Sukces działań content marketingowych w dużej mierze zależy od dobrze przygotowanej i przemyślanej strategii. To ona nadaje kształtu całej kampanii, decyduje o jej przebiegu i definiuje pożądane rezultaty. Warto dobrze zastanowić się jak ma ona wyglądać i dlaczego właśnie tak.

Content marketing zyskał dużą popularność, korzysta z niego wielu początkujących przedsiębiorców, startupów i rozwijających się firm. W większości dominuje jednak podejście krótkookresowe, oczekiwanie natychmiastowych wyników, parcie na szybki wzrost. Zjawisko to można określić mianem „pościgu za viralem”, gdzie każdy stara się wypuścić jak najbardziej szokujący, emocjonujący, angażujący content, nie wpisany jednak w żadną długofalową koncepcję.

Tymczasem content marketing został stworzony z myślą o długim okresie. Jego rolą jest budowanie świadomości, wzrost sprzedaży, napędzanie ruchu na stronie, tworzenie wizerunku firmy, a rzeczy te bardzo ciężko osiągnąć bez odpowiedniej strategii. Strategia krótkookresowa, oparta o wirusowe treści ma jedną, zasadniczą wadę – tylko nielicznym udaje się stworzyć prawdziwy viral. Natomiast dobrze przemyślana, indywidualna, dopasowana strategia uwzględniająca działania w długim okresie może zadziałać przy każdym typie biznesu.

Długookresowa strategia to strategia uwzględniająca różne cele, odnosząca się w sposób kompleksowy do różnych zagadnień kluczowych dla wzrostu cyfrowej pozycji firmy, oparta o wartościowy content, który „pracuje” przez dłuższy czas.

Bloomifect-ad

Jakie są główne powody, dla których warto inwestować w długookresową strategię content marketingową? Poniżej znajdziecie listę 10 najważniejszych czynników świadczących o jej przewadze.

1. Efektywne wykorzystanie środków i zasobów

Stworzenie długookresowej strategii jest po prostu opłacalne w sensie ekonomicznym. Dobre rozplanowanie zadań to mniej nieporozumień, mniej późniejszych dyskusji i ustaleń, mniej błędów. To oznacza oszczędność czasu. Ponadto w tego typu strategia oparta jest o wartościowy content, który można wykorzystać wielokrotnie, przerobić na ebooki, case study, zestawienia. Recycling treści to oszczędność środków potrzebnych na wytworzenie nowego contentu.

Weźmy za przykład dietę. Jeśli nie zaplanujesz diety i nie zastosujesz się do jakiejś przetestowanej i skutecznej metody to łatwo o zmarnowanie poświęcenia, efekt jojo i inne skutki uboczne. Podobnie jest z contentem – długookresowe planowanie przekłada się na zdecydowanie lepsze rezultaty.

 

2. Zmusza czytelników do myślenia

Content nastawiony na viral jest zazwyczaj zaprojektowany w sposób, który ma szybko przyciągnąć uwagę, zmusić użytkownika do sprawdzenia treści i wzbudzeniu emocjonalnej reakcji, która powinna prowadzić do oczekiwanego zachowania – udostępnienia treści. Upraszczając można powiedzieć, że mechanizm działania wygląda tak: zobacz-udostępnij-zapomnij. Odwrotnie jest w przypadku strategii długookresowej. W tym przypadku content zaprojektowany jest na dostarczanie cennych informacji i wiedzy. Taki content przez dostarczanie wartości dla czytelnika pozostaje w jego świadomości na dłużej. Dzięki temu czytelnik chętniej powraca na stronę, czuję większą więź z marką. Udostępnianie contentu przez czytelników odbywa się na zasadzie świadomego dzielenia się przydatną treścią, często poprzez zachętę do przeczytania wraz z informacją, w jaki sposób można skorzystać na przeczytaniu treści.

