Zarządzanie grupami na Facebooku to problem, z którym boryka się coraz więcej osób. Jakich zasad się trzymać, jakie praktyki stosować?

zarzadzanie-grupami-facebook-bloomboard

Grupy na Facebooku to bardzo ciekawe zjawisko. W dużej mierze wykończyły fora internetowe i wiele portali. Po co zakładać portal ze znalezionymi rzeczami, skoro istnieje sporo grupek tego typu? Po co zakładać forum z dyskusjami politycznymi, jeżeli Facebook jest ich pełen – o dowolnym poziomie merytoryki i kultury, zaczynając od rynsztoka, a kończąc na poziomie dyskursu akademickiego. Interesujesz się marketingiem? Nie ma problemu, na wielu grupkach znajdziesz najważniejszych influencerów, którzy są na nich naprawdę aktywni i wyczerpująco odpowiadają na pytania. Potrzebujesz klientów? W prawie każdej branży ich znajdziesz za pośrednictwem grupek na Facebooku.

Innymi słowy, dla każdego znajdzie się coś ciekawego. Posiadanie własnej, sprawnej grupki z aktywną społecznością to posiadanie narzędzia, które może przynieść naprawdę ciekawe efekty.

Dzisiaj przedstawimy wam zasady, którymi warto się kierować w budowaniu i zarządzaniu grup na Facebook.

Zarządzanie grupami na Facebooku

 

1. Ustal zasady

Zasady, jakimi będziesz się kierował oraz regulamin to fundament Twojej grupy.

Skupmy się najpierw na zasadach, których nie będziesz nigdzie publikował, ale musisz ich przestrzegać, żeby być dobrym adminem.

1. Nie daj się zwieść, że grupa jest Twoja, de facto należy ona do użytkowników, Ty masz tylko adminować. Oczywiście, że masz prawo robić na niej co chcesz, ale należy działać subtelnie. Jeżeli przyjmiesz model zarządzania „krwawy dyktator”, który rzuca banami na lewo i prawo, przy okazji podkreślając status admina, to nie wróżymy danej grupce świetlanej przyszłości.

2. Z czasem dobierz sobie administratorów do współpracy. Samemu nie dasz rady zarządzać dużą społecznością. W Internecie czeka sporo zagrożeń. Zaczynając od zwykłych chamów, a kończąc na trollach internetowych, które mogą sobie upatrzyć Ciebie jako cel i zacząć „rajdować” grupę, czyli robić wszystko, aby Facebook ją usunął. Inną metodą przejmowania grup jest budowanie zaufania u twórcy grupy, otrzymanie admina, usunięcie pozostałych adminów, a następnie masowe zgłaszanie konta twórcy grupy, w ten sposób wykorzystując mechanizmy Facebook przejmuje się grupy. Dlatego trzeba uważać komu daje się admina.

Zobacz również :  Wywiad - Mariusz Łodyga, Premium Consulting

3. Nie usuwaj postów, które Cię krytykują. To doprowadza do “rebelii” i dosyć przykrej atmosfery. Postaraj się odpowiadać na zarzuty, w tym kontekście banuj tylko w skrajnych przypadkach.

4. Nie wdawaj się w kłótnie na jakieś małostkowe tematy, to bardzo psuje Twój wizerunek jako administratora.

5. Nie używaj bana jako środka prowadzenia dyskusji.

Te zasady są dla Ciebie i powinieneś je jako tako przestrzegać. Wiadomo, wszyscy jesteśmy ludźmi, a czasem ktoś nas tak wkurza, że nie da się go nie zbanować, ale należy starać się tego unikać tak bardzo jak jest to możliwe.

image19-4

Teraz czas na zasady dotyczące użytkowników:

1. Zero tolerancji dla agresji słownej. Jedno ostrzeżenie, a potem ban. Inaczej Twoja grupa stanie się toksycznym siedliskiem odstraszającym normalnych użytkowników.

2. Zakaz spamowania, reklamowania, chyba że za zgodą administratora. Tutaj musisz to uściślić, bo czasem ktoś wrzuci dobry artykuł z własnego bloga i jest to reklama, ale jednocześnie dobrze wpływa to na grupę. Nie należy być tu restrykcyjnym aż do bólu, ale nie należy też pozwolić na zalew spamu.

3. Użytkownicy powinni przestrzegać jako tako tematyki grupy. To nie musi być jeden do jeden – założysz grupę o piwach craftowych, można pogadać o pobocznej tematyce, jeżeli grupka ma fajnych użytkowników, można pogadać nawet o bieżących wydarzeniach. Należy jednak dbać o dobre proporcje. Posty na temat powinny dominować.

2. Interakcja

To kluczowy element przy tworzeniu społeczności. Na początku to Ty jesteś za wszystko odpowiedzialny, musisz reklamować grupę, dostarczać content, prowokować dyskusje i sprawić, żeby grupa żyła. Nie martw się, to nie będzie trwało wiecznie, kiedy na początku Ty i może jeszcze Twoi pracownicy będziecie wkładali życie w grupę – ona w końcu ożyje i zacznie żyć własnym życiem.

Zobacz również :  Facebook: Optymalizacja fanpage'a

Po pewnym czasie wykształcą się na niej najaktywniejsi użytkownicy, którzy sami będą tworzyli społeczność.

Dobrze sprawdzają się serie postów.

Przestrzegasz odpowiednich zasad i budujesz zaangażowanie odbiorców? W gruncie rzeczy to absolutnie wystarczy… no jeszcze trzeba być cierpliwym, społeczności nie buduje się w 1 dzień.

jednorekibandyta

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>