Media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę jeśli chodzi o utrzymywanie i zdobywanie klientów. Już prawie każda firma prowadzi działania marketingowe w social media. Często jednak działania te ograniczają się wyłącznie do prowadzenia własnego fanpage’a. A z nowych mediów można wycisnąć znacznie więcej. Jak? Sprawdź czym jest monitoring social media i jak z niego korzystać.

monitoring-w-social-media-bloomborad

Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego czego potrzeba, by rozpocząć przygodę z monitoringiem social media. Czym jest monitoring, dlaczego warto z niego korzystać, jakie niesie za sobą szanse. Przedstawimy także najlepsze narzędzia dostępne na rynku wraz z danymi dotyczącymi zadowolenia użytkowników odnośnie wykorzystania każdego z nich.

baner-ikony

 

Czym jest monitoring social media?

Monitoring social media to nic innego jak wykorzystanie odpowiednich narzędzi do wsłuchiwania się w to co mówi i piszę się w mediach społecznościowych. Jest to rozszerzenie idei monitoringu mediów o nowe media, przeglądanie wzmianek na wybrany temat także w portalach społecznościowych.

Występuje także pod innymi określeniami, takimi jak: Social Listening, Online Analytics, Buzz Analysis, Social Media Measurement, Social Media Intelligence, Social Media Management i wiele innych, lecz idea stojąca za tymi wszystkimi określeniami jest jedna i wspólna.

Do głównych cech i funkcji jakie przypisuje się aplikacjom monitoringu social media można zaliczyć:

  • Analizę wyników w czasie rzeczywistym – przeszukiwanie internetu z dużą częstotliwością, najlepiej co parę minut
  • Szeroki zasięg wyszukiwania – badanie wszelkich możliwych portali społecznościowych
  • Wyszukiwanie źródeł wzmianek – podawanie dokładnych źródeł wzmianek i wraz z danymi na temat źródła
  • Analizę sentymentu – czyli badanie nastawienia użytkowników do danego tematu

 

sw1

 

Dlaczego warto korzystać z monitoringu social media?

Social media monitoring niesie za sobą wiele korzyści. Zanim jednak przejdziemy do ich opisu trzeba jasno wytłumaczyć dlaczego warto monitorować media społecznościowe. Nikt nie zrobi tego lepiej niż Paweł Tkaczyk:

Warto zapoznać się także z filmikiem stworzonym przez ekipę Brand24.

Dzięki tym dwóm filmikom każdy powinien nabrać przekonania, że warto zainteresować się tematyką monitoringu social media. Jednoznacznie przedstawiają, że jest on szansą na wzmocnienie i poprawienie swojej komunikacji w internecie.

Przejdźmy zatem do bardziej szczegółowego opisu korzyści.

1. Pozwala na analizę efektów działań marketingowych

Za każdym razem gdy planujesz akcję marketingową w social media nastawiony jesteś na osiągnięcie jak najlepszych rezultatów. Tylko, że jak je sprawdzić? Analiza danych dot. fanpage’a lub posta są często mało szczegółowe, niepełne, nie uwzględniają rozprzestrzeniania informacji przez użytkowników.

Tutaj z pomocą przychodzą aplikację do monitoringu. Dają one obraz efektów kampanii, zarówno jeśli chodzi o dane dotyczące zasięgu, ilości publikacji, wielkości źródeł, jak i takich danych jak sentyment użytkowników.

2. Umożliwia błyskawiczne przeciwdziałanie potencjalnym kryzysom

Mówił już o tym Paweł Tkaczyk w filmie powyżej, lecz warto to dodatkowo podkreślić – monitoring to doskonałe narzędzie do wyłapywania źródeł potencjalnych kryzysów wizerunkowych marki. W szybki i prosty sposób można wyłapać nieprzychylne nam opinie, czy posty zarzucające coś firmie. Dzięki temu możemy błyskawicznie na nie zareagować. Szybkie sprostowanie sprawy powinno zabić potencjalny kryzys w zarodku.

