in

Jak stać się Content Marketing Ninja?

Content marketing ninja is someone to be – zaśpiewałby John Lennon, gdyby nie fakt, że nie słyszał o content marketingu, a jego ulubionym autorem książek był Karol Marks.

Nie zmienia to jednak faktu, że te słowa są prawdziwe, jeżeli zamierzamy zajmować się marketingiem. Content marketing jest aktualnie najbardziej skuteczną formą marketingu, a z drugiej strony taką – w ramach której jest ogromna konkurencja. Z tego względu, zamierzając odnieść sukces, należy opanować tę sztukę do perfekcji.

 

Oczywiście – w tej kwestii nasuwa się od razu pierwsze skojarzenie. Chcąc zostać świetnym content marketerem – należy tworzyć świetny content. Jest to prawda, ale nawet najlepsze treści to nadal za mało.

Właśnie z tego względu, skupimy się na szczegółach, które sprawią, że będziesz skuteczniejszy od swojej konkurencji. Załóżmy więc, że wiesz jak tworzyć dobry content. Jednak co robić dalej?

Marketing_Ninja-bloomboard

Kolejnym krokiem to zacząć być content marketing ninja. Oczywiście nie chodzi o to, żebyś zaczął rzucać w konkurencję shurikenami, ani planował na nich zamachy – na podobieństwo oryginalnych japońskich ninja. Masz jednak być równie sprytny, kreatywny i inteligentny w ramach swojego podejścia do content marketingu.

O to kim jest lub powinien być Content Marketing Ninja zapytaliśmy specjalistów od content marketingu. Ich wypowiedzi prezentujemy poniżej.

Artur Roguski

content-ninja-komentarz-bloomboard-2

Urszula Phelep

content-ninja-komentarz-bloomboard-1

Artur Smolicki

content-ninja-komentarz-bloomboard-3

bloomboard-facebook

 

Poniżej prezentujemy listę tricków, które pomogą Ci stać się Content Marketing Ninja.

1. Częstotliwość udostępniania contentu.

Bardzo wiele osób popełnia błąd właśnie na tym etapie i to pod wieloma względami. Nie bój się publikować tego samego contentu co jakiś czas (w pewnych odstępach rzecz jasna). Z drugiej strony, pamiętaj o tym, żeby nie publikować za rzadko. Content marketing posiada pewną bardzo konkretną specyfikę. Nie można wybierać pomiędzy ilością a jakością. Powinno się dostarczać dużo, wysokojakościowego contentu.

Content-Frequency-Pyramid-bloomboard

Tak więc – content powinien być dostarczany regularnie.

Pamiętaj jednak, że częstotliwość będzie różniła się w zależności od danego kanału komunikacji. Na Twitterze należy postować częściej, ale siłą rzeczy mniej treściwie niż na Facebooku niż LinkedIn. W tym ostatnim portalu należy publikować poważniejsze treści, a Facebook, jest pod tym względem gdzieś pomiędzy. Chociaż ze względu na swoją popularność – możliwe, że najważniejszy.

Frequency-content-social-bloomboard

Oprócz tego – pamiętaj o tym, żeby nie ograniczać się jedynie do treści tworzony przez siebie. Przecież inni też mają ciekawe pomysły, z których z całą pewnością warto czerpać. Nie bój się z nich korzystać, co więcej – trudno wypełnić swój fanpage na Facebooku bez treści z innych źródeł. Przy okazji publikowania tego rodzaju treści, możemy nawiązać znajomość z ich autorami oraz liczyć na ich wdzięczność z powodu podzielenia się ich treściami.

2. Kiedy publikować content?

No dobrze – ustaliłeś już jak często zamierzasz publikować różnego rodzaju content. Pytanie brzmi – w jakie dni i o jakich godzinach zamierzasz to robić? Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle ważna. Udostępnienie treści w złych godzinach może sprawić, że będzie miała ona zdecydowanie mniejszy zasięg niż jej potencjał.

Jeżeli chcesz dokładnie wiedzieć, kiedy publikować – to przede wszystkim, powinieneś przeczytać nasz poradnik na ten temat.

Oprócz tego, warto, żebyś pamiętał, że należy dostosować czas publikacji do swoich odbiorców oraz swojej branży. Pewne rodzaje treści lepiej się sprawdzają, kiedy są publikowane w godzinach pracy, inne przed jeszcze inne po pracy lub przed spaniem, czyli od 20 do północy.

blog-post-czas-bloomboard

3. Używaj różnego rodzaju contentu.

Oczywiście – Twój tekst może, a nawet powinien posiadać rodzaj contentu, który dominuje. Mogą to być np. ciekawie napisane poradniki. Nie powinieneś jednak ograniczać się jedynie do tego. Skorzystaj z naszej listy 102 rodzajów treści by znaleźć coś dla siebie. 

