in

Jak zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku?

Zasięg organiczny – czyli wygenerowany bez wydania pieniędzy na żadnego rodzaju reklamy na Facebooku to bardzo ważne zagadnienie. W końcu nie ma nic przyjemniejszego niż trafiać do ogromnego grona odbiorców całkowicie za darmo.

Co właściwie oznacza zasięg organiczny na Facebooku? Jest to liczba pojedynczych osób, do których dotarł nasz content.

Kiedyś zasięg danego fanpage działał – zakładając pewne spore uproszczenie na zasadzie – mamy 1500 fanów, nasz post zostanie wyświetlony w newsfeedzie 1500 osób, chyba że ktoś udostępni nasz post dalej, wtedy liczba osób, do których trafimy zacznie się zwiększać.

Jednak od 2013 roku zaczęło się to zmieniać, a marketerzy zaczęli masowo narzekać na pogarszający się zasięg organiczny na Facebooku.

reach-decline

Wynikało to ze zmiany polityki dotyczącej zasięgu organicznego oraz pewnej korekty modelu biznesowego Facebooka. Idea była taka, aby zachęcić/zmusić swoich partnerów biznesowych do płacenia za reklamowanie się i promowanie treści na największym z portali społecznościowych.

Z biznesowego punktu widzenia był to strzał w dziesiątkę. Można zauważyć pewną stałą tendencję. Wraz ze spadkiem średniego zasięgu organicznego fanpage’y na Facebooku – rośnie jego wartość na giełdzie, a więc możemy założyć, że zwiększają się dochody z budżetów reklamowych.

wartosc-facebook-bloomboard

Co ciekawe – jednocześnie naprawdę sporo osób w tym momencie zaczęło przewidywać przyszły upadek Facebooka. Jednak tego typu prognozy okazały się kompletnie nietrafione. Co ciekawe, wszystko zanosi się na to, że Facebook będzie dominował social media jeszcze przez wiele lat.

Wynika to z faktu, że Facebook stawia ogromny nacisk na monitorowanie potrzeb swoich odbiorców oraz bada, na jakie działania może sobie pozwolić. Wszelkie nowe rozwiązania są bardzo wnikliwie testowane, wprowadzana jest masa eksperymentalnych rozwiązań. Innymi słowy – Facebook nie boi się ryzyka oraz innowacji.

Inną przyczyną, dlaczego Facebook cały czas święci triumfy w kontekście organicznego zasięgu jest fakt, że konkurencja jest zwyczajnie słaba. Nie istnieje chyba nikt rozsądny, kto planowałby całkowite opuszczenie tego kanału komunikacji na rzecz Google+ czy innych konkurencyjnych rozwiązań. Rzeczywistość jest dosyć jasno określona – tego typu krok, byłby strzałem w stopę.

facebook-news-feed-edgerank-algorithm-bloomboard

Jak działa algorytm Facebooka dotyczący zasięgu organicznego?

Tak naprawdę Facebook bierze pod uwagę tysiące różnych współczynników. Co, do czego na pewno możemy być przekonani to fakt, że świetny zasięg organiczny może zdobyć różnego rodzaju wideo.

porady-ogrowthnik-bloomkracy-bloomboard

Oprócz tego z całą pewnością – im większa interakcja z postem, im więcej polubień i udostępnień, tym więcej osób zobaczy nasz post całkowicie bezpłatnie.

baner-zwierzeta-2

No dobrze, ale co konkretnie możemy zrobić, aby zwiększyć zasięg organiczny?

1. Więcej wpisów

Na podstawie działań różnych fanpage’y na Facebooku można zaobserwować pewne zjawisko — te, które robią wpisy przynajmniej 3 razy dziennie, posiadają dużo wyższy pagerank oraz osiągają dużo lepsze rezultaty niż te, które postują 1 raz dziennie lub rzadziej.

Warto jednak zauważyć, że tego typu działania nie sprawdzą się we wszystkich branżach, dlatego należy uważać ze zbyt częstym postowaniem, ponieważ istnieje możliwość, że nie spodoba się to naszym odbiorcom.

