Pozyskiwanie nowych klientów jest niezbędnym aspektem prowadzenia firmy, nie tylko jeżeli chce się osiągnąć sukces, ale jeżeli w ogóle chce się przetrwać. Jednak w przypadku wielu działalności zdarzają się takie dłuższe lub krótsze momenty, kiedy nowy, potencjalny klient – staje się ważniejszy od tego, który już jest w naszej firmie i korzysta z jej usług. W ten sposób może się zacząć dramatyczny proces utraty coraz większej ilości klientów, który sprawi, że praca nad ich pozyskiwaniem pójdzie na marne, a wyniki finansowe radykalnie się pogorszą. Oczywiście, nigdy nie zaistnieje sytuacja, w której żaden z naszych klientów nie będzie niezadowolony z naszych usług lub znikną wszelkie inne powody, przez które rezygnuje się z czyichś usług. W tym celu trzeba by kontrolować przynajmniej całą znaną nam rzeczywistość, co w najbliższej perspektywie wygląda na nieszczególnie możliwe dla przeciętnej działalności gospodarczej.
Istnieje jednak możliwość zachowania jak największej ilości klientów oraz odżegnanie ich od rezygnacji z usług, które oferujemy na wiele sposobów.

PAMIĘTAJ 

klient,bloomboard

Dzisiaj, na bazie naszej wiedzy oraz doświadczenia przygotowaliśmy dla was zbiór najbardziej efektywnych porad tego typu.

 

1. Twórz dużo contentu

Jeżeli chcesz, żeby klienci z Tobą zostali, to przede wszystkim musisz im przypominać o swoim istnieniu, regularnie pojawiać się w ich świadomości, odświeżać obraz siebie. Tworzenie świetnego contentu doskonale sprawdzi się w tej roli. Szczególnie, jeżeli nie będą to tylko super śmieszne memy, które pojawią się w świadomości odbiorcy na kilka minut, a potem z niej bezpowrotnie znikną.
Dobry content, który pomaga budować trwałe relacje ze swoimi klientami, to wartościowe artykuły, które rozwiązują realne problemy odbiorców, to ciekawe filmiki, na których przekazujesz wartościową wiedzę i tak dalej.

2. Używaj słowa „dziękuję”

Bardzo prosty i skuteczny zabieg. Otrzymasz pozytywny komentarz? Odpowiedz na niego i podziękuj. Twoi odbiorcy zrobili dla Ciebie coś ekstra? Napisz o tym w mediach społecznościowych i podziękuj.
Wiesz co? Właściwie, możesz nawet podziękować za sam fakt, tego że Twoi odbiorcy w ogóle są z Tobą. W końcu, gdyby nie oni, to Twoja firma prędzej czy później przestałaby istnieć.
Oczywiście, nie należy tutaj przesadzać, ze słodzeniem swoim odbiorcom i dziękowaniu na każdym kroku, nawet tego typu miłe zabiegi, da się doprowadzić do momentu, kiedy staną się irytujące. Dlatego należy tu zachować umiarkowanie.

3. Określ swoje słabości

Każdy biznes posiada słabości, które negatywnie wpływają na jego skuteczność, obniżając w długofalowej perspektywie efektywność, praktycznie każdego aspektu działania. Takie czynniki, mające jednoznacznie negatywny impakt, należy jak najszybciej zdiagnozować oraz się z nimi rozprawić. W tym celu dobrze jest, umożliwić klientom wypełnianie ankiet, w których mogą pozostawić Ci różnego rodzaju informacje dotyczące sprawności działania poszczególnych elementów Twojej firmy. Słabym elementem może być wszystko, a Ty możesz się tego nawet nie spodziewać. Może to być kiepski interface, słaba obsługa klienta, źle prowadzone media społecznościowe, za wysokie ceny etc.