Dobrym pomysłem będzie stosowanie obrazków sensu stricte, filmików czy podcastów. Ta ostatnia forma jest dosyć mało popularna w Polsce – ale bardzo popularna na całym świecie.

Czym jest podcast?

Jest to nagranie dźwiękowe, pewnego rodzaju audycja internetowa, na dany temat. Podcasty mogą poruszać podobne zagadnienia, co pisane przez Ciebie teksty. Podcast powinien trwać od 10 do 25min. Jest to forma treści lubiana przede wszystkim przez osoby, które uprawiają jogging lub praktykują dłuższe spacery, ponieważ to idealny moment na to, aby przesłuchać ciekawy podcast.

4. Używaj obrazków, grafik, zdjęć etc.

To bardzo dobry sposób na to, aby sprawić, że tekst nie będzie wyglądał w nudny sposób. Przełamanie go czymś, co będzie pewnego rodzaju odmianą dla wzroku, na pewno pomoże odbiorcy skupić się na tekście.

Poza tym dobrze dobrane grafiki potrafią przykuć wzrok i sprawić, że czytelnik w ogóle przeczyta dany tekst, a więc korzyść jest podwójna.

Oczywiście nie należy przesadzać, content nie może składać się z samych obrazków, a te, które są umieszczone muszą odnosić się do naszego przekazu.

zdjęcia-grafiki-content-bloomboard

Zakłada się, że powinno się stosować 1 obrazek na około 100 słów.

Oprócz tego pamiętaj o innym ważnym aspekcie. Jeżeli korzystasz z cudzych grafik, obrazków czy zdjęć, to pamiętaj o tym, aby podać źródło, z którego czerpiesz. Pomijając aspekty prawne – jest to po prostu kwestia elementarnej przyzwoitości, która również ma wpływ na to, w jaki sposób jesteś postrzegany Ty i Twoja firma.

Zwykle nie powinno być problemu z tym, żeby skorzystać z cudzego contentu, ponieważ jest to reklama dla twórcy, a często dany content powstał właśnie po to, żeby był udostępnianych przez innych – co jest przydatne w SEO i nie tylko.

5. Zbuduj społeczność.

Jest to jeden z ważniejszych elementów content marketingu jako takiego. Zachęcanie odbiorców do tego, aby stale się angażowali, żeby udostępniali to, co wrzucamy do naszych kanałów komunikacji, żeby komentowali etc. jest niezwykle ważnym elementem udanego content marketingu, dlatego, jeżeli chcemy odnieść sukces w tej kwestii, to absolutnie nie wolno nam pominąć zbudowania aktywnej i zaangażowanej społeczności.

Zalety tego rozwiązania są ogromne. W ten sposób zwiększamy zasięg naszych postów, ponieważ osoby zaangażowane w działalność naszego bloga i innych kanałów komunikacji same będą promowały nasz content.

Oprócz tego bardzo często jest tak, że wierni odbiorcy sami podsuwają nam różnego rodzaju treści, proszą o poruszenie konkretnych tematów (a więc dają nam nowe pomysły na tematy) lub po prostu tworzą coś nowego specjalnie dla nas.

Metod na zwiększenie zaangażowanie społeczności jest naprawdę sporo i z całą pewnością warto im się przyjrzeć.

Na pewno jedną z ciekawszych jest dostarczanie unikalnego contentu, przeprowadzanie wywiadów oraz podejmowanie konkretnych działań, tworzenie wydarzeń itp.

post-content-bloomboard

6. Pamiętaj, żeby Twój content był zapamiętywalny.

Jest to bardzo ważna kwestia. Można napisać świetny artykuł, który spłynie po odbiorcy. Chociażby dlatego, że nie miał żadnej większej użyteczności. Jeżeli jednak damy klientowi coś, co pomoże mu nauczyć się jakieś konkretnej umiejętności. To z dużo większym prawdopodobieństwem zapamięta on, gdzie się nauczył danej rzeczy.