Zobacz również :  15 sposobów na poprawę jakości contentu

 

3. Tworzenie kamieni milowych

Podczas tworzenia strategii długookresowej dużo łatwiej o zaplanowanie i stworzenie tzw. „kamieni milowych”. Są to materiały, będące kołami zamachowymi całej kampanii marketingowej. To najbardziej wartościowe, przemyślane teksty i materiały, o dużym potencjale jeśli chodzi o trafienie do szerszej grupy odbiorców. Tego typu content często odnosi się do influencerów, popularnych wydarzeń, zawiera linki do innych wartościowych treści, opisuje najlepsze gadżety czy aplikacje. W ten sposób otwiera możliwości dotarcia do nowych czytelników, wzbudza zainteresowanie w środowisku branżowych, prowokuje odpowiedzi i reakcje wpływowych osób.

 

4. Nie zmusza do natychmiastowego zakupu, a buduje wartość

Content tworzony w ramach długookresowej strategii nie ma za zadania wymuszać na czytelniku, by natychmiast zainteresował się oferowanym przez nas produktem czy usługą. Ma wzbudzać zaufanie i kreować dobry wizerunek firmy, gdzieniegdzie przemycając treści pro-sprzedażowe. Dzięki temu czytelnik nie ma wrażenia, że trafił na reklamę i odczuwa znacznie większy poziom zaangażowania w działania marki.

 

5. Skuteczniejsze budowanie społeczności

Nastawienie działań na długi okres pozwala znacznie lepiej budować społeczność wokół marki. Systematycznie umieszczany, wysokiej jakości content znajdzie swoich fanów i zwolenników. Te osoby będą podstawą dobrze zorganizowanej, świadomej, zaangażowanej społeczności. W przeciwieństwie do krótkich treści, nastawionych na wzbudzanie prostych emocji, które potrafią szybko zwiększyć liczbę mało aktywnych, bezużytecznych z punktu widzenia firmy fanów, strategia długookresowa pozwala zbudować dostosowaną do potrzeb, prężnie działającą społeczność.

cytaty-biznes-motywacja-influencer-bloomboard

 

6. Najodpowiedniejsza pod kątem SEO

Strategia długookresowa i wytwarzany w jej ramach content wpływa bardzo korzystnie na pozycję w wynikach wyszukiwania. Z prostego powodu – Google w ramach swojego algorytmu promuje treści wysokiej jakości, nastawione na odpowiadanie na pytanie i rozwiązywanie problemów. Poza tym łatwiej o odpowiednie rozplanowanie struktury linków zewnętrznych i wewnętrznych w perspektywie dłuższego czasu, co także korzystnie wpływa na SEO. Kolejnym aspektem jest możliwość lepszego targetowania wybranych słów kluczowych i budowania spójnej strategii w tym temacie. Odpowiednio zaplanowane działania, uwzględniające powyższe problemy, przełożą się na wzrost pozycji w wyszukiwarkach.

Zobacz również :  Real Time Video Marketing - porady i przykłady

 

7. Zwiększa jakość contentu

To proste – dobrze zaplanowana strategi w zakresie content marketingu musi przełożyć się na wzrost jakości treści. Z oczywistych powodów: praca w perspektywie długookresowej pozwala na ulepszanie warsztatu i korektę działań tak by dopasować ją do profilu odbiorców, lepsze rozplanowanie wymusza bardziej spójny profil contentu, brak konieczności wzbudzania emocji za każdym razem daje większe możliwości co do tworzenia wartościowych treści. Wszystko to przekłada się na jakość contentu i jakość jego odbioru.

 

8. Zwiększający się wpływ

Przy strategii krótkookresowej, każdy następny materiał startuje z poziomu 0. Taki materiał nie ma umocowania we wcześniejszych działaniach, nie ma odnośników do poprzednich treści, nie buduje spójnej całości. Inaczej sytuacja wygląda przy planowaniu w długim okresie. Tam każdy kolejny materiał startuje z coraz to wyższego poziomu dzięki możliwości połączenia z przeszłymi działaniami. Ponadto w takim przypadku dużo łatwiej angażować społeczność, która doświadczona naszymi poprzednimi akcjami dużo chętniej wchodzi w interakcje.

 

9. Autopromocja treści

Dzięki długookresowej strategi można zaplanować treści tak, by działały także na zasadzie autopromocji. Powiązane ze sobą teksty promują siebie nawzajem, podają odnośniki do innych treści. Budowanie systemu linków, powiązań, odniesień i odwołań do wcześniejszych i przyszłych treści pozwala na stworzenie samonapędzającej się machiny. Bardzo dobrym przykładem tego typu działań jest tworzenie cykli tematycznych, materiałów podzielonych na połączone ze sobą części, które wspólnie tworzą większą całość.