Zobacz również :  10 rodzajów postów, które zmuszą Cię do kliknięcia "share"!
3. Gdy przydarzy się kryzys – pomaga nim zarządzać

W sytuacji gdy kryzys szaleje już na dobre monitoring pomaga nim skutecznie zarządzać. Pomaga zatrzymać kryzys i zablokować jego rozlewanie się na kolejne kanały. Ponadto pozwala monitorować reakcję na sprostowania, komunikaty wysyłane przez firmę, próby przeciwdziałania niekorzystnej sytuacji. Dzięki temu łatwiej jest dopasować przekaz, tak by działał w oczekiwany przez nas sposób.

4. Ułatwia badanie klientów

Dzięki monitoringowi social media możesz wyszukać swoich klientów i określić ich preferencje, zachowania, stosunek do produktu twojej marki. To cenne źródło wiedzy o kliencie, które pozwala na przeprowadzenie dokładnej analizy. Uzyskane w ten sposób informacje pozwolą ci lepiej dopasować produkt i sposób jego komunikacji do potrzeb odbiorców.

5. Umożliwia wyszukiwanie influencerów

Narzędzia do monitoringu SM pozwalają także na wyszukiwanie najbardziej wpływowych osób związanych z danym tematem. Wyszukiwanie osób, które mówią o twojej marce często i dobrze ma głęboki sens – tego typu osoby mogą zostać ambasadorami marki i bardzo przysłużyć się promocji firmy. Warto także spojrzeć na drugą stronę medalu i wyszukać największych wrogów marki. Informacje na ich temat pomogą zidentyfikować typ osób, które nie przepadają za naszą marką i określić dlaczego tak się dzieje.

6. Jest narzędziem obsługi klienta

Prosta sprawa – klient publikuje post, w którym żali się, że ma problem z twoim produktem. Zamiast oddawać pole internetowym „specjalistom” lepiej samemu odpisać takiej osobie oferując fachową pomoc. Dzięki temu na pewno zostawimy po sobie dobre wrażenie – za każdym razem gdy klient dostaje więcej niż mógłby się spodziewać tworzą się pozytywne skojarzenia związane z marką.

7. Służy jako wsparcie sprzedaży

„Drodzy znajomi, gdzie dostane najlepsze stoliki pod telewizor?” Pewnie nie raz spotkałeś się z  tego typu pytaniami zadawanymi na portalach społecznościowych przez twoich znajomych. Dzięki monitoringowi social media wyszukasz tego typu pytanie w dużo szerszej grupie, niż tylko znajomi. Pozwoli ci to na włączenie się do dyskusji i zasugerowanie produktu lub usługi twojej marki.

8. Monitoring social media pomaga badać wizerunek marki

Monitoring SM daje doskonałe możliwości zorientowanie się w tym, jaki wizerunek posiada twoja marka. Tzw. analiza sentymentu pozwoli na sprawdzenie jaki stosunek do twojej marki mają klienci.

Odpowiadając na pytanie „dlaczego warto korzystać z monitoringu mediów społecznościowych?” warto także prześledzić badania na ten temat. Badania przeprowadzone przez IRCenter, z inicjatywy SentiOne dają nam podgląd na to dlaczego profesjonaliści monitorują social media.

Zobacz również :  31 sposobów na zwiększenie społeczności w social media

Po co współcześnie wykorzystujemy monitoring mediów społecznościowych?

badania-monitoring-sm-bloomboard

Jak widać marketerzy cenią aplikacje do monitoringu głównie za możliwość identyfikacji kryzysów oraz pomoc w ocenie efektywności kampanii marketingowych. Kolejną ważną rzeczą jest możliwość stworzenie lepszej strategii dzięki danym dostępnym dzięki monitoringowi.

Za co użytkownicy cenią narzędzia monitoringu i analityki?

badania-monitoring-sm-bloomboard-2

Bardzo wysoko użytkownicy oceniają jakość informacji dostarczanych przez aplikacje służące do monitoringu. Ważne dla marketerów są także takie rzeczy jak szeroki zakres badanych źródeł czy badanie engagement rate.

Grafiki pochodzą z artykułu Socialpress.

