Współpraca z influencerami, czyli wpływowymi osobami w branży – sprawdza się dobrze w praktycznie każdej firmie – pomoże każdej firmie – zarówno małemu biznesikowi, jak i dużej korporacji.

22-sposoby-na-zaangazowanie-influencerow.bloomboard

Jak wykazują badania – aż 54% obywateli Stanów Zjednoczonych podjęło jakąś decyzję o kupnie jakiegokolwiek produktu lub usługi pod wpływem opinii, którą zaczerpnęła od danego influencera. Oznacza to, ze tzw. Influence marketing posiada ogromny potencjał.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że influence marketing jest częścią nowej fali internetowego marketingu, która przetacza się obecnie przez internet i dosłownie – zmiata stary porządek. zastępując go nowym – nastawionym na relacje, obustronną relację oraz szacunek, zamiast na chłodną, jednostronną komunikację sprzedażową.

Właśnie dlatego, uważamy, że nasi czytelnicy powinni posiadać odpowiednią wiedzę na ten temat.     Z tego względu przygotowaliśmy dla was poradnik, w którym przedstawimy jak skutecznie dotrzeć do influencerów i sprawić, żeby zaangażowali się we współpracę z nami.

Bloomifect-ad

Istnieją 3 podstawowe grupy influencerów.

Celebryci – osoby naprawdę popularne, które posiadają za sobą ogromne społeczności. Współpraca z tego rodzaju influencerami ma ogromny wpływ na wzrost naszego zasięgu, naszej popularności oraz wzmocnienie siły naszej marki.

Wadą tego typu influencerów jest to, że praktycznie w każdym wypadku trzeba im zapłacić i to wcale nie małe pieniądze.

Najlepiej, aby dany celebryta, w jakiś sposób był powiązany z Twoim zakresem działalności, w takim wypadku działania influence marketingowe będą dużo skuteczniejsze.

Influencer-model-bloomboard

Eksperci, liderzy opinii – dziennikarze, właściciele dużych firm z Twojej branży, bloggerzy i inne osoby, które mogą znać się na danej branży. Jeżeli tego typu osoby udostępnią Twoje wpisy lub artykułu, to będzie to również miało pozytywne przełożenie na Twój wizerunek – jeżeli tego typu osoby Ci zaufały, to oznacza to w oczach wielu, że warto Ci zaufać.

Tego typu osoby często będą przekładały się raczej na dużo mniejszy zasięg niż w przypadku celebrytów, jednak z drugiej strony – jakość tego zasięgu, z wielu powodów będzie dużo wyższa.

Wpływowi klienci – jest to grupa, która powstała praktycznie razem z powstaniem social media. Są klienci, którzy są bardzo wpływowi w różnych społecznościach, są w nich rozpoznawalni, a nawet urastają do rangi lokalnych celebrytów. Dotarcie do tych osób oraz współpraca z nimi może również przełożyć się na dobre efekty.

1

Współpraca zarówno z ekspertami, jak i wpływowymi klientami zwykle możliwa jest bez wydania dużych pieniędzy – w większości może odbywać się to na zasadzie wzajemności, wdzięczności i tak dalej – dlatego, postawimy nacisk głównie na te grupy.

1. Czego unikać?

Zanim powiemy, co należy robić – zaczniemy od tego, czego na pewno należy unikać.

Napisanie do influencera wiadomości w stylu „cześć, czytałem Twój artykuł, był świetny, napisałem coś o podobnej tematyce, wrzuciłbyś link do mojego artykułu na swoją stronę?” – będzie dosyć mało efektywne.

Pomijamy oczywiście kwestię czy zwracasz się do danej osoby na „ty”, czy na „pan” – bo ta kwestia jest wtórna.

Problem tkwi w tym, że influencerzy dostają dosyć sporo tego typu wiadomości. Praktycznie każdy influencer wie, że prawdopodobnie nawet nie przeczytałeś żadnego z jego artykułów, albo zrobiłeś to bardzo pobieżnie – jeżeli napisałeś wiadomość w tym stylu. Sugeruje ona, że piszesz masę tego typu wiadomości, a ten influencer jest kolejnym z wielu.

Oczywiście – influencer to nie mąż czy żona, nie wymaga od Ciebie wyłączności. Jednak będzie wymagać pewnego szacunku – a więc spersonalizowanego podejścia.

No dobrze, a więc co można zrobić, aby przekonać influencera do współpracy?

 

2. Dobrze określ, do jakich influencerów chcesz dotrzeć.

Poświęcanie swojego czasu oraz energii na to, aby trafić nie do tych influencerów co trzeba to dosyć poważny błąd. Po co inwestować swój czas, jeżeli nie ma to przynieść efektów?