 

4. Zadawaj swoim odbiorcom jak najwięcej pytań

Rozmawiaj ze swoimi klientami, pytaj ich, nie krępuj się tego robić. Większość osób z założenia, chętnie podzieli się spostrzeżeniami na temat Twojego biznesu, jeżeli ma ku temu okazję. To całkiem przyjemne móc mieć wrażenie, że ma się wpływ na to jak funkcjonuje firma, z której usług się korzysta. Dajemy w ten sposób klientowi poczucie upodmiotowienia, które szczególnie we współczesnym, bardzo indywidualistycznym świecie jest bardzo ważne dla znaczącej większości z nas. Oczywiście od czasu do czasu, warto dawać swoim klientom różnego rodzaju formy nagrody w zamian za udzielenie pomocy w usprawnieniu biznesu.

 

5. Obserwuj swoją konkurencję

Krótka piłka, jeżeli Twoja konkurencja radzi sobie od Ciebie zdecydowanie lepiej, a tym samym dostarcza podobne usługi, ale o wyższej jakości, w niższej cenie, oferuje lepszą obsługę klienta czy wyprzedza Cię w innych ważnych aspektach – w takim wypadku, nie masz prawa mieć do nikogo pretensji, że liczba klientów Twojej firmy zaczyna się zmniejszać na rzecz konkurencji. Teoretycznie jest to truizm, jednak wiele firm ma z tym realny problem. Szczególnie w przypadku konkurowania ceną. Podnosi się raban, o nieuczciwą konkurencję cenową, psucie rynku i tak dalej. Jednak tak naprawdę nie ma najmniejszego znaczenia, czy te argumenty są słuszne, czy nie. Z punktu widzenia funkcjonowania firmy, znaczenia ma tylko to, czy jesteśmy w stanie wygrać konkurencję z firmą, która znacząco obniży cenę swoich usług, poniżej dotychczas standardowych cen rynkowych. Nie oznacza to przecież, że też musisz obniżyć cenę, zamiast tego możesz zaproponować lepsze usługi, wyższą jakość lub konkurować każdym innym możliwym aspektem. W ten sposób sprawisz, że nie tylko dotychczasowi klienci u Ciebie zostaną, ale również pozyskasz nowych. Oprócz tego, samo w sobie reagowanie na działania konkurencji jest istotne, szczególnie w kontekście najbardziej świadomych grup odbiorców.
Załóżmy, że w 45% najlepszych firm w branży, pewna dodatkowa usługa stała się pewnym standardem, w ramach zwykłej usługi. Teoretycznie, Twoja firma nadal ma lepszą jakość i cenę, jednak Twoi odbiorcy widzą, że konkurencja od pewnego czasu daje w standardzie coś czego Ty nie dajesz. Kiedy w ogóle na to nie zareagujesz, nie odniesiesz się do tego lub nie zaimplementujesz tego nowego standardu – wtedy klienci będą mogli poczuć się zwyczajnie zlekceważeni. Dlatego obserwowanie konkurencji z odpowiednią regularnością, jest niezwykle ważne.

 

Zobacz również :  Skuteczny email marketing: 31 kroków do zoptymalizowania działań mailingowych

6. Rozwijaj swoje produkty

Masz świetny produkt, który doskonale się sprzedaje. To świetnie, jednak każdy produkt ma swoją żywotność, nawet najlepszy. Dlatego chcąc wydłużyć jego życie oraz sprzedaż, warto cały czas go rozwijać, dodając do niego kolejne aspekty, wypuszczając nowe wersje i tak dalej. Pozwoli Ci to dostosowywać się do zmieniających uwarunkowań rynkowych.

 

7. Zadbaj o jak najlepszą obsługę klienta

Dobra i szybka obsługa klienta, to jeden z najważniejszych aspektów, które utrzymują ich przy nas na dłużej.
Co to dokładnie oznacza?
Przede wszystkim musisz szybko reagować. Nie oznacza to, że musisz od razu udzielić odpowiedzi na pytanie, jednak ważne, aby dosyć szybko poinformować klienta o tym, że problem został zauważony, zapytanie jest w trakcie rozpatrywania, a pomoc nadciągnie już lada chwila, więc nie ma co się martwić – bo problem wkrótce zniknie. W tej kwestii świetnie sprawdzają się chatboty, które niedawno szerzej opisaliśmy w naszym artykule.

