Obecnie prawie każdy już wie, że content marketing to swoisty must-have i zwyczajnie trzeba się wziąć za marketing w ten sposób. No dobrze – wszyscy wiedzą, że trzeba to zrobić, wiele osób nawet ma pewne wyobrażenie na ten temat, a jednak w bardzo wielu przypadkach content marketing nie działa tak jak powinien.

content-nie-działa-marketing-blumpak

Dlaczego tak się dzieje?

Dzisiaj przygotowaliśmy dla was listę powodów, które według nas sprawiają, że content marketing nie działa. Czytaj dalej, a poznasz odpowiedź na pytanie powyżej.

13 powodów przez, które Twój content marketing nie działa

 

1. Brak strategii

Sam fakt, że zaczniemy podejmować działania z zakresu content marketingu, nie sprawi że będzie on skuteczny. Oczywiście, bez dobrze przygotowanej strategii może się nam „coś” udać. W końcu można mieć niezłą intuicję i dzięki temu jako tako funkcjonować.
Jednak pewne jest to, że brak strategii w większości przypadków bardzo utrudnia lub nawet uniemożliwia osiągnięcie sukcesu.

Dlatego zanim zaczniesz cokolwiek robić, musisz dokładnie przemyśleć co w ogóle chcesz robić.
Co powinno się zawierać w ramach strategii content marketingowej?

a) musisz zdefiniować kluczowe wskaźniki, które są dla Ciebie priorytetowe np. stopa konwersji, ilość odbiorców, ilość szerów, poziom sprzedaży, etc.

b) strategia musi być elastyczna, to znaczy, że będziesz ją musiał modyfikować wraz z ubiegiem czasu, dostosowując się do bieżących warunków,

c) musisz wiedzieć czego chcesz, dlatego to Ty powinieneś stworzyć ogólne ramy strategii content marketingowej, jeżeli do obsługi marketingu zamierzasz zatrudnić firmę zewnętrzną, to powinna ona głównie optymalizować strategię i implementować jej założenia, ale nie wymyślać ją za Ciebie, ponieważ nikt tak nie wie tego co Ty chcesz osiągnąć jak Ty sam,

d) pamiętaj, że samo publikowanie contentu z pewną regularnością, to jeszcze nie jest strategia content marketingowa, wymaga ona ustalenia tego co chcesz osiągnąć, jakie chcesz zbudować relacje z odbiorcami, jaki chcesz zbudować wizerunek marki i tak dalej. Dopiero to jest strategią. Sam blog to zdecydowanie za mało.

aplikacje mobilne,social media, content marketing

2. Zły dobór contentu do obiorców

Nikt nie jest wstanie skutecznie prowadzić działań marketingowych jeżeli nie ma bladego pojęcia o swoich odbiorcach. Niestety, wiele osób stara się to robić, bez przeanalizowania tego kim w ogóle Ci odbiorcy są.
Efekt jest taki, że być może tworzymy content, który być może ma nawet niezłą jakość i rozwiązuje jakieś problemy oraz mógłby być dla kogoś skuteczny, ale nie dla nas, ponieważ nie rozwiązuje problemów naszych odbiorców, a tym samym nie wywołuje w nich żadnych emocji, co przekłada się na to, że zwyczajnie nie działa.
To bardzo proste. Wyobraź sobie, że jesteś 28-letnim mężczyzną, który interesuje się wyczynowym jeżdżeniem na rowerze po górach. Oglądasz dwie reklamy – jedna oparta o suchy język oraz przekaz kierowany raczej do osób, którym czasami zdarzy się pojechać do cioci na rowerze. Odwołuje się do wartości rodzinnych, mówi o tym jak dzięki rowerom można się odwiedzać etc. Jasne, trafi to do osób, dla których rodzina jest ważna i pewnie znajdzie się sporo osób wśród 28-latków.

Jednak dużo bardziej trafi reklama, która będzie opowiadała o wyczynowej jeździe górskiej, będzie używany w niej adekwatny język i będzie odwoływała się do wartości 28-letnich mężczyzn, którzy kochają adrenalinę i ekstremalną górską jazdę.

Tak samo będzie z content marketingiem. Do takich osób zdecydowanie bardziej trafi artykuł o tym jak naprawić swój rower w przypadku gdy jest się oddalonym od serwisu czy w ogóle cywilizacji, niż taki, który porusza bardzo podstawowe kwestie.

Zobacz również :  Sekretne funkcje Facebooka, których nie używasz, a powinieneś!

Najważniejsze jest dobre zrozumienie swoich odbiorców, a następnie dobranie contentu właśnie pod ich potrzeby.