2. Content o wysokiej jakości

Wrzucanie wysokojakościowych treści to absolutna podstawa osiągnięcia sukcesu. Jeżeli będziesz regularnie wrzucać takie treści, które będą odpowiadały na zapotrzebowanie twoich odbiorców, jeżeli będziesz rozwiązywał ich realne problemy za pomocą swoich wpisów – wtedy na pewno przekonasz ich do siebie, stworzysz społeczność, która będzie cię promowała w twoim imieniu.

3. Stworzenie społeczności

W poprzednim punkcie wspomnieliśmy o społeczności. Jest to niezwykle istotny punkt. Stworzenie społeczności to ogromny atut dla każdego fanpage na Facebooku. Tego typu osoby będą regularnie odwiedzały nasz fanpage, będą reagowały na nasze posty, komentowały je, dawały lajki, z czasem sugerowały nasze działania i tak dalej.

Warto zwrócić, że z czasem pewna część naszej społeczności stanie się realnymi ambasadorami naszej marki, te osoby będą nie tylko promowały nas w wielu miejscach (również poza internetem), ale również będą broniły naszego dobrego imienia.

owce-bloomboard

Dlatego dbanie o swoją społeczność jest niezwykle ważnym aspektem, jeżeli chodzi o osiąganie dobrych wyników, jeżeli chodzi o organiczny zasięg. Tutaj bardzo ważne jest również wchodzenie w interakcję z użytkownikami, dzięki temu dużo łatwiej i szybciej poczują się oni częścią naszej społeczności.

4. Poznaj swojego odbiorcę

To również niezwykle ważny punkt. Jeżeli nie wiesz kim jest twój odbiorca, wtedy na pewno do niego nie trafisz lub trafisz do niego w nikłym stopniu. Jednak nie wystarczy tylko wiedzieć kim jest. Należy jeszcze się z nim zempatyzować, poznać jego potrzeby, jego problemy, co go trapi oraz w jaki sposób możemy na to wszystko odpowiedzieć.

Pamiętaj, że nawet jeżeli będziesz posiadać najlepszy content na świecie, to będzie on bezużyteczny, jeżeli nie będzie on sprofilowany pod kątem twoich odbiorców.

5. Zmiana ustawień powiadomień

Przypomnij swoim najbardziej zagorzałym fanom, że jeżeli chcą – to mają możliwość zmiany ustawień powiadomień, tak aby dowiadywali się o twoich postach w sposób priorytetowy. Z całą pewnością zwiększy to twój zasięg w pewnym stopniu.

polubienia-bloomboard

6. Przestań używać Facebooka

Nie polecamy tego rozwiązania –ale jeżeli naprawdę przeszkadza ci ograniczenie organicznego zasięgu na Facebooku – możesz spróbować to zrobić. Istnieją głosy, że popularność Facebooka spadnie. Poza tym wielu ekspertów twierdzi, że mimo wszystko Google+ jest lepiej zaprojektowaną platformą niż Facebook. Może się mylimy i to oni mają rację?

7. Nie automatyzuj wszystkiego

Z całą pewnością warto zautomatyzować wiele czynności na Facebooku. Istnieją do tego odpowiednie programy. Warto z nich korzystać, pozwolą one zaoszczędzić czas, który możemy użyć na wymyślanie kreatywnych pomysłów, realizowanie ich oraz przygotowywanie świetnego contentu.

Nie zmienia to jednak faktu, że nie należy automatyzować wszystkiego. Jeżeli się temu poddamy, to oznacza to nomen omen automatyczną klęskę. Dlaczego?

Media społecznościowe potrzebują ludzkiego podejścia, nie można być po prostu robotycznym karabinem maszynowym, który strzela do odbiorców contenem. Trzeba czegoś więcej, trzeba pokazać trochę prawdziwego siebie.

Dlatego pozwól sobie na pewną dozę spontaniczności w swoich działaniach na Facebooku. Nie bój się czasami wrzucić trochę luźniejszej treści.

8. Nie ograniczaj się do promowania swoich produktów i usług

Jest to chyba jednak z najgorszych rzeczy, jakie można zrobić, absolutne nudziarstwo. Nikt z nas nie lubi tych osób, które cały czas opowiadają cały czas o sobie. Nawet osoby, które cały czas opowiadają o sobie, nie lubię innych osób, które ciągle mówią o sobie.