 

Zrzut ekranu 2018-04-05 o 22.21.48

 

8. Słuchaj swoich niezadowolonych klientów

Wkurzeni klienci, którzy zrezygnowali z Twoich usług mają dwa aspekty, które wiążą się z dwoma pokusami. Po pierwsze są szalenie krytyczni, po drugie, często wydają się nam być nieuczciwi w swojej ocenie.
Co to oznacza?
Na pewno tyle, że są ekspertami w dziedzinie tego co nie odpowiada im w naszej firmie. Tutaj od razu warto zaznaczyć, że bardzo prawdopodobne jest to, że mają rację i po prostu zdarzyło się nam coś schrzanić. Trudno zdarza się wszystkim firmom, częściej lub rzadziej, ale się zdarza. Jeżeli jest to wiadomość od niezadowolonego klienta, którą otrzymaliśmy na maila, to należy na nią odpowiedzieć, najlepiej w wyczerpujący sposób, starając się rozładować konflikt. Co ważne, jeżeli umiejętnie zareagujemy, to w wielu przypadkach niezadowoleni klienci mogą jeszcze pewnego dnia stać się ambasadorami naszej marki. Jeszcze ciekawszym zadaniem jest odpowiedź w mediach społecznościowych. Nawet bardzo poważny kryzys w Social Media, który początkowo bardzo negatywnie się na nas odbija, może być wykorzystany na naszą korzyść i zbudować nam jeszcze silniejszą pozycję, niż przed wybuchem kryzysu. Przede wszystkim, nie należy ulec pokusie nerwowej reakcji, czy chęci wciśnięcia klienta w podłogę, szczególnie jeżeli mamy rację. Odpowiedzi w mediach społecznościowych muszą być bardzo przemyślane, a często mogą się opłacać rozwiązania, które wydają się być nieintuicyjne. Co z tego, że udowodnimy w naszej odpowiedzi, że mamy rację, jeżeli zrobimy to w taki sposób, że większość odbiorców uzna, że jesteśmy aroganccy i nie będą chcieli mieć z nami nic do czynienia?

 


 

Lincoln-Murphy-utrzymanie-klienta

Lincoln Murphy mówi:

 „jeśli twój produkt jest do niczego … napraw produkt” oraz „jeśli przyciągnąłeś niewłaściwych odbiorców … zmień swój marketing”. 


9. Przygotuj ekskluzywną ofertę dla swoich klientów

Powiedzmy, że ktoś jest Twoim klientem od roku. Jest całkiem zadowolony, ale na rynku pojawiła się firma, która proponuje podobne usługi do Twoich, jednocześnie mając trochę lepsze ceny.
Pewna ilość osób zostanie przy Tobie, bo wie, że u Ciebie jest stabilnie, wszystko działa i nic złego raczej się nie stanie. Jednak pewna grupa odważniejszych klientów zacznie się zastanawiać nad przeprowadzką do tańszej firmy.
Decyzja jest już bliska podjęcia, klienci niedługo mają być utraceni, a tu nagle… otrzymują od Ciebie maila, z propozycją dla stałych klientów, która jest jeszcze bardziej atrakcyjna, rozszerzająca pakiet usług i tak dalej.
W ten sposób nie tylko, utrzymujesz klientów u siebie, ale budujesz im również perspektywę zostania z Tobą. Budujesz im poczucie, że jeżeli będą u Ciebie, to nie tylko będą mogli się cieszyć tym co dotychczas, ale również będą traktowani w specjalny sposób. Tego typu zabiegi, bardzo mocno przekładają się na budowanie relacji.