3. Zbyt nachalnie sprzedajesz

Content marketing, żeby działał nie może być zbyt nachalny. Jeżeli wszędzie będziesz wciskał sprzedaż w swoim content marketingu – wtedy każdy dobrze będzie wiedział, że tak naprawdę czytelnicy Cię w ogóle nie obchodzą.

Nie chodzi tutaj o to, żeby w ogóle unikać sprzedaży. To jest absolutnie w porządku, możesz sprzedawać. Ogromna ilość osób, chętnie kupi produkty, które sprzedaje im osoba lub firma, którą postrzegają jako eksperta z danej dziedziny. Ba! Nawet będą się cieszyli, że mogą coś kupić u Ciebie, ponieważ Ci ufają i wiedzą, że dostarczysz dobre produkty i usługi, nie będziesz próbował naciąć klienta, a nawet sam doradzisz, na co lepiej się zdecydować.

Przy udanym content marketingu sprzedaż opiera się o dobre relacje z klientami i zaufanie. Dlatego pamiętaj, żeby nie przesadzać z pięcioma tysiącami banerków, które non stop krzyczą do odbiorców „KUP MÓJ PRODUKT”.

content-marketing-stats-bloomboar

4. Twój content jest wtórny

Wtórność to nie jest pojęcie absolutne. To nie jest tak, że jeżeli ktoś już kiedyś napisał podobny artykuł, czy poruszył temat, który Ty poruszasz, to nie osiągniesz sukcesu. To zwyczajnie nieprawda, jednak jeżeli poruszysz temat, który w tym tygodniu został już poruszony na 50 bloga i w 10 pismach branżowych, to gwarantujemy Ci, że to nie będzie viral i nie rzucą się na niego tysiące czytelników, aby kolejny raz przeczytać na ten sam temat te same przemyślenia.

Odbiorcy to nie są roboty, to są prawdziwi ludzie z krwi i kości. Trzeba o tym pamiętać, ale też warto o tym przypominać, bo niestety, jest to trochę choroba zawodowa marketerów – lubią zapominać o tym, że te wszystkie cyferki w Google Analytics to są ludzie, a nie tylko statystyki.

Jak uniknąć wtórności?

Oczywiście możesz spróbować napisać coś całkowicie nowego i odkrywczego. Ma to taką zaletę, że na pewno nie będzie wtórne, ale też poważną wadę – bardzo często wymaga przeprowadzenia badań, czy po prostu bardzo dużej ilości wiedzy i doświadczenia. Innymi słowy, skazuje na koszty lub bardzo duże zaangażowanie.
Dlatego można pójść na pewien kompromis i poruszyć dosyć popularny temat, który już był poruszany, ale dodać do niego coś od siebie. Napisać coś bardziej wyczerpującego, poruszyć jakieś nowe wątki, rzucić nowe spojrzenie i tak dalej. W ten sposób będziesz w stanie sprawić, że nawet już umiarkowanie zużyty temat przyciągnie nowych odbiorców.

fb-baner-ad

5. Za mało zajmujesz się dystrybucją

Tworzysz świetnego, przemyślanego bloga w ramach swojej tematyki. Osoby, które już na niego trafią są zachwycone, a Ty po prostu masz pewność, że to co robisz jest dobre. To naprawdę świetnie, bo masz już ogromną przewagę nad wieloma innymi firmami, ale pomimo tego nadal możesz nie odnosić sukcesu.

Dlaczego? Ponieważ, prawie nikt nie czyta Twojego bloga

Nie ma sukcesu bez odpowiedniej ilości odbiorców. Jaka to liczba? To zależy od Twojej branży. W przypadku biznesów typu B2B, może wystarczyć kilkuset czy kilka tysięcy odbiorców – istnieje wtedy realna szansa, że będą oni w stanie w wystarczającym stopniu zapewnić Tobie zlecenia i skorzystają z Twoich usług lub kupią od Ciebie produkty.

Jednak w przypadku biznesów typu B2C te liczby muszą być dużo większe.
W jaki sposób zając się dystrybucją?

Zobacz również :  Micro content marketing: 7 zasad tworzenia

Przede wszystkim należy zacząć reklamować content w mediach społecznościowych. Tutaj mamy dwie podstawowe strategie, które mają swoje wady i zalety.

Możesz stawiać w pełni na zasięg organiczny, co jest możliwe do zrobienia i istnieją przypadki, w których to się powiodło. Co to jest zasięg organiczny? To taki, za który nie płacimy, a opiera się osoby, które trafiły na nasz fanpage całkowicie bezpłatnie.

