in

15 sposobów na poprawę jakości contentu

Nic nie działa na odbiorców tak dobrze jak jakość. Możesz mieć wszystko świetnie zaplanowane, dopracowany każdy krok swojej strategii, ale wszystko to rozpadnie się jeżeli treści, które proponujesz swoim odbiorcom będą posiadały zbyt niską jakość. Jakość contentu to podstawa!

Warto zwrócić uwagę na fakt, że wymagania odbiorców praktycznie cały czas rosną, ponieważ przyzwyczajają się oni do dotychczasowej jakości. Dlatego coś co wystarczyło wczoraj – jutro będzie niezadowalające, a coś co wystarcza dzisiaj – również niedługo będzie wymagało trochę innego podejścia.

Jeżeli zależy ci na prowadzeniu działań content marketingowych o najwyższej jakości – należy odpowiednio zaplanować oraz dopracować swoje działania. Chcąc wam w tym pomóc – przygotowaliśmy listę porad, które sprawią, że będzie to dużo łatwiejsze.

1. Zaplanuj swoje działania w szerszym kontekście

Bardzo ważne jest to, aby twoje działania były komplementarne, a więc muszą się wzajemnie dopełniać. Oznacza to, że muszą być one elementami szerszej, przemyślanej strategii. Dlatego bardzo ważne jest to, aby dobrze zaplanować to w jaki sposób będzie wyglądał twój content.

Chcąc osiągnąć sukces należy poznać i określić konkretne cele, a następnie opracować w jaki sposób mają być one zrealizowane.

pytania-zidentyfikuj-odbiorce-content-marketing-bloomboard-768x847

Dla przykładu – jeżeli chcemy zwiększyć sprzedaż, to niekoniecznie oznacza to, że chcemy zwiększyć ilość naszych odbiorców.

Bardzo możliwa jest taka sytuacja, w której dociera się do gigantycznej ilości osób, ale wcale nie przekłada się to na konkretne wyniki. Dlatego bardzo ważne jest prawidłowe określenie celu. Jeżeli chcieliśmy zwiększyć sprzedaż, a zamiast tego zwiększyliśmy zasięg – przy zachowaniu podobnego poziomu sprzedaży, to wiemy, że musimy coś zmienić w podjętych przez nas działaniach.

Właśnie dlatego określenie i rozliczanie realizacji konkretnych celów jest tak bardzo ważne. Pozwala weryfikować naszą skuteczność.

W podanym przykładzie warto zwrócić uwagę na fakt, że można w zdecydowany sposób zwiększyć sprzedaż przy zachowaniu podobnej ilości odbiorców. Nie jest to tylko kwestia naszego lejka sprzedażowego sensu stricte, ale również ludzi do których docieramy oraz kanałów komunikacji z których korzystamy.

Oprócz tego warto zwrócić uwagę na to, aby dany content był również spójny z całościowym wizerunkiem naszej firmy. To znaczy, że będziemy dostarczali trochę inny rodzaj contentu jeżeli będziemy chcieli zbudować stricte ekspercki i bardzo poważny wizerunek firmy, a trochę inny w przypadku gdy chcemy zbudować wizerunek bardziej „ludzkiej” firmy.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że bardzo duża część content marketerów nie przygotowuje strategii content marketingowej. Co to oznacza w praktyce?

Przygotowanie strategii jest dobrym sposobem na to, aby wyprzedzić konkurencję i zdobyć nad nią przewagę.

inicjatywy-content-strategia-bloomboard-768x311

2. Określenie celów krótko-średnioterminowych

Kiedy już określisz cele długofalowe, które zamierzasz osiągnąć – należy rozplanować poszczególne etapy. Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż – wtedy będzie się to składało z poszczególnych mniejszych etapów. Może to być zwiększenie zasięgu, zaangażowania odbiorców, wygenerowania leadów i tak dalej

Na poszczególne etapy należy przygotować konkretne rodzaje treści, które będą pod ich kątem zaplanowane. Posiadając dokładną świadomość tego co robimy i co chcemy osiągnąć pomoże nam na dużo lepsze zaplanowanie oaz prowadzenie działań. Osiągniemy dzięki temu dużo większą kontrolę nad przebiegającymi procesami związanymi z naszym contentem.

