Prowadzenie fanpage’a na Facebooku jest nie tylko obowiązkowym aspektem działania firmy, ale dla wielu firm jest podstawowym źródłem pozyskiwania klientów. Obecnie siła mediów społecznościowych jest tak gigantyczna, że praktycznie nie ma nad czym dyskutować i przekonywać do tego, że warto jest się w nich pojawić. Optymalizacja fanpage’a to ważny aspekt marketingu w mediach społecznościowych.

optymalizacja-fanpage-facebook-bloomboard

Jedyne prawidłowe pytanie w kontekście Facebooka to nie, czy założyć fanpage, ale w jaki sposób prowadzić go skutecznie? I właśnie na tym aspekcie się dzisiaj skupimy.

 

Optymalizacja fanpage’a – wskazówki

 

1. Wybierz odpowiedni typ fanpage na Facebooku

Kiedy zakładasz fanpage na Facebooku, masz do wyboru różne kategorie. Postaraj się wybrać taką, która będzie najlepiej pasowała do Twojej branży. Może to być lokalny biznes, organizacja/instytucja, marka/produkt, artysta/zespół/osoba publiczna, rozrywka lub społeczność.

Każda z poszczególnych kategorii, oprócz Społeczność posiada menu, które pozwala na dalsze spersonalizowanie fanpage i podanie większej ilości szczegółów. Pamiętaj, że jeżeli raz wybierzesz daną kategorię, to nie masz możliwości jej zmiany, dlatego podejmij dobry wybór.

2-types-of-fanpage

2. Dostarcz komplet informacji na temat swojej firmy

Wielu osobom wydaje się, że praktycznie nikt nie czyta opisu danego fanpage na Facebooku, dlatego opis nie ma szczególnego znaczenia. Jest to połowiczna prawda. Faktycznie – mało kto czyta ten opis i jego dodanie nie wygeneruje specjalnie większego ruchu na Twojej stronie internetowej, ani w bezpośredni sposób nie przełoży się to na gigantyczny wzrost sprzedaży.

Nie zmienia to jednak faktu, że uzupełnienie tych danych ma znaczenie, przekłada się bowiem na wzrost zaufania do firmy, zmienia się również jej postrzeganie jako bardziej profesjonalnej. Jest to detal, jednak detal, który może się przełożyć na zwiększenie lub w przypadku braku zadbania o niego o zmniejszenie sprzedaży.

3. Wypełnij opis firmy pod kątem SEO

Wypełniając informacje o firmie warto pamiętać o tym, że będą one miały wpływ na pozycjonowanie Twojego fanpage. Dlatego dobrze jest zadbać o to, aby oprócz dostarczenia informacji o swojej firmie, opis na fanpage zawierał również dobrze przemyślane słowa kluczowe. Oczywiście pamiętaj, żeby ich nie nadużywać. Lepiej nie w ogóle nie używać słów kluczowych niż za ich pomocą sprawić, że dany tekst jest napisany w jakimś dziwnym języku, który rozumieją tylko algorytmy Google, ale nie ludzie.

4. Stwórz konsekwentną strategię tworzenia i publikowania contentu

Jakość contentu ma ekstremalnie wysoką jakość. Od samego początku powinieneś postawić na to, aby treści, które zamieszczasz na swoim fanpage’u były naprawdę świetne i jak najbardziej dopracowane.

Zobacz również :  60 zabójczych technik budowania linków w e-commerce

Jeżeli chodzi o content zamieszczany na Facebook to konkurencja jest cały czas coraz większa, za darmo można znaleźć coraz więcej darmowych treści o całkiem niezłej jakości. Dlatego jeżeli zaczniesz po prostu wrzucać byle co na swój fanpage licząc, że „jakoś to będzie” – to z naszej strony może Ci obiecać, że „nie będzie”.

Jednak oprócz tego, żeby Twój content miał dobrą jakość, niezwykle ważna jest pewna konsekwencja działania. Publikowane treści powinny być w jakiś sposób spójne i powiązane ze sobą. Bardzo ważne, żeby odpowiadały na problemy i potrzeby Twoich odbiorców – pomagały zwiększyć ich wiedzę na temat interesujących ich zagadnień oraz poradzić sobie z problematycznymi kwestiami.

