Kiedy zaczynasz z internetowym biznesem często masz ograniczony budżet, a konkretnie – kompletny brak pieniędzy na płatne reklamy w Internecie. Początkujący często niechętnie patrzą w stronę Google AdWords. W takim wypadku dobrze jest zacząć od samodzielnych działań content marketingowych – prowadzenie własnego bloga, sprzężone z działalnością w mediach społecznościowych. Na sam początek to całkiem niezły pomysł. W końcu lepiej robić coś niż nic. Oczywiście jak najbardziej zachęcamy do prowadzenia działań content marketingowych, są bardzo skuteczne.

DASD

Jeżeli jednak posiadasz już pewien budżet reklamowy – w takim razie warto zainteresować się Google AdWords.

Czym jest i jak działa Google AdWords?

Google AdWords to swojego rodzaju miejsce na wzajemne licytowanie się firm o to, której firmy fraza kluczowa będzie znajdowała się na samym szczycie wyników wyszukiwania danej frazy w Google. Innymi słowy – jeżeli będziesz płacić najwięcej za każde pojedyncze kliknięcie w link prowadzący do Twojej strony, wtedy najpewniej będziesz na pierwszym miejscu. Najpewniej, ale nie na pewno.

adwords_how1

Dlaczego?

Google bardzo dba o to, żeby użytkownicy tej wyszukiwarki byli z niej zadowoleni. Dlatego nie wystarczy tylko najwięcej płacić. Trzeba jeszcze dostarczać content o wysokiej jakości. To właśnie wypadkowa jakości contentu oraz wysokości proponowanej stawki za kliknięcie determinuje to czy odniesiemy sukces w Google AdWords.
W ostatecznym rozrachunku nie jest to nic skomplikowanego. Jednak to, że nie jest to skomplikowane, nie oznacza, że jest to łatwe. Potrzeba wiedzy, umiejętności oraz doświadczenia, aby być skutecznym w ramach Google AdWords. No i oczywiście trochę cierpliwości. To, że na początku nie odniesie się natychmiastowego, spektakularnego sukcesu nie oznacza, że nie warto próbować.

Ale czy warto?

Zanim zaczniesz swoją przygodę z Google AdWords warto, abyś się zastanowił czy jest to dla Ciebie najlepszy wybór.

Oto kilka przykładów, kiedy NIE WARTO decydować się na Google AdWords, a zamiast tego lepiej podjąć inne działania marketingowe:

  • prowadzisz biznes, który skierowany jest na konkretną niszę, ale nie da się jej wyłuskać za pomocą słów kluczowych. To znaczy, że sprzedajesz bardzo specyficzny produkt lub usługę, ale fraza kluczowe, które mógłbyś użyć w Google AdWords będą albo niepraktyczne, albo bardzo powszechne. W praktyce oznaczałoby to, że będziesz płacić spore pieniądze na reklamy w AdWords, ale nie będzie się to przekładało na zwrot inwestycji, a więc Twoja stopa zwrotu będzie na bardzo niskim, albo nawet na ujemnym poziomie,
  • sprzedajesz produkt lub usługę, która jest mało popularna wśród odbiorców, a więc pierwsze co należy zrobić to spopularyzować ją w inny sposób, tak aby była wyszukiwana w Google, jeżeli dana fraza nie jest przez nikogo wyszukiwana lub prawie przez nikogo – w takim przypadku Google AdWords nie przyniesie praktycznie żadnych efektów,
  • Twoja strona internetowa jest po prostu kiepska. Jeżeli będziesz naprowadzał za pomocą Google AdWords klientów na swoją stronę, która jest nieprzystosowana do tego, aby sprzedawać lub co gorsza – wygląda w taki sposób, że będzie jedynie zniechęcała do Twojej marki to zaszkodzisz sobie podwójnie, z jednej strony stracisz pieniądze przeznaczone na Google AdWords, a z drugiej wydasz je na to, żeby zbudować sobie negatywny wizerunek, dlatego bardzo ważne jest to, aby przygotować dobrą stronę internetową ZANIM zaczniesz korzystać z Google AdWords,
  • konkurencja w Twojej branży jest ogromna, a ceny za jedno kliknięcie zbyt wysokie – w takim wypadku nie zawsze należy zrezygnować z Google AdWords – jeżeli jesteś bardzo pewny siebie, zakładasz, że będziesz posiadać wysoką stopę konwersji, a na Twoich produktach lub usługach posiadasz sporą marżę – w takim wypadu Google AdWords mogą okazać się być skuteczne nawet przy miażdżącej konkurencji oraz bardzo wysokich cenach za jedno kliknięcie, jednak z całą pewnością nie polecamy takiej strategii działania początkującym, ponieważ jest ona ryzykowna.

