Pytanie jak zaangażować pracowników do współtworzenia firmowego contentu  jest tak samo istotne, jak co dla niektórych egzotyczne.

Przecież content marketingiem zajmują się osoby do tego dedykowane i tyle. Dlaczego mieliby się tym po części zajmować wszyscy pracownicy?

Jest kilka ważnych powodów.

Pracownicy mają codzienny kontakt zarówno z klientami jak i produktami firmy. Oznacza to, że od podszewki znają zalety i wady produktów, które masz w ofercie, wiedzą co się podoba klientom, na co zwracają uwagę i tak dalej. Możesz to wykorzystać, aby dobrać optymalny content do swojego content marketingu.

Jednak nie tylko pracownicy, którzy zajmują się klientami mogą dużo wnieść do Twojego content marketingu – podobnie będzie z ekspertami, których zatrudniasz. Załóżmy, że prowadzisz firmę marketingową – oprócz digital marketerów czy copywriterów, zatrudniasz również specjalistów od front-end, back-end czy grafików.

aplikacje mobilne,social media, content marketing

Wszystkie te osoby mają swoją wiedzę, którą można wykorzystać chociażby przy tworzeniu eksperckich artykułów, czy innych treści, z którymi chcesz się podzielić ze swoimi odbiorcami. W końcu co jak co, ale nikt nie wie tyle o front-endzie, szczególnie od strony praktycznej, jak osoba, która całymi dniami siedzi przed komputerem, psuje sobie kręgosłup i zajmuje się front-endem.

Oczywiście podany powyżej przykład jest bardzo prosty. Równie dobrze, można wykorzystać wiedzę oraz doświadczenie sprzedawcy okien, specjalisty od budownictwa i tak dalej – wszystko zależy od branży, którą zajmuje się dana firma.

fb-baner-ad

Jak zaangażować pracowników do współtworzenia contentu?

No dobrze, wiesz już po co angażować swoich pracowników. W takim razie, w jaki sposób to zrobić?

1. Pokaż im swoje cele oraz wartości

Wbrew temu co mogłoby się wielu wydawać – cele i wartości, które przyświecają firmie, mają duże znaczenie dla sporej grupy pracowników. Zupełnie inne będzie nastawienie do zaangażowania w jakąkolwiek wykonywaną pracę, jeżeli celem będzie chociażby minimalne zmienienie świata na lepsze (przez dostarczenie dobrych produktów, które rozwiązują realne problemy klientów), niż w przypadku gdy jedynym celem będzie zarabianie pieniędzy.

Zobacz również :  Zbiór 22 najciekawszych infografik dla branży e-commerce cz.2

To jakie są Twoje wartości i cele, w dużej mierze określa kim jesteś. Osoby, których jedynym celem jest zarabianie pieniędzy – wbrew temu co mogłoby się wydawać wielu, są mniej inspirujące niż takie, którym przyświeca coś większego i ważniejszego. Praktyka pokazuje, że to właśnie ta druga grupa jest naprawdę inspirująca.

Dlatego musisz przeanalizować, jakie są Twoje cele, co chcesz osiągnąć, po co to wszystko robić, a następnie, w pierwszej kolejności podzielić się tym ze swoimi pracownikami. Najlepiej, aby podzielali Twoje dążenia i wartości, wtedy bardzo chętnie zaangażują się w to co robisz.

2. Poproś pracowników do dzielenia się Twoim contentem

To bardzo prosta kwestia – poproś swoich pracowników o to, aby udostępniali content, który tworzysz. Istnieje parę możliwości – mogą to robić na różnego rodzaju grupach tematycznych, na swoich fanpage, jeżeli jest to z nimi spójne lub na prywatnych profilach.

Z drugiej strony, pamiętaj o tym, aby nikogo nie zmuszać do spamowania Twoimi treściami swoich prywatnych profili, ponieważ nie będzie to skuteczne, a tylko podirytuje osoby, z którymi współpracujesz, wszystko z umiarem.

Oprócz tego, dobrze jest zachęcić pracowników do tego, aby udostępniali Twój content. Nie ma żadnego problemu, aby spersonalizować linki, przez co mogą np. otrzymywać prowizję od sprzedaży, jeżeli ruch pochodzi z linków, które oni udostępnili.

W ten sposób pokażesz pracownikom, że content działa oraz wstępnie zaangażujesz ich w swoją strategię content marketingową.

Screen-Shot-2014-10-06-at-12.46.50-PM

3. Poproś pracowników, aby zaczęli angażować się w tworzenie contentu

Załóżmy idealny scenariusz – Twoi pracownicy od jakiegoś czasu regularnie udostępniają content, który tworzysz, zarabiają na tym pewne pieniądze z prowizji, aż pewnego dnia przychodzisz do danego pracownika i prosisz go o to, żeby teraz on również zaczął współtworzyć content.

