Rok 2018 za pasem, czas zacząć prognozować co zdominuje świat digital marketingu!

trendy-digital-marketing-2018-eksperci-bloomboard.

Po raz kolejny zapytaliśmy cenionych ekspertów od marketingu o zdanie. Osoby, które zdecydowały się udzielić wypowiedzi, zajmują przeróżne stanowiska, zajmują się wszelkimi odłamami digital marketingu. To powoduje, że otrzymujemy szerokie spektrum prognoz, z różnych punktów widzenia.

Wiele z zaprezentowanych przewidywań może pomóc wam podbić 2018! 🙂 Miłej lektury!

aplikacje mobilne,social media, content marketing

 

Trendy w DIGITAL MARKETINGU 2018!

 

tomasz-biegun-bloomboard


Nie spodziewam się w tym roku rewolucji. Rok 2018 zapowiada się jako kontynuacja trendów oraz strategii działań, które były realizowane w roku 2017. Jednak poniższe elementu digital marketingu będą moim zdaniem dominowały:

1.) Integracja search marketingu w działaniach content marketingowych.

Marketing oparty o wyszukiwania jest dominującym kanałem sprzedaży w wielu branżach. Zdarza się, że nawet, gdy działania marketingowe nie były pośrednio związane z search marketingiem, to jest on bardzo ważnym  kanałem pozyskiwania klientów. Dlatego w celu zwiększenia ROI z działań content marketingowych należy poświęcić więcej zaangażowania na analizę związaną z search marketingiem.

2.) Personalizacja w działaniach marketingowych.

Z większości badań wynika, że im lepsze profilowanie grup docelowych, tym lepsze efekty przynoszą kampanie marketingowe. Rok 2018 będzie kolejnym rokiem, w którym  personalizacja będzie miała bardzo duże znaczenie. Uważam, że działania marketerów będą zorientowane w kierunku jeszcze bardziej intensywnej personalizacji i skupieniu się na tworzeniu contentu, który w swojej treści i formie jest maksymalnie dostosowany do grupy docelowej.

3.) Mobile First!

2018 rok nie będzie rokiem, o którym mówi się, że „to jest wreszcie rok mobile”. Mamy takie czasy, gdy w wielu branżach ruch mobilny jest znacznie większy niż ten desktopowy. Działania marketerów, którzy tego nie zrozumieją, będą po prostu nieskuteczne. Szczególne znaczenie mają tutaj działania skierowane do wyszukiwarki Google i „Mobile First Indexing” co oznacza, że Google ustala ranking stron w oparciu o mobilne wyniki wyszukania.

4.) Czynniki behawioralne jako kluczowy element rankingu Google.

Wszystko wskazuje za na to, że coraz ważniejszym elementem rankingowym Google stają się czynniki behawioralne. Przedstawicie Google zawsze mówili o tworzeniu dobrych treści w kontekście rankingowym i było to różnie rozumiane przez osoby zajmujące się działaniami SEO. Tak naprawdę w tym momencie trzeba sobie zadać jedno pytanie – „czy moja strona w rankingu Google odpowiada na zapytania użytkowników lepiej niż konkurencja i jest co najmniej tak samo przyjazna użytkownikowi?” Jeśli odpowiedź jest twierdząca, to jesteśmy na dobrej drodze do wysokich pozycji w wynikach wyszukania!Tomasz Biegun


 

artur-smolicki-bloomboard


Określanie corocznych trendów staje się zadaniem coraz trudniejszym, ciężko bowiem przewidywać innowacje, łatwiej natomiast rozmawiać o działaniach, które zapoczątkowane w roku obecnym, znajdą swoją dalszą kontynuację.

Do kategorii tej należy przede wszystkim dalsza personalizacja, określana mianem 2.0, chociaż tego typu nazewnictwo nie oddaje charakteru następujących obecnie zmian. Skupienie się na indywidualnej analizie preferencji zakupowych daje nam możliwość dostosowania naszej oferty w czasie rzeczywistym, co w połączeniu z coraz śmielej wkraczającą do sektora MŚP automatyzacją przyniesie zauważalne zmiany w osiąganych przychodach. Te dwa czynniki zdominować powinny nie tylko przyszły rok lecz także wiele kolejnych.

Ogólny przekaz wysyłany przez markę już nie działa, w natłoku informacji nie zwraca on już naszej uwagi. Segmentacja odbiorców oraz personalizacja treści reklamowej staje się kluczem do sukcesu. Pomóc w tym powinna także integracja wszystkich informacji jakie posiadamy o naszym kliencie, co do tej pory nadal jest dość rozproszone po różnych kanałach.