 

Z drugiej strony – zwróć uwagę, że wymienione przez nas powyżej 4 przykłady są bardzo specyficzne. Najprawdopodobniej opisane powyżej sytuacje Ciebie nie dotyczą. Dlatego powinieneś zainteresować się Google AdWords. Dla równowagi względem sytuacji, w których nie warto korzystać z Google AdWords, jak pokazuje doświadczenie – w przypadku dobrze wdrożonych AdWordsów – stopa zwrotu potrafi sięgać nawet od 300 do 1000%. To znaczy, że każda wydana złotówka może przynieść od 3 do 10 złotych!

google-infographic

 

Google AdWords – Zanim zaczniesz 

 

1. Określ swoje cele

Zanim coś osiągniesz musisz wiedzieć co chcesz osiągnąć. Dopiero potem będziesz w stanie określić metody realizacji oraz w końcu zrealizować upragniony cel. Brzmi jak absolutny banał prawda? Nawet nie wyobrażasz sobie jak wiele firm popełnia błędy już na tym poziomie i nie określa swoich celów, błędy które kosztują je w przyszłości bardzo dużo. Dlatego trzeba zwracać na to uwagę, ponieważ każdemu z nas może się zdarzyć zapomnieć o czymś co wydaje się być oczywiste.

Zobacz również :  Zestawienie 50 wskaźników marketingowych, które pomogą Ci ocenić efektywność działań

Jakie mogą być cele?

Oczywiście w przypadku Google AdWords będzie to zwykle zwiększenie poziomu sprzedaży, ale nie tylko – może to być również np. powiększenie swojej listy mailingowej. Jeżeli celem jest zwiększenie sprzedaży – określ jaki to ma być poziom na przestrzeni jakiego czasu.

2. Nie wydawaj zbyt dużo pieniędzy

Szczególnie na początku będziesz popełniać błędy. To absolutnie normalne. Dlatego nie wydaj na sam początek 10 000zł na AdWordsy. Zacznij od 100-200zł, tak aby się wszystkiego spokojnie nauczyć. Tego rodzaju kwoty nie zrujnują Twojego budżetu a jednocześnie są na tyle duże, że pozwolą Ci zdobyć podstawowe rozeznanie w tym jak działa Google AdWords.

most-keywords-google-bloomboard

3. Bądź cierpliwy

Praktycznie w przypadku wszelkich działań marketingowych trzeba mieć cierpliwość. Zwłaszcza jeżeli jest się na poziomie ich nauki. Nie można wymagać natychmiastowych efektów, ponieważ zwykle przynosi to opłakane skutki, jest powodem do popełniania licznych błędów oraz skutkuje szybkim zniechęceniem się oraz zaniechaniem działań. Na początek nie oczekuj zbyt wiele i wychodź z założenia, że się dopiero uczysz.

