Algorytm Facebooka zmieniają się z pewną regularnością. W dużej mierze jest to determinowane przez potrzebę nieustannego rozwoju ze strony tej firmy, ale nie oszukujmy się – znaczącą rolę ma tutaj również maksymalizacja zysków.

facebook-news-feed-algorithm

Najnowsze zmiany zaserwowały nam drastyczne obniżenie zasięgów organicznych, które mogą osiągać fanpage, w ramach tego portalu. Dlatego, jeżeli obecnie nie masz już setek tysięcy fanów i sporego budżetu na marketing na Facebooku, to stoi przed Tobą poważne wyzwanie, któremu pomożemy sprostać.

Oczywiście zmiany, zostały zaprezentowane w bardzo ładny sposób. Mark Zuckerberg nie powiedział, że ograniczony zostanie zasięg organiczny, zamiast tego przedstawiono to w dużej mierze jako powrót do korzeni Facebooka, to znaczy oparcia go o relacje ze znajomymi, a więc w naszym newsfeedzie głównie będą wyświetlały się posty naszych znajomych.

Co najważniejsze – podkreślone zostało, że od teraz Facebook stawia na „prawdziwe relacje”. Czym są prawdziwe relacje? Nie są nimi lajki, które owszem nadal mają pewne znaczenie w podbijaniu zasięgu organicznego, ale ich rola znacząco spadła. Zamiast tego, rośnie znaczenie komentarzy oraz udostępnień.

algorytm-facebook-bloomboard

Do pewnego stopnia Facebook faktycznie ma tutaj rację – zwykle w komentarz trzeba włożyć więcej emocji i zaangażowania niż w danie takiej czy innej reakcji.

Co ciekawe, wzrosnąć ma również rola grup na Facebooku, content udostępniany na nich, również będzie pojawiał się częściej w newsfeedzie użytkowników. Dla wielu firm, może to być sygnałem, że zamiast prowadzić funpage – może warto stworzyć grupę – a najlepiej uzupełniać jedne działania z drugimi.

1. Live video

Wideo na żywo, nadal posiada dużo wyższy priorytet niż zwykłe wideo. Dlatego, cały czas stosowanie tego sposobu na docieranie do odbiorców stanowi dobry pomysł przekładający się na realne efekty.

fb_live_infographic-bloomboard

2. Komentarze i udostępnienia

Ewidentnie na znaczeniu zyskują komentarze oraz udostępnienia. Dlatego należy popracować nad tym, aby zachęcać swoich odbiorców do takiego sposobu wchodzenia w interakcję.

Zobacz również :  27 wskazówek i inspiracji, by skutecznie działać w ramach Emoji Marketingu

3.  Unikaj „koment-baitów”

Zachęcaj, jednak rób to subtelnie. Jeżeli będziesz działać na zasadzie “otaguj znajomego pod postem, jeżeli Ci się podobał” – to niestety nie da to specjalnie dobrych efektów. Z prostego powodu – Facebook nauczył się już wykrywać i karać takie działania.

bait-facebook-bloomboard

4. Mądrzej zarządzaj swoim budżetem

Niestety, ale od teraz w dużej mierze Facebook jest portalem, który działa na zasadzie pay-to-win. To znaczy, że oczywiście, możesz osiągnąć pewien sukces w pełni organicznie, ale niestety, pieniądze mają tutaj najważniejsze znaczenie.

Dlatego, musisz bardzo dopracować sposób w jaki używasz swój budżet marketingowy na Facebooku. Optymalizacja działań pod tym kątem, długofalowo będzie stanowiła klucz do osiągnięcia sukcesu.

5. Załóż grupę na Facebooku

Tak jak pisaliśmy powyżej. Facebook obecnie bardzo mocno stawia na rozwój grup na Facebooku, przedstawiając to jako chęć budowania relacji, pomiędzy użytkownikami tego portalu.

Pomijając do jakiego stopnia stoją za tym szczere intencje – jedno jest pewne, będziesz potrzebować swojej grupy, jeżeli chcesz dotrzeć do jak największej ilości odbiorców.

Przede wszystkim – na samym początku istnienia grupy, musisz wrzucać na nią dużo ciekawego contentu (niekoniecznie powiązanego z Twoją marką). Możesz zapraszać na nią nowych członków ze swojego fanpage, za pomocą listy mailingowej, a oprócz tego – jeżeli będzie ona dobrze prowadzona, to jej członkowie sami będą zapraszali nowe osoby.

Co ważne, należy zoptymalizować stosunek zarządzania grupą i jej moderowania, ze swobodą użytkowników. To znaczy, z jednej strony, nie powinno się przesadzać z tym, żeby wszystkie wpisy i komentarze, były na temat – ponieważ to zabije grupę, ale z drugiej strony nie można pozwolić na kompletny spam, ponieważ… to również zabije grupę.

Kwestia tego, żeby nauczyć się dobrze prowadzić grupkę na Facebooku to sporo doświadczenia.

Z obserwacji wynika, że najlepszy administrator to taki, który samemu regularnie animuje społeczność, wrzuca dużo ciekawego contentu, ale poza tym mało na siebie zwraca uwagę i raczej stara się nie nadużywać swojej władzy, jaką niewątpliwie posiada w ramach grupy.

Zobacz również :  Retargeting na Facebooku czyli jak skutecznie dotrzeć do klienta!

Grupy na Facebooku : Tworzenie, zarządzanie oraz jak wykorzystać w biznesie

 


6. Stawiaj na świetny content

Jeżeli chcesz utrzymać swój fanpage na powierzchni, bez inwestowania w niego ogromnych pieniędzy… to zainwestuj mniejsze, w tworzenie świetnego contentu. Prawda jest taka, że dobrze prowadzony fanpage, który opiera się o naprawdę bardzo ciekawe treści, zawsze będzie przyciągał spore grupy odbiorców, którzy chętnie będą wchodzili w interakcję, niezależnie od tego czy algorytmy działają w sposób A, B czy C.

Co rozumiemy przez dobry content?

Nie pisz kolejnego poradnika opartego o niekonkretne rady, które nie przekładają się na możliwość podjęcia żadnego realnego działania. Odnoś się do prawdziwych problemów, które dotyczą Twoich odbiorców i staraj się je rozwiązywać – w końcu Ty jako ekspert znasz te rozwiązania najlepiej.

7. Prowokuj dyskusje

Owszem, nie można stosować tanich tricków, aby ściągnąć jak najwięcej komentarzy pod swój fanpage. Natomiast nikt, nigdy nie powiedział, że nie możesz w ogóle tego robić.

Dlatego dobrym pomysłem, jest poruszanie takich tematów, które wzbudzają w odbiorcach emocje, są w jakiś sposób kontrowersyjne. Dobrym pomysłem jest przecięcie swojej drogi z jakimś trendem, który dominuje w Twojej branży.

8. Posty udostępniane przez znajomych będą wyświetlane wyżej w Aktualnościach

 

 

 

 

1 komentarz

  • Thomas 9 maja 2018

    Powiem szczerze, że nie spodziewałem się takich zmian w tych algorytmach.
    Rozumiem google, ale żeby fb….

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>