Ciężko nie wspomnieć także o komunikacji poprzez Messengera, czyli docieraniu do potencjalnego klienta już bardzo bezpośrednio, bez względu na miejsce w którym się znajduje. Minie jednak sporo czasu zanim marki zdadzą sobie sprawę z tego, że kanał ten służy przede wszystkim komunikacji i jednorazowy kontakt w tej formie po prostu nie zadziała.

Artur Smolicki

 

magdalena-walendziewska-sotrender-bloomboard


1. Big data, integracja i automatyzacja

Liczba gromadzonych i przetwarzanych informacji jest ogromna, a będzie tylko rosła. Coraz więcej wiemy o Klientach, ich zachowaniach, potrzebach i preferencjach. Dla marketerów oznacza to nowe możliwości, ale i wyzwania, z którymi przyjdzie im się mierzyć. Przede wszystkim będzie to integracja danych pochodzących, często w czasie rzeczywistym, z wielu źródeł, ich interpretacja, a także dopasowanie/personalizacja treści do każdego etapu ścieżki zakupowej Klienta. Ponieważ skala i szczegółowość danych jest ogromna, jeszcze bardziej zaczniemy polegać też na automatyzacji.

2. Media społecznościowe z jeszcze większą rolą w obsłudze Klienta

Klienci polubili kontakt z markami poprzez media społecznościowe. Przyzwyczaili się również, że zwykle otrzymują bardzo szybką odpowiedź i pomoc. Relacje te nabierają nowych kształtów dzięki kolejnym opcjom w prywatnych wiadomościach (Facebook, Instagram, Twitter), komunikatach (Messenger, WhatsApp), ale przede wszystkim dzięki błyskawicznemu rozwojowi chatbotów. Trend ten będzie się dalej mocno rozwijał – możemy się spodziewać nowych rozwiązań i ciekawych realizacji.

3. Mobile dominacja

Dalszy wzrost znaczenia urządzeń mobilnych jest już oczywisty. Marketerzy, którzy ten kanał do tej pory traktowali po macoszemu, zwłaszcza w świetle powyższych trendów, będą musieli się ocknąć i w niego zainwestować.

Małgorzata Walendziewska

 

eksperci-marketing-narzedzia-bloomboard


Eskalacja mikromomentów

Obecny poziom rozwoju technologii mobilnych oferuje możliwość błyskawicznego dostępu do informacji. Kraje zamieszkiwane przez społeczeństwa ponowoczesne, które dodatkowo wyróżniają się ponadprzeciętnymi skłonnościami konsumpcyjnymi, chętnie korzystają z możliwości przyswajania wiedzy o markach i ich produktach bądź usługach i też coraz częściej dzielą się nią, by inni interesanci mogli z niej skorzystać. Powyższy mechanizm znacząco wpłyną na zachowania konsumenckie. Zaistnienie takiej sytuacji zmusiło przedsiębiorców do maksymalnego upraszczania procesów zakupowych, czyli podzielenia ich na etapy, a te na jeszcze mniejsze elementy zwane mikromomentami. Myślę, że ingerencja Google w mikromomenty i zaproponowana kilkustopniowa klasyfikacja tycząca się rodzaju zapytań wystosowanych w wyszukiwarkach urządzeń mobilnych sprawi, że w 2018 roku będziemy świadkami eskalacji tego trendu. Ponadto marki zrozumiały uwarunkowania mikromomentów i postanowiły na nie oddziaływać, czyli szybko docierać do użytkownika z maksymalnie skonkretyzowaną dawką wiedzy, która dodatkowo powinna być zaprezentowana w formie preferowanej przez potencjalnego klienta. Oczywiście, aby oddziaływanie marki na zapytania zakupowe było jak najbardziej trafne, musi być poprzedzone wieloma analizami i testami, ale obserwując rynek, zauważam, że im więcej Google prezentuje danych statystycznych potwierdzających skuteczność mikromomentów, tym więcej przedsiębiorstw decyduje się na rozpoczęcie działań.

