Typy użytkowników social media można wyróżnić na wiele różnych sposobów. Social media są miejscem zrzeszającym miliony osób na świecie, w różnym wieku, na innych stopniach wykształcenia, o wszelakich zainteresowaniach i poglądach, a także na różnych poziomach obycia w internetowym uniwersum. W związku z tym szansa, że spotkamy w nim kogoś delikatnie mówiąc „nie do końca” normalnego, wzrasta wielokrotnie.

typy-użytkowników-social-media-bloomboard

Oczywiście, social media to nie tylko siedlisko cudacznych indywiduów. Możemy tam spotkać postacie przypominające nam kogoś z naszego otoczenia, kogoś, kogo lubimy lub nie. Internet daje anonimowość i dużą możliwość autokreacji, często osobowość wirtualna daleko różni się od prawdziwej. I tak, nasz cichy sąsiad w internecie może zamieniać się w przebojowego i wulgarnego gawędziarza, a nasza wesoła i wygadana koleżanka z pracy może jedynie czytać interesujące ją treści i trzymać się z boku. Plejada internetowych osobowości jest szeroka, przedstawimy Wam pokrótce najbardziej popularnych przedstawicieli internetowych osobowości goszczących przede wszystkim w wszelakich social mediach.

przeprowadź-revolucje

Typy użytkowników social media

a

giphy
1. Lurkujący.

Cichociemni, obserwują wszystko i wszystkich uważnie, samemu bardzo dbając o niewyjawienie zbyt wiele o sobie. Rzadko zabierają głos na forum, ale spróbuj coś tylko wspomnieć o jakiejś dyskusji na facebooku, a lurkujący będzie znał każdą wypowiedź, z nazwiskiem dyskutanta i datą wysłania komentarza włącznie. Element internetu nie tyle niebezpieczny, co niezbadany – lurkujący może być zarówno wygodnickim użytkownikiem, który chce tylko korzystać, nie dając nic od siebie, ale również dziwakiem, który nie chce się ujawnić ze swoimi krawędziowymi poglądami…

 

giphy (2)
2. Nowi w internetach/Nowokoledzy.

Nie łapią kontekstu żartów, wszystko odbierają zbyt dosłownie i pytają się o oczywiste rzeczy – tak, to właśnie oni – nowi w internetach, zwani też nowokolegami. Nie łapią hermetycznych żartów, dlatego bywają częstym obiektem kpin bardziej doświadczonych użytkowników social mediów. Najlepszym rozwiązaniem dla tego typu użytkowników jest chwilowe utajnienie się do roli „lurkującego” i powrócenie w „nowych szatach”, gdy będą już na wyższym stopniu wtajemniczenia.

Zobacz również :  Jak stworzyć treść która zaangażuje odbiorców

 

giphy (1)
3. Spamujący.

Piszą tanie i prostakie posty, które wydają im się być co najmniej na miarę nagrody Pulitzera. Będą w nich namawiać Cię do kupienia ich produktu lub skorzystania z usługi w nie do końca tak zawoalowany sposób, jakby chcieli. Zawalą Ci skrzynkę mailową w najmniej oczekiwanym momencie, nieraz będziesz na nich pomstował i odsądzać ich od czci i wiary. Nie są zbyt groźni, ale z pewnością są w stanie zamęczyć Cię… na śmierć. Najlepiej blokować i nie mieć litości.

 

source

4. Aktywiści.

Internet jest dla nich prawdziwym prawdziwą areną debat politycznych i społecznych, a także miejscem, gdzie mogą najgłośniej protestować. Wyraźnie i wszędzie głoszą swoje poglądy, starając się merytorycznie przekonwertować Cię na swoją stronę. Choć często z ich postów możesz się dużo dowiedzieć i mogą skłonić Cię do myślenia, z równym prawdopodobieństwem możesz natrafić na ich brak poczucia humoru i ślepe oddanie sprawie. Są również aktywiści drugiego rodzaju – nie licz, że uda Ci się z nimi poważnie podyskutować. Jeżeli tylko nie zgodzisz się z nimi w fundamentalnych dla nich kwestiach – jesteś dla nich stracony i możesz tylko czekać, kiedy zostaniesz zmieszany z błotem. Szkoda tracić na nich nerwy.

 

giphy (3)

5. Trolle.

Są bardzo zabawni, przynajmniej w ich subiektywnym odczuciu. Piszą kontrowersyjne rzeczy, często wysoce obraźliwe lub oburzające innych użytkowników social mediów, choć dla bardziej doświadczonych użytkowników są zwyczajnie nudni i infantylni, gdyż większość opatrzyła się z tym sposobem pisania już dobre parę lat temu. Jeśli chcesz się dowiedzieć, czym jest ta słynna mowa nienawiści, wystarczy, że trafisz na wypowiedzieć jakiegoś bardzo sfrustrowanego swoim życiem trolla, a będzie miał odpowiedzieć. Gdy ich upomnisz, usłyszysz, że masz mieć więcej DYSTANSU, że to tylko BEKA. He-he.