3. Rozpoznaj swoich odbiorców oraz ich potrzeby

Posiadasz tutaj właściwie dwie możliwości. Można to zrobić jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek planów, albo już po wstępnym przygotowaniu planów. Da to trochę inne efekty i trochę inaczej wpłynie na podejmowane przez ciebie działania, ale w każdym razie obywa te momenty będą dobre.

Bardzo ważne jest to, aby wiedzieć na jakie wskaźniki należy zwracać uwagę, a jakie są mniej istotne. Jeżeli będziemy brali pod uwagę nie te czynniki co trzeba, wtedy będziemy wprowadzeni w błąd i wyciągniemy błędny wnioski, a to przełoży się na całą jakość prowadzonych przez nas działań content marketingowych, ponieważ będziemy odwoływali się po części do takich odbiorców, którzy po prostu nie istnieją lub zwyczajnie nie są naszymi odbiorcami.

W jednym z naszych wcześniejszych wpisów zrobiliśmy szerokie omówienie różnego rodzaju wskaźników, które pomogą wam w rozpoznaniu swoich odbiorców.

4. Wybierz odpowiedni rodzaj contentu

W momencie, w którym posiadasz już wiedzę na temat tego kim są twoi odbiorcy, jakie mają potrzeby, co chcesz osiągnąć i mniej więcej masz pojęcie w jaki sposób zamierzasz to zrobić – wtedy należy wybrać odpowiedni rodzaj contentu, a więc taki, który idealnie trafi w preferencje odbiorców.

Pewne grupy odbiorców wolą content stworzony bardziej pod kątem mobile, inne będą wolały filmiki, a inne długie teksty. Wszystko zależy od tego do kogo chcemy trafić oraz co chcemy osiągnąć.

Dopasowanie odpowiedniego contentu będzie miało ogromny wpływ na efektywność podejmowanych przez nas działań. Dlatego jest to jeden z ważniejszych z omawianych punktów.

typy-contentu-bloomboard

5. Terminarz działań

Rozpisanie sobie terminarza swoich działań jest bardzo przydatne. Posiadanie wiedzy kiedy się co wrzuci, o której godzinie etc. pozwala nam sprawić, że podejmowane przez nas działania będą dużo bardziej uporządkowane. Będziemy dzięki temu mogli dużo lepiej zorganizować sobie pracę. To bardzo ważna kwestia jednak w gruncie rzeczy nie jest to najważniejszy aspekt.

Dzięki dokładnemu rozpisaniu kiedy, co i gdzie wrzucamy do naszych kanałów komunikacji pozwoli nam w lepszym stopniu badać efektywność podejmowanych przez nas działań. Dzięki temu można lepiej określić optymalne godziny wrzucania contentu do internetu.

Oczywiście – istnieją pewne wytyczne na temat tego kiedy wrzucać content, ale znowu – zależy to od naszych odbiorców dlatego trzeba z założenia nastawić się na to, że będzie tutaj całkiem sporo różnego rodzaju eksperymentowania oraz weryfikowania podejmowanych działań. Tutaj należy zwrócić uwagę na fakt, że należy wrzucać nowy content co najmniej 3-4 razy w tygodniu, ale możliwe, że może istnieć potrzeba częstszego udostępniani treści. Ponownie – wszystko zależy od odbiorców oracz oczywiście branży, w której działamy.

6. Zatrudnij eksperta

Jeżeli tworzysz teksty blogowe – to nie bój się zatrudnić osoby, która zajmuje się tym zawodowo. Zdecydowanie lepiej powierzyć tego typu usługę komuś kto robi to regularnie i się na tym zna, zamiast dostarczać swoim odbiorom treści,, które będą napisane w złym stylu.

