Jednak natura nagłówka jest taka, że jego długość nie powinna przekroczyć 120-130 znaków, a więc spokojnie zmieścimy się w limicie wyznaczonym przez Twittera.

 

bloomifect-ad

 

9. Określ co odbiorca może zyskać na przeczytaniu artykułu

Jasne określenie tego, co odbiorca zyska, na skutek przeczytania danej treści również się sprawdza. Mechanizm działa na bardzo prostej zasadzie – ktoś czyta dany tytuł, dowiaduje się, że właśnie znalazł sposób jak robić coś skutecznie – klika w dany tytuł, czyta artykuł i za założenia jest zadowolony.

Oczywiście, tak samo, jak w przypadku każdego innego tytułu, kiedy rozbudzamy nadzieję klienta, musimy zadbać o to, aby była ona zaspokojona.

direct-bloomboard

10. Kontrowersyjne pytanie

Innym ciekawym pytaniem, jest napisanie tytułu w formie kontrowersyjnego pytania. Pamiętaj, że pytanie nie powinno być ani przekombinowane, z drugiej strony, powinno też odnosić się do realnych problemów Twoich odbiorców.

W przypadku tego artykułu dobrym przykładem byłoby:

„Czy popełniasz 10 najczęstszych błędów przy tworzeniu nagłówków?”

„Nie umiesz tworzyć nagłówków? Nauczymy Cię”

„Czy na pewno wiesz jak stworzyć dobry tytuł?”

tytul-blog-bloom-bloomboard

11. Zaproponuj użyteczne informacje

Poinformowanie odbiorcy w tytule o tym, że po przeczytaniu danego artykułu będzie wiedział więcej – to bardzo dobry pomysł. Osoby, które czytają blogi branżowe, z założenia potrzebują się czegoś dowiedzieć i chętnie wejdą w artykuł, w którym znajdą niezbędną dla nich wiedzę.

Dlatego treści poradnikowe świetnie sobie radzą. Wykorzystaj to i poinformuj potencjalnych odbiorców, że przeczytanie danego artykułu poszerzy ich wiedzę na dany temat.

tytul-blog-bloomboard

12. Wydaj polecenie

Jest to trochę mniej konwencjonalna metoda tworzenia tytułów, ale w pewnych specyficznych sytuacjach, również potrafi być bardzo skuteczna. Powiedzenie klientowi wprost, czego od niego oczekujesz, może być dobrym pomysłem. Nie zawsze, jednak istnieje wiele sytuacji, w których tak będzie.

Przykłady:

„Nie trać czasu! Poznaj 10 sposobów na zarządzanie swoją pracą”

„Zacznij zarabiać na swoim blogu w 90 dni”

13. Uwiarygodnij tytuł

Jeżeli możesz dodać do tytułu coś, co go uwiarygodni to zrób to. Bardzo często podanie jakiegoś szczegółu sprawia, że odbiorcy dużo łatwiej wierzą w treść. Tak samo jest z nagłówkami. To właśnie z tego względu w artykułach prasowych często spotykamy się z wypowiedziami przechodniów, ekspertów i tak dalej. Słowa tych ludzi sprawiają, że cały oddźwięk artykułu jest bardziej wiarygodny.

Załóżmy, że jesteś z Poznania, załóżmy, że jak dotąd byłeś kierowcą, załóżmy, że udało Ci się dorobić milionów. Podanie tych informacji w tytule sprawi, że wyda się on bardziej wiarygodny, ponieważ dużo łatwiej będzie uwierzyć, że dana osoba istnieje.

„Kierowca z Poznania znalazł sposób, aby zarobić miliony”

W przypadku tego tytułu poza główną informacją o sposobie na zarobienie milionów, posiadamy również dodatkową o tym, kto wynalazł ten sposób, informujemy, że jest to prawdziwa osoba, z krwi i kości. Oczywiście, to tylko przykład, ale kibicujemy w tej sprawie wszystkim kierowcom, nie tylko z Poznania.

tytul-bloomboard

14. Cały czas testuj

Obserwuj jakiego rodzaju tytuły najlepiej oddziaływają na Twoją publikę. Eksperymentuj z różnymi rodzajami tytułów. Prędzej czy później znajdziesz taki rodzaj, który będzie lepiej działał na Twoich odbiorców.

Nie oznacza to jednak, że nawet odnalezienie optymalnej formuły, oznacza, że można spocząć na laurach. Nawet jeżeli coś sprawdza się doskonale teraz, to nie oznacza to, że będzie się sprawdzało również za jakiś czas.

15. Przeprowadź burzę mózgów

Niezależnie od tego, jaki masz pomysł na tytuł – dobrze jest go przedyskutować ze swoim zespołem. Być może jesteś najlepszym twórcą tytułów na świecie, jednak nadal – bardzo możliwe, że członkowie Twojego zespołu wymyślą coś lepszego. Tak to już działa, kiedy treść wchodzi w interakcję z innymi ludźmi, wtedy bardzo często zaczyna powstawać nowa, lepsza treść. Tak samo jest w przypadku nagłówków. Zresztą – wszyscy jesteśmy ludźmi, zawsze coś może nam umknąć.

