in

19 wskazówek jak tworzyć infografiki, o których nikt nie zapomni

Jakie są infografiki każdy widzi. Nie tylko widzi. Według badań nasz mózg przyswaja treść na nich zawartą nawet do 60 000 razy szybciej niż treść w formie tekstu. W czasach kultury śmiesznych filmików na YouTube nasza cierpliwość co do przyswajania tekstu zdecydowania spadła. Nie tylko dzieci oglądających popularnych youtuberów.

 

Twoja także, obojętnie kim byś nie był, prawie na pewno nie jesteś odporny na wpływ Internetu na naszą percepcję. Można chcieć z tym walczyć, można jednak zrozumieć i wykorzystać do swoich celów. Jeżeli zdecydujesz się na tę drugą możliwość to właśnie infografiki będą dla Ciebie idealnym rozwiązaniem.

Jak się pewnie już domyślasz, chociażby po tytule tego artykułu – przygotowaliśmy dla naszych odbiorców listę porad oraz skutecznych praktyk dotyczących tego jak należy przygotowywać i stosować infografiki. Oprócz tego wymieniliśmy również błędy, których należy unikać.

baner-ikony

 

Jak stworzyć imponujące infografiki?

 

1. Poznaj swoich odbiorców

Jeżeli chcesz stworzyć infografikę, musisz wiedzieć dla kogo tworzysz, musisz dokładnie przeanalizować kim są twoi odbiorcy oraz jakie mają potrzeby. Nie posiadasz tej wiedzy? W takim razie natychmiast zabierz się za analitykę! O, której możesz przeczytać więcej w innych naszych materiałach.
Jeżeli natomiast posiadasz taką wiedzę, to upewnij się co do tego czy na pewno wiesz wszystko i upewnij się, że zwracasz uwagę na wszystkie metryki, które warto przeglądać.

 

2. Ustal temat, który chcesz poruszyć

Podjęcie decyzji na jaki temat chcesz zrobić infografikę jest niezwykle ważne. Właśnie dlatego tak ważna jest znajomość potrzeb swoich odbiorców.
Nie powinieneś nadmiernie spieszyć się z podjęciem decyzji. Ważniejsze jest to, żeby dana infografika osiągnęła sukces, niż żeby po prostu powstała. Pamiętaj, że sama ciężka praca dla ciężkiej pracy nie ma w sobie żadnej wartości.

61f06a719bedfe4c3ac6aef214f35b38

 

3. Sprawdź jak robią to inni

Nie ma nic złego w poszukiwaniu inspiracji oraz sprawdzaniu tego jak coś może być zrobione. Jest to absolutnie w porządku. Oczywiście nie wolno popełniać plagiatu, jednak istnieje bardzo wyraźna granica pomiędzy inspirowaniem się a plagiatowaniem i jeżeli już coś tworzysz to na pewno ją czujesz.
Obserwując inne infografiki zastanów się nad tym, które robią na Tobie największe wrażenie, które do Ciebie trafiają i sprawiają, że zaczynasz myśleć nad ich treścią, a które po prostu przelatujesz wzrokiem i uciekasz gdzieś dalej w otchłań Internetu. Rzecz jasna staraj się czerpać z tych lepszych wzorców.

 

4. Zbierz dane

Infografika musi się opierać o ciekawe informacje, bardzo często będą to interesujące i zaskakujące dane. Dlatego zanim przygotujesz infografikę powinieneś zabrać się za solidny reaserch, aby poszukać różnego rodzaju informacji, możesz wśród z nich znaleźć ciekawe inspiracje, które potencjalnie mogą przyczynić się do stworzenia niezwykłej infografiki.

 

5. Spraw, żeby infografika była prosta

Nie zapychaj infografiki zbyt dużą ilością informacji, nie staraj się powiedzieć wszystkiego na dany temat, nie staraj się mówić na parę tematów jednocześnie. Infografika powinna przekazywać jedną prostą historię, która jest łatwa do przyswojenia dla odbiorcy. Skonstruowanie jej w ten sposób sprawi, że prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu będzie dużo większe.

digitalchalk-5-tips-for-creating-infographics

 

6. Postaraj się zaskoczyć swoich odbiorców

Nie twórz tytułów infografik, które odpowiedzą odbiorcy o wszystkim co znajdzie na infografice. Tytuł powinien zaciekawić, a nie rozwiać wszelkie wątpliwości.