Jak stosować monitoring social media?

By odpowiednio monitorować media społecznościowe należy znać podstawowe zasady. Dzięki ich znajomości efektywność twojej pracy znacznie wzrośnie. Ich stosowanie wpływa także pozytywnie na jakość wyników wyszukiwanych fraz.

3m_social_opt

1. Przede wszystkim – stwórz strategię

Przed rozpoczęciem monitoringu dobrze zastanów się co i dlaczego chcesz monitorować. Markę? Produkt? Akcję marketingową? W jakim celu? Wsparcia sprzedaży czy może analizy wizerunku marki? Pamiętaj, że nie da się od razu uzyskać wszystkich informacji o marce i jej produktach. Zdefiniuj cel, dla którego prowadzisz monitoring i dopasuj odpowiednią frazę monitorowania.

2. Zdefiniuj gdzie chcesz prowadzić monitoring

Dobrze określ źródła, które chcesz przetrząsać w ramach monitoringu. W wielu przypadkach monitorowanie wszystkich dostępnych źródeł nie ma większego sensu i wprowadza chaos i nadmiar bezużytecznych informacji. Nie ma sensu monitorować sentymentu użytkowników portalu społecznościowego dla nastolatków, gdy sprzedajmy alkohol.

3. Stwórz priorytety

Zawczasu określ priorytety, jakiego typu informacje będziesz rozpatrywał w pierwszej kolejności, jakiego typu informacje są najważniejsze. Ilość danych otrzymywanych dzięki monitoringowi jest olbrzymia i trzeba stworzyć sobie swego rodzaju filtr, który umożliwi ich sprawne przeglądanie.

4. Utwórz gotowe scenariusze reagowanie na dane sytuacje

Warto przygotować scenariusze na wypadek danej sytuacji. Ktoś stara się wywołać kryzys? Miej na to przygotowaną odpowiedź by zareagować jak najszybciej. Klient poszukuje pomocy? Miej gotowy szablon, który pomoże ci go właściwie obsłużyć.

5. Najpierw słuchaj, później mów

Pamiętaj by najpierw porządnie przysłuchać się dyskusji na badany temat, poznać aktywnych użytkowników, społeczność. Nie warto od razu przystępować do rozmowy nie znając swego rodzaju kultury danej społeczności. A już zdecydowanie nie wolno ci ładować się z nachalnym przekazem reklamowym – w ten sposób można wyrządzić znacznie więcej szkód, niż korzyści.

6. Buduj relacje

Podczas monitorowania  skup się na wyłapywaniu wpływowych użytkowników i buduj z nimi relacje. Komentuj, lajkuj, wdawaj się w dyskusję, pomagaj. Dzięki temu w przyszłości będzie ci dużo łatwiej wypromować swoją markę, mając wsparcie tego typu influencerów.

Zobacz również :  Jak właściwie wykorzystywać # hashtagi?

 

To tyle jeśli chodzi o podstawową teorie działań związanych z monitoringiem mediów. Są to ważne i uniwersalne porady, sprawdzające się niezależnie od aplikacji, z której korzystamy. Jeśli oczekujesz jednak bardziej technicznych porad jak korzystać z monitoringu nie pozostaje nam nic innego jak odesłać cię do tekstu Jakuba Prószyńskiego zamieszczonego na Pijaru Koksu Blog. Znajdziesz tam praktyczny tutorial jak korzystać z Brand24 – w obecnej chwili chyba najpopularniejszego narzędzia do monitoringu w Polsce.

 

Monitoring social media w praktyce

Jakie w praktyce korzyści niesie monitoring social media? Najlepiej przedstawić to na przykładach. Jednym z najlepszych przykładów jest zastosowanie monitoringu przez markę Zelmer.

tort-zelmer

Marka odnalazła post mamy, która zrobiła dla swojego synka tort w kształcie odkurzacza ich marki. Syn w bardzo młodym wieku zainteresował się urządzeniami AGD 🙂

komentarz-zelmer

Dzięki temu zorganizowano doskonałą akcję, zaproszono mamę wraz z synkiem do fabryki, gdzie przedstawiono proces produkcji odkurzaczy. Marka zyskała bardzo dużo jeśli chodzi o budowanie pozytywnego wizerunku. Cała akacja została doskonale opisana w case study przygotowanym przez Brand24.