Dlatego przedyskutowanie nagłówka ze swoim zespołem, oczywiście jeżeli ma się na to czas, jest dobrym pomysłem.

16. Postaw kontrowersyjną tezę

Sformułowanie tezy, to kolejny dobry sposób na napisanie nagłówka. Bardzo dobrze, jeżeli będzie ona w jakiś sposób kontrowersyjna. Oczywiście, nie należy przesadzić, aby nie zrazić do siebie odbiorców. Jednak nie należy się bać, czasami dobrze jest być wyrazistym.

Należy pamiętać, że kontrowersje nie sprawdzają się we wszystkich branżach. Jeżeli chcesz zbudować chłodny profesjonalny wizerunek, to raczej należy tego unikać, chyba że ma się bardzo dużą pewność do tego, co się chce napisać.

Kontrowersje świetnie sprawdzają się w branży lifestyle, ponieważ można w niej stawiać wiele różnych, praktycznie niemożliwych do zweryfikowania tez, które można bronić w łatwy sposób. Jest to ryzykowna strategia, która wymaga dobrej znajomości swoich odbiorców.

17. Tytuł w formie listy

Lista X najlepszych sposobów na Y to jeden z lepszych możliwych sposobów na stworzenie tytułu. Oprócz tego ten pomysł jest bardzo prosty. Warto zwrócić uwagę, że tytuły w formie listy, to jeden z najczęściej spotykanych rodzajów tytułów. Oprócz tego jest to najbardziej skuteczny pomysł na nagłówek.

Dlaczego listy są skuteczne?

Z bardzo wielu powodów. Przede wszystkim jest to bardzo jasny i przejrzysty sposób na uporządkowanie tekstu. Oprócz tego sam tytuł sugeruje, że posiadamy informacje oraz rozwiązania dotyczące danej kwestii, jeżeli je posiadamy – to jesteśmy ekspertem. W ten sposób, możemy łatwo zorganizować treść, a jednocześnie odbiorcy postrzegają nas jako wiarygodnego i pomocnego.

Warto zwrócić uwagę, że najlepiej sprawdzają się listy, które mają nietypową liczbę porad czy rozwiązań. Często lepiej zadziała np. 34 niż 30. Należy dodać, że liczba 10 jest wyjątkiem od tej reguły, praktyka pokazuje, że sprawdza się lepiej niż inne.

Ten mechanizm działa podobnie jak podawanie nietypowych kwot. Jeżeli wystawimy komuś rachunek za usługę na np. 1353,24zł – wtedy ta kwota wygląda na bardziej przemyślaną niż w przypadku 1350 zł. Czy jest to racjonalne? Absolutnie nie. Czy działa? Tak. Wniosek jest prosty – warto stosować.

tyyul-lista-bloombord

18. Rozwiązanie problemu

Tytuł, który sugeruje rozwiązanie jakiegoś problemu to świetny pomysł. Tutaj ponownie – niezwykle ważne jest dobre poznanie swoich odbiorców. Kiedy wiemy jakie problemy mają nasi odbiorcy, wtedy posiadamy świetne źródło różnych tematów.

Co ważne, tworzenie tego typu treści nie tylko zainteresuje naszych odbiorców, ale również sprawi, że będą oni nam wdzięczni za rozwiązanie kwestii, która wcześniej stanowiła dla nich problem. Efektem będzie wdzięczność, a jak wie każdy, kto zna opisaną przez Roberta Cialdiniego regułę wdzięczności – przekłada się ona bezpośrednio na zwiększenie poziomu sprzedaży.

porady-bloomboard

19. Tytuł zakończony wykrzyknikami

Wiele osób może to dziwić, jednak zakończenie tytułu trzema wykrzyknikami sprawdza się całkiem nieźle. Nie do końca wiadomo dlaczego to działa, ponieważ ogromna liczba odbiorców deklaruje, że nie lubi tego typu nagłówków. Jednak kiedy przychodzi co do czego, to tego rodzaju nagłówki potrafią konkurować oraz wygrywać z innymi tytułami.

20. Odbiorcy lubią liczby w tytule

Nie dotyczy to wyłącznie tych postów, które są tworzone w postaci listy. Po prostu – jeżeli w tytule pojawia się przełamanie słów jakąś liczbą, to zwykle tego typu nagłówek radzi sobie lepiej. Co ciekawe, większe liczby zwykle dają lepszy efekt niż mniejsze liczby. Bardzo ważne, aby podając liczbę nie używać słów, tylko cyfry.

Warto pamiętać, że bardzo dobrze sprawdzają się tytuły, które nie tylko zawierają w sobie liczbę, ale zaczynają się od niej.

tytul-blog-bloom-bloomboard

21. Poradniki, tipy, tricki etc.

Używanie słów takich jak „porady”, „tipy”, „tricki”, „sposoby” etc. świetnie sprawdza się w tworzeniu dobrych nagłówków.