Dobrze jest znaleźć takie informacje, które mogą okazać się dla odbiorcy czymś kompletnie niespodziewanym. Świetnie sprawdzają się informacje, które zaprzeczają temu co do teraz wiedzieli Twoi odbiorcy.

również o tym, aby nie poruszać totalnie oczywistych kwestii. Jeżeli poinformujesz swoich odbiorców, że Internet jest przydatnym narzędziem, YouTube najpopularniejszym portalem z filmikami, a Facebook jest popularniejszym medium społecznościowym od rosyjskiego VK – nikogo nie zainteresujesz. No chyba, że tego typu infografika z zamierzenia miała by być żartem. W takim wypadku prawdopodobnie istnieją odbiorcy, których by on rozśmieszył.

 

 

7. Rozmiar ma znaczenie

Infografika powinna przekazać pewną ilość informacji, ale nie powinno być ich zbyt duża i sama w sobie nie powinna zabierać zbyt dużo przestrzeni. Dlatego w większości przypadków optymalne będzie 600×1100 pixeli.

5-facts-about-standard-infographic-dimensions_5259fcb5b3f22_w1500

 

8. Podawaj źródła

Jeżeli chcesz, żeby infografika, którą przygotowałeś była wiarygodna to absolutnie musisz podać źródła, z których korzystałeś podczas przygotowywania infografiki. Jeżeli chcesz stworzyć wizerunek poważnej marki, wtedy jest to absolutnie niezbędne. Oczywiście, dla niektórych odbiorców źródła będą dużo ważniejsze – szczególnie w branży B2B lub specjalistycznych branżach B2C, jednak podawanie źródeł zawsze jest w dobrym tonie.

 

9. Skupiaj się na jednym temacie

Musisz być konsekwentny. Jeżeli jakaś informacja ma dotrzeć do odbiorców, to całość infografiki powinna być stworzona tak, żeby ją przekazać. Niby jest to oczywiste i w pośredni sposób wspominaliśmy o tym wcześniej, ale… naprawdę wiele osób o tym zapomina lub gdzieś traci poczucie tego ważnego faktu.

 

10. Postaraj się ciekawie przekazać dane

Masz informacje i masz grafikę. Twoi odbiorcy powinni otrzymać informacje zobrazowane w ciekawy sposób. Dlatego musisz się trochę wysilić i znaleźć dobry sposób na to, aby je przekazać. Nie musisz ograniczać się do najbardziej banalnych rozwiązań. Pamiętaj o tym ile wolności i swobody w tworzeniu daje Ci możliwość używania grafiki do tego, aby przekazać swoim odbiorcom jakieś informacje. Ciekawym i częstym pomysłem jest stosowanie różnego rodzaju analogii czy metafor. Za pomocą grafiki możesz nadać informacji wizualnego kontekstu, za pomocą którego dużo lepiej będzie można zaprezentować dane zjawisko.

drinks7

 

11. Nie przesadzaj z oryginalnością

Pamiętaj, że czymś innym jest zrozumienie i wykorzystanie wolności w tworzeniu, a czymś innym jest dostarczenie swoim odbiorcom czegoś niezwykle oryginalnego, ale kompletnie bezużytecznego. Bardzo ważne jest to, aby brać pod uwagę „user experience”. Twoja grafika powinna być jasna i przejrzysta. Dlatego pamiętaj – wolność jest w porządku, ale warto pamiętać o odbiorcach. W końcu tworzysz to dla nich, a nie dla siebie. Prawda? Nie warto być egocentrykiem, zwłaszcza w marketingu.

