Jeżeli regularnie czytasz naszego bloga to nie trzeba Ci tłumaczyć na czym polega i dlaczego content marketing jest skuteczny. Dzisiaj skupimy się na tym, aby przedstawić w jaki sposób wygląda proces tworzenia zwycięskiej strategii content marketingowej.

strategia-content-marketing.bloomboard

1. Określ swój cel

Musisz wiedzieć co chcesz osiągnąć zanim podejmiesz jakieś działania. Czy wygenerować więcej leadów, czy zwiększyć zaangażowanie odbiorców, zwiększyć zasięg, czy średnią wartość sprzedaży i tak dalej, jest to absolutna podstawa Twoich działań, ponieważ w zależności od tego co chcesz osiągnąć, będziesz dobierać inne środki.

2. Stwórz personę

Kiedy już wiesz co chcesz osiągnąć, musisz stworzyć swojego modelowego odbiorcę czyli personę. IM bardziej szczegółowo i dokładnie to zrobisz, tym bardziej skuteczny będzie Twój content marketing. To właśnie pod kątem persony będziesz tworzyć cały content, to w tą osobę będziesz się wczuwać myśląc o tworzeniu wpisów, infografik etc. To do persony ma dotrzeć Twój przekaz i przekonać ją do podjęcia działań, których oczekujesz.

persona-bloomboard

3. Wymyśl historię swojej marki i bądź spójny

Planując działania content marketingowe, należy stworzyć historię swojej marki, pewien mit założycielski, a potem w jego kontekście tworzyć cały content, tak aby powstała spójna opowieść o tym kim jesteś, czym jest Twoja firma, jaki jest Twój cel, co chcesz osiągnąć, dlaczego funkcjonujesz i tak dalej. Praktycznie każdy lubi dobrze opowiedzianą historię, wykorzystaj to.

4. Wybierz kanały komunikacji

Wybranie odpowiednich kanałów komunikacji jest bardzo ważne. Każdy z nich się trochę od siebie różni. Inaczej będziesz się komunikował za pomocą Facebooka, Twittera, LinkedIn, Instagrama, Snapchata i tak dalej. Każda z tych platform wymaga innego rodzaju contentu i znajdują się na niej trochę inni odbiorcy. Dlatego dobrze jest wybrać kanał komunikacji pod kątem grup docelowych, do których chcesz trafić. Najlepiej skoncentrować się na 2-3 kanałach komunikacji, zamiast korzystać ze wszystkich. Szczególnie jeżeli prowadzisz mniejszą firmę z ograniczonym budżetem. Lepiej działać w węższym zakresie, ale dobrze, zamiast w szerszym, ale przeciętnie, albo poniżej przeciętnej.

Zobacz również :  Product Hunt: czym jest oraz jak go wykorzystać w content marketingu i promowaniu startupu!

kanały-content-marketing-bloomboard

5. Plan tworzenia contentu

Musisz stworzyć plan tworzenia contentu. Dokładnie rozpisać na jaki dzień, co potrzebujesz. Bardzo dobrze jest stworzyć pewnego rodzaju kalendarz, w którym rozpiszesz sobie na kiedy co jest potrzebne, jak ma wyglądać, jaki to ma być rodzaj contentu i tak dalej. Dzięki temu będziesz w stanie dużo lepiej zaplanować swoje działania.

6.Określ content, który chcesz tworzyć

Możliwości masz naprawdę wiele. Zaczynając od wpisów blogowych, przez video, infografiki, ebooki, podcasty i inne. Na co powinieneś się zdecydować? Wszystko zależy od wcześniej ustalonych celów. Prawdopodobnie warto będzie użyć większości z wymienionych rodzajów contentu, inną kwestią pozostaje w jakich proporcjach. W większości przypadków wpisy blogowe będą rdzeniem Twoich działań, główną treścią, która będzie pojawiała się ramach Twojej strategii content marketingowej. Ważnym dodatkiem będą infografiki, a ebooki zwykle używa się jako lead magnet, albo jako sam produkt. Natomiast video zyskuje coraz ważniejszą rolę w content marketingu, z ciekawostki staje się główną treścią, a dla wielu branż już się nią stało. Dlatego warto się mu przyjrzeć.