22. Obecne trendy

Podczas tworzenia tytułu staraj się odwoływać do aktualnych trendów, wszelkiego rodzaju nawiązania do nich zrobią bardzo dobrze.

Dlaczego?

Tego typu zabieg pozwala wykorzystać aktualną tendencję na swoją korzyść. Poza tym pokazuje Ciebie od ludzkiej strony, pokazuje, że żyjesz w tym samym świecie co Twoi odbiorcy, nie jesteś tylko robotem, który zajmuje się marketingiem.

tytul-blog-bloom-bloomboard

23. Nagłówki sprzedażowe

Pamiętaj o tym, że zadanie nagłówka sprzedażowego i nagłówka do bloga ma trochę inny cel.

Nagłówek sprzedażowy ma oczywiście za zadanie sprzedać, a więc tworzony jest pod kątem osób, które mniej więcej wiedzą czego szukają, ale jeszcze nie wiedzą, jaką podejmą ostateczną decyzję. Twój nagłówek w tym wypadku ma przekonać danego odbiorcę, że warto jest kupić Twój produkt lub usługę.

Zadaniem nagłówka stworzonego pod kątem bloga, jest przykucie uwagi, zainteresowanie, zaintrygowanie czytelnika do przeczytania artykułu, zapoznania się z danym tematem. Oczywiście – gdzieś tam w oddali jest cel sprzedania produktu czy usługi, jednak nie leży on w nagłówku blogowym, którego celem jest przyciągnięcie odbiorców.

24. Przewidywanie trendów

Nagłówek dotyczący przewidywania trendów również jest ciekawym rozwiązaniem. Należy mieć na uwadze, że nie da się pisać tego typu artykułów w ramach jednej branży zbyt często. No chyba, że chcesz cyklicznie opisywać trendy na najbliższe 50 lat. Jednak gwarantujemy, że odbiorcy się tym znudzą, a poza tym – podejrzewamy, że może to być mało wiarygodne.

trendy-bloomboard

25. „Najlepszy” – „Najgorszy”

Te dwa słowa świetnie się sprawdzają. Podanie najgorszych błędów lub najlepszych rozwiązań to dobry pomysł na skuteczny nagłówek. Wpisuje się to w formułę tego, że nagłówek powinien wzbudzać emocje. Nic ich nie wzbudza tak mocno jak skrajności.

26. Obserwuj social media i konkurencję

Jeżeli szukasz dobrych pomysłów na nagłówki – staraj się regularnie przeglądać social media, zarówno Twoją konkurencję jak i po prostu to o czym piszą ludzie. W ten sposób znajdziesz naprawdę masę różnych ciekawostek dotyczącą tego co się dzieje, o czym warto pisać i w jaki sposób warto to zatytułować.

Poza tym – nasza kreatywność w dużej mierze pobudzona jest poprzez różnego rodzaju skojarzenia. Dlatego szukając pomysłu na dobry tytuł, warto dać sobie szansę na to, aby się czymś zainspirować. Oczywiście pamiętaj o tym, aby nie mylić inspiracji z plagiatem.

27. Case study

Case study to zwykle świetny sposób na treść. Oprócz infografik, case study cieszą się jedną z największych poziomów popularności jeżeli chodzi o treści. Dlatego nie powinno nikogo dziwić, że wrzucenie „Case study” do nagłówku również dobrze podziała.

case-study-bloomboard

28. Poeksperymentuj z krótkimi tytułami

Czasami tytuły składające się z 4 słów świetnie się sprawdzają. Warto z nimi poeksperymentować. Nie jest to uniwersalne rozwiązanie, jednak warto pamiętać o tym, że tworzenie nagłówków, to nie jest nauka ścisła. Tutaj bardzo wiele zależy od bardzo wielu niezależnych od siebie czynników. Dlatego warto testować.

baner-duzy

Komentarze

Skomentuj
  1. Warto pamiętać, że np. działając na WordPressie można stworzyć:
    1) inny tytuł pod kątem SEO (title tag definiowany np. w Yoast SEO),
    2) inny tytuł wyświetlany w artykule (również wpływający na SEO, lecz taki, który może być mniej zoptymalizowany pod słowa kluczowe – powinien być zdefiniowany jako nagłówek H1, ale to już zależy od szablonu),
    3) inny tytuł pod kątem social media (definiując twitter card oraz parametry open graph w Yoast).

    Oczywiście różnice między tymi trzema typami mogą być subtelne, ale w jednym miejscu wpływać na zaangażowanie i kliknięcia w innym na ruch z wyszukiwarki.

    • jeszcze nie zapominaj, że tytuły można tworzyć na podstawie „howto” czyli ile ? jak ? dlaczego ? etc… Wszystko po to aby otrzymac Direct Answer Box 🙂 Jak to mówią – będziesz wteyd zawsze na 0 pozycji 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

Wywiad – Jakub Prószyński, nordycki wojownik social media

Grupy na Facebooku : Tworzenie, zarządzanie oraz jak wykorzystać w biznesie