 

12. Dobrze dobierz czcionkę (dla grafików: font)

Wybór rozmiaru czcionki oraz samej czcionki jest bardzo ważny. W dużej mierze będzie on determinował estetykę infografiki, a w dużej mierze to właśnie ona będzie determinowała czy odbiorcy chętnie będą się z nią zapoznawali, a tym bardziej dzielili z innymi.

 

13. Rozmiar pliku

Twoja infografika nie powinna być zbyt ciężka. Z założenia – im szybciej się ładuje przy możliwie minimalnej utracie na jakości tym lepiej. Dlatego w tym przypadku niezłym pomysłem będzie zdecydowanie się na format JPEG.

 

14. Spraw, żeby infografika była łatwa do udostępnienia

Jest pewna uniwersalna zasada dotycząca wszelkich działań na Twojej stronie. Im łatwiej będzie je wykonać Twoim odbiorcom, tym większe prawdopodobieństwo, że będą je podejmowali. Dlatego udostępnienie Twojej infografiki powinno być bardzo łatwe. Dobrym pomysłem będzie umieszczenie przycisków, które na to pozwolą pod Twoją infografika.

 

15. Pamiętaj o wypromowaniu infografiki

Nawet jeżeli stworzysz wspaniała infografikę to prawdopodobnie nie stanie się ona viralem samym w sobie. Wszystko, nawet najlepszy content wymaga pewnego wypromowania. Dlatego nie wystarczy tylko udostępnić danej infografiki na swojej stronie oraz mediach społecznościowych. Musisz włożyć trochę wysiłku oraz pracy w to, żeby trafiła ona do jak najszerszego grona odbiorców.

Dobrym zabiegiem będzie poproszenie swoich odbiorców wprost o to, żeby udostępniali infografikę. Jeżeli posiadasz już działającą społeczność to Ci ludzie są z Tobą, ponieważ Cię lubią. Większość z nas chętnie realizuje drobne prośby osób, które lubi. Dlatego warto tworzyć społeczność, ale też można po prostu posiadać świadomość, że do pewnego stopnia można na niej polegać. Oczywiście im bardziej zaangażowana będzie Twoja społeczność tym większy będzie poziom tego na co możesz z jej strony liczyć.

 

16. Nie zapomnij o przestrzeni

Infografika to nie tylko informacje, nie tylko ładna oprawa graficzna, ale to również przestrzeń. Zwykła biała przestrzeń. Bez niczego innego. Dlaczego jest to ważne? Dzięki temu infografika staje się dużo bardziej czytelna.

how-to-create-an-infographic

 

17. Uwiarygodnij swoją infografikę

Wiarygodność jest niezwykle ważna. Dlatego warto powołać się na autorytet, warto umieścić na swojej infografice cytat kogoś znanego i szanowanego lub powołać się na jakieś działania (oczywiście, tak jak wcześniej pisaliśmy trzeba też podać źródło). Im bardziej wiarygodna jest Twoja infografika, tym większy będzie miała wpływ na odbiorców. Nie ograniczaj się tylko do suchych liczb i faktów, pamiętaj o tym, ze one potrzebują kontekstu, który w tym przypadku jest dla informacji tak samo potrzebny jak woda dla statków czy powietrze dla samolotów – niezbędny. No chyba, że naszym celem jest katastrofa – jak śpiewał klasyk „Wolna wola jest człowiecza”.

 

18. Kolejność oglądania

Infografika powinna mieć swoją łatwo zauważalną kolejność przeglądania. Szczególnie jeżeli planujesz stworzyć dłuższą infografikę, która będzie zawierała swój „storytelling”. W takim przypadku kolejność przechodzenia z jednego obrazka do następnego powinna się rzucać w oczy praktycznie od razu. Jeżeli grafika będzie pod tym względem nieczytelna to zamiast pozwolić szybko przetrawić informacje Twoim odbiorcom sprawi, że szybko z niej uciekną.

 

19. Zrób porównanie

Dobrym pomysłem na infografikę może być porównanie dwóch przedmiotów, zjawisk, osób i tak dalej. Na kanwie tego typu zabiegu powstała masa zabawnych memów, które podbiły Internet. Jeżeli sprawdziły się w przypadku memów, to dlaczego miałyby nie zadziałać w przypadku infografik?