Istotne jest również to kiedy publikujemy dany content. Istnieją porady dotyczące tego w jakich godzinach oraz dniach najlepiej publikować treści w mediach społecznościowych. Tego typu porady są dobre szczególnie na początku działalności. Po pewnym czasie chociażby dzięki analizie danych w Google Analytics zdobędziesz sporo informacji na temat tego, kiedy Twoja strona jest najczęściej odwiedzana m.in. za pośrednictwem Twojego fanpage na Facebooku, poza tym narzędzia analityczne Facebooka, również dostarczą Ci odpowiednich danych. Na ich podstawie dobrze jest opracować pewne stałe godziny publikowania w Internecie.

Jednocześnie warto jest eksperymentować. Według naszej wiedzy i doświadczenia najlepiej jest opierać 70% publikowanych przez siebie treści o pewien własny, na pewien sposób konserwatywny standard. Kolejne 20% publikowanej treści powinno opierać się o najnowsze trendy dotyczące publikowania contentu oraz publikowanego contentu. Następnie zostaje nam jeszcze 10%, które należy wykorzystać do eksperymentowania. Oczywiście eksperymentować należy w granicach zdrowego rozsądku oraz norm społecznych. Inaczej można skończyć z sytuacją na miarę Żytniej.

ca360401-dd79-4b11-b9dd-fb57a2f6128b

Przy okazji – nawet jeżeli ta sytuacja była przypadkiem cynicznego marketingu, to nie polecamy pakować się w tego rodzaju sytuacje marketerom, ponieważ osoba odpowiedzialna za kontrowersyjny wpis w mediach społecznościowych straciła pracę oraz ostatecznie została obciążona sporymi kosztami finansowymi.

5. Dobierz dobre zdjęcia

Dobre zdjęcie w tle i profilowe są bardzo ważne. Oczywiście powinno pojawić się tam Twoje logo, a oprócz tego coś co anglojęzyczny Internet nazywa mianem „eye-candy” czyli obrazkami, na które aż chce się patrzeć.

Zobacz również :  Jak zachęcić do zapisywania się na newsletter?

Dobrze dobrane zdjęcia będą przyciągały więcej osób na Twój fanpage, a poza tym pomogą Ci budować markę. Nie tylko w mediach społecznościowych, ale w ogóle podniosą świadomość marki.

Atrakcyjne wizualnie zdjęcia mają również spore znaczenie podczas publikowania contentu. Kiedy tworzymy nowe wpisy, to dobrze, aby były na nich zdjęcia, które łapią wzrok odbiorców i zachęcają do dalszej interakcji.

6. Angażuj swoich odbiorców

Prowadzenie fanpage na Facebooku to nie rurki z kremem. Nie wystarczy założyć fanpage, postować i cieszyć się z tego, że coś tam trochę sobie rośnie. Jeżeli chcesz poważnie zadbać o swój marketing na Facebooku, to musisz odpowiadać na komentarze, prowokować dyskusje, odpowiadać na prywatne wiadomości i tak dalej.

Te działania pomogą Ci zbudować społeczność, która z czasem zacznie przyczyniać się do tego, aby Twój fanpage stawał się jeszcze bardziej popularny w Internecie.

7. Jeżeli napiszesz jakiś ważny post to go przypnij

Czasami napisze się post, który po prostu powinien być na topie naszego fanpage’a cały czas. Być może jest to ważna informacja o Twoim produkcie, być może będzie to informacja o lead magnecie (czyli darmowy contencie, który zachęca do zapisania się na Twój newsletter) albo coś jeszcze kompletnie innego.

Cokolwiek by to nie miało być – przypinanie postów powinno być zarezerwowane dla najważniejszych wpisów, które chcesz szczególnie wypromować.

zółty

8. Linkuj do swojego fanpage’a

Linkowanie do swojego fanpage’a w ramach innych kanałów komunikacji jak Twitter czy YouTube lub na własnej stronie internetowej pomoże go dodatkowo wypromować. Oprócz tego będzie to miało pozytywny wpływ na pozycjonowanie przez Google.

Im bardziej popularna strona, która linkuje do Twojego fanpage’a, tym większe ma to znaczenie. Dlatego jeżeli uda Ci się nawiązać współpracę z jakimś influencerem to będzie to stanowiło sporą jakość.

9. Edytuj meta description publikowanych postów

Kiedy tworzysz nowy wpis na Facebooku masz możliwość edytowania metadesription postu, który zamierzasz opublikować. Ma to znaczenie zarówno pod kątem SEO jak i atrakcyjności publikowanego postu oraz przyciągnięcia do niego większej ilości odbiorców.

Po pierwsze – metadescription pozwala Ci na zawarcie w nim pożądanego słowa kluczowego, co ma wpływ na pozycjonowanie.

