Mikroinfluencerzy pełnią całkiem ciekawą rolę w marketingu. Pozwalają dotrzeć tam, gdzie nie docierają Ci najwięksi i najbardziej znani. Jednocześnie, cały czas są dosyć niedoceniani, a więc tkwi w nich ogromny, nie wykorzystany potencjał. Micro-Influencer Marketing to zagadnienie, któremu zdecydowanie warto się przyjrzeć.

mikroinfluencer-kampanie-bloomboard

Nigdy nie kupiłeś Ak-47 od Bogusława Lindy

 

Spójrzmy na to na zasadzie przykładu. Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się kupić cokolwiek, tylko dlatego, że reklamował to jakiś celebryta? Być może tak, jednak z dużym prawdopodobieństwem możemy obstawić, że im większą masz świadomość działania procesów marketingowych, to tym mniej prawdopodobne, że wykorzystanie w kampanii marketingowej celebryty dużego kalibru, wpłynęło w sposób świadomy na podjęcie Twojej decyzji.

Innymi słowy – zakładamy, że w dorosłym życiu raczej sporadycznie zdarza Ci się podejmować decyzje na zasadzie: „Jeżeli Bogusław Linda reklamuje, że za pomocą tego AK-47 można zrobić porządki, to ja również muszę go mieć”.

W dużej mierze pewnie dlatego, że raczej nie potrzebujesz tego typu produktu. Jednak podchodząc do tego całkiem poważnie – dla większości z nas Bogusław Linda jest kimś odległym, kimś bardzo znanym, ale z kim nie mamy żadnych realnych relacji.

Inaczej będzie to wyglądało już nawet w przypadku klasycznych internetowych influencerów, którzy będą chociaż starali się udawać, że nawiązują z Tobą jakąś realną relację. Jednak nie oszukujmy się, jeżeli ktoś ma 200 tysięcy followersów na Instagramie i 300 tysięcy fanów na Facebooku, to nie jest w stanie mieć tak głębokich i realnych relacji ze swoimi odbiorcami.

Kim są i czym wyróżniają się mikroinfluencerzy?

 

Tutaj pojawia się ciekawa rola jaką pełni mikroinfluencer, który posiada dla przykładu 5 tysięcy followersów na Instagramie i 4 tysiące lajków na Facebooku, a oprócz tego pod jego filmikami na YouTubie zwykle jest kilkadziesiąt komentarzy i parę tysięcy wyświetleń

Z definicji taka osoba nie ma ogromnej ilości odbiorców. Jednak z dużym prawdopodobieństwem relacje z odbiorcami są silniejsze, często opierają się o prawdziwą znajomość swoich odbiorców, ze zwykłego prozaicznego powodu – przy mniejszej społeczności wokół siebie, ma się dużo większe szanse, aby wyrobić się z regularnym kontaktowaniu się z jego członkami.

Micro-Influencers-Infographic-bloomboard

Jakie dokładnie zalety mają mikroinfluencerzy?

 

Rzućmy okiem na statystyki opracowane przez Markerly:
– użytkownicy Instagrama, którzy mają mniej niż 1 000 followersów generują zwykle do około 8% lajków/followersów,
– w przypadku 1000 do 10 000 ta liczba spada do 4%,
– w przypadku 10 000 do 100 000 jest to już tylko 2,4%,
– od 1 do 10 mln followersów sięga to poziomu 1,7%.

Na tej podstawie Markerly poleca firmom poszukiwanie mikroinfluencerów, którzy posiadają od 1 do 10 tyś. followersów na Instagramie. Ze względu na wysokie zaangażowanie w życie swojej społeczności, mikroinfluencerzy mają nawet do 22 razy większą stopę konwersji niż standardowi influencerzy.

Zobacz również :  OMG! 115 akronimów i skrótów używanych w Marketingu i Social Media, które powinieneś poznać ASAP
Mikroinfluencerzy są bardziej autentyczni

 

Mikroinfluencerzy to w zdecydowanej większości przypadków ludzie z krwi i kości, co oznacza, że ich kanały komunikacji również wyglądają jako takie, które są tworzone przez ludzi z krwi i kości.

Praktyka pokazuje, że odbiorcy chętnie podążają za osobami, które sprawiają wrażenie prawdziwych w tym co robią. Nie odkrywamy Ameryki stwierdzając, że nikt tak nie sprawia wrażenia prawdziwego, jak osoby które są prawdziwe.

mikroinfluencer-bloomboard

Mikroinfluencerzy bardziej się opłacają

 

Social medialni celebryci potrafią brać naprawdę duże kwoty za pojedynczy wpis promujący dany produkt. Proporcjonalnie – mikroinfluencerzy życzą sobie dużo mniejsze kwoty. Istnieją przypadki, w których taniej wyjdzie zapłacić 100 mikroinfluencerom za umieszczenie postu promującego produkt, niż 1 dużemu celebrycie. Co ciekawe to w pierwszym przypadku możemy liczyć na większy zasięg oraz lepszą stopę konwersji.

