Co miesiąc ponad 1,5 miliarda ludzi odwiedza Facebook, ponad 400 milionów Twitter a 275 milionów Instagrama. Będąc świadomym tych liczb nie ma się co dziwić ogromowi rozmiaru sprzedaży w social media. Ten trend jest bardzo mocny, utrzymuje się już od dłuższego czasu i cały czas rośnie.

Oznacza to, że jeżeli jeszcze nie zacząłeś sprzedawać za pomocą social media – to chcąc zwiększyć swoje zyski powinieneś to zrobić. Natomiast jeżeli już to robisz, to warto zoptymalizować ten proces.


Platformy społecznościowe które generują największą sprzedaż

social-growth-667px


Przyjrzyjmy się w jaki sposób można to zrobić.

1. Określ kim są Twoi odbiorcy

Ta porada dla wielu osób może wydawać się być absolutnie oczywista i faktycznie w swoim brzmieniu taka jest. Praktycznie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że warto wiedzieć do kogo adresuje się swój marketing, aby robić to skutecznie.

Niestety, na tym etapie pojawiają się trzy podstawowe problemy:

a) zlekceważenie wagi dokładnego określenia grupy/grup odbiorców,

b) nieprecyzyjne określenie grupy/grup docelowych,

c) brak konsekwencji.

Bardzo często można się spotkać z sytuacją, w której właściciele – szczególnie mniejszych firm, które działają w social media bagatelizują kwestie określenia grup docelowych. Opiera się to o przekonaniu co do trafności własnej intuicji i anegdotycznych przesłankach co do tego kim są odbiorcy.

Nie przeczymy, że do pewnego stopnia, takie intuicyjne określenie odbiorców może pokrywać się z rzeczywistością, jednak powiedzmy to sobie wprost. Narzędzia do zbierania i analizowania danych dostarczane przez Facebook, Instagram, Twitter czy stary dobry Google Analytics są dużo bardziej precyzyjne nawet od najbardziej wyrobionej intuicji.

Druga ważna kwestia to jakość określania tego kim są nasi odbiorcy. To znaczy – musimy wiedzieć co w ogóle chcemy wiedzieć na temat naszych odbiorców, jakie cechy i elementy są bardziej, a jakie mniej ważne.

Co istotne, nie wystarczy tylko określić grup odbiorców. Bardzo ważne, aby w przyszłości stosować się do informacji, które udało nam się ustalić. Bardzo częstym błędem wielu osób, szczególnie zajmujących się marketingiem z doskoku jest brak konsekwencji w wykorzystywaniu informacji, które się posiada.

Zobacz również :  Jak działają algorytmy popularnych platform Social Media?

Według nas najważniejsze informacje można utrzymać odpowiadając na 4 podstawowe pytania dotyczące odbiorców.

Kim są? (ile mają lat, jakiej są płci)

Gdzie mieszkają?

Czym się zajmują?

Czym się interesują?

Precyzyjne i wyczerpujące odpowiedzi na te cztery powyżej wspomniane pytania w znacznym stopniu przybliżą to, kim są Twoi odbiorcy.

2. Przygotuj odpowiedni content

Treści o wysokiej jakości, które jednocześnie trafią w gusta odbiorców to jeden z fundamentów skutecznej sprzedaży w mediach społecznościowych. To za pomocą treści oraz sposobu ich przekazywania w social media budujesz podstawy relacji ze swoimi odbiorcami.

Jeżeli za ich pomocą uda Ci się trafić w zainteresowania odbiorców, rozwiązać ich problemy, rozbawić, a oprócz tego w znaczący sposób poszerzyć zakres wiedzy na temat, który ich interesuje, to z ogromnym prawdopodobieństwem staną się Twoimi klientami.

Oczywiście dużo łatwiej opisać to, w jaki sposób powinien wyglądać wymarzony content i na co się przełoży dostarczanie takiego contentu odbiorcom, a zdecydowanie trudniej taki stworzyć.

