Personalizacja to przyszłość content marketingu. Oczywiście spersonalizowanie treści to nie jest jakaś magiczna sztuczka (przynajmniej na razie), dzięki której otrzymasz tekst napisany od A do Z pod Twoją osobę.
Jednak nie ma żadnego powodu, aby content automatycznie zmieniał swoją treść pod kątem tego: skąd jesteś, dlaczego tam jesteś, w jaki sposób dotarłeś do contentu, z jakiego urządzenia korzystasz czy ile masz lat i jakiej jesteś płci.

personalizacja-w-cntent=marketingu-bloomboard-bloombaza-bloomcrm-bloombloom-bloombloombloom

Zmiana tych elementów to w dużej mierze wystarczająca ilość czynników, która pozwala realnie odczuwać odbiorcy to, że content jest faktycznie spersonalizowany.

Oczywiście personalizacja może zaczynać się od najprostszych czynności. Chociażby takich jak segmentowanie grup klientów i tworzenie contentu pod kątem z każdego segmentu.

Można to zrobić w bardzo prosty sposób.

Załóżmy, że chcesz dotrzeć z darmowym e-bookiem do paru różnych grup odbiorców, ale jednocześnie chcesz, żeby każda z nich była równie zadowolona.

W tym wypadku wystarczy przygotować parę stron, na których można pobrać e-booka, a w ramach każdej z nich zmienić w pewnym sensie jego treść oraz oczywiście wyedytować treść samej strony, która zachęca do pobrania.

Oczywiście jest pewien poziom personalizacji, który zaczyna przynosić większe straty niż zyski. Gdybyś miał prowadzić wnikliwe badania na temat każdego potencjalnego klienta i tworzyć pod jego kątem treść – to w tym momencie, przy obecnym rozwoju technologicznym – jest to nie tyle co niemożliwe, a kłopotliwe i dosyć drogie. Wiele jednak wskazuje na to, że jest to wyłącznie kwestia dalszego postępu technologicznego.

aplikacje mobilne,social media, content marketing

1. Dobrze poznaj swoich odbiorców

Na pierwszy rzut oka ta porada może się wydawać bardzo intuicyjna – musisz wiedzieć kim są Twoi odbiorcy. Oczywiście pewnym rozwiązaniem byłoby proszenie swoich odbiorców o wypełnianie ankiet. Jednak ta praktyka wymaga odpowiedniej zachęty, ponieważ nikt nie lubi marnować swojego czasu na darmo.

Zobacz również :  27 wskazówek i inspiracji, by skutecznie działać w ramach Emoji Marketingu

Dobrze sprowadza się analityka danych. Osoby, które wchodzą na Twoją stronę dają Ci bardzo dużo różnych informacji. Dzięki odpowiedniej segmentacji będziesz mieć jeszcze więcej tego rodzaju wiedzy.
Oprócz tego warto wykorzystywać informacje, które otrzymujemy z narzędzi do analityki z Facebooka (jeżeli kierujesz sporo ruchu na swoją stronę z mediów społecznościowych).

2. Zacznij od drobnych rzeczy

Zaawanasowana i skomplikowana personalizacja ma jedną poważną wadę. Wymaga zaawansowanej technologii, która jest kosztowna. Dlatego zaczynaj od najprostszych elementów. Bardzo dużą część personalizacji można wykonać bez dodatkowego inwestowania pieniędzy, wystarczy sprytnie wykorzystać zasoby, które już mamy na stronie.

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej – dobrym pomysłem jest stworzenie kilku podstron, dla na przykład tego samego produktu, ale zmieniając na niej różne elementy targetując do różnych grup odbiorców. Już tak prosty zabieg pozwala na ogromną ilość eksperymentowania oraz personalizowania.

Screen_Shot_2017-03-31_at_3.48.51_PM

3. Bądź ludzki

Celem personalizacji jest to, żeby odbiorca poczuł się komfortowo. Jednym z elementów, który się na to składa jest bycie ludzkim w ramach swojego marketingu. Co to w praktyce oznacza? Tyle, że należy unikać syntetycznego pisania marketingowych treści, które wyglądają jak produkt osoby, która 15 minut temu przeczytała podręcznik w stylu „Marketing i ja: ABC sprzedawania przez Internet” (przykład zmyślony).

Owszem, celem marketingu jest sprzedaż. Jednak nie można zapomnieć, że tam po drugiej stronie komputera, również znajduje się człowiek. Dlatego, jeżeli chcesz do niego dotrzeć, to musisz traktować go jak człowieka, a więc pisać do niego odpowiednim językiem i dobierać odpowiednie treści.

Jak robić to dobrze?

Wymaga to pewnej ilości czasu i przychodzi z doświadczeniem oraz coraz głębszą znajomością swoich odbiorców. W pewnym momencie wyczuwa się gdzie przebiega linia tego na co można sobie pozwolić, czego należy unikać, a na co można sobie pozwolić w umiarkowanej ilości.

Zobacz również :  Jak zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku?
4. Kuracja treści

Termin, który jest bardzo popularny w anglojęzycznym Internecie, a w polskim występuje w bardzo ograniczonej ilości.

Czym jest kuracja treści?

Najprościej rzecz ujmując jest to ponowne wykorzystanie contentu po pewnym odświeżeniu. Kiedy chcesz zając się personalizacją treści, warto postawić na renowację starego contentu. Czasami wystarczy pozmieniać tylko parę elementów, żeby okazało się, że ponownie może stać się on hitem.

Treścią, która nadaje się do kuracji treści zwykle są treści poradnikowe, które odnoszą się do pewnych ogólnych zasad w danej branży, ponieważ zwykle starzeją się one stosunkowo wolno.

Screen_Shot_2017-03-31_at_4.14.32_PM

5. Nie popadaj w przesadę

Masz ogromną ilość danych na temat swoich odbiorców? Mamy dla Ciebie poradę, ale taką naprawdę wyjątkowo ważną. Nie przesadzaj. Jeżeli pokażesz swoim odbiorcom, że wiesz o nich absolutnie wszystko, to nie wyjdziesz na fajnego gościa, który wie jak zaspokoić potrzeby – wyjdziesz na przerażającego stalkera, który wie zbyt dużo. Zamiast zachęcić – zniechęcisz do siebie.

Dlatego personalizując content trzeba starać się np. tworzyć artykuł pod kątem preferencji odbiorców, a nie nachalnie pokazywać jak dużo się o nich wie.

6. Śledź trendy

Oprócz analizowania danych, warto również zwyczajnie wiedzieć co obecnie jest na topie, czym warto się interesować, a przede wszystkim co interesuje naszych odbiorców. Musisz pamiętać, że trendy w Internecie zmieniają się niezwykle szybko. To co jeszcze tydzień temu na przykład – bawiło Twoich odbiorców, dzisiaj może być już kompletnie nieśmieszne.

fb-baner-ad

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>