Nie oznacza to, że w tekście nie mogą znaleźć się żadne błędy – oczywiście należy ich unikać – jednak najważniejsze jest to, aby tekst czytało się przyjemnie. Bardzo ważne jest również to, aby był on dopasowany do tego co chcemy osiągnąć. Tak jak wspominaliśmy wcześniej – inaczej będą wyglądały luźne teksty, napisane z pewnym przymrużeniem oka, a inaczej bardzo profesjonalne, zahaczające o teksty naukowe lub chociażby popularnonaukowe.

Warto zwrócić uwagę, że z jednej strony zatrudnienie odpowiedniego eksperta to wydatek finansowy, ale z drugiej strony pozwala nam to zaoszczędzić naprawdę dużo czasu.

copywriting-infographic2-bloomboard

7. Pisz konkretnie

Nie lej wody, nie pisz o niczym i tak dalej. Czytelnicy naprawdę tego nie lubią. Zdecydowanie lepiej jest dostać coś krótszego, ale zamiast tego konkretnego – niż długi rozwlekły tekst, z którego w gruncie rzeczy nie da się niczego dowiedzieć.

Bardzo ważne jest to, aby czytelnik po zapoznaniu się z dostarczoną przez ciebie treścią wiedział coś więcej, nauczył się czegoś, a więc osiągał pewnego rodzaju zysk na skutek styczności z twoim blogiem.

W takim wypadku dany odbiorca bardzo chętnie do ciebie wróci. Co więcej, bardzo możliwe, że podzieli się twoim blogiem ze swoimi znajomymi. W dodatkowy sposób pomoże to wypromować twój blog.

8. Zapraszaj gości

Osoby z zewnątrz, które udzielają się na twoim blogu to świetny sposób na to, aby zwiększyć swoją autentyczność Dlatego świetnym pomysłem będą wpisy blogowe od innych blogerów lub przeprowadzanie różnego rodzaju wywiadów. Bardzo cenne będą również wszelkiego rodzaju komentarze od ekspertów. Czasami nie muszą to być bardzo obszerne wypowiedzi – wystarczy dodatek do całego dłuższego artykułu. Jednak na pewno przyczyni się to do zwiększenia twojej autentyczności.

Poza tym warto zwrócić uwagę na fakt, że udział osób z zewnątrz będzie po prostu ciekawą odmianą dla twoich odbiorców. Fajnie czasami zobaczyć coś świeżego i innego. Szczególnie jeżeli jest to osoba, która ma coś do powiedzenia. Dlatego bardzo ważne jest to, aby wiedzieć kogo się zaprasza na swojego bloga.

post-bloomboard

9. Reaguj na to co się dzieje

Warto jest mieć wszystko zaplanowane. Co więcej – koniecznie trzeba mieć wszystko dobrze zaplanowane. Nie zmienia to jednak faktu, że czasami trzeba reagować kompletnie poza swoim świetnie rozplanowanym terminarzem działań. Czasami należy wyjść poza tę ramę i zareagować na to co wydarzyło się obecnie na świecie. W ten sposób pokażemy, że żyjemy w tej samej rzeczywistości co nasi odbiorcy. W bardzo dobry sposób przełoży się to na nasz wizerunek, jako osób ludzkich, a nie bandy robotów stworzonej w fabryce produkującej roboty do zarabiania pieniędzy.

Poza tym – dzięki poruszenie tematu, który jest aktualnie nośny, jesteśmy w stanie dotrzeć do dużo szerszego grona odbiorców oraz po prostu być ciekawsi dla naszych aktualnych odbiorców.

10. Używaj grafik

Przyciągnięcie uwagi internauty wcale nie jest takie proste. Dlatego należy wspomagać się różnego rodzaju obrazkami i grafikami, które pomogą nam w dotarciu do odbiorców. W ten sposób będziemy mogli przykuć ich uwagę na dłużej. Zakłada się, że jedna grafika powinna przypadać na około 250 słów. Jednak oczywiście wszystko zależy od danego tekstu oraz treści samej grafiki – tego co na niej umieścimy, tego czy będzie ona bardziej „eye-candy” czy też będzie zawierała konkretne informacje, którymi chcemy się podzielić.

