Obecność na Facebooku, LinkedIn, Instagramie w dzisiejszych czasach to marketingowa oczywistość. Coś czego nie trzeba nikomu zaznajomionemu z branżą nikomu tłumaczyć. Jednak obecność na portalu dyskusyjnym Reddit nie jest już taką oczywistością, a to błąd. Reddit ma 234 miliony unikalnych użytkowników i jest jedną z najczęściej odwiedzanych stroną internetową w Stanach Zjednoczonych odnotowującą aż 8 miliardów unikalnych wejść miesięcznie. Czyni go to jednocześnie 25 najbardziej popularną stroną na świecie. Reddit marketing to termin, który nie jest zbyt popularny w Polsce, a szkoda!

reddit-marketing-bloomboard-fabryka-contentu

Reddit marketing – Co jest ciekawego w Reddicie?

Przeciętny odbiorca Reddita! Będzie to dosyć młody mężczyzna około 30, nieźle zarabiający, zainteresowany nowoczesnymi technologiami, newsami, mogący pochwalić się niezłym wykształceniem oraz otwartym umysłem. Innymi słowy – dla wielu firm, będzie to idealny klient.

Pamiętaj, że Reddit to specyficzne miejsce

Wielu osobom wydaje się, że na Reddicie nienawidzi się marketerów, a co najmniej podchodzi do nich z gigantycznym dystansem. Jednak to nie prawda. Społeczność Reddita nie trawi osób, które nic nie wnoszą, a chcą się wypromować. Jeżeli chcesz sprawnie działać na tym portalu musisz coś wnosić do dyskusji, Twoje posty muszą być ciekawe i oparte o bardzo wysoką jakość.

W przypadku gdy się do tego nie dostosujesz, prawdopodobnie w końcu dostaniesz tzw. „cichego bana”, który polega na tym, że nadal możesz wrzucać content na Reddit i wyświetla Ci się on w normalny sposób – jednak tylko Tobie. Reszta użytkowników go nie widzi.

Przyznajemy – skuteczny marketing na Reddicie może na początku sprawić pewne trudności. Właśnie dlatego przygotowaliśmy ten artykuł!

baner_wide

Reddit marketing – Wskazówki

1. Naucz się zasad

Zanim zostaniesz Redditorem – czyli pełnoprwnym członkiem społeczności Reddita musisz nauczyć się zasad panujących na tym portalu. Po pierwsze – potrzebujesz czasu, który jest niezbędny na to, aby nauczyć się zasad, norm i kultury determinującej to w jaki sposób powinny wyglądać posty na Reddicie.

Zawsze pamiętaj o fundamentalnej zasadzie tego portalu – „dodaj wartość, albo znikaj”. Innymi słowy – każdy Twój wpis, czy nawet komentarz, powinien wnosić coś wartościowego do dyskusji lub tworzyć wartościową dyskusję.

Dlatego wszystkie Twoje wpisy na Reddit powinny być oparte o zweryfikowane informacje, ekspercką i pomocną wiedzę lub powinny prowokować do myślenia.

Zobacz również :  Piesek czy kotek? Potęga śmiesznych i uroczych zwierząt w marketingu

Kiedy pojawisz się na Reddicie, nie zaczynaj od publikowania własnych postów. To szybka droga do poniesienia porażki. Zacznij od lajkowania i komentowania postów innych osób. Poobserwuj jakie posty dobrze sobie radzą, przeanalizuj dlaczego tak się dzieje. Z naszej strony polecamy na początek śledzić takie subreddity jak /r/top, /r/controversial/ czy /r/IAMA – są to jedne z najpopularniejszych subredditów, obserwując które szybko załapiemy o co chodzi na tym portalu. Oprócz tego warto śledzić również subreddity ze swojej branży.

Co ważne – udzielając się na tych subredditach zaczniemy sobie wyrabiać markę użytkownika tego portalu, w końcu staniemy się na nim w jakimś stopniu rozpoznawalni, to dobry krok ku temu, aby zacząć skutecznie wykorzystywać Reddit w marketingu.