Skupienie na komunikatorach oferowanych przez social media

Komunikatory oferowane przez social media stają się coraz bardziej zaawansowane, przez co dają większe możliwości markom w procesie komunikacji z klientami. Obecnie obserwujemy duży wzrost znaczenia choćby takiego narzędzia jak Facebook Messenger. Uważam, że kiedy ten i inne komunikatory staną się standardem wykorzystywanym przez przedsiębiorstwa, to następnym krokiem – datowanym na 2018 rok – będzie podjęcie prób pełniejszego wykorzystania tych narzędzi. W tym przypadku kluczowe dla marek stanie się wykorzystanie jak najwięcej możliwości komunikatorów, w jak najkrótszym czasie, celem maksymalnego uproszczenia kontaktu z klientami i nawiązania z nimi pozytywnych relacji, które jak wiadomo są jednym z ważniejszych czynników w walce o klienta.

Personalizacja treści

Zobacz również :  Wpływ influencer marketingu na SEO - 10 przykładów i porad

Marki mają wiele możliwości gromadzenia dużych ilości danych o swoich klientach. Dzięki temu mogą dokładnie przygotować i zaprezentować ofertę klientowi, która w dużej mierze będzie pokrywać się z jego oczekiwaniami. Wiedza o kliencie sprawia, że marka staje się jego przewodnikiem od rozpoczęcia do zakończenia procesu zakupowego oraz w działaniach mających miejsce po zawarciu transakcji. W tym przypadku Big Data pozwala na przeprowadzenie skrupulatnych analiz, które często określają prawdopodobieństwo przyszłych potrzeb klientów. Możliwe, że w 2018 roku w te działania zostanie wdrożony machine learning, co pozwoli trafniej rekomendować produkty.

Norbert Oruba

 

michał-sławiński-bloomboard


Jeszcze silniejsza dominacja (różnych) video

Video w digital marketingu już rządzi, ale w 2018 jego rola jeszcze wzrośnie. Nie będzie jednak jednej słusznej i łatwej drogi do sukcesu, nigdy jej zresztą nie było. Myślę, że w przyszłym roku pojawią się jeszcze kolejne formy video, które będą zyskiwały na popularności. Osobiście postawiłbym w przyszłym roku na live video, zwłaszcza te na Facebooku, zwłaszcza te przemyślane i spełniające konkretne cele (w przeciwieństwie do ciągle jeszcze wielu robionych „oby tylko zrobić live”) oraz długie, dopracowane i pełne autentyczności filmy, które będą skutecznie zatrzymywały uwagę widzów, zmęczonych często tysiącami krótkich filmów w różnej postaci.

Przemyślane chatboty

W obecnym roku chatboty bez wątpienia były hitem, ciągle jednak niewiele firm potrafi zaoferować swoim klientom rozwiązania naprawdę użyteczne i poprawiające doświadczenie z marką. W 2018 roku to się zmieni, pojawią się chatboty przemyślane, zaskakujące sprytnymi ułatwieniami, wychodzące poza samego Messengera (zintegrowane ze stronami i innymi kanałami obsługi klienta) i będące doskonałym „przyczółkiem” do działań sprzedażowych. Marketing via Messenger w 2018 roku powinien ruszyć pełną parą.

Jakościowi (nieoczywiści) influencerzy

Influencer marketing rośnie od kilku lat, dzieje się w nim coraz więcej i więcej. W ciągu dwóch ostatnich lat wyraźny jest trend „wyciągania” znanych w sieci postaci poza internet do mediów tradycyjnych, ciągle jednak potencjał influencer marketingu nie wydaje się w pełni wykorzystany, przez wiele marek jest traktowany powierzchownie i jako uzupełnienie. Myślę, że w kolejnym roku duże marki sięgną przede wszystkim po postaci niebanalne, nie te z największą ilością followersów czy fanów, ale te posiadające wyjątkowe umiejętności i tworzące bardzo jakościowe treści, idealnie dopasowane do marki i kontekstu działań. Coraz więcej marketerów i obsługujących je agencji zaczyna weryfikować influencer marketing na rzecz postaci autentycznych, wkładających w swoje działania pasję i potrafiących świetnie to pokazać poprzez formy wizualne. Oby ten trend był w przyszłym roku zauważalny.

Personalizacja i „lokalizacja” treści

Popularny od dobrych kilku lat buzzword „big data” (czy w ogóle „data) w przyszłym roku powinien się już konkretnie przełożyć na zwiększenie skuteczności działań opartych na personalizacji treści do użytkownika oraz jej dopasowaniu do lokalnego kontekstu. Teraz już naprawdę mamy narzędzia do tego, by „łapać” odbiorców w konkretnych momentach dnia z treścią do nich dopasowaną. Mobile + dane z mediów społecznościowych powinny w końcu przełożyć się na wysoką skuteczność takich działań.

