Wykorzystanie grup  na Facebooku to bardzo ciekawy pomysł na to, żeby zwiększyć swój zasięg organiczny na Facebooku.Co ważne, można to robić całkowicie za darmo – wystarczy dołączyć do grup i zacząć się na nich udzielać. Teoretycznie jest to bardzo tanie, proste oraz skuteczne. Jednak w praktyce – wymaga to całkiem sporego zaangażowania oraz poświęcenia na to pewnej ilości czasu.

Każdy, kto próbował promować swoje produkty, usługi lub wpisy blogowe na facebookowych grupach wie, o czym mowa – zero odpowiedzi, niska interakcja i mały wpływ na zwiększenie zasięgu. Są to typowo wspomniane efekty nieumiejętnego wykorzystania grup na Facebooku. Oprócz tego należy pamiętać, że każda grupa, to inna społeczność. Istnieją grupy oraz branże, w których odbiorcy pozostaną raczej obojętni na Twoją aktywność na grupach, w takim przypadku należy zmienić strategię działania. Jeżeli jednak działasz w takiej branży, w której promowanie się na facebookowych grupach działa – to na pewno Ci się to opłaci. Dlatego, z całą pewnością warto spróbować, aby się przekonać.

Z naszej strony, dostarczamy porady, które pomogą poruszać wam się świecie grup facebookowych. Zarówno od strony użytkownika, jak i administratora. Dzięki temu promowanie marki, produktów czy pojedynczych wpisów będzie dużo bardziej skuteczne.

 

Banner-Globe-Group

 


Jak poruszać się po grupach?

 

1. Zapoznaj się z regulaminem

Zanim cokolwiek zaczniesz robić na danej grupie – zapoznaj się z jej regulaminem. Bana jest dostać bardzo łatwo. Wiele grup zabrania reklamowania się. Na innych grupach należy poprosić administratora na grupie. Uszanuj wolę administracji grupy. Kulturalne zachowanie również jest elementem Twojego wizerunku. Pamiętaj o tym.

Oczywiście – istnieją treści, które można zareklamować na danej grupie nie wprost. Dlatego jeżeli zakazane jest zakładanie wpisu promującego post na blogu – to czasami można wrzucić go w ramach merytorycznej dyskusji. Jednak bardzo ważne, aby pasował on do wątku, nie należy wrzucać samego linka, ale oprócz tego dodać merytoryczny komentarz.

grupa-facebook-bloomboard

2. Zapoznaj się z niepisanymi regułami grupy na Facebooku 

Na wielu grupach, wrzucanie treści, które odwołują się do naszego contentu jest postrzegane negatywnie, nawet jeżeli nie jest to zabronione przez regulamin. Jeżeli jednak dana treść zostanie wrzucona w odpowiednim kontekście, wtedy kompletnie zmienia to sposób, w jaki zostaniemy odebrani. Z drugiej strony – wymaga to poświęcania dużej ilości czasu na rozpoznanie tego, jak wyglądają niepisane reguły grupy.

Dlatego, skup się na najważniejszych grupach, na których Twój content najlepiej rezonuje z odbiorcami.

 

bloomifect-ad

 

3. Nie wrzucaj tej samej treści na wszystkie grupy na raz

Chyba każdy, kto używał grupy na Facebooku do promowania czegokolwiek, popełnił ten błąd. Jeżeli Ci się to zdarzyło, to się nie przejmuj. To bardzo powszechny błąd.

Dlaczego jest to błąd?

Zwykle osoby, które siedzą na grupach danej branży – siedzą na większości z tych grup. Oznacza to, że wiele osób otrzyma w jednym momencie po kilka-kilkanaście powiadomień. Obniży to Twoją wiarygodność, a oprócz tego będzie dosyć irytujące.