4. Zacznij od prostych rozwiązań

Google AdWords pozwala na całkiem sporo. Jednak na początek wybieraj najprostsze rozwiązania. Nie komplikuj wszystkiego na siłę. To, że coś jest bardziej złożone i mniej oczywiste oraz włożyłeś w to więcej wysiłku – nie oznacza, że będzie to lepsze. Szczególnie na początku kiedy dopiero się uczysz. Zacznij od najprostszych możliwości jakie daje Google AdWords, a dopiero później gdy będzie taka potrzeba ucz się bardziej skomplikowanych elementów funkcjonalności jakie oferuje.

baner_wide

Google AdWords – Początki

No dobrze – masz już odpowiednie założenie, określiłeś swoje cele. Teraz czas przystąpić do działania!

1. Załóż konto na Google AdWords

Oczywiście, żeby zacząć działać, trzeba mieć konto na Google AdWords. Instrukcja jak to zrobić znajduje się tutaj.

W tym momencie warto zwrócić uwagę na to, aby uniknąć dosyć często popełnianego błędu. Po założenia konta w ramach Google AdWords – Google zaproponuje nam swoją pomoc w rozpoczęciu działań w ramach tej platformy marketingowej. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to bardzo praktyczne prawda?

Na pewno jest to bardzo praktyczne i korzystne z punktu widzenia firmy Google, którym celem jest to, abyś wydał jak najwięcej pieniędzy na reklamy. Nie ma w tym nic złego, taki już jest ich interes. Jednak Twoim celem jest wydać tych pieniędzy jak najmniej, przy jak najwyższej stopie zwrotu. Innymi słowy – wasze interesy się ze sobą nie pokrywają. Dlatego na sam początek dużo lepiej przeczytać poradnik taki jak ten, niż stosować porady przygotowane przez Google (dlatego cieszymy się, że tu jesteś).

2. Wybierz odpowiednią frazę kluczową

Zanim stworzysz swoją pierwszą reklamę w Google AdWords, wybierz odpowiednią frazę kluczową. Jest to absolutna podstawa. Jak to zrobić?

Przede wszystkim zastanów się nad swoją branżą, jakie słowa kluczowe będą w niej najchętniej wyszukiwane i pokrywają się z tym co można znaleźć na Twojej stronie internetowej? Wnikliwie przeanalizuj jakie sprzedajesz produkty, po jakich słowach kluczowych mogą potencjalnie szukać ich Twoi przyszli klienci. Sprawdź popularność fraz kluczowych za pomocą Google Keyword Tool. Musisz wiedzieć jak bardzo są popularne, jak dużo jest prawdopodobieństwo tego, że wykorzystanie danego słowa kluczowego w swojej kampanii AdWords przyniesie zamierzone efekty.

Pamiętaj o tym, że wybór odpowiednich fraz/słów kluczowych jest niezwykle ważny. Jeżeli nie zrobisz tego w rzetelny sposób, wtedy cała Twoja kampania będzie nieskuteczna. Jednocześnie dobrze, aby na początek nie skupiać się na zbyt dużej ilości słów kluczowych, szczególnie, że siłą rzeczy dodatkowo podniesie to ponoszone przez Ciebie koszty. Lepiej zdecydować się na parę słów kluczowych, a następnie trochę z nimi poeksperymentować, tak aby zobaczyć czy jest się w stanie odnieść korzyści z zastosowania Google AdWords.

how-to-do-keyword-research

Stwórz pierwszą reklamę w Google AdWords

No dobrze, znasz już najbardziej podstawowe informacje dotyczące Google AdWords – teraz czas na to, aby przystąpić do pierwszego eksperymentu i nabrania pierwszych doświadczeń, czas na to, abyś stworzył swoją pierwszą reklamę Google AdWords.

Zobacz również :  Digital marketing: 99 najczęściej popełnianych błędów wraz ze wskazówkami jak je naprawić

Jak to zrobić?

1. Na początek wybierz czy wolisz reklamę tekstową czy graficzną.

2. Stwórz nagłówek, który będzie przyciągał uwagę użytkowników (musi mieć do 25 znaków).

3. Napisz pierwszą linijkę tekstu, która będzie przyciągała uwagę użytkowników. Pamiętaj, że Twoim celem nie powinno być wygenerowanie jak największego ruchu, tylko zwiększenie sprzedaży (płacisz za każde kliknięcie), a więc nie twórz tzw. click-baitów, nie wprowadzaj odbiorców w błąd. Tyczy się to zarówno nagłówka jak i pierwszego zdania. Może mieć ono do 35 znaków.