Potęga idei

W przyszłym roku najwięcej wygrają nie ci, którzy zastosują najnowsze technologie, mobile, AR, drony i programatic, ale ci, którzy zrobią to w zgodzie ze swoją marką, komunikując wartości ważne dla swoich odbiorców. Ilość treści, jakie atakują dzisiaj ludzi w sieci, w bardzo różnych jej miejscach (i przez wszystkie urządzenia), jest tak duża, że naprawdę skuteczne będą te działania, które odbiorca zauważy ze względu na siłę stojących za nimi pomysłów komunikacyjnych, ich ważność dla niego oraz zbieżność z wartościami oraz charakterem marki. Nie jest to być może nowość, że taki marketing się sprawdza najlepiej, ale z roku na rok widać to bardziej.

 

Michał Sławiński

 

magdalena-urbaniak-bloomboard


Żyjemy w czasach potężnego szumu komunikacyjnego. Markom coraz ciężej jest dotrzeć do klientów, a klientom, trudniej coś wybrać spośród tysięcy dostępnych opcji. Dlatego właśnie w nadchodzącym roku w marketingu sprawdzi się:

Personalizacja

Nasi odbiorcy oczekują, nie tylko tego, że znamy ich potrzeby, ale też potrafimy je zaspokoić w konkretny sposób. Znamy ich imiona, preferencje, priorytety. Dopasowujemy produkt i usługę indywidualnie. Musimy być elastyczni. Wiadomości na linii marka – odbiorca będą wymieniane szybciej i mniej oficjalne (w ogromnej mierze dzięki komunikacji w social media).

Influencer Marketing

Błyskawicznie rosnący, bo niesamowicie skuteczny. Aby wybrać jedną z wielu opcji dostępnych na rynku, polegamy na rekomendacji osób które znamy, którym ufamy lub/i które uważamy za autorytet. Właściwie wdrożony influencer marketing to obecnie najbardziej korzystny pod kątem ROI sposób dotarcia i pozyskania klientów. W 2018, doceniony przez większą grupę marek, będzie się to rozwijać jeszcze intensywniej.

Magdalena Urbaniak

 

łukasz-żelezny-bloomboard


Zastosowanie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji do angażowania, przekonywania i obsługi klientów. W tej dziedzinie możemy rozróżnić następujące podgrupy związane z działaniami nakierowanymi na marketing.

– budowanie zasięgów np. poprzez tworzenie treści z zaangażowaniem sztucznej inteligencji
– podejmowanie konkretnych działań np. określanie wartości leadów
– konwersja – np. retargeting, dynamicznie zmienna cena produktu w zależności od sytuacji oraz re-targeting
– zaangażowanie – np. działania związane z automatyzacją marketingu

Ponadto do trendów marketingowych o zwiększającej się popularności należeć będą:

– Blokowanie reklam
– Platformy danych klienta
– Marketing czasu rzeczywistego
– Marketing spersonalizowany
– Programowalna reklama telewizyjna
– Inteligentni Wirtualni asystenci

Łukasz Żelezny

 

anna-gumkowska-bloomboard


Jakie trendy zdominują digital marketing w 2018 roku?

Według danych eMarketer w 2018 roku rynek reklamy online osiągnie w USA ponad 90 miliardów dolarów, z czego 43% będzie stanowić Google (w tym Youtube), 24% Facebook (prowadzący silną politykę promującą rozwiązania wideo), a 33% będzie stanowiła reszta.

anna-gumkowska

Rysunek 1. Screen za: The Wall Street Journal

Jeśli chodzi o polski rynek czekamy jeszcze na oparte na mocnych danych prognozy, trendy mogą być jednak analogiczne do tych, które obserwujemy na rynku amerykańskim. Może powiększać się część przychodów dużych graczy takich, jak Google i Facebook.