Bardzo dobrym zabiegiem jest, aby 2-3 osoby z Twojej firmy podzieliły się obowiązkami i powrzucały Twoje treści z różnych kont, w różnych porach. W ten sposób unikniesz tego efektu, a oprócz tego nie zirytujesz osób, które śledzą grupy z Twojej branży (a więc są Twoimi potencjalnymi klientami lub współpracownikami).

 

4. Poznaj specyfikę języka grupy

Internet wytworzył swój socjolekt (za Wikipedią: odmiana języka używana przez klasę lub grupę społeczną, grupę zawodową lub subkulturę). Wiele grup Facebookowych wytworzyło swoje specyficzne odmiany internetowego quasi-języka.

Świetnie poradzili sobie z tym blogerzy modowi, z zakresu eleganckiej mody męskiej na jednej z większej grup w Polsce, która się tym zajmuje, czyli „Jak będzie z dandysami” (5215 członków).

grupa-facebook

 

Aby osiągnąć sukces najważniejsi blogerzy, którzy już mieli swoją markę, nie mieli wyboru, musieli poznać znaczenie takich terminów jak np. RiGD (Rozum i Godnośc (sic!) Dandysa), czyli pojęcia pochodzącego od popularnego w internecie RiGCz (Rozum i Godność Człowieka).

W jaki sposób używa się powyższego sformułowania? To całkiem proste. Jeżeli coś ma RiGCz, to jest to fajne, dobre, wysokojakościowe. Analogicznie, jeżeli dane ubranie ma RiGD, to znaczy, że wpasowuje się w kanon tego, co podoba się na grupie.

Zobacz również :  Przyszłość rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej w handlu elektronicznym

Dlatego w przypadku wyżej wspomnianej grupy na Facebooku, jeżeli ktoś wrzuci posta pytającego, czy dany wpis lub ubranie ma RiGD, wtedy będzie odczytywany dużo lepiej, niż osoba, która kompletnie nie wpisze się w specyfikę języka danej grupy.

Oczywiście należy pamiętać o tym, że istnieją grupy, na których należy używać tradycyjnego profesjonalnego języka. Dlatego rozpoznanie tego, w jaki sposób prowadzona jest dana grupa, jest bardzo ważne.

Swoją drogą, pojęcie jest na tyle praktyczne i poręczne, że może czas na RiGM – Rozum i Godność Marketera?

 

5. Zbuduj swój autorytet/markę użytkownika

Zbudowanie sobie silnej marki na różnych grupach facebookowych, potrafi dać naprawdę niesamowite efekty. W przypadku Polski jest to najbardziej zauważalne w politycznej sferze polskiego Facebooka. Każda orientacja polityczna posiada w nim osoby, które są powszechnie rozpoznawalne oraz posiadają swoją markę, pomimo tego, że nie są powszechnie znani poza tym facebookowym światkiem.

Tego typu osoby potrafią koncentrować wokół siebie całej społeczności, grupy które za nimi podążają np. ze względu na ciekawą publicystykę polityczną i tak dalej.

Jeżeli w ramach Twojej branży uda Ci się osiągnąć porównywalny efekt, to będzie to bardzo dużym sukcesem pod kątem Twojego biznesu. Wymaga to oczywiście eksperckiej wiedzy oraz poświęcenia pewnej ilości czasu.

 


Jak stworzyć i zarządzać własną grupą na Facebooku? Jakie z tego płyną korzyści?

 

1. Załóż własną grupę

Nie jesteś skazany na to, aby korzystać z cudzych grup na Facebooku. Istnieje wiele zastosowań dla założenia własnej grupy na Facebooku, którą warto wypromować, stworzyć w niej zaangażowaną społeczność. W ramach tego typu grupy możemy podjąć wiele działań.

Podział zastosowania grupy według branży :

branze w grupach

źródło ->

Własna grupa można posłużyć do dwóch podstawowych celów – komunikacji wewnętrznej oraz zewnętrznej. Za pomogą grupy na Facebooku możemy w wygodny sposób kontaktować się z klientami, ale również z pracownikami. Oczywiście – powinny to być kompletnie dwie inne grupy.