4. Napisz kolejne zdanie tekstu. Zamieść w nim dodatkowe informacje, call-to-action lub poinformuj o ewentualnych promocjach. Tutaj również masz 35 znaków do wykorzystania.

5. Następnie uzupełnij pozycję dotyczące wyświetlanego URL, w którym najlepiej podać adres swojej strony w najprostszej formie np. www.bloomboardgroup.co

6. Kolejnym krokiem będzie uzupełnienie docelowego adresu URL, w nim musisz umieścić link, który będzie prowadził do wybranej przez Ciebie podstrony w ramach Twojej domeny. Pamiętaj, żeby sprawdzić czy uzupełniłeś tę pozycję prawidłowo – w innym wypadku będziesz płacić za odsyłanie nie do tej strony co trzeba.

7. Sprawdź wszystko jeszcze raz, przeanalizuj czy wszystko zrobiłeś dobrze. Warto poprosić inną osobę o przejrzenie, czasami samemu nie dostrzega się własnych błędów.

8. Gotowe! Zapisz reklamę i przejdź dalej.

Powyższe informacje to de facto dopiero wierzchołek góry lodowej. Dlatego poniżej zamieszczamy dalsze porady oraz wskazówki dotyczące tego jak należy przeprowadzić skuteczną kampanię w ramach Google AdWords.

 

Google AdWords – Jak działać skutecznie?

 

1. Stworzenie odpowiedniej struktury lejka sprzedażowego

Najprościej powinno wyglądać to w ten sposób – potencjalny klient wyszukuje frazę kluczową, która go interesuje i pokrywa się z tą, którą Ty ustawiłeś w ramach Google Ad Words. W tym momencie ma styczność z Twoją reklamą w ramach Google Ad Words. Musi się ona opierać o dobrze napisany tekst, który zachęci odbiorcę do tego, aby wszedł na Twoją stronę i stał się klientem. Kiedy już kliknie w link prowadzący do Twojej strony – powinien trafić do strony produktu z przyciskiem call-to-action lub na stronę sprzedażową, która będzie go przekonywała do podjęcia decyzji o kupnie Twojego produktu. Oczywiście strona sprzedażowa musi się opierać o dobrze przygotowane treści marketingowe, które będą dobrze konwertowały. Pamiętaj, że w przypadku Google AdWords płacisz za wejścia na Twoją stronę, a więc „puste wejścia” nie zakończone sprzedażą będą dla Ciebie tylko kosztem.

web_salesfunnel

2. Sprawdź jak robi to konkurencja

Ta porada jest bardzo uniwersalna, ale jednocześnie bardzo ważna, dlatego regularnie o tym wspominamy. Sprawdź w jaki sposób Google AdWords wykorzystuje Twoja konkurencja. Nie chodzi o to, żeby plagiatować jej działania, ale da Ci ona pogląd na to co się sprawdza, jak działają inne firmy – może to by dla Ciebie źródłem cennych inspiracji, które usprawnią Twoje działania. Szczególnie w przypadku gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z Google AdWords.

3. Zaplanuj budżet

Zaplanowanie budżetu w ramach Google AdWords jest bardzo ważne, pozwoli Ci określić ile możesz wydać na jedno kliknięcie przez odbiorcę.

Przyjmijmy, że stopa konwersji będzie wynosiła 1%. To znaczy, że na 1000 osób, które wejdą na Twoją stronę 10 dokona zakupu o wartości 100 zł. Załóżmy, że od każdej transakcji jesteś w stanie zapłacić Google 25% prowizji.
W takim wypadku Twój budżet będziesz wyliczać na bardzo prostej zasadzie:

100zł x 0,25 x 1% = 0,25 gr

W przypadku wyższej stopy konwersji będziesz mógł sobie pozwolić na większe wydatki na każde pojedyncze kliknięcie lub po prostu zwiększysz zyski od każdej sprzedaży. Musisz skalkulować co Ci się będzie bardziej opłacało.