Natomiast marketerzy chętniej przeznaczą swoje budżety na:

  • Programmatic –nadal będzie zyskiwał na znaczeniu automatyczny zakup powierzchni, często pozwalający na większą precyzję i efektywność w prowadzeniu kampanii, także z naciskiem na kanały mobilne. Na szerszą skalę mogą być także wykorzystywane technologie deep learningu, zwiększające efektywność stawek czy targetowanie. Ważnym wyzwaniem w ramach programmaticu jest systemowa i skuteczna walka z botami sztucznie generującymi odsłony czy podszywającymi się pod inne strony.
  • Viewable adimps – reklamodawcy coraz częściej potrzebują gwarancji widoczności reklamy. Chodzi zatem o jakość wypalanych kampanii. W 2017 roku polski rynek przyjął standard viewabiity za amerykańskim Media Rating Council – reklama display może być uznana za widzialną jeśli przynajmniej 50% jej powierzchni jest widoczna przez minimum sekundę w viewporcie (czyli na ekranie lub monitorze). W przypadku kampanii wideo – reklama musi być widoczna nieprzerwanie przez 2 sekundy. Nacisk na viewability wpłynie zarówno na działania wydawców (dobór contentu, placementy wideo na stronach, szybkość wczytywania stron), jak i na marketerów (treść reklam, zgodność z wytycznymi LEAN – lekkie, nieobciążone skryptami)
  • Video Online – według prognoz za 3 lata wideo będzie stanowiło 74% contentu w sieci. 75% będą stanowić emisje mobilne generowane ze smatfonów. Młodsze pokolenia nie wyobrażają sobie telefonów pozbawionych dobrego łącza, na którym da się odtwarzać wideo online. Duży wpływ na zjawisko wideo w sieci ma Facebook i jego polityka podbijania wideo przez algorytm. To zupełnie nowa kategoria tzw. social video. Według danych Animoto z 2017roku już dzisiaj 60% użytkowników Facebooba ma codziennie kontakt z branded videos, a aż 49% userów wchodzi z materiałami wideo w interakcję. 67% marketerów już zainwestowało w video na FB, a 63% planuje powiększyć swoje wydatki w kolejnych 12 miesiącach.
  • AI – ten trend wykorzystywania sztucznej inteligencji na pewno nie zdominuje jeszcze 2018 roku, ale z pewnością będzie najważniejszym kierunkiem rozwoju. To prawdziwa przyszłość, angażowanie sztucznej inteligencji i wykorzystywanie jej możliwości w marketingu. Czekam niecierpliwie na eksperymenty z Alexa, Siri czy Cortana i rozwijanie ich skilli. Alexa ma już 25 tysięcy oprograowanych umiejętności.
Anna Gumkowska

 

Zobacz również :  Reklamy na Snapchacie - jak się do tego zabrać?

dawid-zarazinski-bloomboard


2018 rok będzie rokiem dyrektorów marketingu.

To właśnie marketing przejmuje organizacyjne stery – „rozlewając się” na pola dotychczas zarezerwowane np. dla sprzedaży czy IT. Bliska i efektywna współpraca CMO z CIO czy CFO (a to ogromne wyzwanie!) będzie odróżniała przeciętniaków od liderów.

Dawid Zaraziński

 

grzegorz-stachura-bloomboard


Moim zdaniem 3 najciekawsze trendy, które zobaczymy w 2018 to:

Sztuczna inteligencja – wciąż jeszcze nie na poziomie filmowych fantazji SF, ale rozwijające się możliwości oprogramowania do przetwarzania informacji o zachowaniu użytkowników w sieci to potężne narzędzie, które staje się standardem używanym przez marketingowców przy tworzeniu treści dopasowanych do preferencji wybranych osób.

Wizualizacja – reklama w formie filmowej jest coraz łatwiejsza do tworzenia z każdym kolejnym rokiem. Jednak z powodu natłoku tego rodzaju kontentu odbiorcy są też bardziej wybredni. Dlatego umiejętność tworzenia filmów, które potrafią zainteresować już pierwszych sekundach wyświetlania będzie kluczem w zdobywaniu uwagi widzów.    

Reklama natywna i to nie tylko w internecie – dostosowanie treści do miejsca, w którym przebywa konsument, to trend zapożyczony przez “stare media” od swoich cyfrowych odpowiedników. W przyszłym roku zobaczymy na ulicach więcej reklam skierowanych do mieszkańców konkretnych regionów, miast, a nawet dzielnic.

Grzegorz Stachura

 

magdalena-marek-bloomboard


Trend #1 – WSZYSTKO-SIĘ-RUSZA.

To nie czas na statyczne formy komunikacji. Wszystko musi się ruszać,  migać i zachwycać, aby zainteresować odbiorcę po drugiej stronie ekranu. Podobno do 2020 roku, 80% treści produkowanych przez marki będzie w formacie video (dane zasłyszane podczas prezentacji mądrych strategów od digitalu). Ja tam w to wierzę.