Tutaj główną możliwością dotarcia do odbiorców będzie wykorzystanie grup branżowych na przykład na Facebooku. Jeżeli wrzuci się tam naprawdę ciekawy i wartościowy content, to można przyciągnąć całkiem sporo osób i po upływie pewnego czasu zbudować sprawnie działającą społeczność.

Jest to niezła strategia dla osób, którym się nie spieszy w osiąganiu jakichś spektakularnych sukcesów i mogą sobie pozwolić na powolne budowanie marki za pomocą content marketignu.

Jeżeli natomiast posiadasz odpowiednio duży budżet na to, żeby zacząć promować swój content w mediach społecznościowych – wtedy znajdujesz się w dużo bardziej komfortowym położeniu. Wystarczy odpłatnie promować swoje posty z budżetu reklamowego. Działa to szczególnie dobrze w przypadku Facebooka.
Dobrze stworzone reklamy mogą pomóc bardzo szybko i sprawnie rozwinąć skrzydła Twojemu content marketingu.

6. Zbyt mały budżet na content marketing

W dużej mierze odnosi się to do poprzedniego punktu. Bardzo często jest tak, że jeżeli ktoś dosyć powierzchownie zrozumie co to jest content marketing, to potraktuje go jako „taki darmowy marketing”. Wystarczy pisać posty, wrzucać na bloga, w miarę to przemyśleć, założyć fanpage na Facebooku i jakoś to będzie.

Jednak tysiące, a w skali całego świata, miliony przykładów pokazują, że nie. Prawie zawsze okazuje się, że aby marketing mógł być skuteczny, potrzebuje odpowiednio dużych nakładów. Zaczynając od odpowiedniego budżetu na copywriting, a kończąc na odpowiednio dużym budżecie reklamowym. Z całą pewnością przyspieszy to efekty.

B2C-Content-Marketing-Budget

7. Masz zbyt wysokie wymagania, oczekujesz natychmiastowych efektów

Content marketing za założenia jest takim rodzajem marketingu, który oblicza się na dłuższy czas. To nie są doraźne działania, które zacznie się dzisiaj, a jutro przyniosą pieniądze. Celem content marketingu jest zbudowanie silnej marki, wizerunku eksperta – zwiększenie sprzedaży długofalowo, zbudowanie relacji z odbiorcami.

Natomiast jeżeli liczy się na bardzo szybkie efekty, to się zawiedzie i będzie miało wrażenie, że się poniosło porażkę.

Bardzo częstym błędem jest brak konsekwencji. Przez miesiąc poprowadzi się bloga i fanpage, zobaczy się, że nie ma jakichś super efektów albo w ogóle ich nie ma i po prostu się odpuszcza. W takim przypadku nie ma co się dziwić, że content marketing się nie sprawdził, bo zwyczajnie nie było na to czasu.

8. Twój content nie angażuje

To może mieć różne objawy i wynikać z różnych czynników. Załóżmy, że dostarczasz odbiorcom content, który przyciąga naprawdę gigantyczne tłumy, ruch jest fantastyczne, lajki lecą, a z rzutu okiem na Google Analytics można by wyciągnąć wnioski, że jest naprawdę świetnie, tylko jeżeli spojrzy się na poziom sprzedaży, to… ani drgnie. Ani dzisiaj, ani jutro ani za trzy, cztery, sześć czy dziesięć miesięcy.

Dlaczego content nie angażuje?

Z wielu powodów, być może jest zabawny i rozrywkowy, a więc przyciąga sporo osób, ale nie przekłada się to na emocjonalne zaangażowanie, a jedynie poprawia humor. Być może zwyczajnie tworzysz teksty, które się przyjemnie czyta, ale to wszystko? Nie bój się poeksperymentować i poszukać takiego rodzaju contentu, który to zmieni.

Screen-Shot-2015-03-05-at-3.19.17-PM

9. Nie używasz e-mail marketingu

Content marketing i e-mail marketing mogą, a nawet powinny ze sobą funkcjonować na zasadzie symbiozy. Content marketing to świetny sposób na to, żeby rozbudowywać swoją listę mailingową o kolejne adresy, natomiast e-mail marketing to świetny sposób, aby trafiać do coraz szerszego i stałego grona odbiorców, z którymi buduje się stałe relacje.

Zobacz również :  Quizy w marketingu - jak wykorzystać? Rodzaje contentu cz. 1

Prawda jest taka, że w przypadku bardzo wielu biznesów – e-mail marketing to główny sposób zwiększania sprzedaży w Internecie.