Po drugie – za pomocą dobrze dobranego metadescripton może wpłynąć na to, że w większym stopniu zainteresujesz odbiorcę co do tego, co znajdzie po drugiej – docelowej stronie linka.

Zobacz również :  110 inspirujących Case Studies dla branży e-commerce
10. Adaptuj się

Pamiętaj, że żadnych porad nie należy stosować na sztywno, właśnie dlatego nazywamy je poradami lub wskazówkami, a nie zasadami. Stanowią one pewnego rodzaju latarnię, wyznaczającą nam odpowiedni kurs, co nie znaczy, że należy do niego podążać dokładnie w taki sam sposób.

Każda branża, a nawet każda grupa zebranych odbiorców jest inna. Oznacza to, że praktycznie w każdym wypadku należy zmodyfikować swoją strategię pod tym kątem. Cały czas obserwuj zachowania swojej społeczności, analizuj dane i wyciągaj wnioski.

W ten sposób będziesz w stanie dobierać najbardziej optymalne metody działania.

11. Obserwuj swoją konkurencję

Obserwowanie konkurencji to swoisty must-have, który ma ogromną ilość zalet. Zaczynając od tego, że konkurencja stanowi doskonałe źródło inspiracji. Oczywiście nie oznacza to, że możesz od niej kopiować konkretne treści.
Jednak warto obserwować jakie rozwiązania sprawdziły się na fanpage konkurencji, która ma podobną grupę odbiorców do Twojej. Dobrze jest przeanalizować dlaczego dane rozwiązanie się sprawdziło i przemyśleć nad tym, czy można zaimplementować analogiczne działania u siebie.

Obserwowanie konkurencji daje nam również możliwość pewnego rodzaju kontr działań. Jeżeli Twoja konkurencja wymyśliła rozwiązanie A i działa w danym zakresie, to być może warto pomyśleć nad rozwiązaniem B, które zadziała w nim jeszcze lepiej? Tego typu działania pozwalają zwiększyć jakość fanpage, sprzedaż, a przede wszystkim prowadzą do tego, że ogół rynku stoi na coraz wyższym poziomie, z korzyścią dla wszystkich.

12. Zastanów się nad reklamami na Facebooku

Zastanawiając się nad tym czy zastosować reklamy na Facebooku należy wziąć pod uwagę ich wady i zalety.
Przede wszystkim reklamy na Facebooku pozwalają na całkiem niezłe sprecyzowanie grupy docelowej, dlatego pozwalają na dotarcie do osób, które z bardzo dużym prawdopodobieństwem będą zainteresowane nabyciem naszych produktów lub usług.

Istnieje jednak wada reklam na Facebooku. Działają trochę podobnie do narkotyków. Kiedy płacimy – jesteśmy na reklamowym haju, nasze zasięgi rosną, a nasz fanpage czuje się świetnie. Niestety, kiedy budżet reklamowy się wyczerpie mamy kaca. Nasz zasięg organiczny będzie niższy niż przed tym jak zaczęliśmy korzystać z płatnych reklam na Facebooku.

Dlatego jeżeli rozważasz stosowanie reklam podczas swoich działań mających na celu wypromowanie Facebooka to musisz mieć do tego gotową i przemyślaną strategię – inaczej może się to obrócić na Twoją niekorzyść.

baner-duzy

3 Komentarzy

  • Hanna 12 lipca 2017

    Mam pytanie o punkt 9. Gdzie można wprowadzać meta description na FB? Możecie wrzucić screeny albo jakąś dokładniejszą informację?

    • bloomboard (Post autora) 12 lipca 2017

      W tym punkcie chodziło o to by zadbać o właściwe meta description w publikowanym artykule(na poziomie artykułu), tak by był dopasowany pod użytkowników mediów społecznościowych. Rzeczywiście nie zostało to dostatecznie jasno wyjaśnione, dzięki za zwrócenie uwagi 🙂

      Można to zrobić np. za pomocą wtyczki YoastSEO dla WordPress. Jak tutaj: https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-72d39be898cc8dfe2cd678798389a047

  • Ola 25 lipca 2017

    Tak naprawdę dobór odpowiedniej strategii jest najważniejszy 😉 Trzeba też obserwować swoich odbiorców, zobaczyć, co ich interesuje i na co reagują, a następnie wyciągać wnioski na przyszłość. Taka analiza pozwoli na poszerzanie zasięgów i rozwój fanpage.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>