Trend #2 – WSZYSTKO-JEST-MOJE.

Uwielbiamy czuć się ważni. Dlatego niesamowicie szybko rozwija się trend hiperpersonalizacji. To już nie jest tylko Twoje imię w nagłówku newslettera od Zalando. To dokładne określenie produktów, które mogą Cię zainteresować na podstawie tego, co wcześniej kupiłeś bądź rzeczy które przeglądałeś 3 razy, a jeszcze nie kupiłeś. To przecena dokładnie tej rzeczy, którą masz w koszyku od tygodnia. To informacja, że Twój rozmiar buta, który może Ci się spodobać jest dostępny.  I tu nie chodzi tylko o ubrania. Z jednej strony bardzo chronimy swoją prywatność, ale fakt, że marki dokładają starań, aby poznać nas i nasze preferencje, po prostu nam schelbia. Co widać po wynikach klikalności spersonalizowanych formatów.

Trend #3 – WSZYSTKO-NA-SPRZEDAŻ.

Kim Kardashian West zainwestowała w produkcję aplikacji ScreenShop, dzięki której robiąc screenshota ze zdjęciem celebrytki w fajnej sukience na przykład na Instagramie, dostajesz informację gdzie możesz natychmiast kupić podobną. Dlaczego? Bo uwielbiamy dostawać tu i teraz to, co nam się spodobało w internecie. Dlatego wielkimi krokami zbliża się do nas  „social-selling“ – wspaniały trend, który pozowoli wydawać nam całą swoją wypłatę bez ruszania się z domu. Dzięki funkcjom, które wprowadzają kanały społecznościowe możemy jednym kliknięciem przenieść się od razu do sklepu. I myślę, że to, co szykują dla nas w tej kwestii Facebook i Instagram mocno nam się spodoba.

Magdalena Marek

 

magdalena-subdys-bloomboard


Jest kilka zjawisk, o których przy takich zestawieniach mówi się już od kilku lat. Na pewno 2018 przyniesie dalszy rozwój technologii mobile, zwiększanie liczby użytkowników smartfonów.

Innym zjawiskiem, o którym się mówi również od kilku lat jest coraz większa personalizacja – komunikatów i kanałów komunikacji. Lepsze dopasowanie marketingu do grupy docelowej, a raczej już teraz nie grupy, tylko jednostek, będzie zapewnione dzięki bardziej precyzyjnemu pozyskiwaniu danych i ich analizie.

Jestem bardzo ciekawa, jak w przyszłym roku będzie wyglądał Facebook. Ostatnie dramatyczne spadki zasięgów organicznych udowadniają, że czekają nas duże zmiany w tym zakresie. Z jednej strony może się to przyczynić do zwiększenia budżetów reklamowych, które już i tak z roku na rok rosną. Z drugiej strony – być może niektóre marki zupełnie zrezygnują z Facebooka rozumianego jako posty w News Feed i przeniosą środki całkowicie na Facebook Ads, zwłaszcza, że w niektórych krajach Facebook testuje już bardzo duże zmiany w News Feedzie. Facebook jest zasypany mnóstwem informacji, również niepotrzebnych, a to coraz mniej podoba się osobom odpowiedzialnym za komunikację – ostatni przykład kilku marek, które zbojktowały YouTube i wycofały stamtąd swoje reklamy pokazuje, jak mogą się skończyć zmiany na Facebooku.

Najciekawszą technologią do obserwowania w 2018 roku będzie dla mnie na pewno virtual reality, które tak naprawdę niedawno „weszło pod strzechy” i teraz każdy może korzystać z VR we własnym pokoju. Eventy z wykorzystaniem VR, product placement w grach i tego typu zagrania jeszcze w 2018 będą nowością, dlatego jestem bardzo ciekawa, jak zostaną wykorzystane.

Magdalena Subdys

 

maja-isakiewicz-bloomboard


Rozwój content marketingu w kierunku ścisłej personalizacji treści z pomocą narzędzi takich jak AI.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji do analizowania danych i wybór najbardziej z możliwych spersonalizowanych do odbiorcy treści jest wzmagającym się na świecie trendem. W to wpisują się m.in. personalizowanie strony internetowe czy wideo. Z kolei w Polsce świadomość, na czym polega content marketing, będzie dalej rosła i coraz rzadziej będzie utożsamiany on wyłącznie z działaniami w mediach społecznościowych.

Dramatyczny wzrost reklamy na urządzenia mobilne.

