Współpracujesz z agencją interaktywną? Oto 5 rzeczy, o których musisz wiedzieć, żeby to się udało.

Agencje interaktywne to zespoły specjalistów na co dzień zajmujące się m.in. tworzeniem stron internetowych. Powinieneś jednak rozumieć specyfikę ich pracy, by wiedzieć czego, jako klient, możesz wymagać od agencji oraz czego agencja będzie wymagała od Ciebie jako członka zespołu.

Stwórz brief

Nie ma nic gorszego, niż rozpoczęty projekt, który obie strony rozumieją inaczej czy postrzegają. W takim wypadku jedyną gwarancją, jaką możesz mieć, jest niezadowolenie obu stron. Lekiem na to jest dobry brief. Musi on wyjaśnić Twoim zleceniobiorcom Twoją wizję i stworzyć wspólne fundamenty projektu dla obu stron. Brief powinien być przejrzysty i dostosowany formą do agencji. Dzięki niemu łatwiej wycenią Twój projekt i lepiej go zrozumieją. Jak napisać taki brief?

Zapraszamy tutaj po więcej szczegółów.

 

Przeanalizuj wycenę

Po przekazaniu agencji briefu, z reguły poczekasz do kilku dni na wycenę Twojego projektu. Kiedy ją otrzymasz, dokładnie ją zbadaj. Sprawdź, czy jest to wycena ogólna (np. „Strona internetowa = 5 000 zł”), czy jest to wycena  szczegółowa, czyli taka, w której wszystkie pozycje są wyodrębnione oraz osobno opisane. Dla klienta zawsze bardziej wartościowa jest ta druga, ponieważ w zależności od ilości funkcjonalności i zakresu samego projektu, może okazać się, że nie będziesz potrzebować najdroższych rzeczy. Szczegółowo rozpisana wycena udowodni ponadto, że agencja zrozumiała Twój brief, poświęciła mu czas i wyodrębniła odpowiednie aspekty współpracy.

Model rozliczenia

W branży IT praktykowane są dwa modele rozliczeń: Fixed price oraz Time&material. Różnica polega na tym, że w Fixed price dokładnie znasz wycenę projektu oraz termin jego wykonania, a w Time&material zapłacisz za faktycznie przepracowany czas (czyli „tyle, ile wyjdzie”).

Jeżeli Twój projekt jest prosty, niewielki i przewidywalny (np. nieskomplikowana strona internetowa o firmie), korzystniejsze dla Ciebie będzie rozliczenie Fixed price. Agencje interaktywne robią tysiące tego typu projektów i mając dobry brief, są w stanie dokładnie wycenić  koszt projektu. Jeżeli jednak Twój pomysł jest bardziej rozbudowany i zakładasz wprowadzanie w nim zmian w trakcie wykonywania (bo np. nie jesteś w stanie przewidzieć jeszcze wszystkich funkcjonalności), połóż nacisk na model Time&material. Dzięki temu zyskasz swobodę działania i będziesz mógł wprowadzić zmiany do projektu w każdym momencie. Dla agencji będzie to bez znaczenia, ponieważ przy wycenie policzy przepracowany czas, a nie zakres usług.

Zgłaszanie uwag

„Co powie klient?” – to  pytanie jest największą niewiadomą nawet w najbardziej przewidywalnym projekcie. Koniecznie dowiedz się, w jakiej formie powinieneś zgłaszać swoje uwagi, by wdrożyć je do projektu. Czy agencja pozwala na poprawianie zlecenia w nieskończoność? W praktyce jest to dla niej nieopłacalne i może wpłynąć na jakość wykonania. Czy pozwala na dwie tury poprawek? A może trzeba będzie dopłacić za kolejną?

Utrzymanie i rozwój strony

Jeśli projekt zakończy się sukcesem, otrzymasz swój produkt. Tylko co dalej? Jak utrzymać stronę internetową? U kogo szukać pomocy, gdyby nagle coś przestało działać? Co w przypadku, jeśli zajdzie potrzeba zmiany tekstu, poprawy literówki lub dodania nowej pozycji w Twojej ofercie?

Koniecznie ustal odpowiedzi na te pytania przed rozpoczęciem projektu. Dowiedz się, czy Twoja strona będzie miała system CMS (do samodzielnego zarządzania treścią, bez potrzeby ingerencji w kod). Jeżeli tak, to jaki (popularny wordpress czy autorskie rozwiązanie firmy)? Jeżeli system będzie autorski, zapytaj, czy otrzymasz tutorial korzystania z niego.

 

Zobacz również :  Jak zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku?

Nie wszyscy klienci są gotowi na współpracę z agencjami interaktywnymi, których branża oraz specyfika pracy jest skomplikowana i wymaga zrozumienia. Przygotowanie się w zakresie powyższych zagadnień znacząco zmniejszy Twoje ryzyko wejścia w źle przygotowany projekt.

 

Autor wpisu 

Globe Group

5 Komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>