 

10. Nie bój się dawać za darmo

Nie dawno kupowałem laptopa. Zwykła sprawa. Porównujesz różne modele, zastanawiasz się nad kwotą, którą zamierzasz wydać, sprawdzasz opinie o sklepach, szukasz okazji, typujesz parę najlepszych ofert, aż w końcu podejmujesz decyzję. Od momentu podjęcia decyzji, rozpoczyna się walka o to, aby klient, który już u nas kupił, kupił u nas następny raz.Firma, z której usług skorzystałem, bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła. Być może jest to standardem w innych firmach, być może nie, ale na pewno zrobiło to pozytywne wrażenie.
Parę godzin po uregulowaniu płatności za laptopa, otrzymałem maila, z jego zdjęciami, podczas konfiguracji, a później pakowania. Czy cokolwiek to kosztowało firmę, z której usług skorzystałem? Niewiele, trochę czasu podczas wykonywania zdjęć. Pewnie parę minut. Jednak, kiedy odpakowałem samego laptopa, w środku czekały na mnie inne dodatkowe elementy jak dobrej jakości pendrive, podkładka pod myszkę, kubek i parę innych gadżetów, które nie przesądziłyby nigdy o tym, czy kupię dany sprzęt czy nie. Jednak pokazuje mi to podejście ze strony firmy – zależy im na tym, żebym do nich wrócił. Jak na razie, przekonało to do tego stopnia, aby opisać to w tym artykule. Co ważne, jeżeli rozdajesz cokolwiek za darmo swoim odbiorcom, to postaraj się, żeby odznaczało się to dwoma aspektami: wysoką jakością oraz realną użytecznością. Wszyscy zdążyliśmy się już przyzwyczaić do gadżetów, które rozpadają się praktycznie zaraz po otrzymaniu, a poza tym za bardzo nie wiemy co z tym zrobić. Poza tym, nie wszystkie darmowe dodatki, muszą być materialnymi przedmiotami. Darmowe materiały szkoleniowe, ciekawy live i inne tego rodzaju treści, również mogą stanowić bardzo wartościowy dodatek, który utrzyma klientów przy naszej firmie.

Zobacz również :  Jeden skok do optymalizacji wartości klienta w e-commerce

 

11. Chwal się recenzjami

Zarówno recenzje, które ukazują się w mediach, w social mediach czy są przesyłane od odbiorców stanowią bardzo skuteczną broń dla Twojego marketingu. Chwal się tego typu opiniami i zabiegaj o to, aby otrzymywać ich jak najwięcej.
Według badań – opinie i komentarze, umieszczane w Internecie na temat Twojej firmy, stanowią najważniejsze źródło informacji jeżeli chodzi o podejmowanie decyzji dotyczących kupna lub nie Twoich usług i produktów.

 

recenzje-bloomboard-globe-group

 

12. Miej poczucie humoru

Poczucie humoru, śmieszne obrazki, żarty i tak dalej, nigdy nie powinny stać się główną osią Twoich działań mających na celu pozyskiwanie nowych klientów lub utrzymywanie tych obecnych. Rdzeniem tych działań musi być konkretna wiedza i wysoka jakość. Jednak nikt nigdy nie twierdził, że poczucie humoru do niczego się nie przyda. Wręcz przeciwnie. Nie bądź kolejną, usztywnioną marką, która „w trosce o najwyższy komfort swoich odbiorców, rezygnuje ze wszystkich form komunikacji, które mogłyby zawierać treści o zabarwieniu humorystycznym”. Oczywiście, możesz korzystać wyłącznie z języka zawartego pomiędzy jednym, a drugim cudzysłowiem, tylko czy na pewno chcesz? Z naszej strony gwarantujemy, że w większości branż, tego typu język się nie sprawdzi. Co nie oznacza, że w żadnej. Zawsze pamiętaj o tym, aby dostosować go do swoich odbiorców.