Od kilku lat trend zmierzający w tym samym kierunku. 2017 przyniósł znaczący wzrost w globalnej liczbie osób korzystających z internetu za pomocą smartfonów oraz urządzeń takich jak smartwatche. W naturalny sposób wymusza to dopasowanie treści, zwłaszcza wideo, do tego formatu. Kto się nie podporządkuje, przegra walkę o klienta.

Zobacz również :  Strategia która zmieni klienta sezonowego w klienta lojalnego.

Praktyczne wykorzystanie Big Data do przewidywania zachować konsumenckich.

Od lat dużo się mówi o Big Data, ale mało kto potrafi ogromną ilość danych przeanalizować i wykorzystać. Wiele wskazuje na to, że dzięki coraz bardziej rozpowszechnionym użyciu sztucznej inteligencji automatyzacja tego procesu będzie przebiegała znacznie sprawniej zwłaszcza w dziedzinie analizy przewidywanych zachowań klientów i ich decyzji zakupowych.

Maja Isakiewicz

 

michał-zgutka-bloomboard


Z dystansem podchodzę do corocznych rewelacji na temat nadchodzących ponoć rewolucji w digitalu. Zamiast rewolucji, w 2018 roku upatrywałbym ewolucji. A konkretnie ewolucji formatów video, nacisku na rozwój mechanizmów sprzedażowych i zmiany postrzegania social media jako takich.

To widać już teraz, niektórzy spośród co większych reklamodawców traktują największe serwisy społecznościowe jako kolejny kanał display. Zasięg bierze górę nad zaangażowaniem i myślę, że u coraz większej liczby dużych graczy to będzie widoczne.

Równolegle, dość intensywnie będą rozwijały się formaty, które poprzez media społecznościowe czy digital w ogóle, będą stawiały na bezpośrednią sprzedaż. Produkt będzie coraz bliżej użytkownika, będzie coraz lepiej stargetowany oraz podany piękniej i ciekawiej niż dotychczas.

Forma prezentacji doprowadza nas w końcu do formatów video. Facebook stara się przyzwyczaić nas do treści animowanych, ale jednocześnie nic nie robi z mechanizmami ich agregowania, sortowania i wyszukiwania. Tak długo, jak to się nie zmieni, Facebook nie będzie w stanie dorównać YouTube’owi. A jedyną zmianą, której moglibyśmy sobie życzyć i która by była prawdziwą rewolucją, to żeby Facebook nieco zmienił zasady zliczania statystyk video.

 

Michał Zgutka

 

marta-smoręda-bloomboard


VR – od bohatera do zera

W 2018 „Virtual”, którym branża zachłysnęła się w tym roku, zostanie zastąpiony przez „Augmented”. Dlaczego? AR jest rozwiązaniem tańszym, dzięki czemu bardziej dostępnym. Nie wymaga dodatkowego sprzętu, a jedynie smartphone’a, który większość z nas ma już w swojej kieszeni. AR ma nie tylko niższą barierę wejścia, ale także pozwala marketerom implementować markę/produkt w świecie konsumenta. W odróżnieniu od przenoszenia go do wykreowanego świata marki, jak to jest w przypadku VR.

Content marketing paliwem zaangażowania

Ponad 42% polskich internautów korzysta z AdBlocka (wg badania OnAudience). Jak do nich trafić? Za pomocą contentu, którego sami będą poszukiwać. W przypadku content marketingu nie ma znaczenia, czy treść jest powiązana z marką czy nie – liczy się jej jakość. Coraz więcej narzędzi dostępnych obecnie na rynku pozwala dostosowywać content do tego etapu customer journey, na którym jest nasz odbiorca. To klucz do relewantnych komunikatów i jeszcze większego zaangażowania.

Mainstreamowa sztuczna inteligencja

Jeszcze w 2016 roku wykorzystanie chatbota w komunikacji było innowacją, w tym roku tego typu rozwiązanie zostało spopularyzowane… AI pozwala szybciej, taniej i lepiej automatyzować takie procesy jak obsługa klienta, e-mail marketing czy tworzenie contentu. W taki sposób, że odbiorca może nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, że to dzieło sztucznej inteligencji. Dlatego w 2018 przejdzie do mainstreamu i przestanie nas już zaskakiwać.