W przypadku niektórych mikroinfluencerów, nie trzeba nawet płacić pieniędzy za reklamę, wystarczy dać im darmowy produkt.

koszty-kampanii

Kontrowersje wokół kwestii mikroinfluencerów

 

Dla równowagi warto dodać, że mikroinfluencerzy i współpraca z nimi spotykają się nie tylko z pozytywnym przyjęciem w świecie marketingu. Można się spotkać z opiniami, że firmy marketingowe nawiązują z nimi współpracę dlatego, że łatwiej można na nich wymuszać różne zachowania za niewielkie kwoty, a co z tego, że dany mikroinfluencer ma wysoką stopę konwersji lub poziom zaangażowania pod postami, których prawie nikt nie widział.

Poza tym istnieją wątpliwości dotyczące tego, czy da się odpowiednio dobrać do swojego targetu na przykład 100 mikroinfluencerów i faktycznie każdy z nich będzie dobrze pasował. W tym kontekście współpraca z 1 dużym influencerem wygląda na dużo łatwiejszą.

W naszym odczuciu jest to dowód na to, że nie istnieją idealne rozwiązania, które zawsze w ciemno się sprawdzają I jeżeli się na nie zdecydowaliśmy to możemy przestać myśleć, a jedynie sprawdzać cały czas rosnącą kwotę na naszym koncie bankowym. Truizm? Jasne, że truizm, ale czasami można się naczytać zbyt wielu skrajnie entuzjastycznych artykułów i nabrać się na swój własny entuzjazm. Taka sytuacja zdarzyła się chyba każdemu.

Tyle o zjawisku mikroinfluencerów w kontekście marketingu. Teraz czas na garść porad na to, jak zabrać się za nią jak najlepiej.

przeprowadź-revolucje

a

Micro-Influencer Marketing: Porady

a

1. Znajdź odpowiednich influencerów

Załóżmy, że sprzedajesz jakieś ekskluzywne produkty. Niech będą to drogie szwajcarskie zegarki. W momencie, w którym nawiążesz współpracę z YouTuberem, który nagrywa filmiki, w których nawiązuje na przykład do humoru w stylu dank memów to możesz być praktycznie pewny, że straciłeś czas i pieniądze.

Zobacz również :  Sztuczki marketingowe - 70 wskazówek i chwytów do wykorzystania w twoim e-sklepie

Grupa odbiorców tego typu YouTubera będzie raczej znajdowała się gdzieś w przedziale 15-25 lat. Innymi słowy w zdecydowanej większości dotrzesz do osób, które raczej myślą o tym, żeby wykombinować pieniądze na nową grę komputerową lub w późniejszym wieku na wyjście do kina, w weekend na piwo lub ewentualnie na książki.

Oczywiście nie ma w tym nic złego, każdy wiek ma swoje prawa. Jednak ta grupa docelowa, nie jest grupą, która kupuje drogie szwajcarskie zegarki.

HardestPartOfInfluencerMarketing

Jak znaleźć odpowiednich influencerów?

Zacznij od swoich odbiorców. Osoby, które śledzą Cię na przykład na Instagramie bardzo prawdopodobnie będą mieli podobnych odbiorców jak Ty, a więc możliwe, że to właśnie wśród swoich followersów znajdziesz odpowiednich mikroinfluencerów.

Poszukaj lokalnych influencerów. Załóżmy, że prowadzisz swój biznes we Wrocławiu. Nawiązanie współpracy z blogerem z Wrocławia, który opisuje jakiś aspekt wrocławskiej rzeczywistości może być bardzo dobrym pomysłem. Taka osoba będzie bardziej autentyczna dla lokalnej społeczności, no i oczywiście będzie targetowała przede wszystkim do osób z tego miasta, a więc osób, które posiadają największy potencjał do tego, aby być Twoimi klientami. Szczególnie jeżeli prowadzisz biznes o zasięgu lokalnym.

Wykorzystaj odpowiednie narzędzie

Bardzo dobrym wyborem do szukania influencerów jest BuzzSumo. Za jego pomocą możesz znaleźć odpowiednie osoby, dowiedzieć się o tym jaki mają poziom zaangażowania oraz poznać wiele statystyk na ten temat.

Sprawdzenie influencerów za pomocą tego narzędzia to obowiązkowy krok, z punktu widzenia analityki danych, a więc i skuteczności.

Więcej narzędzi, które pomogą ci wyszukać influencerów znajdziesz w naszym poprzednim tekście!

Poszukaj po hashtagach

W przypadku Instagrama szukanie po hashtagach to bardzo dobry pomysł. W końcu, jeżeli ktoś używa interesujących Cię hashtagów to z ogromnym prawdopodobieństwem porusza taką tematykę, która Cię interesuje, a jego odbiorcy to tacy, do których chciałbyś trafić.