 

pordukt-bloomboard

 

13. Zarażaj pozytywną energią

Wohoooo! Dostarczaj dużo pozytywnej energii!!! Tak, zdajemy sobie sprawę, że momentami to nie jest do końca to z czym wszyscy czują się w pełni spójni i pozytywna energia nie jest czymś co chcielibyśmy przekazywać światu zewnętrznemu, szczególnie jeżeli rozpada się nasz związek, bank wypowiedział umowę, strategiczny klient stwierdził, że na pewno nie zamierza z nami dalej współpracować, a zdrowie naszych rodziców ostatnio jakoś podupada. Należy jednak pamiętać, że tego typu problemy, jakkolwiek bolesne, dotykają nas wszystkich. Zawsze znajdą się mniej lub bardziej poważne problemy, aby nie być wstanie wykrzesać z siebie czegoś pozytywnego. W ludzkim wymiarze jest to bardzo zrozumiałe.
Jednak w wymiarze biznesowym, musimy zdawać sobie sprawę z tego, że co do zasady, pozytywna energia oraz optymistyczne podejście do świata, dużo lepiej nastawia do naszej marki, a poza tym buduje większą chęć podejmowania decyzji o kupnie produktu lub usługi. Taka jest rzeczywistość, czy tego chcemy czy nie.

 

14. Dowiedz się jak najwięcej o swoich odbiorcach

Od tego masz wszystkie narzędzia do analityki danych, które dostarczają Tobie odbiorcy, żeby z nich korzystać i być w stanie jak najbardziej precyzyjnie, co lubią Twoi odbiorcy, na czym im zależy, co jest dla nich mniej, a co bardziej ważne.W ten sposób wiesz, w jaki sposób się z nimi komunikować, wiesz co może do nich trafić, a co nie. Wiesz jakiego języka używać w ramach interakcji z klientami. Co więcej, pomoże Ci to przygotowywać produkty, specjalnie w oparciu o ich preferencje, a to kolejny sposób na to, aby zachować ich przy sobie.

 

15. Remarketing

 

google-adwords-remarketing-ads

Wielu odbiorców wejdzie na Twoją stronę, stwierdzi, że w sumie to całkiem fajna, produkty też niczego sobie, ale… musza teraz iść zrobić obiad, spieszą się do pracy, kościoła, na koncert, na randkę czy zwyczajnie nie są obecnie w nastroju, na to aby obecnie cokolwiek kupować. Od tego właśnie mamy remarketing. Ktoś już kiedyś od Ciebie coś kupił, ale od pewnego czasu nie jest Twoim klientem. Być może to właśnie z wymienionych powyżej powodów? Kiedy mógł od Ciebie coś kupić, to miał dobry powód, żeby tego nie robić, a potem zwyczajnie zapomniał.
Co jest najprostszym rozwiązaniem tego problemu?
Nic więcej, jak tylko przypomnieć o swoim istnieniu za pomocą remarketingu, który działa na prostej zasadzie. Ktoś odwiedza Twoją stronę, otrzymuje plik cookie. Dzięki niemu, kiedy opuści Twoją stronę, będą mu się wyświetlały reklamy, które będą zachęcały do powrotu na stronę oraz skorzystania z usług lub kupna produktu.

16. Instruuj swoich klientów co mają robić

Żyjemy w świecie, który cały czas przyspiesza, wszyscy mamy mnóstwo obowiązków na głowie. Dlaczego mielibyśmy zastanawiać się nad kupnem jakiegoś produktu, w firmie, w której kiedyś coś kupiliśmy? Dlaczego mielibyśmy ściągnąć darmowego e-booka albo wejść w jakąkolwiek inną interakcję z daną marką?
Załóżmy, że nawet o niej pamiętamy, ale co z tego, jeżeli nie mamy na nic czasu. Tutaj rozwiązaniem, jest zwyczajne poinformowanie krok po kroku naszych odbiorców o tym, czego byśmy od nich oczekiwali i jak mają to zrobić. Odnosi się to szczególnie do takich sytuacji, gdy wykonanie danych kroków, wiąże się z jakąś formą darmowej nagrody dla naszych odbiorców.

Zobacz również :  Nowy klient . Dlaczego pierwsze 30 dni jest najważniejsze w e-commerce ?