Innym doskonałym przykładem jest akcja marki Wheat. Doskonała akcja w dużej mierze opierała się o monitoring wypowiedzi klientów na Twitterze. Całość przedstawiona jest w filmiku poniżej.

Także marka Old Spice wykorzystała monitoring social media do wykreowanie wysoce atrakcyjnej i efektywnej akcji marketingowej. Do sprawdzenia poniżej.

 

Narzędzia 

No i przechodzi do gwoździa programu czyli faktycznych narzędzi służących do monitoringu mediów społecznościowych.

Do narzędzi i rozwiązań, które mieliśmy okazję choć przez chwilę przetestować, lub polecali nam je nasi znajomi marketerzy należą:

 

W naszej ocenie wygrało Brand24, ale nie będziemy ukrywać, że duży wpływ na to miała osoba Michała Sadowskiego, którego bardzo cenimy jako startupowca i sprawdnego marketera 🙂 Stąd nasza ocena daleka jest od obiektywności.

Przedstawimy zatem badania na ten temat. Poniższe wykresy pochodzą z tych samych badań, przeprowadzonych przez IRCenter, co powyższe. Jak prezentuje się odsetek osób korzystających z danych narzędzi?

narzedzia-monitoring-social-media-bloomboard

Jak widać większość osób również wybiera Brand24. Na drugiej pozycji znajduje się SentiOne, zaraz przed Newspoint.

narzedzia-monitoring-social-media-bloomboard-2

Jeśli chodzi o odsetek pozytywnych ocen aspektów każdego narzędzia również zwycięzcą okazało się Brand24. Wysoko ocenione zostały również aplikacje SentiOne i Radian6.

 

Jeśli chodzi o szczegółowe podsumowanie funkcji wybranych narzędzi, oraz porównanie narzędzi odsyłamy do zestawień przygotowanych przez Martę Gryszko, która na swoim blogu szczegółowo porównuje Brand24, Monitori i SentiOne oraz do oceny skuteczności tych samych aplikacji przygotowane w ramach blog.seo-profi.pl .

baner-duzy

5 Komentarzy

  • SentiOne 1 grudnia 2016

    Dziękujemy za wzmiankę o SentiOne.
    PS. Wykorzystanie badanie IRC jest trochę archaiczne … 😉

  • Mateusz Czech 1 grudnia 2016

    Dzięki za wzmiankę o Brand24 – myślę, że świetnym uzupełniem będzie jeden z naszych ostatnich wpisów na blogu o typach słów kluczowych, które powinna wykorzystać marka: http://blog.brand24.pl/5-typow-slow-kluczowych-ktore-powinna-monitorowac-kazda-branza/.

  • Mariusz 7 lutego 2017

    Jeśli jesteśmy w temacie social media może ktoś podpowie.
    Czy istnieje jakiś program, aplikacja za pomocą której można dodawać i planować posty na fb i g+ jednocześnie ?
    Będę wdzięczny za podpowiedz

    • bloomboard (Post autora) 7 lutego 2017

      Buffer? Co prawda nie można jednym kliknięciem opublikować posta na 2 platformach, ale w bardzo łatwo można przekopiować post i opublikować na innej platformie 🙂

  • Newspoint 14 maja 2018

    Bardzo wartościowy i kompleksowy wpis, dlatego pokusimy się o małą aktualizację 🙂
    Obecnie mamy nową wersję naszego narzędzia – oczywiście zachęcamy do darmowego wypróbowania.

    I, co istotne dla tych, którzy chcą nas sprawdzić – zaczęliśmy tworzyć filmy-tutoriale, które pokazują jak skuteczne korzystać z monitoringu na przykładzie Newspointa:

    https://www.youtube.com/watch?v=K7Z1VmK2zs0&list=PLo1xTw9gHDEmInRYhYVrfsy5PsVBldMxT

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>