 

Grupa dla pracowników z założenia powinna być tajna, a dostęp do niej powinni mieć wyłącznie pracownicy. Ważne, aby możliwość dodawania do niej nowych członków posiadali również wyłącznie administratorzy, a dokładniej, aby włączone były ustawienia, które sprawiają, że nowy członek musi być zaakceptowany przez administratora. Za pomocą tego typu grupy łatwo jest przekazywać różne informacje swoim pracownikom. Oczywiście, jest to jedno z wielu dostępnych rozwiązań. Facebook nadaje się bardziej do luźniejszych kwestii. Jeżeli chodzi o pracę nad konkretnym projektami, dużo lepiej sprawdzi się Trello.

Wykorzystanie grupy na FB w tym celu pozwala na szybkie zbieranie feedbacku od swoich klientów. Szczególnie jeżeli na danej grupie posiadasz wyselekcjonowanych, najbardziej aktywnych ze swoich klientów, który wyróżniają się największym zaangażowaniem. Bardzo dobrym pomysłem będzie podzielenie się z nimi z częścią swoich jeszcze niewdrożonych pomysłów, pokazanie im wcześniej pewnych elementów swojej działalności, dawanie pewnego rodzaju spoilerów.

Z jednej strony otrzymasz bardzo cenne informacje zwrotne, a z drugiej strony – dodatkowo zaangażujesz tych użytkowników, którzy i tak są najbardziej aktywni. Dzięki temu będą jeszcze bardziej lojalni Twojej marce.

Założenie grupy sprzedażowej również może być ciekawą możliwością. Dzięki temu będziesz dysponować kolejnym kanałem sprzedaży swoich produktów.

 

przykład-grupa-facebook-sprzedam-bloomboard

 

Oprócz tego przynależność do Twojej grupy może być przeznaczona tylko dla takich klientów, którzy już coś kupili od Ciebie. W takim przypadku, na grupie powinny się znajdować dla nich pewne dodatkowe treści czy dostęp do promocji, do których nie ma dostępu nikt inny. W ten sposób sprawisz, że przynależność do Twojej grupy będzie dla Twoich odbiorców czymś przyjemnym i pożądanym.

 

2. Określ grupę docelową

Tak samo, jak w przypadku wszelkich innych działań tego typu – zanim zdecydujesz się na podjęcie właściwych działań, określ, kto jest potencjalnym odbiorcą Twojej grupy. W dużej mierze te osoby mogą pokrywać się z odbiorcami Twojej firmy, ale niekoniecznie musi tak być. Dlatego, zanim przystąpimy do działania, warto jest to dobrze przeanalizować.

określ grupę docelową

3. Skup społeczność wokół idei

Jeżeli chcesz stworzyć większą grupę, która będzie tworzyła jakąś społeczność, to lepiej jest zdecydować się na to, aby przewodziła jej jakaś idea, a nie była to grupa stricte o Twojej firmie. Oczywiście, to drugie rozwiązanie może się sprawdzić na mniejszą skalę, w opisanych przez nas zastosowaniach.

Zobacz również :  13 powodów przez, które Twój content marketing nie działa

Jednak w przypadku dużych grup – dużo lepiej poradzą sobie takie, za którą stoi jakaś idea, jakaś stała przyczyna do tego, aby powstawały nowe dyskusje.

Świetnymi przykładami są różne grupy branżowe, chociażby z zakresu marketingu, które możemy znaleźć w Polskim internecie. Chcesz zbudować wizerunek eksperta w zakresie marketingu? Nie buduj grupy o Tobie, zbuduj grupę do dyskusji na temat marketingu, a następnie w ramach dyskusji, pokaż, że masz coś do powiedzenia, pokaż, że jesteś w stanie mądrze ją administrować, a wzmocnisz swój profesjonalny wizerunek.

