Nowe pomysły to jeden z najważniejszych elementów procesu tworzenia contentu. Brainstorming, czyli konfrontowanie ze sobą różnych mniej i bardziej kreatywnych pomysłów, to jedna z najbardziej skutecznych technik, jeżeli chodzi o skuteczną strategię tworzenia nowych koncepcji na treść.

brainstoriming-bloomboard

Często kiedy widzimy niesamowite hasła reklamowe, spotykamy się z bardzo oryginalnymi koncepcjami, które jednocześnie są niezwykle dopracowane chwytamy się za głowę i zastanawiamy „wooow, ale ten ktoś kto to stworzy musi być genialny”.

Oczywiście, predyspozycje mają w tym swój udział, jednak nie jest to wyłącznie kwestia geniuszu, ale również korzystania z odpowiednich technik, które wspomagają tworzenie kreatywnych pomysłów, koncepcji i szukania rozwiązań problemów.

Dlatego dzisiaj podzielimy się z wami technikami oraz wskazówkami dotyczącymi przeprowadzania tzw. brain storm/burzy mózgów, które sami stosujemy i dają nam one całkiem niezłe efekty.

przeprowadź-revolucje

Brainstorming: 14 technik wspomagających tworzenie kreatywnych pomysłów

 

1. Na początek skupcie się na złych pomysłach.

Najlepsze burze mózgów są urządzane na takiej zasadzie, że pozwala się ich uczestnikom wystrzelać ze wszelkich możliwych pomysłów. Nawet jeżeli wydają się być kompletnie absurdalne, tragiczne czy nierealne.
Być może faktycznie takie są, ale bardzo często jest tak, że jeden element takiego absurdalnego pomysłu może być całkiem niezły i jeżeli połączy się go później z innymi elementami – bardziej realnych pomysłów, to okaże się, że powstała ciekawa, oryginalna koncepcja, która do tego jest jeszcze możliwa do zrealizowania.

Wystarczy nie zakrzyczeć na śmierć osoby, która miewa postrzelone pomysły, ponieważ w połączeniu z osobami, które twardo stąpają po ziemią, koncepcje takiej osoby mogą okazać się być bardzo dobre.
Poza tym, jeżeli zespół wyzbędzie się lęku przed tym, że ich pomysły zostaną skrytykowane, to jego produktywność się zwiększy.

W skrajnych przypadkach czytaliśmy o przykładach firm, w których zanim zaczęto wpadać na dobre pomysły przy tworzeniu koncepcji – najpierw zaproponowano ponad 4000 słabych koncepcji, które odrzucono.

2. Mapa myśli

Mapa myśli ma dwie zalety. Po pierwsze, pozwala uporządkować myśli, budować połączenia pomiędzy poszczególnymi koncepcjami. Za jej pomocą możemy usprawnić proces tworzenia, nadać mu trochę dyscypliny i ładu.

Poza tym mapy myśli są modne, Twoja firma będzie wyglądała bardziej profesjonalnie, oprócz tego możesz się pokazać przed swoimi pracownikami jako szef, który podąża za najnowszymi trendami… no dobra, trochę żartujemy.

Zobacz również :  Quizy w marketingu - jak wykorzystać? Rodzaje contentu cz. 1

Skup się przede wszystkim na tym, że mapy myśli pozwalają uporządkować myśli. Jednak pozwoliliśmy sobie na to, aby pokazać jak wyglądają złe pomysły, których nie należy odrzucać w ciemno (w tym wypadku na tekst).
W tym przypadku zły pomysł został wykorzystany jako element rozluźniający czytelnika, co zwiększa prawdopodobieństwo, że zapamięta on czytany tekst i ociepli się sposób w jaki postrzega markę.

060314-1

3. Podróż w czasie

Mapa myśli, pozwalanie na złe koncepcje… nuda. Czas na podróż w czasie, w ramach tej praktyki wyobraźcie sobie jak poradzilibyście sobie z tym problemem 10 lat temu, 100 lat temu, 1000 lat temu, 10 000 lat temu albo dla odmiany za 10, 100, 1000 lub 10 000 lat. W ten sposób zmienicie swoje postrzeganie problemu, spojrzycie na niego z kompletnie innej perspektywy. Jest to na pewno ciekawe ćwiczenie, które pozwala otworzyć umysł na nowe koncepcje.