Dlatego bardzo ważne jest to, żeby znaleźć takich influencerów, którzy regularnie wypowiadają się na tematy z Twojej branży. Bardzo dobrym narzędziem, które pomoże Ci zrealizować ten cel jest Twitter, który świetnie się do tego nadaje.

Najpierw należy określić potencjalne typy, które z dużym prawdopodobieństwem będą dla Ciebie odpowiednie, potem należy je obserwować, a dopiero potem przystąpić do podjęcia jakichś działań.

Zobacz również :  Evergreen content, czyli jak tworzyć nieśmiertelne treści

Different-types-influencers-bloomboard

 

3. Włączaj się i inicjuj w dyskusje na blogu influencera.

Oczywiście nie musi to być blog – mogą być media społecznościowe. Jednak zasada pozostaje ta sama.

Odbiorca danego influencera zadał pytanie?

Nie krępuj się na nie odpowiedzieć. W ten sposób sprawisz, że dyskusja się rozkręci – wierzcie, kiedy tworzy się content – dyskusja pod postem jest jedną z tych rzeczy, na które się czeka. Interakcja jest przyjemna zarówno dla osoby, która tworzy, jak i dla tej, która odbiera.

Oprócz tego warto również samemu zadawać pytania do danego influencera pod jego wpisami. Świadczy to o tym, że przeczytałeś jego wpis, że wiesz, czego on dotyczy i pokazujesz to. Jeżeli będziesz to robić regularnie – influencer Cię zapamięta i to w pozytywny sposób – a to całkiem niezły grunt pod to, aby kiedyś podzielił się Twoim linkiem.

Dlaczego?

Ponieważ zaczynasz budować relację. Doceniasz pracę danego influencera, a nie tylko przychodzisz na gotowe z postawą „podziel się pan zasięgiem i siłą swojej marki”.

czaplicka-komentarze-influencer-bloomboard

 

4. Zaproponuj influencerowi swój produkt – za darmo.

Kto nie lubi dostawać prezentów?

Taka osoba nie istnieje, a nawet jeżeli istnieje to tylko dlatego, że tak się zgrywa, a w głębi duszy jednak lubi prezenty.

Tak więc, jeżeli nie handlujesz czołgami, odrzutowcami, lotniskowcami, promami kosmicznymi lub ekskluzywnymi samochodami, lub podobnie drogimi produktami — to spokojnie możesz dać w prezencie jeden z nich danemu influencerowi i nie zbankrutujesz z tego powodu.

Jednocześnie – to bardzo dobra okazja do tego, żeby przetestował Twój produkt i napisał jego recenzję.

sadek-buty-prezent-influencer-bloomboard

 

5. Zapisz się do newslettera danego influencera i wejdź w interakcję.

Każdy, kto kiedykolwiek tworzył listę mailingową, wie jakie to przyjemne, kiedy dostaje się odpowiedzi, a jak bardzo nieprzyjemny jest brak reakcji.

Dlatego, jeżeli dopiszesz się do newslettera danego influencera i wejdziesz z nim w interakcję – wtedy zdecydowanie łatwiej będzie Ci nawiązać z nim relację, sprawić, że Cię zapamięta. Wierzcie –   w przyszłości to będzie procentowało.

newsletter-influencer-bloomboard

 

6. Wchodź w interakcję na Twitterze.

Wspominaliśmy już wcześniej o tym, że warto szukać influencerów na Twitterze. Jednak ten portal społecznościowy nadaje się również świetnie do tego, aby wchodzić z nimi w interakcję. Można zacząć w bardzo prosty sposób – jak retweetowanie danych wpisów, czy lajkowanie danych Tweetów.

Kiedy zbudujesz pewną podstawową relację na Twitterze – wtedy w znacznym stopniu zwiększy się prawdopodobieństwo odpowiedzi na Twoje zapytanie dotyczące jakieś formy współpracy. Pamiętaj, że warto działać wielotorowo.

twitter-influencer-bloomboard

 

7. Pamiętaj, aby wytłumaczyć swojemu zespołowi, po co budujesz relacje z influencerami.

Tego typu marketing jest całkiem nowy. Dlatego wiele osób może się dziwić, dlaczego działasz w ten, a nie inny sposób. Dlatego – bardzo dobrze, jeżeli wytłumaczysz swoim współpracownikom, szczególnie tym, którzy również odpowiadają za marketing – po co działasz w ten sposób i jakie są Twoje cele.