Oczywiście, ta porada nie do końca stosuje się do największych firm, które posiadają bardzo aktywny fanbase, który cały czas chce się dowiedzieć czegoś nowego o produktach, który lubi o nich dyskutować etc. Gwarantujemy, że Apple z całą pewnością może mieć grupę wyłącznie o sobie i będzie to działało. Jeżeli jednak nie nazywasz się Steve Jobs, a nazwa Twojej firmy to nie Apple, a chcesz stworzyć dużą społeczność – to musisz nadać grupie inny cel, niż autopromocja. Przynajmniej jeżeli chodzi o bezpośredni cel, bo oczywiście, pośrednio grupa i tak będzie Cię promowała.

 

4. Obsługa klientów

Prowadzenie własnej grupy na Facebooku może być świetnym sposobem na obsługę klientów. Warto w tym celu stworzyć specjalną grupę, która będzie zajmowała się właśnie tego typu działaniami.

Wszyscy wiemy jak ważna, z punktu widzenia sukcesu firmy jest obsługa klienta. Dlatego zapewnienie dodatkowego kanału obsługi klienta, z całą pewnością nie może okazać się złym pomysłem. Oczywiście, bardzo ważne, aby nie zaniedbywać tego typu grupy, jeżeli już ją stworzyliśmy.

Bardzo dobrym sposobem na promowanie tego typu grupy, jest umieszczenie informacji o niej w swoim newsletterze oraz swoim fanom na Facebooku.

 

5. Pamiętaj – grupa na Facebooku i fanpage się nie wykluczają

Wiele osób posiada błędne przekonanie, że powinno się zdecydować na jedno, albo drugie. To nieprawda. Istnieją przypadki, gdy fanpage posiada dużo mniejsze zaangażowanie odbiorców niż grupa. Wynika to z samej natury grup, które bardziej przypominają formułę fora dyskusyjnego, co naturalnie zachęca odbiorców do toczenia debat na różne tematy.

Nie musisz wybierać pomiędzy jednym rozwiązaniem a drugim. Dlatego nie wybieraj. Jeżeli masz czas, to zdecyduj się na oba.

 

6. Grupy mają większy zasięg niż fanpage

Jeżeli wahasz się nad tym, czy założyć grupę na Facebooku – pamiętaj o tym, że póki co, grupy generują dużo większy zasięg niż fanpage. Oczywiście – jak to w przypadku algorytmów Facebooka, które stale się zmieniają – ciężko określić ile razy większy jest zasięg generowany przez grupy. Jednak praktyka pokazuje, że potrafi on być nawet 15-krotnie większy.

Będzie to z całą pewnością spora oszczędność dla Twojego budżetu marketingowego albo większy zysk ze sprzedaży produktów czy usług.

 

7. Przyciąganie influencerów

Bardzo dobrym pomysłem będzie przyciągnięcie na swoją grupę różnych influencerów. Posiada to wiele zalet. Po pierwsze – pozwalasz im się dodatkowo promować, szczególnie jeżeli posiadasz sporo członków grupy, uatrakcyjniasz grupę, zapewniając ciekawszy content. W ten sposób zaczynasz budować markę grupy, która przyczynia się do budowania Twojej marki.

 

Warto zauważyć, że im mocniejsza wartość Twojej grupy, tym ważniejszym staje się ona medium, zaczynasz posiadać swoją własną społeczność, która dodatkowo będzie promowała treści, które są na niej zawarte.

Przyciągnięcie influencerów będzie dużo prostsze, jeżeli zapewnisz im w ten sposób znaczący wzrost w zasięgu, jaki mogą osiągnąć. Grupa jest na to świetnym sposobem.