4. Teleportacja

Po tym jak już zakończycie podróże w czasie, czas na to, aby przenieść się w kompletnie inne miejsce. Wyobraźcie sobie, jak poradzilibyście sobie z tym problemem w innym miejscu, w innym kraju, w innym świecie, na innej płaszczyźnie istnienia. Co by to zmieniło?

5. Zmiana jakieś cechy

Wyobraź sobie, że zmieniasz swoją jedną cechę i zastanów się co by to zmieniło w Twoim podejściu do problemu czy wymyślaniu koncepcji. Co myślałbyś o tym gdybyś był innej płci, był w innym wieku, był innej rasy, miał inny współczynnik inteligencji, byłbyś wyższy lub niższy, ważyłbyś więcej lub mniej, był innej narodowości?

Zmiana każdej z tych cech i zempatyzowanie się z daną perspektywę pozwoli Ci na szersze spojrzenie na dane zagadnienie.

6. Jak z problemem poradziłaby sobie znana postać?

Zastanów się lub zastanówcie w ramach burzy mózgów, w jaki sposób z danym problemem poradziłaby sobie jakaś znana postać. Może to być jakiś celebryta, postać historyczna i tak dalej.

Z jednej strony rozluźni to atmosferę (szczególnie w przypadku podania zabawniejszych postaci), ale pozwoli również znaleźć trochę ciekawych przykładów.

Najczęstszymi postaciami, które chętnie do tej gry wykorzystuje się w firmach są: Jezus, Budda, Albert Einstein, Księżna Diana, Tomas Edison, Steve Jobs, Bill Gates, Adolf Hitler, Józef Piłsudski… pomysły są tutaj ograniczone wyłącznie waszą kreatywnością no i oczywiście znajomością świata.

Zobacz również :  Zmiany na LinkedIn - co każdy marketer powinien wiedzieć?

cartoon3805

7. Odwrócona burza mózgów

Odwrócona burza mózgów to świetna zabawa zarówno dla Twoich pracowników, jak i dla rodziny, bo przypomina przyjemność wzięcia dużego młotka i rozwalania za jego pomocą ścian (a podobno każdy to lubi).

Na czym to polega?

Bardzo proste, zamiast szukać rozwiązań problemów, szukajcie wraz ze społem czegoś co mogłoby je spowodować. Zamiast naprawić to co nie działa, starajcie się maksymalnie zepsuć to co działa. W ten sposób można całkiem sprawnie określić czego nie należy robić i co należy naprawić.

8. Strumień świadomości

Ta technika działa na bardzo proste zasadzie. Siadasz przy biurku i zaczynasz pisać przez 10 minut non stop. Nawet jeżeli miałbyś pisać na zasadzie:

„Nie wiem o czym teraz pisać, ale wiem, że musze podać przykład tego jak wygląda strumień świadomości, przy okazji ciekawe co bym dzisiaj zjadł na obiad, a swoją drogą tamta Pani, którą dzisiaj minąłem na ulicy miała śmieszne okulary, mniej więcej tak śmieszne jak mój wujek, który tak naprawdę nigdy nie był śmieszny, a tej kobiety w ogóle nie było, ponieważ właśnie ją wymyśliłem na potrzebę przedstawienia tego jak wygląda strumień świadomości. Przy okazji wujka też zmyśliłem.”

Stosując tę technikę pobudzisz swój umysł i zmusisz go do działania w niestandardowy sposób, trochę podobny do stanów osiągalnych przy medytowaniu. Jest to inny, nieszablonowy sposób myślenia, który pomaga spojrzeć na problemy z kompletnie innego punktu widzenia.

9. Nie zapraszaj zbyt dużo osób do brainstormingu

Podstawowa zasada prowadzenia brainstormingu, ukuta przez Jeffa Bezosa twórcy Amazona brzmi: „nie zapraszaj większej ilości osób, niż takiej którą da się wyżywić dwoma pizzami”. Innymi słowy, ta liczba jest płynna, ponieważ to powiedzenie nie określa wielkości pizzy, ani niczyich nawyków żywieniowych. Uznaje się jednak, że od 6 do 10 osób będzie optymalną ilością osób, które powinny brał udział w burzy mózgów.

