Każdy kto prowadzi działania content marketingowe stoi przed dylematem – jaki rodzaj contentu wykorzystać w swojej strategii? Dzisiaj omówimy wykorzystanie quizów, które sprawdzają się bardzo dobrze jeżeli chodzi o takie aspekty jak osiąganie wysokiego zasięgu, angażowanie swoich odbiorców czy zbieranie maili. Quizy w marketingu!

quiz

Quizy w marketingu – gdzie, kiedy, jak? 

1. Wybierz odpowiedni target

Zanim stworzysz quizz musisz wybrać odpowiedni target. Ograniczenie się do danej niszy sprawdza się bardzo dobrze jeżeli chodzi o quizzy. Dlatego – kiedy myślisz o stworzeniu quizzu, spójrz na statystki dotyczące Twoich odbiorców, przeanalizuj ile mają lat, jakiej są płci, jakie prawdopodobnie mają preferencje, a następnie określ jaki rodzaj i temat quizzu może być dla nich ciekawy.

Niezależnie do kogo piszesz – pamiętaj, że quizz w dużej mierze powinien opierać się o poczucie humoru. Jest to uniwersalna zasada, która odnosi się praktycznie do każdego contentu tego typu. Oczywiście – poczucie humoru należy dopasować do danej grupy docelowej. To co będzie śmieszyło 50-latków, będzie nieśmieszne dla obytych z głębszymi warstwami Internetu 20-parolatkami.

2. Stwórz dobry tytuł

Kiedy wybrałeś już odpowiednią grupę docelową i masz pomysły na to jak do niej dotrzeć. Czas na stworzenie dobrego tytułu, który będzie przyciągał jak najwięcej odbiorców.

Pamiętaj, że quizzy mogą posiadać różne typy. Niekoniecznie mają pełnić funkcję badawczą, a więc rozpoznania co na dany temat sądzą Twoi odbiorcy, czy w jaki sposób coś odbierają. Quizz może być również pewnym rodzajem wyzwania, które rzucasz swoim odbiorcom. Za pomocą quizzu możesz sprawdzić ile Twoi odbiorcy wiedzą na jakiś temat. Mogą w ten sposób konkurować między sobą, tym samym napędzając dynamikę samego quizzu. Dlatego bardzo ważne jest to, aby dany temat był dla nich interesujący.

Tytuł powinien być zabawny, wychodzić poza nudne schematy, zawierać w sobie coś prowokującego, zaskakującego.

Zamiast „Poznaj swój typ charakteru”, lepiej zrobić quizz w stylu „Dowiedz się jakim znanym celebrytą jesteś”. Podobnie z quizami dotyczącymi innych zagadnień.

Zobacz również :  Content Marketing: 102 rodzaje treści, które przyciągną użytkowników na Twoją stronę

60_second_content_marketing_quiz

3. Quizz – typy test osobowości

Bardzo popularne są różnego rodzaju testy osobowości. Jednak w social media dużo bardziej sprawdzają się testy, które zamiast klasycznego wyniku porównają Cię do jakiegoś aktora.

W jaki sposób zrobić tego typu quizz?

Zainspiruj się np. testem typu 16personalities na podstawie prac Carla Junga i Briggs-Myers (https://www.16personalities.com/pl/darmowy-test-osobowosci).

Przeprowadzając tego typu test Twój odbiorca, po jego rozwiązaniu otrzyma jedną z 16 możliwych odpowiedzi. Każda z nich będzie odpowiadała danemu typowi osobowości. Każdy z typów osobowości jest w Internecie porównany z różnymi znanymi osobami. Znalezienie odpowiednich danych do przygotowania takiego quizzu nie będzie stanowiło dla Ciebie żadnego problemu.

W Twoim quizie zamiast klasycznych wyników Twoi odbiorcy zostaną porównani do różnych znanych celebrytów/aktorów. W ten sposób będzie on dużo bardziej atrakcyjny na użytek social media. Oczywiście – przygotowując quizz na potrzeby social media warto go w pewnym stopniu uprościć. Na tyle, żeby nadal był ciekawy, ale jednocześnie nie znużył osoby, która go rozwiązuje w trakcie.

What-Content-Marketing-Personality-Do

4.Wybierz swój styl

Musisz stworzyć i konsekwentnie trzymać się swojego stylu prowadzenia quizzów. Różne duże serwisy, które tworzą quizzy wykorzystują inne strategie – wykorzystują młodzieńczo buntowniczy język, albo stawiają bardziej na żartobliwy język, lub odnosząc się do poważniejszych grup odbiorców są bardziej zachowawcze. Pamiętaj, przede wszystkim zawsze tyłu głowy musisz mieć swój target.

5. Nie zadawaj zbyt dużej ilości pytań

Ludzie naprawdę lubią rozwiązywać quizzy, ale pod jednym warunkiem – nie zabiera im to zbyt dużo czasu. Rozwiązanie quizzu wiąże się zwykle z otrzymaniem szybkiej nagrody – otrzymania informacji na temat tego co wiedzą, ile umieją, jakie są. Wynika to z trochę narcystycznych pobudek, którymi czasami kieruje się każdy z nas. Jeżeli jednak pytania jest zbyt dużo, to obietnica nagrody nie wystarcz, a odbiorca zmęczy się gdzieś w trakcie odpuszczając sobie dokończenie naszego quizzu.

quiz-infographic-updated

6. Bądź pozytywny

Generalnie każdy z nas lubi wypadać dobrze. Dlatego postaraj się, aby możliwe rezultaty w Twoim quizie były zawsze w jakimś sensie pozytywne, niezależnie od tego w jaki sposób zostanie rozwiązany dany quizz.