Dzieje się tak wbrew temu, że wiele osobom wydaje się jakoby e-mail odszedł już do lamusa. Wbrew pozorom sytuacja wygląda zupełnie na odwrót i cały czas nie można lekceważyć tego sposobu docierania do odbiorców, a co ważniejsze – nic nie zanosi na to, aby w najbliższej przyszłości miało się to zmienić.

10. Brak optymalizacji pod kątem SEO

W dużej mierze opinie są tutaj podzielone. Wiele osób mówi, że znaczenie SEO ostatnimi laty powoli spada, a coraz ważniejsze są media społecznościowe, które generują największy ruch.

Faktycznie, w przypadku wielu stron internetowych to twierdzenie jest prawdziwe i faktycznie, to głównie media społecznościowe generują ruch, a nie pozycjonowanie.

Nie zmienia to jednak faktu, że SEO cały czas ma znaczenie oraz istnieje spora grupa stron internetowych, dla których z kolei ruch z wyszukiwarek jest kluczowy, a dobrze zrobiony blog oraz content marketing mogą dodatkowo wzmocnić pozycję w wyszukiwarkach.

Dlatego z całą pewnością nie należy lekceważyć optymalizacji SEO.

11. Przyjmujesz złe cele, dobierasz zły content

Załóżmy, że chcesz zdobyć więcej leadów – czyli na przykład osób, które podadzą Ci swojego maila. Jednak teksty, które piszesz są bardziej nastawione na zbudowanie Twojej marki. W takim przypadku nie osiągniesz sukcesu w spełnieniu swojego celu.

Dlatego albo musisz zmienić cel albo content, który publikujesz.
Zawsze musisz mieć na uwadzę, że różne rodzaje treści pozwalają osiągnąć inne efekty. To nie znaczy, że są lepsze lub gorsze, jednak zwyczajnie ich zastosowanie jest inne.

Inny content jest nam potrzebny kiedy chcemy być postrzegani jako eksperci, a inny jeżeli zamierzamy sprzedać dużą ilość produktów szybkim czasie, a jeszcze inny, kiedy chcemy pozyskać 500 nowych maili za pomocą jednego artykułu.

content-marketing-quick-stats_525ffd114b0d7_w1500

12. Jesteś zbyt niszowy

Personalizowanie contentu, dobre targetowanie i szukanie swojej niszy to co do zasady pomysł, który przekłada się na osiąganie dobrych efektów. Niestety, jeżeli z tym przesadzimy i będziemy poruszali tematykę, która jest bardzo interesująca, ale dla bardzo wąskiej grupy odbiorców – w takim przypadku, musimy się liczyć z tym, że zwyczajnie ta grupa będzie zbyt mała, aby wygenerować takie zyski, które będą dla nas zadowalające.
Niestety, na polskim rynku ta sytuacja wygląda jeszcze trudniej niż na przykład na rynku anglojęzycznym, w którym klientów jest dużo więcej i zwykle są oni również zamożniejsi.

13. Nie czujesz content marketingu

Często zdarza się tak, że zabieram się za coś, ponieważ jest pewien trend, a my chcemy za tym trendem podążać. Niestety, rzeczywistość nie jest taka prosta. Chcąc być skutecznym, nie wystarczy po prostu odpowiadać na trendy, ale trzeba to jeszcze robić świadomie i zaangażowaniem, a to wymaga pewnej radości z wpisywania się w trendy.

Jeżeli nie czujesz nagrywania filmików, publikowania, pisania tekstów i tak dalej, to niestety, ale nigdy nie będziesz dobry z zakresu content marketingu. Oczywiście, nie jest to jeszcze koniec świata, ponieważ możesz zatrudnić do tego kogoś, kto zajmie się tym z przyjemnością oraz zaangażowaniem.

jednorekibandyta

2 Komentarzy

  • Paula 21 listopada 2017

    Content marketing to temat rzeka, prawda jest taka że skuteczność zależy od wielu czynników co bardzo dobrze ujęliście w tekście 😉 Wiele osób myśli, że to prosty i szybki temat, a wdrożenie działań content marketingowych przynosi błyskawiczne efekty. Prawda jest taka, że content marketing wymaga pomysłów, czasu i zaangażowania. Przy odpowiednio prowadzonych działaniach efekty są zadowalające, ale jest to strategia długofalowa.

    • Arian 22 listopada 2017

      Zgadzam się w 100 % . Jakieś fajne artykuły odnośnie content marketingu na instagramie, faceoobku możecie polecić? Poza social media manager , bo to już czytam, a przyda mi się więcej informacji na ten temat w związku z pracą licencjacką 😉

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>