Co mają wspólnego content marketing oraz SEO?

Na początek warto przybliżyć co oznaczają te dwa pojęcia. W najprostszym ujęciu SEO to po prostu pozycjonowanie, czyli działania, które mają doprowadzić do tego, że łatwo będzie znaleźć daną stronę internetową używając odpowiednich fraz kluczowych w przeglądarce.

seo-content-marketing.bloomboard

Na przestrzeni lat to jak wygląda SEO ewoluowało. Jeszcze parę lat temu działania SEO opierało się o strony zapleczowe, katalogi etc. Jednak na skutek zmian wprowadzonych przez Google pozycjonowanie się zmieniło, stało bardziej wymagające, ponieważ Google konsekwentnie od lat stara się promować jakość treści. Oznacza to, że obecnie nie wystarczy podlinkować swojej strony z setek sztucznie zaprojektowanych pod tym kątem miejsc. To zwyczajnie nie zadziała, a na pewno nie będzie tak skuteczne jak kiedyś, a nawet może być groźne dla strony, która jest pozycjonowana w ten sposób.

W tym momencie pojawia się content marketing, który od kilku lat święci coraz szersze triumfy. Jest to marketing oparty o wartościowe treści, które rozwiązują realne problemy klientów. To znaczy – że jeżeli dla przykładu prowadzimy sklep z częściami do rowerów, to w ramach swojej działalności content marketingowej, powinniśmy tworzyć artykuły, w których piszemy o tym w jaki sposób samemu zadbać o swój rower, w jaki sposób można dokonać różnych napraw, możemy polecać ciekawe miejsca, które warto odwiedzić na rowerze i tak dalej. Innymi słowy musimy wiedzieć jaki rodzaj treści jest potrzebny naszym odbiorcom, a następnie go dostarczyć. Oczywiście nie musi to być tylko tekst, mogą być również grafiki, podcasty, filmiki, infografiki, ebooki oraz wszelkie inne pomysły, które wpadną do głowy i będą miały potencjał na to, aby pomóc odbiorcy.

Digital-Marketing-Trinity-Content-SEO-Social-1024x710

Content marketing opiera się o komunikację z odbiorcom, na wzajemną interakcję, budowanie długotrwałej i wartościowej relacji. Oprócz tego pozwala na skuteczne zbudowanie świadomości marki. Dostarczając wartościowe treści pokazujemy naszą firmę jako taką, która zna się na rzeczy, wie jak rozwiązać problemy i które nie chce jedynie „wyciągnąć kasy”, ale również dać coś od siebie – zna i rozumie swoją rolę społeczną, którą pełni.
Istnieje jednak pewien problem. Content marketing oraz SEO mają ze sobą wiele wspólnego i chcąc osiągnąć najlepsze efekty, muszą ze sobą współgrać oraz wzajemnie się wspierać. Jednak w gruncie rzeczy nadal bardzo mało osób wie w jaki sposób skutecznie je ze sobą połączyć w przemyślany sposób, który da najlepsze efekty.

Zobacz również :  Product Hunt: czym jest oraz jak go wykorzystać w content marketingu i promowaniu startupu!

baner_wide

Postaramy się wam pomóc w określeniu tego co content marketing oraz SEO ma ze sobą wspólnego i jak je ze sobą skutecznie połączyć.

1. Używaj filmików

Teoretycznie samo umieszczenie filmiku na stronie nie wpływa na SEO, jednak analiza statystyk wykazuje jednoznacznie, że średnio wydłuża czas spędzony na stronie 3-krotnie. Co to oznacza w praktyce i dlaczego ma znaczenie? Obecnie algorytmy Google bardzo zwracają uwagę na czas spędzany przez użytkowników na stronie. Dzięki czemu pozycja danej strony się wzmacnia. To nie wszystko, same filmiki zwykle przyciągają więcej wejść, co również ma przełożenie na pozycję danej strony.