 

baner-facebook-2

 

 

Narzędzia

No dobrze, wiesz już trochę o infografikach, ale jak się za nie zabrać? Oto parę narzędzi, które przydadzą się przy tworzeniu tego rodzaju contentu.

1. Canva

W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć Canvy. Praktycznie każdy słyszał o tym narzędziu, a jeżeli nie słyszał to z przyjemnością o nim informujemy. Canva jest bardzo prosta i posiada szeroki zakres funkcjonalności. Oprócz tego posiada system mikropłatności, dzięki którym możesz dokupować różne elementy zwiększające funkcjonalność Canvy za 1$.

 

2. Vizualize.me

To kolejne proste narzędzie, które pozwala na tworzenie infografik online. Posiada wszystkie najważniejsze funkcjonalności i pozwala na stworzenie profesjonalnych i kreatywnych infografik.

 

3. Easel.ly

Za pomocą easel.ly stworzysz infografikę za pomocą zaledwie paru kliknięć. Najpierw musisz wybrać odpowiedni szablon, następnie wybrać kolejne elementy. Możesz szukać poszczególnych elementów za pomocą wyszukiwarki, dlatego jeżeli masz konkretny pomysł i wiesz czego szukasz to zdecydowanie przyspieszyć to realizację infografiki.
Podstawowa wersja dostępna jest za darmo, jeżeli potrzebujesz czegoś więcej to niestety musisz zapłacić.

 

4. PiktoChart

PiktoChart to następne narzędzie, którego nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu. Jest bardzo często używany w zastosowaniach biznesowych. Jak chwalą się sami twórcy PiktoCharta – stworzenie ładnej i funkcjonalnej infografiki za jego pomocą jest możliwe nawet w 10 minut. Co ważne, jak wiemy z praktyki – nie jest o to czcza przechwałka, to absolutna prawda. Jasne, trzeba wiedzieć co chce się zrobić i mieć już zgromadzone jakieś materiały, ale jest to możliwe. Na pewno polecamy to narzędzie.

 

5. Google Developers

Google Developers pozwala na zgrabne zobrazowanie różnych danych. To narzędzie posiada naprawdę szeroki zakres zastosowań. Dlatego jeżeli chcesz w przystępny sposób zaprezentować sporą ilość danych to GD będzie dobrym wyborem.

 

6.Infogr.am

Infogr.am daje nam dostęp do masy grafów, grafik, map i tak dalej. Poza tym pozwala na uploadowanie własnych grafik, dzięki czemu możemy zdecydowanie poszerzyć zakres naszych możliwości działania.
Za pomocą infogr.am mamy bardzo szeroki zakres możliwości co do tworzenia infografik. Duża część jest półautomatyczna, dlatego jest to bardzo przyjemne w użytkowaniu narzędzie. Je również możemy polecić naszym czytelnikom.

 

7. Venngage

To narzędzie jest bardzo podobne do Canvy, które posiada trochę innych możliwości. Znajdziesz tutaj inne szablony i tak dalej, ale ogólna zasada tworzenia infografik w tej aplikacji będzie całkiem podobna. Podstawowa wersja jest darmowa, za bardziej zaawansowane funkcjonalności trzeba zapłacić.

 

8. InFoto Free

InFoto Free pozwala na wykorzystywanie zdjęć zrobionych przez Ciebie na telefonie do tworzenia ciekawych infografik. Jest to dosyć niszowe narzędzie, ale bardzo przydatne, w przypadku gdy potrzebujesz tego typu funkcjonalności.

9. Google Charts

Google Charts nie jest jakimś wyjątkowym narzędziem, z którym już prawdopodobnie miałeś okazję się zaznajomić, jednak bądź co bądź nie można go było pominąć w tego typu zestawieniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak właściwie wykorzystywać # hashtagi?

Prima Aprilis Marketing: 20 najlepszych dowcipów zrobionych przez marki