Zastanowimy się dziś jak wykorzystać memy w marketingu.

Trudno powiedzieć, żeby memy podbiły Internet na przestrzeni paru ostatnich lat. Ten proces ma już niemal dekadę. Memy w Internecie nie są już niczym nowym, ani odkrywczym. Mają swoją silną, ugruntowaną pozycją, generując ogromny ruch w Internecie, tworząc swoje społeczności czy będąc ich częścią. Z zabawnej ciekawostki stały się takim samym elementem popkultury jak każdy inny. Zaczęły ewoluować, posiadając wiele różnych nurtów. Warto zwrócić uwagę, że twórcy tych memów nie pałają do siebie specjalną sympatią. Twórcy memów korzystający z takich portali internetowych jak 4chan czy reddit będą alergicznie podchodzili do „normickich” memów z takich portali jak 9gag czy polski kwejk.

MEMY-w-marketingu-bloomboard-grop

Warto przypatrzeć się również facebookowym społecznościom tworzącym memy. W zależności od tego jak innowatorski i jednocześnie hermetyczny jest dany gatunek mema – mają one więcej lub mniej członków. Zaczynając od takich grup jak „Jak będzie w akapie? – sekcja memów”, która potrafi posiadać ok. 67 tys. członków, przez grupy alt-memiczne czy hanuszkowe (są to memy alternatywne względem klasycznyc) a kończąc na grupach z tzw. postmemami, które potrafią posiadać kilkuset członków.

Oczywiście my skupiamy się na tym w jaki sposób można wykorzystać memy w marketingu, a nie skupiamy się na przeanalizowaniu całego zjawiska. Jednak chcąc tworzyć memy, które będą śmieszyły, a nie żenowały naszych odbiorców musimy dotrzeć do źródeł, mieć świadomość miejsc, w których początek ma większość memów, która później podbija Internet, tak aby móc korzystać ze świetnego źródła inspiracji oraz samemu być w stanie być inspirującym. Trzeba być świadomym, że memy tworzone szczególnie na wymienionej grupie Facebookowej, 4chan czy dużo mniej ekstremalnym reddicie potrafią być nieprzyzwoite i obrazoburcze. Jednak z drugiej strony – to właśnie w tych kręgach powstała masa memów z prezydentem Andrzejem Dudą czy Donaldem Trumpem – według wielu osób z branży marketingu politycznego, miały one spory udział w zwycięstwie tych osób w wyborach.

Zobacz również :  Różnice w content marketingu B2B i B2C

baner mobile apps

Jak zastosować memy w marketingu i robić to dobrze?

Poniżej znajdziecie trochę porad.

1. Korzystaj z aktualności

Możesz wykorzystać istniejącego mema i nie ma w tym nic negatywnego. Pamiętaj jednak, że musisz być szybki. Dla przykładu – żarty i memy z San Escobar były śmieszne… przez jakieś 24 godziny. Potem stały się żenujące. Osoby i firmy, którym udało się wykorzystać tego rodzaju memy na początku zyskały. Im dłużej istniał ten mem, tym bardziej stawał się być obciążający.

Korzystanie z memów, które mają parę lat – zwykle też nie będzie dobrym pomysłem. Zamiast rozbawić swoich odbiorców czy przykuć ich uwagę w najlepszym wypadku spotkasz się z obojętnością chyba, że…

2. Memy muszą być celne

… że dany mem będzie naprawdę dobrze pasował do kontekstu, w którym go umieszczasz. Czasami jakiś mem jest tak celnym komentarzem danej sytuacji, czy nawet produktu lub jakieś wdrażanej strategii, którą chciałbyś za jego pomocą skomentować, że nie zrobi Ci żadnej krzywdy to, że ma on dla przykładu 5 lat. Oczywiście – zawsze lepiej, jeżeli ma się taką możliwość, korzystać z aktualności. Takie wymagania stawia przed nami Internet, a nam nie pozostaje nic jak się do tego dostosować.

3. Musisz rozumieć mema

Nie ma chyba nic bardziej obciachowego niż używanie memów w błędnym kontekście. Chyba, że Twoim celem jest stanie się viralowym pośmiewiskiem. Zakładamy jednak, że bycie wyśmiewanym przez odbiorców pomimo potencjalnie sporego zasięgu, nie odbija się pozytywnie na wizerunku firmy, a więc nie jest również Twoim celem.