Dlatego nie bądźmy tacy na Facebooku. Rozmawiajmy o potrzebach, problemach i oczekiwaniach naszych klientów. Poruszajmy takie kwestie, które są dla nich ważne, budujmy z nimi relację za pomocą mediów społecznościowych, a nie po prostu prezentujmy naszą ofertę. Pamiętaj, że mamy 2016 rok, a nie 1916 – metody marketingowe na miarę tej drugiej daty nie sprawdzą się na Facebooku.

ankieta-fb-bloomboard

9. Nie oszukuj Facebooka

Naprawdę, nie rób tego. Kupienie 10 000 lajków za 50 zł lub podobne działania, naprawdę nam nie pomogą, wręcz przeciwnie – prawdopodobnie absolutnie zabiją nasz fanpage.

Tak samo staraj się nie stosować tzw. „click baitów” – czyli tytułów, które kompletnie nie pokrywają się z rzeczywistością, ale prowokują odbiorców do klikania. Parę razy to zadziała, jednak z czasem nasi odbiorcy nauczą się je czytać w odpowiedni sposób i przestaną do nas wracać.

Co do tytułów tego typu istnieje prosta zasada.

Jeżeli tytuł danego artykułu brzmi „Szokujące wydarzenie! Czy pan X zabił pana Y?” – wtedy możemy mieć pewność, że i owszem wydarzyło się coś niecodziennego, ale na pewno nikt nie zginął, a przynajmniej nie pod wpływem działań pana X.

10. Świeży content

Wrzucanie czegoś nowego, czegoś, czego nie ma konkurencja to świetny pomysł. W ten sposób sprawimy, że – przynajmniej przez jakiś czas – jesteśmy unikatowi, że tylko u nas można mieć dostęp do pewnego rodzaju treści lub informacji.

Jeżeli uda się nam regularnie wrzucać tego rodzaju treści, a więc zbudujemy sobie wizerunek fanpage na, którym można znaleźć nowe ciekawe informacje, wtedy zaczniemy przyciągać do siebie spore grono osób, które chcą uczestniczyć w życiu naszego fanpage.

11. Grupy na Facebooku

Tutaj istnieją dwie najważniejsze możliwości.

Załóż własną grupę – z całą pewnością założenie własnej grupy i postowanie na niej swoich treści, pomoże w zbudowaniu sprawnie działającej społeczności. Grupy to dużo lepsza przestrzeń do dyskusji niż sam fanpage. Pozwalają na dużo więcej swobody.

grupy-urszula-bloomboard

Ciekawą możliwością jest stworzenie tajnej grupy, do której będziemy zapraszali nowe osoby. Stworzenie tego typu ekskluzywnej grupy, do której mogą należeć tylko wyjątkowi użytkownicy to również ciekawy sposób na to, aby podbudować ego ambasadorów naszej marki. Warto udostępniać im różnego rodzaju specjalne promocje i tak dalej.

Inna możliwość co do grup na Facebooku jest dużo bardziej banalna. Po prostu – dołącz do różnych branżowych grup na Facebooku – rozpoznaj, w jaki sposób się na nich rozmawia, udzielaj się w dyskusjach, zapoznaj się z regulaminem i jeżeli to możliwe – udostępniaj swój content. Pamiętaj, aby z tym nie przesadzać. Content należy udostępniać w sposób subtelny. Nie ma nic gorszego niż wyjść na spamera. W tym momencie nasz wizerunek staje się fatalny.

grupy-bloomboard

Z drugiej strony – jeżeli dostarcza się naprawdę świetne treści, wtedy prawdopodobieństwo, że zostaniemy uznani za spamera jest dużo mniejsze, nawet jeżeli będziemy wrzucali często, ale bardzo dobre treści – wtedy nikt nie będzie miał nam tego za złe. Dlatego przypominamy – po pierwsze jakość!
Innym ciekawym sposobem działania na grupach jest prowokowanie dyskusji, a wrzucanie konkretnego contentu dopiero w trakcie tej dyskusji jako jedna z odpowiedzi. Warto przetestować, z założeniem, że zajmuje to więcej czasu.