Jeżeli Twoi współpracownicy rozumieją Twoje działania, wtedy dużo bardziej prawdopodobne, że będa mogli udzielić Ci wsparcia. Teoretycznie jest to mała i prosta rzecz. Jednak to suma takich małych i prostych rzeczy determinuje to, czy osiąga się porażkę, czy też upragniony sukces.

 

8. Napisz im pozytywną recenzję (Facebook, Allegro, iTunes etc.).

W przypadku działalności w ramach wielu popularnych portali recenzje mają ogromne znacznie, a pozytywne recenzje mają bardzo ważną rolę w powodzeniu całego projektu. Dlatego każdy, kto działa w takich miejscach jak Facebook, Allegro, Amazon, iTunes i innych podobnych, doceni, jeżeli otrzyma od Ciebie pozytywną recenzję.

Jest to jeden z bardziej oryginalnych sposobów na to, aby wyróżnić się z tłumu, a to właśnie z nim konkurujesz. Sporą ilością osób, które również chcą wejść we współpracę lub zająć trochę czasu danemu influencerowi. Jeżeli będziesz inny niż reszta – Twoja szansa zdecydowanie rośnie.

 

9. Zaproponuj przeprowadzenie wywiadu.

Do tego świetnie sprawdzają się podcasty. Zaproszenie danego influencera do rozmowy na Skype, przeprowadzenie ciekawej rozmowy z danym influencerem będzie bardzo ciekawym pomysłem.

Zdecydowana większość influencerów odniesie się pozytywnie do propozycji wystąpienia w Twoim podcaście – w końcu to całkiem dobra metoda promocji dla danej osoby. Z drugiej strony, w momencie, gdy w przyszłości zaproponujesz osobie, z którą przeprowadziłeś w przeszłości wywiad — możesz liczyć na to, że z dużo większym prawdopodobieństwem podzieli się Twoim linkiem i contentem ze swoimi odbiorcami.

Zobacz również :  Wakacje w e-sklepie: 25 sposobów na zwiększenie sprzedaży w e-commerce

Poza tym – przeprowadzenie wywiadu z danym influencerem wpłynie w pozytywny sposób na zasięg danej audycji. Wywiady z influencerami to świetny content.

 

10. Wyślij prezent.

Tym razem nie chodzi o Twój produkt, ale zwyczajny prezent. Bardzo dobrym pomysłem będzie wysłanie książki z zakresu zainteresowania danego influencera. Może to być książka dotycząca jego branży – ale niekoniecznie. Przecież każdy ma jakieś hobby, które nie jest jego pracą, a przynajmniej zdecydowana większość.

Poza tym – to robi naprawdę spore wrażenie, kiedy wyślesz komuś prawdziwy prezent. To zupełnie co innego, kiedy osoba, której prześlesz na przykład książkę – może ją dotknąć, powąchać i tak dalej, a co innego, kiedy otrzyma się pliczek z e-bookiem. Niby to samo – tutaj literki i tutaj literki, jednak w praktyce istnieje różnica.

Dziękuję serdecznie @nike @nikesportswear

Film zamieszczony przez użytkownika Gruby Mielzky. (@iammielzky)

 

11. Zaproś influencera na lunch.

Jeżeli już jesteśmy przy poza cyfrowych sposobach docierania do influencerów, to wymienimy kolejny. Zaproś danego influencera na lunch. To kolejny sposób, w jaki możesz zrobić niezłe wrażenie.

Oczywiście – pamiętaj o tym, że to Ty masz zapłacić za lunch. Kwestia – niby oczywista, no ale sami jesteśmy z Poznania, a na pewno mamy również czytelników z Krakowa – więc wiemy jak to bywa.

Jednak mówiąc całkiem poważnie – nie chodzi tutaj o to, że wydamy nie wiadomo ile na tego typu lunch. W gruncie rzeczy prawdopodobnie nie wydamy na to dużo pieniędzy. Jednak liczy się gest. Zapraszając influencera na lunch wysyłasz do niego jednoznaczną wiadomość – „szanuję Cię i Twój czas, dlatego też traktuję Cię z szacunkiem”.

 

12. Zadbaj o swoje profile w mediach społecznościowych.

Niekompletny profil na LinkedIn, głupie zdjęcie na Facebooku, brak znajomych i tak dalej – to wszystko może w negatywny sposób wpłynąć na Twoje relacje z praktycznie każdym potencjalnym współpracownikiem czy też influencerem.

Czy jest to do końca racjonalne?