17. Pokaż, że masz serce

Najlepiej, jeżeli naprawdę masz serce i chcesz to pokazać, bo zwyczajnie takim jesteś człowiekiem, a jedyne co robimy w ramach tego punktu to Ci o tym przypominamy.
Zakładamy, że tak właśnie jest. Nie krępuj się więc, wziąć udziału w akcji charytatywnej, pomóż komuś za część pieniędzy, które zarabiasz. To nie musi być coś bardzo spektakularnego. Nie musisz w tym celu wysyłać kontenerów żywności do Afryki, nie musisz odwiedzać gett biedy w Brazylii, nie musisz udawać się do Indii.
Realne problemy, ludzi które są do rozwiązania, ubóstwo, głód i inne dramatyczne problemy, dotykają nas jako ludzkości na całym świecie. Istnieje wiele fundacji, które zajmuje się działalnością charytatywną, warto je wspierać, w gruncie rzeczy nawet jeżeli nie miałoby się to opłacać, a nie zawsze się to opłaca to i tak warto.

 

Zrzut ekranu 2018-04-05 o 23.07.02

 

 

18. System referencyjny

W ten sposób osiągniesz de facto dwa cele. Nie tylko utrzymasz obecnych klientów, ale pozyskasz również nowych. Oczywiście, jeżeli odpowiednio wypromujesz system referencyjny oraz obecni klienci będą naprawdę z Ciebie zadowoleni, a więc chętnie będą dalej polecali Twoje usługi. Działa to w bardzo prosty sposób, Twoi klienci, w zamian za polecanie usług lub produktów Twojej firmy, będą otrzymywali w zamian różnego rodzaju benefity, czy po prostu pieniądze, czy też rabaty lub produkty Twojej firmy. Znacząco zwiększa to przywiązanie do marki oraz możliwość utożsamiania się z nią.

 

19. System lojalnościowy

Jeżeli mówimy o systemie referencyjnym, to nie może zabraknąć informacji o programie lojalnościowym. Czyli wynagradzania klientów za to, że do nas wracają i korzystają z naszych usług lub kupują produkty. Bardzo dobrym pomysłem budującym lojalność klientów jest program lojalnościowy NeoNail – firmy produkującej lakiery hybrydowe i niezbędne akcesoria do stylizacji paznokci. „Klub NeoNail” to program w formie aplikacji mobilnej. Za jego pomocą użytkownicy mogą zbierać punkty za zakupy zarówno w sklepie internetowym, jak i w wybranych punktach stacjonarnych, a następnie wymieniać je na atrakcyjne nagrody. Każda wydana złotówka to jeden punkt w aplikacji. Zebrane punkty można wymieniać na atrakcyjne nagrody, takie jak lakiery, a także klubowe gadżety.

neonail-system-lojalnosciowy

Na utrzymanie oraz lojalność klienta ma wpływ szereg czynników niezależnych od tego, czy dana firma posiada słaby, czy też wyjątkowo atrakcyjny program lojalnościowy. Jakość produktów i usług, jakość i język komunikacji, profesjonalizm sprzedawców, procesy przed i posprzedażowe, w szczególności polityka reklamacji, zwrotów, serwisu – to wszystko w pierwszej kolejności wpływa na wizerunek marki i percepcję klienta. Jednak to mądry program lojalnościowy pozwala zaprzyjaźnić się z klientem na dłużej.

20. Skupiaj się na edukowaniu odbiorców

Odbiorcy, którzy mają dużą wiedzę na temat branży, którzy zdają sobie sprawę, z wartości dostarczanych przez Ciebie usług, nie pójdą do tańszej konkurencji, która proponuje byle co. Dużo chętniej zapłacą u Ciebie więcej. Jednak korzyści z edukowania klientów są jeszcze większe. Przede wszystkim budujesz u klientów swój wizerunek jako prawdziwego eksperta, który nie tylko dostarcza świetne produkty i usługi, ale również naprawdę zna się na tym co robi, a co więcej nie boi się podzielić tą wiedzą z innymi.

