Idealnie zaplanowany i przeprowadzony content marketing to naprawdę duża różnica, jeżeli chodzi o wyniki finansowe Twojej firmy. Za pomocą content marketingu przyciągniesz nowych odbiorców, zmienisz relację z nimi w klientów oraz zbudujesz swoją markę.

Jednak od „chyba potrzebujemy bloga, bo teraz modny jest ten, no… content marketing” do content marketingu, który przynosi realne efekty jest daleka droga. Tylko te firmy, które w pełni rozumieją istotę CM osiągają sukces w tym zakresie, jednak przekłada się on na naprawdę dużą różnicę w całkowitym funkcjonowaniu firmy.

 

1. Stwórz lejek sprzedażowy

Prawidłowo funkcjonujący conten marketing potrzebuje odpowiedniej struktury lejka sprzedażowego, który przeprowadza klienta od świadomości tego, że w ogóle istniejesz, przez kupno Twojego produktu, do stania się Twoim stałym klientem oraz ambasadorem marki.

Lejek sprzedażowy dzielimy na 3 podstawowe etapy:

– TOFU (z angielskiego top of the funnel), na tym etapie klient będzie miał styczność z Twoim blogiem, podcastem, infografikami, zdjęciami, newsletterem i tak dalej – ten etap odpowiedzialny jest głównie za zbudowanie świadomości odbiorców o tym, że Twoja marka oraz produkty istnieją.

– MOFU (z angielskiego middle of the funnel), na tym etapie odbiorcy zapoznają się z materiałami edukacyjnymi, otrzymają kody rabatowe, darmowe aplikacje, rozwiążą kwestionariusze/quizzy, wezmą udział w Twoim evencie czy webinarze – ten etap polega na edukowanu odbiorcy i przy okazji zmiany stosunku do Ciebie i Twojej marki. Teraz odbiorcy już nie tylko wiedzą o tym, że istniejesz, ale nawet powoli zaczynają Cię lubić i się interesować.

– BOFU (z angielskiego bottom of the funnel), ten etap ma różne zadania, w zależności od relacji z odbiorcami. BOFU nadaje się zarówno dla obecnych klientów jak i tych niedoszłych, którzy jeszcze zastanawiają się nad kupnem produktu. W ramach BOFU korzysta się z takiego contentu jak wersje demo/trial programów, prowadzi się webinary, a nawet warsztaty lub szkolenia na żywo. Zadaniem BOFU jest zbudowanie trwałych relacji i konwersja sprzedażowa.

Zobacz również :  31 ukrytych funkcji Facebooka i Instagrama, o których nic nie wiesz !

 

Conten Marketing, Bloomboard

 

No dobrze, ale jak to może przykładowo wyglądać?

 

Prowadzisz bloga, na którym poruszasz tematy związane ze swoją branżą. Załóżmy, że dotyczy ona rowerów. Tak więc napisałeś ciekawy artykuł w ramach tego zagadnienia. Następnie, nadal poruszając się w granicach TOFU umieściłeś go na swoim blogu, a link do bloga wrzuciłeś na swoich kanałach społecznościowych, takich jak np. fanpage na Facebooku. Jeżeli Twój lejek sprzedażowy składałby się tylko z bloga – to na tym etapie kończy się relacja z potencjalnym odbiorcą, który ewentualnie może przez przypadek trafić na sklep na Twojej stronie i coś kupić, co mówiąc szczerze nie jest zbyt prawdopodobne ot tak.

Teraz czas na MOFU. Czytając Twój artykuł na blogu, zainteresowany artykułem odbiorca widzi przykładowy – przycisk CTA „Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej na temat rowerów”. Niektórzy już w tym momencie uderzają sprzedażą i przekierowują odbiorcę do Strony Sprzedażowej. Jednak praktyka działania pokazuje, że warto się do tego nie ograniczać i zamiast tego przesłać daną osobę do Landing Page do np. darmowego e-booka, w którym dana tematyka została poruszona szerzej niż w treści artykułu. Przy okazji – dobrze, żeby treść artykułu była podobna do treści, e-booka, jednak nie zawsze jest to wymagane.

Warto również zaznaczyć, że e-book to tylko jeden z wielu możliwych sposobów zmiany stosunku odbiorcy do Ciebie i to niekoniecznie najbardziej skuteczny. Najlepiej, żeby na tym etapie było to coś co da odbiorcy poczucie szybkiego wynagrodzenia – może to być kod rabatowy. Oczywiście, wszystko zależy od branży, w której się poruszasz. Ważne, aby odbiorca zostawił Ci swojego maila, rozbudowując Twoją bazę mailingową.

W tym momencie możesz zacząć nawiązywać trwałą relację ze swoim odbiorcą – zapraszając go na webinary i angażując w inny sposób, który zachęci do nabycia Twoich produktów.

Zobacz również :  Fotografowanie smartfonem: 9 trików, które polepszą jakość zdjęć

Co ważne, nie należy tych metod stosować na sztywno. Czasami warto już na etapie bloga wrzucić CTA, które prowadzą bezpośrednio do sprzedaży – jest to kwestia bardzo indywidualna, czasami w pełni uzależniona od struktury odbiorców danej marki. Cała podana struktura lejka sprzedażowego daje pewien wzór, który powinien być inspiracją.

2. Wysoka jakość content marketingu

W większości przypadków content marketing nie działa (jeżeli nie działa), dlatego że jego jakość jest na niskim poziomie. Na niski poziom może składać się wiele elementów – zbyt pobieżne przygotowanie tematu, nieciekawy temat, brak zaangażowania, pośpiech, nieregularność, brak autentyczności.

Odbiorcy tego nie lubią i bardzo szybko to dostrzegają. Nawet jeżeli czytają Twoje artykuły i jest ich nawet całkiem sporo, to jeżeli stawiasz na niską jakość to:
– tracisz ogromną ilość odbiorców, która się zniechęciła, ale nawet o tym nie wiesz,

– przywiązanie odbiorców jest słabsze niż mogłoby być.

3. Segmentacja odbiorców

Segmentacja odbiorców jest bardzo ważna. Im bardziej posegmentujesz swoich odbiorców, tym bardziej będzie do nich trafiał, a tym samym budował silne relacje z Twoją marką.

segmentacja, bloomboard,content mareting

4. Dedykowany content dla każdego kanału

Każdy kanał komunikacji w ramach mediów społecznościowych wymaga trochę innego podejścia. Dlatego należy tworzyć inny content dla każdego z nich. Co innego przyjmie się na Facebooku, Twitterze, YouTube i tak dalej. Dlatego nie powielaj swoich treści, ale spraw, żeby łącznie stanowiły pewną spójną całość.

 

jednorekibandyta

 

2 Komentarzy

  • Bartosz Mazurkiewicz 28 lutego 2018

    Jak zawsze dobre rady w cenie! Dzięki!

  • Paula 21 marca 2018

    Fajnie przedstawiony temat i ciekawa grafika. Warto zaznaczyć, że content marketing to raczej długotrwały proces, więc efekty nie będą widoczne od razu. Ale warto czekać 🙂

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>