Nie zawsze. Nie każdy może chcieć korzystać ze wszystkich portali społecznościowych, a nadal być ekspertem w swojej branży. Nie zmienia to jednak faktu, że jeżeli ktoś robi research na Twój temat – wtedy z całą pewnością dobrze jest dobrze wypaść.

linkedin-profil-socjomania-bloomboard

O ile uzupełnienie profili na Facebooku czy Twitterze nie powinno sprawiać problemów (intuicyjna obsługa, mnóstwo automatycznych podpowiedzi), o tyle LinkedIn może sprawiać kłopot. Dla wszystkich, którym przyszło się zmierzyć z tym problemem, polecamy artykuł z portalu Socjomania o tym jak powinien wyglądać profil na LinkedIn.

 

13. Spraw, żeby współpraca była jak najłatwiejsza.

Pamiętaj – im mniejszy wysiłek dany influencer ma włożyć w realizację Twojej prośby – tym większe prawdopodobieństwo, że zrealizuje Twoją prośbę. Działa to na bardzo prostej zasadzie.

Dlatego – jeżeli chcesz, aby dany influencer wrzucił Tweeta o danej treści – przygotuj tę treść, najlepiej w paru wariantach. Oczywiście podkreśl, że nie wymagasz od niego, że ma wrzucić dokładnie takiego Tweeta, ale zaproponuj coś. W ten sposób, w zdecydowanym stopniu zwiększysz prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu.

 

14. Złóż życzenia z okazji urodzin, świąt i innych okazji.

Po pierwsze – zrób to, tego typu gest jest zawsze miły.

Po drugie – spraw, żeby nie był to pusty gest. Czyli zrób to, co powtarzamy , praktycznie za każdym razem – spersonalizuj życzenia, odnieś się w nich w jakiś sposób do działalności danego infulencera, dobrze jest nawiązać w żartobliwy sposób do jakieś treści, którą stworzył w przeszłości.

Składanie życzeń to banalny, ale bardzo skuteczny sposób na podtrzymywanie relacji. Dlatego należy to robić.

życzenia-urodzinowe-influencer-bloomboard

 

15. Zapoznaj ich z potencjalnym klientem lub kimś ważnym.

To działa w bardzo prosty sposób – wyświadczasz komuś przysługę, możesz liczyć, że w przyszłości wyświadczy przysługę Tobie. Przy okazji – pamiętaj, że jeżeli uda Ci się połaczyć dwie osoby, które zaczną ze sobą współpracować w efektywny sposób – obydwie strony będą Ci wdzięczne, za to, że przedstawiłeś je sobie, a więc wzmocnisz swoją sieć znajomości.

Zobacz również :  Wywiad - Andrzej Gruszka, o content marketingu i nowym sezonie NBA

 

16. Zaproponuj influencerowi, żeby zrobił case study Twojego artykułu.

To bardzo ciekawy pomysł. Szczególnie jeżeli Ty też masz całkiem sporo odbiorców i możesz zaproponować, że w przyszłości również zrobisz case study danego influencera. Co więcej, możesz nawet zacząć w ten sposób – zrobić case study jakiemuś konkretnemu influencerowi, a dopiero za jakiś czas zaproponować, aby się odwdzięczył.

Jest to kolejny sposób na nawiązanie realnej relacji z influencerem, no i oczywiście case study jest jednym z najbardziej cenionych rodzajów contentu z punktu widzenia odbiorców.

case-study-bloomboard

 

17. Zaoferuj influencerowi coś wartościowego.

Jak dotąd podaliśmy parę przykładów tego, co możesz zrobić dla influencera. Jednak warto zwrócić uwagę na to, co tak naprawdę będzie dla niego wartościowe. Dlatego dobrze będzie, abyś wnikliwie go przeanalizował i wytypował, co konkretnie może być dla niego pewną wartością – czymś, co przekona go do współpracy z Tobą.

Zdecydowanie co innego jest ważne dla influencera, który jest YouTuberem z milionami wyświetleń, a co innego dla dużo mniej popularnego blogera, który zamiast ogromnej ilości widzów, ma bardzo wartościową strukturę odbiorców – ekspertów, osób z branży, biznesmenów i tak dalej.

 

18. Powiedz influencerowi o tym, że Cię do czegoś zainspirował.

Influencer, jeżeli chcesz do niego dotrzeć, jest Twoim odbiorcą, a więc warto, abyś miał do niego podejście jak do odbiorcy. Nie bój się opowiedzieć mu jakieś krótkiej – oczywiście treściwej historii. Jeżeli Cię do czegoś zainspirował, działania – czy zmiany sposobu myślenia na jakiś temat, to opisz to, podziękuj mu za to, przyznaj, że w jakimś sensie jest dla Ciebie ważny.

Każdy lubi być w szczery sposób doceniony, influencerzy również. Wykorzystaj to. Jednak pamiętaj o tym, aby być autentyczny – przyłóż się do tego, co zamierzasz napisać.

