Wielokrotnie w naszych artykułach wspominaliśmy o tym jak ważna jest analityka danych. Dzisiaj skupimy się na tym jak za pomocą Twitter Analytics skutecznie wziąć się za analitykę swoich działań oraz konkurencji.

twitter-analiza-bloomboard-proszę-uratujcie-mnie-HELP

Twitter Analytics – na co zwrócić uwagę?

 

1. Followersi

Pierwszym elementem, na który na pewno warto zwrócić uwagę na ilość osób, które nas śledzą na Twitterze. Ta liczba ma całkiem spore znaczenie, ale nie należy jej fetyszyzować. Im więcej – nie oznacza koniecznie lepiej. Zdecydowanie ważniejsze będzie realne zaangażowanie osób, które nas śledzą niż sam fakt, że teoretycznie to robią.

Nie zmienia to faktu, że co do zasady lepiej jest mieć więcej followerów niż mniej. Co istotne – łatwo jest śledzić zmiany w followersach, ponieważ jest to jedna ze statystyk, która wyświetla się nam praktycznie od razu na Twitterze, nie trzeba jej nigdzie szukać.

Oczywiście – zmiany w ilości followersów mogą sporo mówić o jakości Twojego contentu. Załóżmy, że obecnie masz 2000 osób, które śledzą Twojego Twittera. Jest to całkiem przyzwoita liczba. Teraz załóżmy, że udostępnisz jakiś naprawdę świetny content i w przeciągu paru dni przybędzie Ci na przykład około 500 followersów, to będzie to jakiś wyznacznik tego, że Twoje działania są skuteczne.

22032016

2. Zainteresowania Followersów

To bardzo istotny element, który warto przeanalizować. Twiter Analytics udostępnia nam dostęp do danych demograficznych dotyczących naszych odbiorców takich jak wiek, płeć, stan cywilny, dochody nawyki zakupowe i różne innego rodzaju nawyki.

Oczywiście część z tych danych jest podana tylko na zasadzie pewnych statystycznych prawidłowości, ale daje to pewne wyobrażenie o naszych odbiorcach, co pozwala lepiej dostosować naszą strategię działania w ramach mediów społecznościowych.

Zobacz również :  Social media marketing dla nowego produktu - 15 wskazówek

Załóżmy, że prowadzimy sklep odzieżowy. Jednak tylko 37% naszych odbiorców jest zainteresowanych modą jako taką, a aż 54% biznesem. Oznaczałoby to, że należy zmodyfikować swoją strategię w dwóch możliwych kierunkach. Albo zmodyfikować swoją ofertę odzieżową pod kątem osób, które zajmują się biznesem i dostarczać pewną ilość contentu z zakresu tematyki biznesowej, albo zmienić swój content na bardziej skupiony na odzieży, aby zmienić strukturę swoich odbiorców na bardziej zainteresowanych odzieżą.

3. Zaangażowanie

Zaangażowanie to jedna z najważniejszych statystyk, która w praktyce jest bezpośrednio powiązana ze stopą zwrotu inwestycji, świadomością marki, penetracja rynku i tak dalej. W dużej mierze to właśnie wskaźnik zaangażowania Twoich odbiorców będzie określał to czy odnosisz sukces czy nie w ramach swojej działalności na Twitterze.

Z tego względu, powszechnie uznaje się, że poziom zaangażowania odbiorców jest jedną z najważniejszych metryk, które należy badać. Oddaje ona w jaki sposób i co mówią różne osoby na temat Twojej marki, jak często to robią, w jaki sposób wchodzą z Tobą w interakcję.

Screen-Shot-2015-11-24-at-10.17.09-AM

Większe zaangażowanie to większe możliwości dla Twoich działań w ramach mediów społecznościowych. Chcesz rozpocząć ciekawą dyskusję mając zaangażowaną społeczność? Z gigantycznym prawdopodobieństwem dyskusja się odbędzie, będzie żywa i odbije się echem na Twitterze, które przyciągnie do Ciebie jeszcze więcej nowych użytkowników. W przypadku gdy nie masz zaangażowanej społeczności to Twoja propozycja dyskusji skończy się na zarzuceniu jakiegoś tematu i być może 1-2 niemrawych odpowiedziach.