TheReddit-Marketing-bloomboard

2.Musisz dostosować przekaz do użytkowników danego subreddita

Im bardziej dostosujesz swój post do tego co lubią użytkownicy danego subreddita tym lepiej dla Ciebie, tym bardziej skuteczny okaże się być Twój post. Pamiętaj, że w dużej mierze to czy dobrze dostosujesz swój post do danego subreddita będzie determinowało czy Twój post odniesie sukces, czy też zostanie wyśmiany przez użytkowników tego portalu. Dlatego dbałość o szczegóły jest tutaj bardzo ważna. Analizuj to co sprawdza się na danym reddicie, wyciągaj z tego wnioski i dopiero wtedy bierz się za planowanie swoich działań.

3. Nie używaj memów

Redditorzy lubią wysoką jakość contentu, dlatego jeżeli wydaje Ci się, że przekonasz kogoś do siebie memami to masz rację – tylko Ci się wydaje. A jeżeli już naprawdę czujesz, że chciałbyś użyć jakiegoś mema i nie możesz się od tego powstrzymać to, niech to nie będzie mem, który promuje Twoją markę, a coś co będzie celnie i zabawnie pasowało do kontekstu dyskusji i nie będzie przestarzałym i nieśmiesznym żartem na miarę tych o San Escobar.

4. Lurkuj i nie bój się lurkować

Lurkowanie oznacza po prostu obserwowanie, przeglądanie i poznawanie Reddita bez aktywnego udziału w dyskusjach. De facto wspomnieliśmy już wcześniej, że lurkowanie powinno być istotnym aspektem działania na Reddit na początku obecności na tym portalu. Jednak w późniejszych okresach nadal należy regularnie obserwować co dzieje się w danych subredditach, aby pozostać na bieżąco.

5. Zapoznaj się z Reddiquette

Reddiquette czyli pewnego rodzaju zbiór zasad określający normy zachowań w społeczności Reddita. Warto zwrócić uwagę, że zawierają one więcej szczegółów niż tylko „bądź kulturalny”, „nie spamuj” i tak dalej – ale zawierają cenne porady dotyczące tego w jaki sposób powinien wyglądać content, aby przedstawiać wartość dla użytkowników tego portalu.

Zobacz również :  Kompilacja 70 podcastów, które pomogą Tobie stać się lepszym Marketingowcem

reddit_11

 

6. Wrzucaj tylko najlepszy content

Jeżeli zastanawiasz się jak często wrzucać nowy content na Reddita – to powiemy szczerze. Wrzucaj go tylko wtedy kiedy jesteś na to absolutnie gotowy, czyli czujesz, że stworzyłeś coś naprawdę dobrego i wartościowego.
Jeżeli wydaje Ci się, że wszystko co tworzysz jest wystarczająco dobre i wartościowe jak na standardy Reddita to oczywiście możesz spróbować wrzucać wszystko na Reddita, ale gwarantujemy Ci, że szybko się rozczarujesz.
Zakłada się, że nie należy wrzucać nowych postów na Reddit częściej niż raz, góra dwa razy na miesiąc. Daj odpocząć od siebie społeczności tego portalu. Oni naprawdę podchodzą podejrzliwie do marketerów, musisz okazać im szacunek. Warto o tym pamiętać szczególnie w momencie osiągnięcia pierwszego sukcesu. W takim momencie aż kusi, żeby ponownie wrzucić jakiś content na Reddita, bo przecież ten aktualny wygenerował ogromny ruch. Nic bardziej mylnego. W ten sposób sprawimy, że zaczniemy wychodzić na natrętów.

7. Baw się

Tylko jeden rodzaj osób radzi sobie dobrze na Reddicie. Osoby, którym korzystanie z tego portalu sprawia prawdziwą radość i potrafią znaleźć rozrywkę w postowaniu na tym portalu.