3. Musisz przygotować dobrą strategię działania

Jak pewnie zdajesz sobie sprawę, wcale nie musisz mieć żadnej strategii. Możesz od czasu do czasu publikować jakieś posty w mediach społecznościowych, w których promujesz jakiś produkt albo raz na jakiś czas wrzucisz artykuł ze swojego bloga. Możesz prowadzić swoje działania w mediach społecznościowych bez żadnego pomysłu i planu. Możesz postępować w ten sposób i nie odnieść sukcesu w mediach społecznościowych tak samo jak tysiące firm, które właśnie w ten sposób działają.

Jednak jeżeli zależy Ci na sprzedaży i zyskach z social media, to warto opracować strategię, którą przewiduje kolejne etapy działania, określa podstawowe procedury dotyczące planowania tworzenia contentu, tworzenia contentu oraz jego publikacji – w końcu określa standardy dotyczące treści oraz jej wzajemnej spójności.

Praktyka pokazuje, że działanie w ten drugi sposób przekłada się na nieporównywalnie lepsze efekty niż w tym pierwszym przypadku…

Należy jednak pamiętać o tym, że standardy, procedury, strategia i tak dalej nie mogą zabić autentyczności i „ludzkiego podejścia” to tworzenia contentu. Obydwa te aspekty muszą się uzupełniać, w innym przypadku treść stanie się syntetyczna i mało atrakcyjna dla odbiorców, będzie zlewała się z tym co można znaleźć w setkach innych miejsc, a tym samym nasza skuteczność wcale nie będzie tak duża jakbyśmy chcieli.

Zobacz również :  Co mają wspólnego content marketing oraz SEO?

4. Stwórz społeczność

Media społecznościowe, jak sama nazwa wskazuje są społecznościowe. Znaczy to ni mniej, ni więcej dla Ciebie tyle, że jeżeli chcesz osiągnąć sukces w sprzedaży za pomocą SM, musisz wykreować społeczność wokół swojego profilu.

Osoby, które regularnie lajkują, komentują i udostępniają Twoje kolejne posty to prawdziwy skarb. Z ich pomocą, dużo skuteczniej wypromujesz swoją markę oraz produkty. Co ważne, bardzo często takie osoby stają się ambasadorami Twojej marki – to znaczy, że sami z siebie promują ją w wielu miejscach, a o więcej jeżeli zdarzy się, że ktoś ją zaatakuje to występują w Twojej obronie.

Oczywiście – ambasador marki to najbardziej lojalna grupa odbiorców, która wykształca się dopiero po pewnym czasie prowadzenia działań w mediach społecznościowych. Jednak z całą pewnością warto zabiegać o to, aby mieć takich odbiorców.

W jaki sposób stworzyć społeczność?

Jest to jednocześnie bardzo trudne i bardzo proste. Pomijając wszelkie dodatkowe aspekty, które usprawniają tworzenie społeczności – potrzebujesz tylko trzech składników: konsekwencja, regularność i wysoka jakość contentu.

Prawda jest taka, że w większości przypadków, nawet jeżeli specjalnie nie wchodzisz w interakcję ze swoimi odbiorcami, ale masz te trzy elementy, to prędzej czy później prawdopodobnie zacznie się tworzyć wokół Ciebie większa lub mniejsza społeczność.

Oczywiście, stanie się to dużo szybciej i będzie ona działała dużo prężniej, jeżeli będziesz dodatkowo angażował osoby, które pojawiają się w Twoich kanałach social media. Bardzo pozytywnie wpłynie częste wchodzenie w interakcję z odbiorcami, wywoływanie i toczenie dyskusji i inne tego typu działania.

Jednak najważniejsze są trzy wspomniane na początku elementy, które szczególnie ciężko utrzymać na początku swojej działalności w mediach społecznościowych. W tym okresie często zdarza się tak, że napracujemy się nad świetnym artykułem, udostępnimy go i tak dalej, a zapozna się z nim jedynie kilkadziesiąt osób, które nie tylko nic nie kupią, ale nawet nie zostawią nam na pocieszenie lajka.

Nie ma się czym przejmować. Ogromna ilość profili w mediach społecznościowych, które obecnie przynoszą swoim właścicielom gigantyczne zyski, kiedyś zaczynała w dokładnie ten sam sposób.