Jednocześnie trzeba przyznać, że jak na razie podcasty cieszą się w Polsce relatywnie niską popularnością, szczególnie w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi, w których są bardzo popularne. Cały czas pewną niewiadomą zostaje to czy w końcu wybuchnie na nie boom i staną się modne, czy po prostu nie przyjęły się na polskim rynku jako skuteczny rodzaj contentu.

formy-content-bloomboard

7. Pamiętaj o reaserchu

Przygotowując content pamiętaj o tym, aby zadbać o dobry reasearch, to bardzo ważne. Tylko w ten sposób będziesz w stanie przygotować oryginalne, ciekawe i merytoryczne treści, które będą miały swoją unikatową wartość i będą rozwiązywały problemy Twoich widzów czy czytelników, a więc będą spełniały wszystkie wymogi tego, aby być ciekawe dla Twoich odbiorców.

Zobacz również :  Trendy w content marketingu - co zdominuje 2017? Opinie ekspertów
8. Nie zapominaj o SEO

To, że Twoja kampania opiera się o content marketing, nie oznacza, że SEO przestało istnieć. Cały czas ma ono bardzo duże znaczenie, którego nie wolno pomijać. Nie zapominaj o tym. Oczywiście nie należy dać się sterroryzować SEO i obniżyć jakość contentu jednocześnie dopasowując się do jego zasad – co jest kardynalnym błędem w przypadku strategii content marketingowej, aczkolwiek trzeba zgrabnie połączyć jedno z drugim.

9. Prowadź analitykę danych

Cały czas sprawdzaj czy Twoje działania są skuteczne, sprawdzaj swoją efektywność. Staraj się dążyć do tego, aby korzystać z jak najbardziej efektywnego contentu. Prowadzenie analityki danych pozwoli Ci określić jaki content najlepiej się sprawdza i działa lepiej od pozostałych rodzajów, pomoże Ci też poznać swoich odbiorców.

Jednocześnie – nie daj się sterroryzować statystykom. Pamiętaj, że czasami tworzy się content, który nie ma na celu osiągnąć ogromnego zasięgu, ale np. pomóc tworzyć Twój ekspercki wizerunek lub przedstawić odbiorcom jakiś spory agregat wiedzy, który będzie się przydawał na przestrzeni miesięcy czy nawet lat, dlatego nie musi osiągnąć natychmiastowych, niezwykłych efektów.

content-marketing-measurement-bloomboard

10. Wypromuj swój content

Oczywiście bardzo ważne, aby promować swój content w ramach mediów społecznościowych, nie należy jednak zapomnieć o email marketingu, który wbrew wielu zapowiedziom do dzisiaj jest niezwykle silnym i sprawnym filarem content marketingu, co więcej według wielu najlepiej sprawdza się w sprzedaży. Dlatego należy połączyć zarówno działania w mediach społecznościowych jak i wysyłkę maili. W ten sposób osiągniesz najlepsze efekty w promowaniu swojego contentu. Oczywiście nie zapomnij o stworzeniu lead magnetu na swojej stronie oraz zbieraniu coraz większej bazy mailowej, dzięki temu poziom Twojej sprzedaży oraz odbiorców, do których dociera content będzie się stale powiększał.

Zobacz również :  Quizy w marketingu - jak wykorzystać? Rodzaje contentu cz. 1
11. Analizuj konkurencję

Oprócz wszystkich wymienionych powyżej kwestii – pamiętaj o tym, żeby analizować swoją konkurencją. Obserwowanie, analizowanie oraz inspirowanie się działaniami konkurencji nie jest niczym negatywnym i gwarantujemy Ci, że każdy to robi. Oczywiście nie należy popełniać plagiatów, ale nie wolno pozwolić sobie na to, żeby konkurencja podejmowała działania, które są dużo skuteczniejsze od Twoich, a Ty nic z tym nie robisz.

Dlatego obserwowanie innych firm z Twojej branży powinno stać się dla Ciebie praktycznie codziennym rytuałem, na który poświęcasz przynajmniej kilkanaście minut dziennie, regularnie.

baner_wide

3 Komentarzy

  • Ola 28 kwietnia 2017

    Dobrze przedstawiliście ten temat, rzeczywiście content obecnie odgrywa ogromną rolę. Przy odpowiedniej strategii można odnieść sukces. Ważny jest pomysł na content, a także jego odpowiednia dystrybucja nad czym lepiej wcześniej się zastanowić – bo co z tego, że stworzymy wartościowy content, jak nie puścimy go w świat;)

  • Janek 1 maja 2017

    temat nadzwyczaj modny ostatnimi czasy – myślę, że nie ma idealnej i jednej recepty na treść. Szczerze to artykuł prześlizguje się nad tematyką. W sumie to co liczy się najbardziej to pomysł i dystrybucja. Bo treścią może być po prostu mem, który jest udostępniany szeroko. dziś wszystko jest treścią.

  • dzikikucyk.com 4 maja 2017

    dobre podsumowanie wiedzy content marketera w pigułce!

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>