 

21. Śledź cykl życia konsumentów

Musisz wychwycić, które grupy klientów powoli zbliżają się do momentu, w którym naturalne jest to, że mogą wyparować z przestrzeni Twojego biznesu. Z różnych powodów – kupili u Ciebie już wszystko co mogą potrzebować, stracili poczucie świeżości, znudzili się Twoją marką czy cokolwiek innego. Tacy klienci bardzo często są do odratowania. Mają wiele pozytywnych przeżyć z Twoją marką, generalnie są całkiem zadowoleni i w sumie często sami nie wiedzą dlaczego chcą zrezygnować.
Musisz dać takim osobom poczucie świeżości, zaopiekuj się nimi, napisz do nich maila, porozmawiaj z nimi. Zaproponuj im coś za darmo. Odnieś się do tego, że są już z Tobą długo, że możliwe, że to już nie to samo co kiedyś… tak to działa trochę jak w związku.

 

22. Bądź proaktywny

Ogólna zasada na koniec tego zestawienia. Wykazuj dużo aktywności ze swojej strony. Pokazuj, że Ci zależy, działaj, zaskakuj. Ludzie co do zasady lubią takich ludzi. Dlaczego mieliby więc nie lubić takiej firmy?
Kiedy ktoś wyrobi sobie opinię o Twojej firmie, że co do zasady, stara się ona rozwiązywać problemy, bardzo jej zależy na klientach i tak dalej, to w przypadku gdy się nawet Tobą w jakiś sposób rozczaruje, to nie zrezygnuje z Twoich usług, tylko raczej będzie chciał się z Tobą skontaktować, aby poinformować, że zaistniała jakaś nieprzyjemna sytuacja i dopyta Cię o t o, w jaki sposób można by ją rozwiązać.

 

Oczywiście, w gruncie rzeczy bardzo łatwo jest przeczytać taki artykuł jak ten i przyswoić jego treść, na koniec stwierdzając, że w gruncie rzeczy większość umieszczonych tu informacji to truizmy. To prawda, nie ma tu wielkich zaskoczeń. Jednak, jeżeli nie zapiszesz sobie tego wszystkiego w jednym miejscu, to szybko się okaże, że gdzieś rozpłynęła się konsekwencja w działaniu, a dobre, ale oczywiste problemy, odeszły w zapomnienie.

 

 

3 Komentarzy

  • Iga 19 kwietnia 2018

    Wszystko w punkt! Szczególnie warto zadbać o tworzenie wartościowego contentu oraz o słuchanie naszych klientów. Dzięki artykułom firmy mają możliwość przedstawić swój punkt widzenia, a uzyskane referencje czy opinie od klientów są okazją do przemyślenia sposobu funkcjonowania firmy i ewentualne wprowadzenie zmian.

  • Magda 19 lipca 2018

    Bardzo ciekawy artykuł. Zawiera skuteczny wachlarz działań, które mogą pomóc utrzymać klientów. Warto także dodać personalizowanie ofert. Oczywiście, do pewnych granic, ale kiedy widzimy, że jakiś klient jest lojalny, to dlaczego nie zaoferować mu czegoś ekstra, dopasowanego do jego potrzeb? Ja korzystam w tym celu z systemu CRM Kamflex, gdzie z łatwością dokonałam segmentacji mojej bazy klientów. Teraz wiem, która część moich klientów przynosi mi najwięcej zysku i mogę angażować proporcjonalnie dużo energii w pracę z nimi. W systemie wprowadziłam parametry, które pozwalają mi monitorować zachowania moich klientów i modyfikować stworzone segmenty. Od czasu jak wdrożyłam Kamflex zauważam pewne wzrosty sprzedaży.

  • Thomas 22 sierpnia 2018

    Prześwietny artykuł! 🙂 Wszystkie informacje niby proste, ale jednak czasami zapominamy o tych właśnie najprostszych czynnościach 😉

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>