Przy tym założeniu, wydatek 1000zł pozwoli Ci na zapewnienie sobie 4000 kliknięć. Zakładając 1% stopę konwersji przy tej konwersji, przełoży się to na 40 transakcji po 100zł, a więc Twój przychód będzie wynosił 4000zł, oczywiście należy odliczyć pieniądze dla Google, a więc zostaną Ci 3000zł. Jest to bardzo realistyczne i ostrożne założenie na początek aktywności w ramach Google AdWords. Z czasem z każdej złotówki uda Ci się zarobi jeszcze więcej.

4. Dopracuj stronę sprzedażową

Strona sprzedażowa jest bardzo ważna o czym wspominaliśmy już parę razy w trakcie tego artykułu. Dlatego bardzo ważne jest to, aby była dobrze dopracowana. Na co warto przede wszystkim zwrócić uwagę?

Przede wszystkim używaj prostego, zrozumiałego języka, takiego, którym posługują się Twoi klienci na co dzień. W tej kwestii istnieje bardzo prosta porada – pisz tak jak mówisz, tylko staranniej. W ten sposób będziesz zrozumiały oraz skutecznie dotrzesz do klienta. Pamiętaj, żeby jasno zaznaczyć co sprzedajesz, jakie ma zalety Twój produkt, dlaczego warto go kupić i jakie rozwiąże problemy.

Zobacz również :  Case study: Król Konopi - pionier video content marketingu

Pamiętaj również o tym, aby zaprojektować stronę sprzedażową w prosty sposób. Nie przeładuj jej natłokiem filmiku i animacji. Bardzo dobrze, jeżeli jedynym przyciskiem jaki można kliknąć na stronie sprzedażowej jest przycisk Call-to-action, który „przepycha” potencjalnego klienta na dalszy etap procesu sprzedaży. Oprócz tego strona, która jest zaprojektowana w prosty sposób szybko się ładuje, ma to bardzo duże znaczenie jeżeli chodzi o przełożenie na stopę konwersji.

Nie zapomnij stworzyć dobrego nagłówka, który będzie przykuwał uwagę klientów. W końcu to pierwsze co zobaczą Twoi klienci na Twojej stronie sprzedażowej. W większości przypadków, to właśnie od niego zależy czy będą czytali Twoją stronę sprzedażową dalej, czy po prostu zamkną Twoją stronę i zaczną szukać czegoś innego.

Zwracając uwagę na prostotę, nie zapominaj o czytelności strony sprzedażowej. Wykorzystuj wytłuszczenia, wypisuj informacje w punktach, korzystaj z obrazków i innych elementów wizualnych. Oczywiście miej w pamięci fakt, że nie możesz przekombinować. Efekty wizualne mają zwrócić uwagę na tekst czy jego poszczególne fragmenty, ale nie powinny być kwintesencją treści.

5. Stwórz reklamę o wysokiej jakości

Wcześniej położyliśmy nacisk bardziej na techniczny aspekt tego w jaki sposób stworzyć pierwszą reklamę. Teraz chcielibyśmy skupić się na samej treści, od której będzie zależało bardzo dużo.

Przede wszystkim musisz być bardzo precyzyjny, jednocześnie musisz pokazać potencjalnemu klientowi jakąś wartość, którą mu zapewniasz w przypadku gdy zdecyduje się na kupno Twojego produktu. Może to być rozwiązanie jakiegoś problemu, dostarczenie smacznego i taniego pożywienia, dostarczenie butów – przykłady można by mnożyć. Musisz wnikliwie przeanalizować swoją branżę, zapotrzebowanie swoich klientów i zastanowić się co może być dla nich ważne.