Podobnie będzie z humorem. Jeżeli nasz content będzie naprawdę zabawny – wtedy wywołamy w naszych odbiorcach silne pozytywne emocje. To buduje przywiązanie do marki – zarówno do marki naszej firmy sensu stricte, ale również do marki naszych treści.

cytat-content-ninja-bloomboard

Ważne, żeby być kreatywnym. Nie bój się wychodzić poza schematy, wyróżniaj się. Oczywiście – tego typu, bardziej ryzykowny content nie może stanowić 100% Twojej treści, ale powinien stanowić od 10 do 30%. W zależności od Twojej strategii oraz branży.

Pamiętaj, żeby brać pod uwagę preferencje swoich odbiorców, adoptuj się do nich, analizuj je. Tylko w ten sposób możesz osiągnąć sukces.

7. Twórz treści adekwatne do kanału komunikacji.

Co oczywiste – nie ma sensu pisać długiego artykułu pod kątem Twittera (bo ma ograniczenie do 140 znaków). Tak samo, należy dostosować się do innych kanałów komunikacji. Jeżeli tworzysz treść przeznaczoną na LinkedIn, to powinna być ona poważniejsza, a na Facebooku luźniejsza.

Oczywiście inną kwestią jest to, jaka jest struktura Twoich odbiorców. Należy brać pod uwagę jedno i drugie.

8. Personalizacja.

To jeden z niezwykle ważnych w 2016 roku trendów, dlatego warto o nim wspomnieć.

Jeżeli sprawisz, że klient poczuje się doceniony i wyróżniony, a poza tym – stwierdzi, że stworzyłeś coś właśnie pod jego kątem, to z całą pewnością do Ciebie wróci w przyszłości, a na pewno będzie bardziej zainteresowany tym, co robisz.

Oczywiście personalizowanie treści wymaga poświęcenia dużo większej ilości czasu, ale z drugiej strony odznacza się zdecydowanie większą skutecznością, dlatego jest to jedna z tych metod, które należy koniecznie zastosować.

content_personalization_bloomboard

9. Spraw, żeby content był łatwy do udostępnienia.

Jest to właściwie kwestia odpowiedniego zaprojektowania strony. Oprócz tego należy tak dać wszystkie ustawienia, aby Facebook czy konto na Twitterze było jak najłatwiejsze w dostępie dla użytkowników.

Oprócz tego – sprawy oczywiste, odpowiednie przyciski na stronie internetowej, które pozwalają udostępniać dany content w różnych kanałach komunikacji.

SumoMe-Social-Sharing-bloomboard

10. Krótki adres URL.

Bardzo drobna, ale istotna kwestia. Krótki adres URL to większe prawdopodobieństwo, że ktoś przejrzy Twój content lub się nim podzieli. Nie jest to kwestia strategiczna, ale z całą pewnością pomocna.

url-adres-bloomboard

11. Większa czcionka

The bigger the better – ta zasada nie działa tutaj w 100%, ale warto mieć ją na uwadze. Należy jednak stosować trochę większą czcionkę, ponieważ jest to wygodne dla oczu. No i rzecz jasna nie zapominać o tym, żeby wyboldować co ciekawsze fragmenty.

12. Długość tekstu.

To może być całkiem zaskakujące, ale dłuższe teksty cieszą się dużo większą popularnością i są dużo chętniej udostępniane niż krótkie teksty. Według statystyk – najchętniej udostępniane dalej są teksty o długości około 2400 słów.

średnia-długość-content-bloomboard

udostepnienia-content-bloomboard

Na sam koniec – pamiętaj o tym, żeby na bieżąco analizować swoje działania, warto obserwować konkurencję oraz najnowsze trendy zarówno w swojej branży, jak i marketingu. Bardzo ważne, żeby nie zapominać o tym, że najważniejszy jest nasz odbiorca i to on decyduje o tym, czy odniesiemy sukces, czy też poczujemy gorzki smak porażki.

2 Comments

Skomentuj
  1. Dodatkowo jeśli ktoś z was tworzy content również pod działania SEO polecam badania przeprowadzone przez Backlinko: http://backlinko.com/search-engine-ranking, szczególnie dane dotyczące długości contentu w odniesieniu do pozycji na jakie rankujemy. Wychodzi na to, że content zawierający 2000 lub powyżej 2000 słów rankuje średnio na 2 pozycji. Content o długości 1890 słów rankuje średnio na 1 pozycji. Jest tam również opisany wpływ długości URL na pozycję itp.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

15 Przykazań dla biznesu e-commerce

Social media: jak wybrać odpowiednią platformę? Lista 75 portali i aplikacji społecznościowych