Zobacz również :  21 najskuteczniejszych hacków Content Marketingowych które zbudują większy ruch na Twojej stronie

5. Wezwanie do akcji

No dobrze, masz już strategię, wiesz kim są Twoi odbiorcy, udało Ci się stworzyć pewną społeczność, która chętnie przyswaja Twoje wysokojakościowe treści, które im dostarczasz. Jednak co dalej?

Czas na najprzyjemniejszy moment czyli przekonwertowanie tego wszystkiego w realne pieniądze. W tym celu potrzebujesz tak zwanych wezwań do akcji czy popularnie z angielskiego call-to-action (CTA).

Masz tutaj parę możliwości. Po pierwsze możesz np. wrzucić do swojego wpisu link, który prowadzi do produktu oraz zachęcać w tekście wpisu do klikania w ten link. Możesz umieścić swój artykuł na blogu, a dopiero w nim wstawić różne przyciski lub banery CTA.

Możesz też skorzystać z przycisków CTA, które dostarczają nam poszczególny platformy społecznościowe.

6. Spraw, żeby proces kupna był prosty

Im łatwiej można kupić od Ciebie dany produkt tym częściej go sprzedasz. W drugą stronę – każda kolejna trudność podczas kupowania danego produktu to spadek stopy konwersji, czyli stosunku osób, które kupują produkty, względem tych które odwiedzają strony Twoich produktów.

Dlatego postaraj się o to, żeby cały proces był możliwie jak najbardziej przejrzysty.

7. Pamiętaj o optymalizacji pod kątem mobile

Te proporcje potwierdzi praktycznie każdy, kto ma do czynienia ze sprzedażą za pomocą mediów społecznościowych. Około 70% ruchu, który pochodzi z social media jest generowane za pomocą różnego rodzaju urządzeń mobilnych. Oznacza to, że bez optymalizacji pod tym kątem będziesz tracić ogromne ilości potencjalnej sprzedaży.

8. Facebook Marketplace

Niedawno na Facebook, bo w październiku pojawiła się nowa możliwość docierania do klientów za pomocą tego portalu społecznościowego – czyli Facebook Marketplace. Działa to na podobne zasadzie jak popularne w Polsce portale ogłoszeniowe jak Olx, Gumtree czy inne.

Bloomboard

Na pewno warto przypatrywać się tej usłudze, ponieważ wiele wskazuje na to, że Facebook w najbliższym czasie będzie robił sporo, aby ta usługa przyjęła się w jak najszerszym gronie jego użytkowników. Oznacza to bardzo duży potencjał.

aplikacje mobilne,social media, content marketing

 

4 Komentarzy

  • Iga 23 stycznia 2018

    Jeżeli chcemy, żeby nasza sprzedaż była skuteczna, faktycznie warto pomyśleć, co może nam w tym pomóc. Wykorzystanie social media, które są wręcz teraz codziennością to dobry pomysł. Zgadzam się w zupełności, że jeżeli chcemy aby nasze działania w mediach społecznościowych były skuteczne, musimy określić grupę docelową i zaplanować dokładnie jakie działania chcemy podjąć.

  • Maria 25 stycznia 2018

    Rady dość proste, ale wszystko fajnie zebrane 😉 Przyda się

  • Mareczekss 27 stycznia 2018

    Bardzo fajny artykuł, prosty i zrozumiały, ale dający praktyczne rady więc jak najbardziej na plus, ogólnie blog bardzo dobrze wyposażony w różnym kierunku. Osobiście czekam więcej na tematykę social media, tym bardziej , że od niedawna się mocno zainteresowałem. Do tej pory głównie magazyny typu social media manager, czy blogi czytam, ale jakby ktoś polecił jakieś książki to bym nie pogardził , dzięki!

  • Elona 11 lutego 2018

    Marketing internetowy w dzisiejszym biznesie to podstawa. Social media stały sie najszybszą i najłatwiejsza droga komunikowania się. Social media to nie tylko marketing, to również komunikacja i sprzedaż. Ja swoją sprzedaż kontroluję za pomocą ax 2012 niezwykły produkt, który pozwala zrzeszyć wszystkie aspekty mojego biznesu.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>