Bardzo dobrze sprawdza się podkreślenie swojej unikatowości. Jeżeli uda Ci się wyróżnić spośród tłumu takich samych biznesów dostarczających taką samą usługę – wtedy w pewnym sensie już wygrałeś. Zastanów się co Ty mógłbyś oferować w ramach swojej branży, a nie robi tego Twoja konkurencja, a przynajmniej nie ta w naszym kraju. Dlatego warto obserwować również zagraniczne firmy.

Adwords-Ad-contents

 

6. Obserwuj stopę konwersji

Szczególnie w przypadku Google AdWords stopa konwersji jest kluczowa. Zakładając, że wynosi ona 0% po prostu włożysz pieniądze w reklamę, zwiększysz ruch na swojej stronie i… tyle. Właśnie dlatego na początku powinieneś eksperymentować z małymi budżetami rzędu 100-200zł, a dopiero z czasem je zwiększać. Na samym początku Twoja stopa konwersji ma prawo być niska. Właśnie dlatego, że to sam początek, a Ty dopiero się uczysz.
Tak jak napisaliśmy wcześniej, im wyższa stopa konwersji, tym bardziej opłacalne będą reklamy w ramach Google AdWords.Pamiętaj, że nawet przy 1% stopa zwrotu będzie wynosiła 3 zł na każdą wydaną złotówkę według wyliczeń, które przedstawiliśmy powyżej, a jest to bardzo ostrożne założenie. W skrajnych przypadkach stopa konwersji potrafi wynosić nawet 6%.

7. Nie przekierowuj ruchu na stronę główną

Napisaliśmy już jak ważne jest przygotowanie odpowiedniej strony sprzedażowej. Napisaliśmy jak zrobić to dobrze. Warto jednak wspomnieć o tym jak nie robić tego źle. Jest to szczególnie ważne ze względu na to, że jest to dosyć częsty błąd wśród początkujących użytkowników Google AdWords.

Przekierowywanie ruchu z Google AdWords na Twoją stronę główną może przynieść jakiekolwiek efekty. Jednak będą one dużo gorsze niż przekierowanie ruchu na stronę sprzedażową. Możemy zagwarantować, że w takim przypadku stosowanie Google AdWords będzie zwyczajnie nieopłacalne.

Kiedy już stworzysz reklamę w ramach Google AdWords wtedy musisz jeszcze poczekać – Google musi ją ocenić, dopiero po tym zostanie ona opublikowana.

Jaki powinien być następny krok?

Czekaj. Nie ma sensu, żebyś siedział cały czas przy komputerze, odświeżał stronę i sprawdzał wyniki. Nie martw się, na pewno będą. Najlepiej uruchomić reklamę Google AdWords, a następnie odczekać 24 godziny. Dopiero po tym czasie sprawdzaj rezultaty.

Następnie zacznij się zastanawiać nad umieszczeniem kolejnych reklam, przeanalizuj słowa kluczowe jakie warto wybrać, dopracuj swoją strategię, przeanalizuj co mogło być zrobione i działaj dalej. Z czasem będzie to dla Ciebie coraz łatwiejsze, a Twoje reklamy coraz bardziej skuteczne. No i oczywiście nie zapomnij śledzić naszego bloga, na którym regularnie umieszczamy kolejne porady.

baner-duzy

1 komentarz

  • Ola 30 maja 2017

    Co do punktu „dlaczego nie warto decydować się na AdWords” trzeba pamiętać, że system AdWords to nie tylko tekstowe reklamy w wyszukiwarce, ale też np. reklamy displayowe w sieci reklamowej Google. Za ich pomocą można wyświetlać graficzne reklamy swojego biznesu, nawet tego bardziej niszowego np. na stronach, blogach, czy tematycznych. To może być pomocne rozwiązanie w przypadku gdy chcemy promować produkty, których ludzie nie znają.
    Co do skuteczności AdWords w wyszukiwarce warto dodać też pomyśleć o stosowaniu rozszerzeń 🙂

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>