 

8. Administrowanie grupą

Bardzo ważne na grupie jest to, aby zapewnić na niej komfort użytkownikom. Przede wszystkim – dobrym admin, to taki, którego praktycznie nie widać. Bardzo ważne, aby z pozycji administratora pisać wyłącznie merytoryczne wpisy. Niezwykle istotne jest to, aby nie zachowywać się w sposób nachalny, egocentryczny – to bardzo odstrasza użytkowników.

jakie role na facebook grupie

Oprócz tego bardzo istotne jest to, aby nie pozwolić na za spamowanie grupy nisko wartościowymi treściami. Dlatego dobrze jest wprowadzić do regulaminu punkt, o którym sami wcześnie przypominaliśmy – pytanie administracji o zgodę, w przypadku wrzucania linka do treści, które stanowią również jakąś formę marketingu. Jeżeli posiadają one wysoką jakość, to nie ma problemu, że dana treść będzie coś promowała. Nie możemy jednak zgadzać się na zwykły spam.

Zobacz również :  Snapchat w Biznesie : 8 pomysłów na kreatywne wykorzystanie Snapchata

Bardzo istotne jest również to, aby zadbać o kulturalną atmosferę na grupie. Nie można pozwalać na wzajemne obrażanie się. Oczywiście, nie należy przesadzać z ilością moderowania, ponieważ zabije to dyskusje. Dobrym pomysłem na sprawne moderowanie, które nie zaburza toku dyskusji – to napisanie uwag danemu użytkownikowi lub użytkownikom od razu w formie wiadomości prywatnej.

W przypadku gdy grupa jest naprawdę duża, możliwe jest to, że będzie opłacało Ci się zatrudnić moderatora, który będzie zajmował się pilnowaniem porządku na grupie. Opłaca się to jednak zwykle w przypadku naprawdę dużych grup.

 

9. Dobry opis grupy

Przygotowanie dobrego opisu grupy jest bardzo ważne. To właśnie w nim powinien być napisany cel grupy, regulamin grupy oraz podstawowe zwyczaje panujące na grupie. W ten sposób wszyscy użytkownicy otrzymają jasną informację dotyczącą tego, co wolno, a czego nie wolno robić na grupie.

Oszczędzi to całkiem sporo czasu, który trzeba by poświęcić na dodatkowe administrowanie w przypadku, gdyby tych informacji zabrakło w opisie.

Przy okazji – warto od czasu do czasu przypominać członkom swojej grupy o regulaminie, wspominać o różnych zasadach etc. W ten sposób unikniesz wielu nieprzyjemnych sytuacji.

 

10. Banuj trolli internetowych

Jeżeli zdarzy się, że Twoja grupa zostanie masowo najechana przez internetowych trolli – należy uruchomić weryfikację postów przez administrację grupy oraz banować wszelkie osoby, które podejrzewamy o bycie trollami internetowymi, w tym tzw. trollkonta, czyli konta, które zostały świeżo co założone, jedynie w celu trollowania.

To bardzo ważne, ponieważ takie osoby mają tylko jeden cel – zaburzyć i zniszczyć funkcjonowanie życia grupy.

 

11. Upominaj użytkowników w prywatnych wiadomościach

Nawet najbardziej doświadczonym użytkownika Twojej grupy może zdarzyć się, złamać jakąś część regulaminu. W takim przypadku należy skasować dany post, ale oprócz tego warto wysłać danemu użytkownikowi wiadomość, w której informuje się go, dlaczego została ona skasowana.

Bardzo ważne, aby nie banować aktywnych użytkowników z byle powodu. Zdecydowanie lepiej jest ich od czasu do czasu upomnieć, niż stracić osobę, której zawdzięczamy większe zaangażowanie na grupie oraz dostarczanie ciekawych treści.

 

12. Zaangażuj społeczność grupy

Zaangażowanie osób skupionych na Twojej grupie jest bardzo ważne. Istnieją proste metody na to, aby zaangażować nowe osoby, które znajdują się na grupie. Warto powtarzać tego typu działania od czasu do czasu.