2. Twórz dłuższe treści

Ma to znaczenie z wielu powodów. Po pierwsze – zmniejsza się popularność wyszukiwania krótkich fraz kluczowych. Obecna tendencja wskazuje na to, że użytkownicy Internetu coraz częściej zaczynają preferować dłuższe frazy kluczowe. Innymi słowy – im dłuższy stworzymy tekst, tym większe prawdopodobieństwo, że użyjemy takich słów, których użyli oni. To nie wszystko.

seo-content-dlugość-penisa-bloombard

Odbiorcy coraz chętniej sięgają po dłuższe, bardziej wyczerpujące i wartościowe treści, a więc zwyczajnie trafia to w preferencje odbiorców, a więc chętniej będą oni do nas wracali, lepiej myśleli o naszej marce i tak dalej. W niebezpośredni sposób również ma to wpływ na pozycję strony.

Ponadto siłą rzeczy – dłuższy artykuł, to dłuższy czas spędzony na stronie przez odbiorców. Oczywiście, ogromna część z nich nie przeczyta całego artykułu, a jedynie interesujące ich fragmenty, szukając konkretnych informacji.

srednio-seo-content

3. Promowanie contentu w social media

Wspomniane przed chwilą dłuższe teksty świetnie sprawdzają się w social media. Dłuższe, wartościowe artykuły zwykle cieszą się większą popularnością, mają lepsze zasięgi oraz większą ilość udostępnień. To wszystko również przekłada się na wzmocnienie pozycji danej strony.

Zobacz również :  22 wskazówki, jak nakłonić influencerów do współpracy
4. Twórz treści pod kątem odbiorców nie Google

Względem tego jak wyglądało SEO parę lat temu to jest to kompletne postawienie świata do góry nogami. Kiedyś odbiorcy de facto się nie liczyli w SEO, albo liczyli się w małej mierze. Teksty pisane przez copywriterów sprowadzały się w lepszych przypadkach do tekstów w tym stylu: „Nasze rowery górskie wyróżniają się najlepszą jakością, ponieważ dobieramy je do naszej oferty w oparciu o wieloletnie doświadczenie naszego zespołu ekspertów. Satysfakcja klientów stanowi nasz priorytet, dlatego zapewniamy wysokojakościowe produkty w atrakcyjnej cenie.”

Natomiast w gorszych przypadkach do takich:
„Piłka jest jedna, a bramki są dwie. Rowery górskie nie mają nic związanego z piłką nożną, ale piszę tekst pod SEO, więc muszę dać gdzieś tutaj frazę kluczową. Wisła płynie w kierunku Bałtyku i przepływa przez takie miasta jak Kraków czy Warszawa.”

Ogromną zaletą postępu zdeterminowanego przez Google jest to, że zarówno pierwszy rodzaj tekstów jak i ten drugi odeszły do lamusa. Z korzyścią dla wszystkich osób korzystających z internetu.

Należy jednak zwrócić uwagę, że pisanie trochę lepszych tekstów, tylko pod kątem wyszukiwarki również nie przyniesie dobrych efektów. Nie wystarczy trochę ulepszyć jakości i zakładać, że jakoś to będzie, że można funkcjonować tak jak wcześniej. Nie można. Być może zastosowanie półśrodków, a więc tworzenie treści wyższej niż SEOcopywriting, ale nadal zdecydowanie niższej niż content marketing pozwoli niektórym przetrwać dłużej niż firmy, które trzymały się lub nadal trzymają starych metod, ale prędzej czy później rynek je bezwględznie zweryfikuje, dlatego nie warto trzymać się śmieciowej jakości.

seo-content-bloomboard

5. Wygodna nawigacja na stronie

Według wymogów SEO wygodna nawigacja ma bardzo duże znaczenie. Podobnie w przypadku content marketingu – ale z innych powodów. W tym pierwszym przypadku jest to w dużej mierze wymóg techniczny, w tym drugim jest to kwestia komfortu użytkowników, którzy po prostu muszą mieć szansę wygodnego skonsumowania zamieszczonej treści.