2. Porozmawiaj przez telefon lub spotkaj na żywo

Wszystko da się załatwić przez maila, to prawda. Jednak jest to tylko pewien wycinek prawdy. Póki nie spotkasz się z kimś na żywo lub chociaż nie porozmawiasz przez telefon, to będzie Ci się wydawał być trochę takim syntetycznym generatorem treści z Internetu.

Niby może to zadziałać i jest to do przeżycia, ale przecież po to nawiązujesz współpracę z mikroinfluencerami, aby Twój marketing był autentyczny i opierał się o ludzi z krwi i kości. Poza tym, kontakt na żywo pomoże lepiej się zrozumieć i doprecyzować czego chcą obydwie strony.

3. Zwróć uwagę na zaangażowanie

Prawda jest prosta – zaangażowanie użytkowników prowadzi do wzrostu oraz osiągania dobrych wyników. Dlatego docierając do mikroinfluencerów powinieneś przede wszystkim upewnić się, że mają odpowiednio wysoki poziom zaangażowania społeczności. Im bardziej wartościowe i merytoryczne jest to zaangażowanie tym lepiej.

Zobacz również :  22 wskazówki, jak nakłonić influencerów do współpracy
4. Poznaj historię mikroinfluencera

Budując relację z influencerem dowiedz się o nim więcej, poznaj jego historię, inspiracje i drogę, którą dotąd przebył. Dowiedz się również jakie ma aspiracje i jak chce dalej kreować swoją dalszą markę. Im większą masz wiedzę na temat danego influencera tym lepiej możesz dopasować swoje działania do jego profilu działalności. Dzięki temu współpraca będzie bardziej efektywna.

5. Korzystaj ze sporej ilości mikroinfluencerów

Duża zaletą ze stworzenia sobie armii mikroinfluencerów jest to, że możesz monitorować skuteczność poszczególnych influencerów i długofalowo współpracować tylko z tymi, którzy dają Ci najlepsze efekty. Jest to spora przewaga nad współpracą z dużymi influencerami. Kiedy pracujesz z załóżmy 20 mikroinfluencerami, możesz dobrać ten zespół tak, aby ich łączna efektywność była jak najwyższa. Możesz wymieniać całą układankę po jednym elemencie. W przypadku współpracy z jednym dużym influencerem pole do manewru jest w tym kontekście mocno ograniczone.

 

Micro-Influencer Marketing: Udane kampanie

Na koniec parę przykładów marek, które osiągnęły sukces dzięki współpracy z mikroinfluencerami.

1. La Croix

Producent napojów La Croix osiągnął ogromny sukces dzięki współpracy z mikroinfluencerami. Liczba followersów w krótkim czasie zwiększyła się z 5 do 77 tysięcy właśnie dzięki współpracy z mikroinfluencerami, a obecnie wynosi już 95,2 tysięcy followersów.

La Croix zaangażowała mikroinfluencerów, dała im możliwość stworzenia własnego drinka z wykorzystaniem produktów marki. Influencerzy swoje propozycje publikowali na swoich profilach na Instagramie. Ten pomysł okazał się być bardzo skuteczny.

Lending a hydrating, helping hand. ☺️(?:@charleyraee)

Post udostępniony przez LaCroix Sparkling Water (@lacroixwater)

2. Frank Body

Australijska marka Fank Body tworzy produkty, które pomagają zadbać o urodę. Marka postawiła na współpracę z influencerami, którzy mają sporo wspólnego z branżą beauty, ale nie są ściśle powiązani z produktami tego typu. Dlatego postawiono na modeli, ateltów, blogerki i blogerów fitness, którzy publikowali zdjęcia z produktami Frank Body. W ogromnym stopniu zwiększyło to świadomość marki i przełożyło się na bardzo dobre wyniki sprzedażowe.

frank-body-laurissawillems-instagram-micro-influencer-example

3. Glossier

Glossier to marka z Manhattanu, która zajmuje się branżą beauty. W tym przypadku postawiono na to, aby nie promować produktu za pomocą paru dużych nazwisk. Zamiast tego, do marketingu wykorzystano duże ilości „przeciętnych kobiet”, które wypromowały markę.

Takie podejście do marketingu okazało się być strzałem w dziesiątkę i bardzo szybko przyniosło marce bardzo dobre efekty, przychylność ogromnych ilości kobiet, a nawet status kultowej.

glossier-10

baner_Infect

1 komentarz

  • mateusz 19 lipca 2017

    Przydatny artykuł. Fajnie opisana problematyka doboru influencerów – zwłaszcza, że nie ma sensu dobierać ich na oślep np. kiedy zbieramy po prostu osoby z dużą ilością followersów (wielu influencerów, którzy mają duże konta i sporo follow używają zagranicznych hasztagów. Wniosek? Połowa ich fanów to osoby z zagranicy. Mam wrażenie, że temat będzie się mocno rozwijał na przestrzeni kilku następnych miesięcy.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>