Zobacz również :  Brand Hero - korzyści wynikające z posiadania maskotki firmy

Jak myślisz, jakie będzie podejście danego pracownika w takim przypadku? Będzie miał możliwość, współtworzenia tego, co przynosi zyski jemu jak i całej firmie, oprócz tego będzie mógł w namacalny sposób poczuć, że ma wpływ na to w jaki sposób funkcjonuje cała firma.

Taki pracownik, nie tylko wyrazi chęć zaangażowania się w tworzenie treści, ale co więcej – realnie się w to zaangażuje.

4. Pytaj swoich pracowników o pomysły

Być może Twoi pracownicy, nie są świetni w tworzeniu contentu, nawet jeżeli mają genialne pomysły i dużo zapału, to jak przychodzi co do czego, to są dobrzy w tym co robią, ale pomysł, aby zaangażować ich do tworzenia contentu, nie był do końca trafiony.

Nic się nie stało – regularnie pytaj o pomysły na content i wykorzystuj je w ramach swojej strategii content marketingowej. Każdy powinien robić to w czym jest dobry, w ten sposób firma działa najsprawniej, o czym wie każdy, kto kiedykolwiek jakąś prowadził.

5. Poproś pracowników o zrecenzowanie i poprawienie starego contentu

No dobrze, załóżmy że napisałeś jakiś artykuł z zakresu front-endu, ale nie jesteś programistą i zrobiłeś to trochę na czuja, trochę inspirując się różnymi źródłami. Zdajesz sobie sprawę, że ten artkuł ma jakąś wartość merytoryczną, w sumie nie jest najgorszy i nawet było trochę zadowolonych czytelników, ale coś z tyłu głowy podpowiada Ci, że to chyba jednak nie jest do końca to.

To idealna okazja, aby zaangażować wcześniej wspomnianego w tym tekście front-endowca i poprosić go o to, aby przejrzał Twój artykuł, poprawił go pod kątem merytorycznym, trochę podedytował, poinformował Cię czego zabrakło, udzielił kilku porad.

W takim przypadku, dodatkowo zaangażujesz pracownika, a jednocześnie Twój content znacznie zyska na jakości.

Screen-Shot-2014-10-06-at-12.45.48-PM

6. Prowadź dialog z całym zespołem

Burza mózgów to naprawdę dobry pomysł. Czasami rozwiązania, które potrafią dostrzec laicy świeżym okiem są najlepsze, pod warunkiem, że zostaną dopracowane przez eksperta.

Zobacz również :  Digital PR vs Content Marketing - najważniejsze różnice

Poza tym, każdy człowiek posiada trochę inne spojrzenie na różnego rodzaju problemy, bardzo łatwo jest coś przeoczyć samemu, czy nawet całym zespołem osób, które są wyznaczone do wykonywania jednego działania – ponieważ żyją one w tak zwanej bańce informacyjnej. Postrzegają świat przez pryzmat informacji, które do nich docierają, jednak nie jest to ani pełny, ani prawdziwy obraz.

Bańkę informacyjną, najlepiej przekłuć za pomocą innego punktu widzenia, o który łatwo – wystarczy poprosić pracowników, którzy na co dzień zajmują się innymi zadaniami niż np. marketing.

7. Poznaj zainteresowania swoich pracowników

Zainteresowania pracowników, to nie tylko jeden z punktów, który dosyć często pojawia się na CV i tyle. Wśród nich, można znaleźć ciekawe talenty pracowników, które nie determinują ich wydajności w pracy, jednak, mogą być dodatkowym atutem.

Załóżmy, że zatrudniłeś świetnego programistę, ale po czasie okazuje się, że oprócz programowania, uwielbia pisać artykuły lub ma talent do opowiadania. Być może to świetna okazja do tego, aby zaangażować go do tworzenia contentu?

A może jest jeszcze inaczej, może któryś z Twoich pracowników, ma pasję, którą można wykorzystać w ramach Twojej strategii content marketingowej?

Tak naprawdę, można wykorzystać nawet coś, co nie jest stricte związane z branżą firmy. Załóżmy, że Twój pracownik uwielbia jeździć na rowerze. Na tyle, że w wakacje wziął miesiąc urlopu i pojechał na Gibraltar i z powrotem.

Opowiedzenie jego historii i pokazanie jakich ciekawych ludzi zatrudniasz, może być potencjalnie bardzo ciekawe dla Twoich odbiorców.

jednorekibandyta

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>