Oprócz tego – zaangażowani odbiorcy, to osoby, które będą broniły Twojej marki, kiedy ktoś ją będzie krytykował, czyli tak zwani adwokaci marki. Sami z siebie chętnie będą promowali Twoją markę, będą wrzucali udostępniany przez Ciebie content na swoich profilach, czy po prostu opowiadali o ciekawych nowinkach, które udostępnisz przy piwie ze znajomymi.

Zobacz również :  Marketing interaktywny: 10 przykładów zastosowania

Jeżeli poziom zaangażowania Twoich odbiorców jest niski, pewne jest to, że powinieneś podjąć działania, które to zmienią. Istnieje bardzo duża korelacja pomiędzy zaangażowaniem, a wyższą stopą konwersji. Oznacza to, że w przypadku braku zaangażowanej społeczności możesz w pewnych sytuacjach mieć całkiem spory zasięg, ale nie przełoży się to na wymierne efekty.

Poza tym, zaangażowana społeczność to również większa szansa na stworzenie virala. Wyobraź sobie, że udało Ci się wymyślić wspaniały pomysł na viral, a nawet go zrealizowałeś, wrzucasz go na swojego Twittera i… nic się nie dzieje albo dzieje się bardzo mało. W takim przypadku są dwie możliwości – albo Twój content nie był tak świetny jak Ci się wydaje, albo Twoi odbiorcy nie są zaangażowani. Bardzo często mamy do czynienia z tą drugą sytuacją.

4. Potencjalny zasięg

Potencjalny zasięg to bardzo ważna metryka dla każdego marketera. Specyfika Twittera determinuje skupienie się nie tylko na zaangażowaniu oraz dotarciu do osób, które już nas śledzą, ale również do całkowicie nowych osób, które potencjalnie mogą powiększyć naszą społeczność.

Metryka jaką jest potencjalny zasięg pomoże nam określić czy prawdopodobnie nasze działania będą skuteczne. Ten wskaźnik jest mierzony na zasadzie zsumowania osób, które wspomniały naszą markę oraz ich followersów.
W ten sposób dowiadujemy się nie tylko ile osób zobaczyło nasz post, ale również ile osób potencjalnie mogło zobaczyć nasz post. W ten sposób możemy określić jaki jest potencjał wzrostu naszej społeczności na Twitterze.

5. Podsumowanie miesiąca

Twitter Analytics na swojej homepage dostarcza nam podsumowanie ostatnich 28 dni. W ten sposób poznamy nasze tweety, które zapewniały nam największą ilość reakcji, wspomnień, wspomniane przez profile o największej ilości followersów. W ten sposób będziesz w stanie określić co najlepiej się sprawdziło i przeanalizować tego przyczyny.

Zobacz również :  60 zabójczych technik budowania linków w e-commerce

twitter-analytics-dashboard-1024x620

6. Sprawdź z kim konkurujesz

Sprawdzenie z kim konkurujesz to bardzo ważna kwestia. Zanim zaczniesz analizować swoją konkurencję, warto wiedzieć z kim konkurujesz. Określ jakie metryki są dla Ciebie najbardziej istotne i obserwuj w jaki sposób wyglądają one u Twoich konkurentów, a w jaki sposób u Ciebie.

7. Przeanalizuj followersów swojej konkurencji

Sprawdzenie kto followuje Twoją konkurencję to dobry pomysł. Za pomocą Followerwonk można sprawdzić kto śledzi innych użytkowników, ale nie Ciebie, kogo jeszcze śledzą dane osoby poza Twoją konkurencją.

Mając tego typu informacje będziesz w stanie określić – o kogo powinieneś zabiegać oraz mieć podstawową wiedzę na temat tego, w jaki sposób zabiegać o tych odbiorców, a to daje realną szansę na pozyskanie tych osób na rzecz swojego profilu.

8. Obserwuj co publikuje Twoja konkurencja

To co publikuje Twoja konkurencja, warto śledzić niezależnie od tego jakiej platformy społecznej używasz. Oprócz tego, że da Ci to wiedzę na temat tego co robią inne profile w Twojej branży – dowiesz się również co się sprawdza u Twoich konkurentów, a więc znajdziesz ciekawe źródło inspiracji. Śledzenie conentu udostępnianego przez konkurencję oraz wyciąganie z tego wniosków dotyczących własnej strategii publikowania contentu to powszechna praktyka stosowana przez wszystkie duże profile. Oczywiście pamiętaj, że odnoszenie się do konkurencji i inspirowanie nie równa się plagiatowaniu.

baner-ikony

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>