Jeżeli chcesz odnieść na nim sukces, to musisz zachowywać się po części jak marketer (w końcu nim jesteś), ale przede wszystkim musisz stać się normalnym użytkownikiem.

Nie udzielaj się jedynie w wątkach dotyczących Twojej branży. Komentuj również trochę w innych miejscach, nie bój się tego. W ten sposób zbudujesz sobie dobrą historię Redditora, a poza tym – korzystanie z Reddita jest naprawdę fajne!

a72

 

8. Zadbaj o swoją karmę

Karma wskazuje jak bardzo przydatny jesteś dla społeczności Reddita. Możesz ją zbudować udzielając się na tym portalu, pisząc dobre komentarze, udostępniając wartościowy content i tak dalej.
Jeżeli będziesz chciał wypromować jakiś swój produkt czy wydarzenie na tym portalu i będziesz miał wysoki poziom karmy, to będzie to dużo łatwiejsze, ponieważ będziesz wzbudzać zaufanie.

main-qimg-bloomboard

 

9. Testuj, analizuj, eksperymentuj i wyciągaj wnioski

Na początku prawdopodobnie poniesiesz porażkę. To nawet nie jest kwestia tego, że dostaniesz bardzo negatywny feedback. Na początku, jak to na początku zwykle bywa – nie dostaniesz żadnego lub sporadyczny feedback i nie ma w tym nic złego. Pamiętaj, że uczenie się na błędach jest czymś absolutnie normalnym i standardowym. Z czasem nauczysz się jak w praktyce najskuteczniej wykorzystać zamieszczone tutaj porady, a i pewnie dojdą do tego Twoje własne przemyślenia. Poza tym – zdarzają się sytuacje, w których czasami niektóre porady należy zignorować, ponieważ nie przystają do zastanej w danym momencie sytuacji. Nauka kiedy można tak zrobić, również wymaga zdobycia doświadczenia, którego siłą rzeczy na początku nie możesz mieć.

Zobacz również :  60 zabójczych technik budowania linków w e-commerce
10. Nie promuj/sprzedawaj niczego w pierwszym poście

Być może niektórym wydawać się to oczywiste po lekturze tego artykułu, parokrotnie zasugerowaliśmy, że nie należy tego zrobić, ale zdajemy sobie sprawę, że prawie każdy czyta artykuły wybiórczo (nam tez się to zdarza), dlatego przypominamy jeszcze raz.

Nie zaczynaj swojej działalności na Reddicie od tego, że zaczniesz promować czy sprzedawać swój produkt. Spotkasz się w ten sposób wyłącznie z negatywnym odbiorem i zniechęcisz potencjalnych odbiorców do swojej marki.

Reddit marketing – przykłady udanych akcji

 

1. Nissan

Nie wszystko zawsze szło po myśli Nissana na Reddicie. AMA z ich CEO Carlos Ghosenem okazało się by absolutną katastrofą. Jednak, Nissan potrafi wyciągać wnioski, dzięki temu jest uważany za firmę, która świetnie sobie radzi na tym portalu.

Sukcesem było wypromowanie Versa Note – pierwszego pojazdu, który można kupić na Amazonie. Pracownicy Nissana zapytali użytkowników Reddita – “gdybyście mogli kupić jedną rzecz na Amazonie, to co by to było?”.
Nissan otrzymał 1500 komentarzy, a więc długa listę różnych propozycji i przemyśleń na ten temat. W końcu w małym mieście w Wisconsin pojawił się tajemniczy Nissan z wielkim pudłem Amazona, w końcu jakiś użytkownik Redditu to zauważył, wrzucił na Reddit co wzbudziło sensację i ogromne zainteresowanie Redditorów.

QGPoPIq
2. Spotify
Spotify zadało użytkownikom Reddit 30 pytań na temat piosenek i emocji, które wywołują. Po paru tygodniach powstała masa ciekawych playlist i contentu dotyczącego Spotify oraz muzyki. Dzięki czemu akcja tej firmy okazała się być bardzo dużym sukcesem.

baner-duzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>