Zobacz również :  20 metod, które pomogą ci stworzyć wirusową treść
6. Stawiaj na bardzo wysoką jakość treści

Przygotowanie bardzo merytorycznych, eksperckich wpisów z zakresu swojej dziedziny to bardzo dobra i skuteczna strategia. Tego rodzaju treści będą aktualne przez długi czas, dzięki temu będą wzmacniały naszą pozycję w SEO nawet przez lata. Poza tym odbiorcy bardzo chętnie dzielą się tego rodzajem treści.

Pamiętaj, że z jednej strony teksty powinny być długie, z drugiej powinny mieć wysoką jakość, ale poza tym… nie wolno Ci zapominać o tym, że nie należy rezygnować z częstotliwości. Dlatego prowadząc bloga firmowego, który ma przynieść efekty będziesz musiał zdecydować się na pewne wydatki. Pamiętaj jednak o tym, że długofalowo wyjdzie to taniej niż klasyczne reklamy.

Quality-Relevance-Context-Content-SEO-675w

7. Nie oczekuj natychmiastowych skutków.

Skuteczne działania SEO oraz content marketingowe nie opierają się na osiągnięcie natychmiastowych skutków. Prawie na pewno nie zobaczysz znaczącej różnicy z miesiąca na miesiąc, myśl bardziej o pół roku czy roku – w takim czasie wypromowanie marki oraz zbudowanie silnej pozycji jest już możliwe.

8. Cross-linking

Współpracuj z innymi blogami ze swojej branży, podlinkowujcie wzajemnie swoje wpisy. Jest to opłacalne dla każdej ze stron, wszyscy wzmocnicie w ten sposób swoją pozycję w Google, oprócz tego dotrzecie do innych grup odbiorców pozyskując w ten sposób nowych klientów.

9. Staraj się być oryginalny

Bycie unikatowym zwyczajnie działa. Dużo łatwiej Cię zapamiętać, daje to powody do tego, żeby odwiedzać akurat Twoją stronę internetową, a nie inną. W końcu jeżeli inni są względem siebie tacy sami to dlaczego wybrać akurat tę konkretną stronę, a nie jakąś inną?

Oczywiście, oryginalność powinna się mieścić w jakichś powszechnie przyjętych ramach – pamiętaj, że bycie oryginalnym nie oznacza bycia dziwacznym – to spowoduje tylko, że będziesz odpychający dla „mainstreamu” użytkowników.

baner-duzy

4 Komentarzy

  • Pola 23 maja 2017

    Odpowiednie treści na stronie są bardzo ważne przy skutecznym pozycjonowaniu, dlatego zawsze warto zwracać na to uwagę.

  • Agata 26 maja 2017

    Bardzo wyczerpujący artykuł. Warto też wspomnieć o tym, że niezbędna jest strategia, która pomoże nam dobrać wymienione przez Was elementy odpowiednio do naszych odbiorców i ustalić drogę ich dystrybucji. I co ważne zarówno w SEO jak i content marketingu – aktualizacja. Powracanie do wcześniejszych artykułów i ich odświeżanie daje naprawdę dobre efekty.

  • samoseo.pl 19 czerwca 2017

    Oprócz czasu spędzonego na stronie i większej liczby wejść, umieszczanie filmów/infografik/autorskich wykresów czy wyników badań, znacznie przekłada się też na liczbę pozyskanych odnośników zewnętrznych. Jeśli artykuł zaciekawi odbiorcę, to z dużym prawdopodobieństwem go gdzieś podlinkuje

  • Badania-rynku.com.pl 22 czerwca 2017

    Sporym błędem, niestety powszechnie popełnianym jest traktowanie działań SEO oraz marketingu w całkowitym oderwaniu od siebie. Wówczas okazuje się, że pomimo nawet i sporego wzrostu ruchu na stronie, nie przekłada się to w żadnym stopniu na wyniki sprzedażowe. Nic dziwnego, gdyż tanie pozycjonowanie nastawione na szybkie efekty rodzi ryzyko osłabienia wizerunku firmy.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>