 

Marta Smoręda

 

slawomir-skowerski-bloomboard


Jest kilka trendów, które mogą mocno zamieszać w digital marketingu w 2018 roku. Niektóre z nich już teraz praktycznie zaczynają być mocniej wykorzystywane przez agencje czy wydawców. Jak choćby…

Personalizacja

Dopasowanie komunikacji pod określony profil użytkownika jest kluczem, który pozwoli na otwarcie z nim kontaktu. A dzięki poznaniu określonych mechanizmów zachowania konsumenta możemy znaleźć i wykorzystać tzw. mikromomenty. Chwile, w których użytkownik łapie za telefon i szuka informacji na temat zobaczonego przez siebie produktu czy usłyszanego komunikatu. Jeżeli zaoferujemy mu na nie szybką odpowiedź – zbudujemy lepszą świadomość marki i przyspieszymy decyzje zakupowe.

Marketing automation/machine learning

To nie kwestia czy, ale raczej kiedy. Szersze wykorzystanie parametrów sztucznej inteligencji do lepszego mapowania aktywności digitalowej użytkowników. Dzięki gromadzeniu i szybkim przetwarzaniu danych na temat ich zachowania, będziemy mogli lepiej zaplanować i opakować cały proces customer journey. To zwiększy nam szanse na dobór odpowiednich metod i komunikatów, adekwatnych do touch pointów odbiorcy. Wszystko automatycznie, bazując na wynikach zbieranych w czasie rzeczywistym.

Komunikatory społecznościowe

Są poręczne, szybkie i łatwe w obsłudze. A do tego dokładają wciąż i wciąż kolejne ciekawe funkcjonalności, które oferują reklamodawcom szanse na bezpośredni kontakt z odbiorcą. Mamy już tego przedsmak w postaci fali chatbotów firm oferujących rozwiązania finansowe czy ubezpieczeniowe. Facebook z kolei już testuje wprowadzanie formatów reklamowych w Messengerze. No cóż, to była tylko kwestia czasu, zanim ktoś wpadł na pomysł, jak zacząć monetyzować tego typu narzędzia.

Gaming

Wciąż nieodkryte pole do popisu dla wielu firm. A szkoda, bo gamerzy w Polsce to świetnie funkcjonująca, świadoma swoich potrzeb i możliwości grupa. Według niektórych szacunków już blisko 16 milionów osób w naszym kraju grywa na rozmaitych platformach: PC, konsolach czy smartfonach. Do tego mamy sporą publiczność zainteresowaną ogólnie pojętym e-sportem. Wystarczy wejść na Twitcha podczas jednej z rozgrywek. Liczba obserwujących zmagania onlinowych drużyn czasami dochodzi nawet do dziesiątków czy setek tysięcy!  

Wideo i Native

To się po prostu widzi. Wideo obecnie to musiszmieć każdej kampanii. Kluczem jest jednak znalezienie takiej jego formuły, by pokochali ją odbiorcy i zechcieli szerować na swoich profilach socialmediowych czy w wiadomościach. Dlatego kierunkiem rozwoju filmów jest ogólnie pojęty content marketing i eksploracja reklamy natywnej. Użytkownik szuka ciekawych, angażujących treści. Jeżeli mu ją dostarczymy, zupełnie nie będzie przeszkadzać mu będzie fakt, że związana jest ona z jakąś konkretną marką czy produktem. To ważne w kontekście tak odrzucanej przez internautów klasycznej reklamy displayowej, wysokich wskaźnikach blokowania reklam czy ślepoty banerowej.

Co jeszcze? Internet of Things? VR? Augumented reality? Wszystko wskazuje na to, że będziemy zwiększać immersję. Do tego trzeba będzie jeszcze znaleźć wspólny język z Generacją Z, czyli tą, która swoje pierwsze smartfony trzymała już od dziecka. No i technologia blockchain, która dziś przede wszystkim kojarzy się z kryptowalutami, ale w istocie jest pewnym wyrażeniem całej filozofii działania opartego o zdecentralizowane bloki informacji. Jej możliwości wydają się nieograniczone. To na pewno będzie ciekawy rok!

Sławomir Skowerski

 

martyna-wieczorek-bloomboard


Wymyślanie, jakie trendy zdominują digital marketing w 2018 roku, jest trochę jak wróżenie – albo się trafi, albo się nie trafi. Nie ma odpowiedzi na to pytanie, czas pokaże.

Raczej dalej będziemy skracać długość komunikatów i dużo się ruszać, na różne sposoby. Bo że mamy od paru lat „rok mobile”, to już chyba nie trzeba wspominać 😉

 

Martyna Wieczorek

 

baner-duzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>