12. Optymalny czas postowania? Próbuj!

Istnieje masa założeń co do tego, kiedy jest najlepszy moment, aby postować wpisy na Facebooku. Nie ma żadnej prostej odpowiedzi i jest to w dużej mierze kwestia indywidualna, jednak z całą pewnością warto się zapoznać z naszym opracowaniem na ten temat.

13. Wrzucaj zdjęcia i filmiki

Wszystkie statystyki wskazują na to, że zdjęcia i filmiki świetnie się sprawdzają na Facebooku. Dodatkowo – filmiki docierają procentowo do największej liczby naszych fanów, dlatego posiadają dzięki temu strategiczną przewagę nad całą resztą contentu.

14. Współpracuj z innymi fanpage

Współpraca z innymi fanpage to świetny pomysł na to, aby wzajemnie zwiększać sobie zasięg organiczny. Tego typu porada z naszej strony nie powinna nikogo dziwić. Cały czas uważamy, że influencerzy to niezwykle ważny trend już teraz, a tym bardziej w zbliżającej się przyszłości.

karta-jacek-ktarbinski-bloomboard

Zwykle przy tzw. cross-postingu, obydwie strony zauważają całkiem spory wzrost zainteresowania swoimi fanpage na Facebooku i nie tylko.

jacek-kortarbinski-bloomboard

15. Mailing

Mailing sprawdza się świetnie szczególnie w przypadku B2B, ale nie zmienia to faktu, że posiada on również swoje zastosowaniu w przypadku B2C, dlatego nie ma żadnego powodu, aby nie korzystać ze swojej listy mailingowej podczas promowania swoich konkretnych postów w ramach mediów społecznościowych.

16. Korzystaj z prywatnego profilu

Twój prywatny profil również powinien należeć do narzędzi promowania twojego contentu. Oznacza to, że powinieneś posiadać ponad 1000 znajomych, a de facto – im więcej, tym lepiej. Dzięki temu będziesz mógł bardzo małym nakładem dodatkowo promować swoje posty na Facebooku. Autor tekstu regularnie, z sukcesami korzysta z tego rozwiązania.

17. Nie używaj zbyt wielu hashtagów

Przede wszystkim hashtagi na Facebooku działają słabo. Owszem – w jakiś sposób zwiększają one ilość odbiorców naszych wpisów, ale nie ma to jakiegoś ogromnego znaczenia. Zakłada się, że optymalna ilość hashtagów w danym wpisie to 2. Większa ilość jest absolutnie kontrskuteczna.

tomanyhashtags

18. Nie przejmuj się aż tak bardzo zasięgiem

Można posiadać relatywnie niski zasięg, ale za to dużo wyższą stopę konwersji i osiągnąć sukces. Pamiętaj, że wysoka jakość struktury odbiorców bardzo często będzie ważniejsza niż to ile osób polubi twój wpis, skomentuje twój post i tak dalej. Oczywiście – zasięg jest ważny, ale nie oznacza to, że należy dać mu się sterroryzować.

19. Zadawaj pytania swojej społeczności

Jest to jeden z ciekawszych i bardziej skutecznych sposobów na to, aby zaangażować swoją społeczność do udzielania się na fanpage. Należy rzecz jasna pamiętać o tym, że jeżeli dany fanpage dopiero raczkuje – wtedy z całą pewnością nie można liczyć na to, że pod postem udzieli się jakaś ogromna ilość osób.

20. Konsekwencja

Nie należy się poddawać. Pamiętaj, że szczególnie jeżeli opierasz się w całości o organiczny zasięg – to bez konsekwencji w działaniach na pewno nie osiągniesz żadnego sukcesu na Facebooku. Dopiero regularne działania sprawią, że wokół twojego fanpage zacznie kręcić się coraz więcej odbiorców, coraz więcej zacznie zostawać, aż w końcu przybliżysz się do czegoś, co można nazwać sukcesem.