Bardzo dobrym pomysłem jest podkreślanie danej treści z pomocą grafik. Dlatego bardzo ważne jest to, aby odnosiły się one w bezpośredni sposób do tekstu, z którym mają współgrać.

11.Korzystaj z danych i faktów

Treści informacyjne oraz edukacyjne sprawdzają się naprawdę świetnie. Warto zwrócić uwagę, że w tym przypadku lepiej postawić na trochę dłuższe artykuły – zwykle około 2000-2500 słów. Nie zmienia to jednak faktu, że różnego rodzaju fakty i dane należy stosować nie tylko w tego typu długich opracowaniach.

Wszelkiego rodzaju statystyki i tak dalej będą uwiarygadniały nasz przekaz oraz pomagały w budowaniu silnego eksperckiego wizerunku.

Odnalezienie danych, do których ciężko jest dotrzeć oraz podzielenie się nimi ze swoimi czytelnikami na pewno będzie bardzo interesujące. W ten sposób stworzymy treść o bardzo wysokim poziomie unikalności – a więc i bardziej atrakcyjny.

statystyki-i-fakty-8

12. Otwieraj się na sugestie

Zdobywanie różnego rodzaju sugestii z różnych źródeł bardzo pozytywnie wpłynie na jakość twojego content marketingu. Dlatego bardzo dobrze jest zwracać uwagę na komentarze, które umieszczane są pod twoimi wpisami blogowymi.

Reagowanie na to co piszą twoi odbiorcy jest bardzo pozytywnie postrzegane i pomaga budować większe zaangażowanie. Poza tym – wizerunkowo naprawdę świetnie wypada kiedy odbiorcy mogą mieć wpływ na zawartość bloga, poza tym bardzo często odbiorcy potrafią podpowiedzieć coś naprawdę ciekawego i cennego.

Należy być jednak otwartym nie tylko na swoich odbiorców, ale również na osoby z twojego otoczenia. Nigdy nie wiesz skąd może wziąć się naprawdę cenna i wartościowa sugestia, która sprawi że to co robisz będzie lepsze niż dotąd.

13. Burza mózgów

W dużej mierze odnosi się to do poprzedniego punktu. Chcesz mieć oryginalny content, który będzie w stanie wygrać z konkurencyjnym contentem. Dlatego bądź otwarty na dyskusję na temat tego co umieszczasz. Powinieneś w ramach swojej firmy prowadzić burze mózgów na temat tego co należy umieszczać w twoich kanałach komunikacji.

W ten sposób zyskasz masę ciekawych pomysłów, dzięki którym jakość podejmowanych przez ciebie działań będzie duo lepsza niż dotąd.

brainstorming

14. Obserwuj konkurencję

Chcesz mieć przewagę nad konkurencją? Koniecznie musisz obserwować jej działania Nie ma możliwości, aby wygrać z konkurentami jeżeli nie ma się pojęcia o ich działaniach. Oczywiście nie należy się ograniczać do odnoszenia względem konkurencji, jednak na pewno należy wiedzieć co w trawie piszczy, a czasami zainspirować się rozwiązaniami stosowanymi przez inne firmy.

15. Bądź ludzki

Pomagaj swoim odbiorcom, angażuj się, odpowiadaj na komentarze. Pokaż, że nie jesteś automatem do prowadzenia marketingu, ale prawdziwym człowiekiem. Pokaż czasami swoje słabości, nie musisz zawsze osiągać sukcesów. Nic się nie stanie jak opowiesz o jakieś swojej porażce. W ten sposób odbiorcy będą się czuli z tobą dużo bardziej komfortowo.

One Comment

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku?

Jak zarobić 5 mln $ dzięki jednej grafice na Facebooku?!