Dzięki tej ilości osób biorących udział w brainstormingu, każdy będzie miał okazję się wypowiedzieć, ale jednocześnie będzie się ona opierała o wystarczająco dużą grupę ludzi.

screen-shot-2016-01-25-at-2.20.25-pm

10. Zrób analizę SWOT

Analiza SWOT to bardzo dobre narzędzie służące do diagnozowania oraz szukania rozwiązań problemów oraz tworzenia nowych koncepcji.

Zobacz również :  Direct marketing: 29 trików, które pozwolą ci działać efektywniej

Polega ona na wypisaniu silnych stron, słabych stron, szans oraz zagrożeń – czy to w odniesieniu do samego siebie, firmy czy na przykład pomysłu, nad którymi głowi się zespół.
Połączenie tej techniki z burzą mózgów może dać bardzo ciekawe i zaskakujące efekty.

11. 5 x Dlaczego?

Ta technika to kolejne ciekawe narzędzie, które dobrze działa w kontekście robienia burzy mózgów.
Najpierw zadaj pytanie: Jaki jest problem? Potem dlaczego jest problem? Zadaj to pytanie kolejno 5 razy szukając praprzyczyny problemu. Pomoże to w jego zdiagnozowaniu.

12. Odwrócone myślenie

Ta technika polega na innym podchodzeniu do problemu. Zastanów się w jaki sposób większość osób podeszłaby do problemu, a następnie zaproponuj dokładnie przeciwne rozwiązanie.
W ten sposób można dojść na przykład do tak absurdalnych pomysłów jak gaszenie ognia, ogniem… co w pewnych sytuacjach jest bardzo dobrym pomysłem, który jest praktykowany.

ecb3df14a7d1cdc0aa924212f9bffd3a

13. Medytacja

Nauka wykazuje jednoznacznie: podczas medytacji oraz modlitwy, nasz mózg pracuje w wyjątkowy sposób, inny niż w każdym innym kontekście. Ten sposób funkcjonowania mózgu można wykorzystać również do bardziej przyziemnych celów.

Medytując sprawiamy, że nasze myśli zaczynają się układać w inny sposób, a rozwiązania zaczynają same przychodzić nam do głowy. Ten sposób myślenia często określany jest również jako intuicja czy pośród niektórych badaczy jako myślenie translogiczne.

14. Lista 101 pomysłów

Otwórz edytor tekstu i wypisz 101 pomysłów, które przyjdą Ci do głowy, niczego się nie bój i wręcz zmuś się do tego, aby przekroczyć wspomnianą listę.

Wyobraź sobie teraz, że przygotowujecie się do burzy mózgów w 8 osób, w ten sposób będziecie mieli do skonfrontowania ze sobą ponad 800 pomysłów, które można wymienić i przedyskutować.

W taki sposób powstają najlepsze koncepcje.

To już wszystkie techniki oraz porady dotyczące przeprowadzania burzy mózgów, które dla was przygotowaliśmy. Być może znasz jakieś ciekawe techniki, którymi chciałbyś się z nami podzielić? W takim przypadku, nie krępuj się zrobić tego w komentarzu i dołącz do naszej „meta-burzy mózgów” na temat burzy mózgów.

Czas już chyba kończyć ten artykuł, bo Christopher Nolan obrazi się na nas, że kradniemy mu jego pomysł z Incepcją.

baner-duzy

2 Komentarzy

  • Szymon Owedyk 14 września 2017

    Świetne techniki, mi najbardziej spodobała się mapa myśli, która w każdym biznesie odgrywa istotne znaczenie 🙂

  • Michał 20 września 2017

    Ja uwielbiam burzę mózgów. Dobrze jest rzucać nawet najgłupsze pomysły, może się okazać, że jeden z nich wcale nie jest taki głupi 🙂 Często tak miałem, że jak samodzielnie nad czymś myślałem to wydawało mi się to głupie, a po obrobieniu przez grupę wyszedł całkiem fajny pomysł.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>