 

19. Bądź bezpośredni.

Szanuj czas drugiej osoby. Nawiązałeś już relację z influencerem? Świetnie. Nie krępuj się więc powiedzieć mu, czego konkretnie od niego oczekujesz, co możesz dać w zamian, jak miałyby wyglądać warunki współpracy i tak dalej.

W przypadku ustalania zasad wzajemnej współpracy, praktycznie każdy lubi konkretne, profesjonalne podejście, ponieważ pozwala ono na szybkie i skuteczne załatwienie sprawy.

 

20. Kontaktuj się z ich agentem/asystentem.

Najbardziej znani influencerzy mogą nie życzyć sobie bezpośredniego kontaktu, przynajmniej na początku. Właśnie dlatego zatrudniają w tym celu osoby, które zajmują się w ich imieniu kontaktowaniem z innymi.

Uszanuj tę decyzję danego influnecera i zacznij od kontaktu z agentem. Na pewno będzie to w dobrym tonie.

kontakt-agent-bloomboard

 

21. Ucz się na błędach.
Jeżeli influencerzy regularnie nie odpowiadają na Twoje propozycje współpracy lub na którymś momencie ustalania współpracy coś nie wychodzi – przemyśl swoje błędy, zastanów się co robiłeś źle i zmień swoją strategię działania.

Zresztą – ta porada odnosi się praktycznie do wszystkcih aseptków Twojego działania.

 

22. Skorzystaj z pomocy Bloomboard Group.

Nie tylko piszemy o tym jak działać skutecznie, ale też umiemy skutecznie działać. Jak widzicie – chętnie dzielimy się naszą wiedzą oraz doświadczeniem.

Dlatego z przyjemnością zrobimy to nie tylko w wymiarze edukacyjnym, ale również praktycznym. Wykorzystamy nasze relacje z influencerami, dzięki czemu dotrzemy do nich szybko. Oczywiście – bez naszej pomocy, również jesteś w stanie zbudować z nimi relacje i do nich dotrzeć. Jednak – zabierze to całkiem sporo czasu oraz wysiłku, my już je zainwestowaliśmy, dla Ciebie.

Bloomifect-ad

 

Pamiętaj, działaj konsekwentnie. Nawet jeżeli na początku nie będzie Ci wychodziło, to nie zrażaj się. To całkowicie normalne, że gdy nie ma się wystarczająco dużego doświadczenia oraz wiedzy ponosi się więcej porażek. Jednak, należy się na nich uczyć, aby w końcu zacząć osiągać pierwsze, a czasem regularne sukcesy.

Analizuj swoje działania, nie bój się popełniać błędów – lepiej żeby Ci coś nie wyszło, niż nie zrobić nic, ponieważ w tym pierwszym wypadku, zdobywa się coś bardzo cennego, wiedzę oraz doświadczenie.

8 Komentarzy

  • anna 17 sierpnia 2016

    Świetny artykuł. A duży plus za ten Kraków:)

  • Marta 19 sierpnia 2016

    Jak ja lubię takie rzeczowe i narzędziowe publikacje. W Świecie przepełnionym coachami, motywatorami i szkoleniami typu „you can do it” wartościowe materiały stały się rzadkością.
    Z drugiej strony, porządnych opracowań, które są trudne z natury rzeczy, nikt nie czyta.
    Autorze, pozdrawiam Cię i dziekuję 😉
    Ja z tego co napisaliście zrobię użytek.

  • Michał Korba 21 sierpnia 2016

    Bardzo fajny artykuł. Wiele z punktów robiłem intuicyjnie ale wylosowanie ich w taki sposób jak to zrobiliście daje dodatkową wartość.

  • Natalia 8 października 2016

    „Autor nie dodał jeszcze żadnej informacji o sobie ” chyba ilustruje ten punkt o dbaniu o profile 😉

  • Anna 3 lutego 2017

    Super artykuł – w gąszczu nic nie wnoszących informacji fajnie jest w końcu przeczytać coś konkretnego. Na pewno wielu pomoże to zacząć współpracę z influencerami. Dzięki!

  • OzonMedia 19 kwietnia 2017

    Najbardziej nam się podoba punkt 22 😉 Pozdrawiamy!

  • Anna 8 sierpnia 2017

    Artykuł ciekawy, bardzo rzeczowy, choć każdy kto gdzieś tam ma odrobinę oleju w głowie intuicyjnie właśnie tak działa. Ja miałam nadzieję dowiedzieć się czegoś więcej, bo niestety z tym tematem właśnie się mierzę w chwili obecnej w swojej firmie.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>