Marketing-With-Memes-7

4. Bierz pod uwagę swoich odbiorców

Pamiętaj o tym, że nawet jeżeli dany mem robi furorę w Internecie to nie musi on trafić do Twoich odbiorców, którzy mogą go zwyczajnie nie znać czy nie zrozumieć i wtedy spotka się z on z raczej chłodnym przyjęciem. Dobrze przeanalizuj swoich odbiorców pod kątem tego co może ich śmieszyć.

Zobacz również :  Eksperymenty marketingowe, które przyniosły efekt WOW! cz.1- Bluerank
5. Bądź zabawny

Na bycie zabawnym de facto składają się inne porady. Co nie zmienia faktu, że musisz pamiętać o tym, że używasz memów po to, żeby być zabawnym. Dlatego używaj odpowiedniego języka pisząc posta na Facebooku , w którym używasz memów.

Pamiętaj, że mem może pełnić dwie role w poście – albo być główną treścią, w takim wypadku sama treść posta powinna być raczej krótka, albo może być komentarzem do reszty tekstu – w takim przypadku, rzecz jasna może być on dłuższy.

6. Śledź popkulturę

Jeżeli chcesz tworzyć dobre memy, musisz pamiętać, że są one kontekstualne. Dlatego im lepiej będziesz znał i rozumiał popkulturę, tym bardziej będziesz rozumiał do czego się one odnoszą, a więc i sam będziesz miał mniejsze problemy, aby w jakiś sposób nawiązać do popkultury.

Oczywiście – są też przykłady memów nie odnoszące się do popkultury, ale również do historii, filozofii, nauki, literatury i tak dalej – praktycznie do każdej dziedziny cywilizacji jako takiej. Oznacza to, że potencjalnie możesz dobrać dobre memy, nawet jeżeli prowadzisz sklep z historycznymi gadżetami, sprzedajesz części samochodowe, masz księgarnię czy też chcesz wypromować siebie jako człowieka z ciekawymi przemyśleniami budując swoją markę osobistą.

hubspot-marketers-meme-resized-600

7. Nie forsuj memów

Forsować coś – w znaczeniu języka internetowego oznacza, że nie należy wrzucać ich na siłę, ponad rozsądną miarę. W tym kontekście słowo forsować nie odnosi się do typowego znaczenia tego słowa w języku polskim, a odnosi się do angielskiego „to force”, co oznacza „zmuszać”, „przymuszać”.

Jeżeli forsujesz dany mem, to zaczynasz być dla odbiorców żenujący. Działa to dokładnie na takiej samej zasadzie jak opowiadanie żartów czy śmiesznych anegdot w kontekście towarzyskim. Jeżeli opowiesz daną historię czy żart raz w ciągu imprezy i jest ona naprawdę zabawna – wtedy wszyscy będą się śmiali. Jednak jeżeli będziesz powtarzać to średnio co półgodziny, to skończy się to tak, że nie tylko nikt nie będzie chciał Ciebie słuchać, ale oprócz tego najchętniej wszyscy by Cię z tej imprezy wyrzucili.

Zobacz również :  Wszystko o Growth Hackingu dla e-commerce. Lista 100 przewodników.
8. Udostępniaj memy w social media

Oczywiście warto wspomnieć gdzie mamy sprawdzają się najlepiej. Media społecznościowe są naturalną przestrzenią życiową dla memów. Szczególnie ze względu na ich możliwość szybkiego rozprzestrzeniania się i łatwość w odbiorze.

9. Pamiętaj, że jakość jest najważniejsza

Oprócz tego, że same memy powinny posiadać odpowiednio wysoką jakość – bardzo ważne jest to, aby nie poświęcać ogólnej jakości udostępnianego contentu, na rzecz udostępniania samych memów. Krótkofalowo taka strategia mogłaby przynieść pozorne korzyści, spory zasięg, dużo lajków – na pierwszy rzut oka wygląda to nieźle. Jednak w takim wypadku, co pokazuje praktyka działań w Internecie – stopa konwersji spada dramatycznie. Z tego względu – w takim przypadku może i owszem, udałoby Ci się sprawić, że Twoja strona w social media stałaby się bardzo popularna, jednak nie przekładałoby się to na żadne wymierne korzyści.

baner_wide

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>