Zobacz również :  Jak stworzyć treść która zaangażuje odbiorców
7. Quizz musi być łatwy do udostępnienia

Bardzo dobrą formułą jest umieszczenie na końcu quizzu przycisku, który pozwoli podzielić się danym wynikiem quizzu ze swoimi znajomymi w mediach społecznościowych. Dzięki temu, dany test osiągnie dużo lepszy zasięg. Proste i skuteczne.

quiz-udostęonianie-bloomboard

 

8. Używaj obrazków

Według Buzzfeed – czyli jednego z największych portali na świecie używających quizzów – korzystanie z obrazków zwiększa zasięg osiągany przez dany quizz nawet o 50%.

9. Promuj na odpowiednich platformach

Do promowania quizzów najlepiej sprawdza się Facebook i Twitter – dlatego stawiaj nacisk szczególnie na te dwa kanały komunikacji.

aaaa

10. Mailing

Quizzy przydają się w kontekście maili z dwóch stron. Z jednej – możesz je promować za pomocą wysyłki mailowej i na pewno przyniesie to jakiś skutek. Z drugiej strony, są świetne do pozyskiwania maili od Twoich odbiorców. W ten sposób quizzy mogą być użyte do generowania leadów.

11. Generuj sprzedaż za pomocą quizzu

Umieszczenie odniesienia do strony sprzedażowej przy okazji quizzu potrafi być całkiem skuteczną metodą na to, aby zwiększyć sprzedaż. Dlatego nie krępuj się wrzucić przycisku CTA, który będzie przenosił odbiorcę na Twój landing page.

baner_wide

Quizy w marketingu – przykłady

Poniżej zamieszczamy parę przykładów dobrze zrobionych quizzów, którymi warto się inspirować.

1. Quizz amerykańskiego Czerwonego Krzyża

Czerwony Krzyż to organizacja znana praktycznie na całym świecie od wielu, wielu lat. Jego amerykańska odnoga przygotowała bardzo ciekawy quizz podnoszący świadomość radzenia sobie z różnymi niebezpiecznymi sytuacjami jak np. pożar.

Czerwony Krzyż chcąc zainteresować odbiorców poruszając nudne ale ważne tematy postanowił możliwi zgamyfikować wiedzę dotyczącą radzenia sobie z niebezpiecznym sytuacjami. W ten sposób tej organizacji udało się dotrzeć z zagadnieniami, które na pierwszy rzut oka nie są interesujące do naprawdę szerokiego grona odbiorców.

Jaki z tego wniosek?

Jeżeli zależy Ci na zwiększeniu świadomości Twoich odbiorców na jakiś temat, to obrócenie tego w zabawę za pomocą quizzu będzie dobrym pomysłem. Warto wykorzystać tę formę contentu właśnie w tym kontekście.

Zobacz również :  152 blogi marketingowe, które szybko przemienią cię w fachowca

quiz-social-american-red-cross-media-bloomboard

 

2. Elephant Pants

The Elephant Pants to popularna , szczególnie na zachodzie marka, która zaczynały w bardzo skromny sposób od Kickstartera. Udało się jej wypromować na samym Kickstarterze właśnie za pomocą dobrze przygotowanych quizzów.

Przygotowany przez nich quizz składał się z 5 krótkich pytań, które naprowadzały danego odbiorcę na dany model spodni, które mógłby nabyć, a następnie przekierowywał na stronę na Kickstarterze, na której dany odbiorca mógł wesprzeć firmę Elephant Pants.

quiz-facebook-bloomboard

 

Jaki był tego efekt?

EP zebrało pieniądze na start, ale oprócz tego udało im się zebrać całkiem sporą bazę klientów na początek. Jakie były przyczyny skuteczności tego quizzu? Te 5 krótkich pytań, odnosiły się do osobowości danego odbiorcy.
A więc po odpowiedzeniu na 5 pytań, odbiorca otrzymywał odpowiedź dotyczącą tego jakie spodnie pasują do jego osobowości. Jak się okazało – ten pomysł był strzałem w dziesiątkę

Warto przetestować ten pomysł szczególnie jeżeli planujesz rozpoczęcie biznesu bez początkowego budżetu i chciałbyś zebrać jakieś środki na swoją działalność.

eliphant_pants_kickstarter

3. Cloud Sherpas

Cloud Sherpas to firma tworząca oprogramowanie. Ich quizz był całkiem prosty – sprawdzał wiedzę odbiorców na temat ServiceNow. W zamian za rozwiązanie tekstu odbiorca otrzymywał informację dotyczącą tego jak dużo wie i na co powinien wrócić uwagę, aby poprawić swój wynik.

Tego typu quizz oczywiście nie trafił by do ogółu odbiorców, jednak w odniesieniu do ich konkretnej niszy był strzałem w dziesiątkę. Dzięki samemu quizowi marka zdobyła informacje, które pozwoliły usprawnić swoje usługi oraz sprzedaż swoich produktów.

cloudsherpas_quiz

Czasami warto przeprowadzić tego rodzaju akcję, która pomoże dowiedzieć Ci się więcej na temat Twoich odbiorców. Oczywiście warto dać im w zamian za to jakąś nagrodę, tak aby zachęcić ich do skorzystania z tej formy contentu. Może być to na przykład użyteczny ebook.

baner-duzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>