 

giphy (4)

6. Familijni.

Masz widzieć jak bardzo są szczęśliwymi rodzicami/synami/córkami/wujkami/ciotecznymi kuzynami. W tym celu wrzucają tysiące zdjęć swoich dzieci, rodziców i innych uwiecznionych scenek rodzajowych ze swoją rodzinką. Najbardziej popularną podkategorią są „madki”, które spamują ujęciami swoich pociech z każdej strony. Na początku może Cię to rozczulać, ale wkrótce przestanie, gdy dostaniesz sprawozdanie z pierwszej kupki Brajanka. Madki bywają ponadto agresywne, jeśli w jakimkolwiek kontekście uznasz, że dzieci w pewnych miejscach mogą być niemile widziane lub zbędne. Nie chciej trafić na madkę w furii, przy niej napinacz to potulna owieczka.

Zobacz również :  Recycling contentu: jak ponownie wykorzystać sprawdzone treści

 

giphy (5)

7. Atencjusze.

W przeciwieństwie do familijnych, atakują Cię nie cudzymi zdjęciami, a swoimi. Wrzucenie dziesięciu selfie na facebooka i pięciu na instagram to dla nich dzienna rutyna. Masz znajomych na facebooku, o których istnieniu zapominasz? To nie będą oni. Komentują wszystko, co się da, oznaczają połowę swoich (i może Twoich) znajomych na swoich zdjęciach, wrzucają linki do wszystkiego, co ich rozbawi lub w jakiś sposób zainteresuje. Wrzucany przez nich kontent jest często tak bezwartościowy, że gdyby nie robili tego niekomercyjnie, śmiało moglibyśmy ich wrzucić do kategorii „spamujących”. Nie ufaj dziewczynom, które pod wszystkimi zdjęciami swoich koleżanek piszą: „Jaka piękna!<milion emoji>” – jest duża szansa, że są/wyewoluują w atencjuszkę.

 

giphy (6)

8. Pasjonaci.

Najlepszy gatunkowy typ użytkowników social mediów, który sprawia, że stają się one chociaż troszkę lepszym i piękniejszym miejscem. Mają szeroką wiedzę w różnych zakresach, potrafią kulturalnie dyskutować na wysokim poziomie merytorycznym, chętnie dzielą się wiedzą. Znajdziesz ich na większości grup tematycznych, choć i tam również nie brakuje mniej chlubnych osobowości, gotowych zrównać Cię z ziemią za i g n o r a n c j ę. Dodaj ich do znajomych, ich posty są często wartościowe i ciekawe.

 

stonuś

9. Napinacze.

Kojarzysz Sebę z sąsiedniej klatki, który bawi się w psychologa i pyta, jaki masz problem? W takim razie wiesz też, kim jest social-mediowy napinacz. Napinacze mają z reguły systemy wartości zbliżone do przeciętnych dresów, obrażą wirtualnie każdego o innym kolorze skóry, wyznaniu, czy orientacji seksualnej, nie przebierając specjalnie w słowach. Zdarza się, że w niewybredny sposób potrafią skomentować zmysłowe zdjęcie Twojej koleżanki. W trosce o swoje zdrowie psychiczne i nie stracenie wiary w ludzkość, najlepiej trzymać się od nich z daleka i z marszu blokować.

 

giphy (8)

10. Zwykli użytkownicy.

Social mediów używają przede wszystkim do komunikowania się z innymi, od czasu do czasu coś udostępnią, skomentują, dodadzą zdjęcie. Nie wyróżniają się niczym szczególnym, udostępniane przez nich treści są różne jakościowo, jednak z reguły ograniczają się do selfie, zdjęć z podróży, wrzucania piosenek i śmiesznych obrazków. Wyjątkowo nieirytujący, ale też bezbarwni użytkownicy social mediów, tworzący główny trzon wielu portali społecznościowych. Często są to osoby o bogatym życiu towarzyskim w realu, którym szkoda tracić czasu na wirtualne dyskusje, czy znajomości.

Zobacz również :  Social media: jak wybrać odpowiednią platformę? Lista 75 portali i aplikacji społecznościowych

 

giphy (9)

11. Prawaki/Lewaki.

Prawaki bronią wszystkiego, co powie któryś z ich trzech guru: Korwin, Cejrowski lub Kolonko. Wierzą w lewacki spisek, który ma na celu zniszczyć naród Polski i Polaków. Nie porozmawiasz z nimi merytorycznie, bo żyją w alternatywnej rzeczywistości, do której nawet nie chciałbyś zaglądać. Uważają, że wszyscy muzułmanie to terroryści, a każdy polak-katolik to wzór wszelkich cnót i doskonałości, a że czasem mu się ręka omsknie na żonę – pewnie zasłużyła. Bywają oczytani, ale tylko książkami NIEZALEŻNYCH i KONTROWERSYJNYCH autorów.

Lewaki natomiast znajdują się na przeciwległym, ale równie patologicznym biegunie. Dzień i noc przeglądają social media w nadziei na odnalezienie jawnego dowodu dyskryminacji jakiejś grupy, najlepiej mniejszości. Gdy już znajdą – bang! Publikują go na forum zrzeszającym ten rodzaj paranoików. Są bohaterami, bo znaleźli kolejny dowód na to, jak społeczeństwo uciska uciśnionych. Żartuj z nimi tylko z cis-seksualnych białych mężczyzn, inne żarty mogą spotkać się z oskarżeniem o seksizm, rasizm, ageizm, homofobię, ksenofobię…

Być może w której z tych kategorii odnalazłeś siebie. Jeśli nie jesteś pasjonatem, dobrym aktywistą lub zwykłym użytkownikiem, usiądź teraz wygodnie i zastanów się, jak stać się mniej uprzykrzającym życie innym użytkownikiem…

baner-duzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>