Następnym krokiem będzie stworzenie możliwości łatwego wykazania się członkom grupy. Dobrym pomysłem będzie udostępnienie jakieś formy promocji, obniżki ceny etc. Oczywiście ważne, aby tego typu oferta była skierowana wyłącznie do członków grupy.

Grupy na Facebooku działają świetnie, jeżeli osoby, które się na niej udzielają, poznają się lepiej, zbudują między sobą więzy, zaczną wtedy generować coraz większą interakcję oraz same dostarczać content na grupę.

Jeżeli uda Ci się stworzyć naprawdę zaangażowaną, ciekawą grupą na Facebooku – ciekawym pomysłem będzie zorganizowanie zlotu danej grupy facebookowej. Tego typu zjazdy pozwalają na poznanie na żywo wielu osób, zwiększenie lojalności względem swojej marki, zbudowanie swojego wizerunku oraz oczywiście pozwala wzmocnić więzy pomiędzy danymi członkami grupy. Jeżeli uda nam się przeprowadzić tego rodzaju wydarzenie, wtedy będziemy dysponowali naprawdę aktywną i zaangażowaną społecznością.

Oczywiście, tego typu pomysł sprawdzi się lepiej lub gorzej – w zależności od Twojej marki oraz środków, jakimi dysponujesz.

 

13. Załóż grupę dedykowaną wydarzeniu

Innym ciekawym pomysłem będzie założenie grupy specjalnie pod kątem danego wydarzenia. Pomoże to skonsolidować jego członków i zwiększyć zainteresowanie danym eventem. Poza tym będzie to dobre miejsce do tego, aby później dzielili się zdjęciami i przemyśleniami z wydarzenia.

W ramach podsumowania — pamiętaj o tym, że dzięki grupom można ominąć ograniczenia w organicznym zasięgu na Facebooku. Budowanie społeczności w ramach Facebooka to żmudna praca, która zabierze Ci trochę czasu, dlatego nie przejmuj się tym, że na początku będzie ona mało aktywna.

 

Grupy na Facebooku nie zostały zaprojektowane pod kątem marketerów. Nie zmienia to jednak faktu, że można je użyć w celach marketingowych, jednocześnie wyprzedając w tej dziedzinie konkurencję, która nie decyduje się na tego typu kroki.

 

Powodzenia!

bloomboard-progress

7 Komentarzy

  • Bardzo przydatny wpis! Właśnie przymierzam się do założenia grupy na facebooku dla czytelników mojego bloga. Niestety nie mam zielonego pojęcia jak się za to zabrać. Dzięki temu wpisowi, wszystko stało się bardziej jasne. Dziękuję

  • Kamil Wałowski 2 maja 2017

    Od nie dawna mam konto na facebooku, nigdy nie przykuwałem do tego uwagi jak to może być poważne narzędzie pracy.

  • Monika 1 czerwca 2017

    Dziękuje za informacje! Super przejżyście napisane.

  • Monika 14 marca 2018

    Takiego poradnika potrzebowałam 🙂 Od dawna zabieram się za stworzenie własnej grupy, którą mogłabym powiązać z fanpage na Facebooku. I pewnie z pierwszym dniem wiosny to zrobię!

  • ObslugaImprez.pl 13 kwietnia 2018

    Znakomity wpis i świetna, merytoryczna pomoc.

  • Janr 3 lipca 2018

    szukałem coś innego a natrafiłem na świetny artykuł już go zalinkowałem, właśnie tworzę grupę i nie mogę opublikować,czy uzyskać adresu, wszystko robię po omacku, brak instrukcji, a może jest/ tylko szukać, ile czasu zmarnowanego, a może za stary jestem na takie rzeczy

  • Marianna 21 sierpnia 2018

    Świetny post! Dużo ciekawej i merytorycznej wiedzy. Czegoś takiego szukałam.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>