21. Dokładnie analizuj statystyki

Wyciąganie wniosków ze wszystkich posiadanych przez siebie statystyk jest niezwykle ważne. Dzięki temu można poznać zwyczaje swoich odbiorców, zrozumieć co i jak działa. Dlatego należy regularnie się im przyglądać, doglądać działania naszego fanpage od tej bardziej technicznej strony i starać się dopasować do tego, co wykazują wszystkie posiadane przez nas dane.

statystyki-bloomboard

Tak jak wspomnieliśmy – należy być konsekwentnym w uporze do działania. Nie zmienia to jednak faktu, że czasami należy zmienić strategię. Dlatego konsekwencja jak najbardziej – tak, ale ślepy upór – nie.

22. Odnoś się do bieżących wydarzeń

Odnoszenie się do tego, co się obecnie dzieje na świecie lub ważnych, dynamicznie zmieniających się trendów jest niezwykle istotne. Niezależnie od tego, czy ma to być coś zabawnego, czy też poważny, merytoryczny artykuł.

Dzięki temu będziesz w stanie wykorzystać część zainteresowania danym tematem na swoją korzyść. Bardzo proste i bardzo skuteczne.

Posiada to jednak jeszcze jedną, trochę mniej oczywistą zaletę. Jeżeli będziemy wpisywali się w aktualne trendy, wtedy z całą pewnością nie popadniemy w marazm, nie zaczniemy opowiadać naszym odbiorcom żartów, które są kompletnie nie na czasie etc.

Zbudowanie sobie wizerunku firmy lub osoby, która nie wie co się dzieje na świecie naprawdę nie pomaga w osiągnięciu sukcesu. Jednak nie pozostajemy gołosowni – wiemy, że niedługo odbędą się w Stanach Zjednoczonych wybory na prezydenta, prezydent Filipin kombinuje odwrócenie sojuszu z USA na rzecz Chin oraz gdzie leży i co się dzieje w Aleppo.

23. Postuj w weekendy

Wiele firm o tym zapomina i tego nie robi. Nie zapominaj i rób to.

Dlaczego?

To bardzo proste, jeżeli twoja konkurencja dokonuje jakiegoś zaniechania, to należy je wykorzystać na swoją korzyść. Proste i skuteczne.

24. Facebook Live

Prowadzenie transmisji na żywo np. za pomocą Facebook Live to bardzo ciekawy pomysł. Sprawdza się w naprawdę wielu branżach. Opisaliśmy to zjawisko szerzej w jednym z naszych poprzednich artykułów.

benefits_of_live_streaming_video_for_brands_and_retailers_survey_results

25. Obserwuj konkurencję

Obserwowanie działań oraz statystyk dotyczących konkurencji jest niezwykle ważne. Nie ma nic gorszego niż pozostać głuchym na świat ignorantem, który nie wie co się dzieje. Możecie uwierzyć na słowo, że nie przynosi to dobrych skutków.

Dlatego obserwujcie, analizujcie i wyciągajcie wnioski. Inspirowanie się działaniami konkurencji nie jest niczym złym, szczególnie jeżeli jakieś rozwiązania świetnie się sprawdzają u waszych konkurentów.

baner-duzy

4 Comments

Skomentuj
  1. Wszystko wydaje się łatwe a jednak takie nie jest 😉 Od 3 miesięcy walczę na fb o większe zaangażowanie społeczności i niestety, albo grupa taka lub po prostu branża ewentualnie ja w jakiś sposób pale temat 🙂
    Chociaż w to ostatnie wątpię z racji tego że pojawiają się filmy, poradniki, zdjęcia, oferty i inne więc każdy powinien coś znaleźć 🙂 Na 1 fp naszej jest już lepiej ale mamy też iny fajny produkt i niestety tutaj ciężko prześcignąć gigantów 🙂 Cóż warto próbować i dążyć dalej do „zwycięstwa”.

  2. Super lista. Prawda jest tak, że przez te ograniczenia Facebooka należy poszukać jakiejś ciekawej formy promocji i bardziej się wysilić. Kiedyś wystarczyło wrzucić posta na tablicę i było OK. Dzisiaj trzeba zdecydowanie czegoś więcej – trzeba mieć plan na FB

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nowa rola marketingu, czyli subiektywna relacja z IV Konferencji Eksperckiej Marketing Progress

15 sposobów na poprawę jakości contentu