11452354915seo-link-building

 

10. Lepszy wskaźnik ROI

Patrząc na poprzednie punkty, wniosek będący tytułem tego punktu nasuwa się sam. Długookresowa strategia content marketingowa znacznie podnosi wskaźnik ROI. To oszczędność czasu, energii, zasobów, pieniędzy, lepszy wizerunek firmy, bardziej zaangażowana społeczność, wyższa jakość. Wszystko to sprawia, że zwrot z inwestycji jest znacznie wyższy niż w przypadku innych strategii.

 

Bloomifect-ad

Argumenty świadczące o przewadze długookresowej strategii powinny przekonać każdego. Planowanie w długim okresie przynosi lepsze rezultaty, jest bezpieczniejsze, zostawia większy margines błędu i obniża koszty prowadzenia działań. Przedsiębiorcy i marketerzy powinni być żywo zainteresowani budowaniem długookresowej strategii content marketingowej.

Jak w sposób prawidłowy skonstruować skuteczną strategię? Postaramy się opisać to możliwie najlepiej. Poniższe punkty można traktować jako kolejne kroki, które należy wykonać w celu stworzenia indywidualnej, dopasowanej strategii. Przy pisaniu korzystaliśmy z materiałów zawartych w ebooku od Column Five, który gorąco polecamy!

1. Określ cele

Najważniejszy jest jak zwykle początek. A co na początku? Określenie celów do zrealizowania. Należy określić co chcemy osiągnąć: zwiększenie świadomości marki, budowanie zaufania, wzrost konwersji? Określenie celów to priorytet, najważniejsza rzecz, niezbędna do właściwego rozplanowania pozostałych działań. W celu ich sformułowania można skorzystać z poniższych 4 przydatnych pytań.

Zobacz również :  Kompletny przewodnik po Influencer Marketingu: lista 50 influencerów, case studies, narzędzia, praktyka

pytania-zidentyfikuj-odbiorce-content-marketing-bloomboard

 

2. Stwórz cele drugiego rzędu

W następnym kroku należy do wybranych celów dobrać i dopasować cele 2 rzędu lub „celów wykonawczych”. Przykład? Jeśli celem jest budowanie zaufania do firmy to celem 2 rzędu będzie skonstruowanie eksperckiego contentu, w którym można wykazać swoją wiedzę, czy materiał w którym przedstawiciele firmy postawieni są w jednym szeregu z wpływowymi osobami z branży. Określenie w ten sposób celów pozwala przejść do następnego punktu i lepiej dopasować odpowiednie środki do ich realizacji.

inicjatywy-content-strategia-bloomboard

 

3. Podziel content na grupy

Podziel swoje treści na grupy w zależności od właściwości contentu, grupy docelowej i roli jaką mają pełnić w realizacji celów. Stwórz grupy odpowiedzialne za odmienne cele, oddziałujące na inna publikę, dopasowane do różnych kanałów. Przemyśl jaki content nadaje się do „codziennego użytku”, a jaki ma pełnić rolę „przełomowej treści”. O różnych typach contentu i jego rolach pisaliśmy wcześniej. Dzięki temu łatwiej będzie ci zarządzać procesem produkcji i publikacji treści, a także łatwiej będzie sprawdzać czy wyznaczone cele są realizowane we właściwy sposób.

content-typy-bloomboard

 

4. Dopasuj cele i środki realizacji

Dopasuj pogrupowany wcześniej content do celu, który taka grupa ma realizować. Przeanalizuj w jaki sposób można w najbardziej efektywny sposób działać w wybranej dziedzinie.

startegia-content-marketing-bloomboard

 

5. Wybierz kanały promocji

Kolejnym krokiem jest wybranie odpowiednich kanałów promocji. Temat ten wyczerpaliśmy już we wcześniejszych wpisach. Teorie można poznać z artykułu dotyczącego promowania contentu, natomiast jak stosować rady w praktyce dowiesz się z case study.

6. Oszacuj dostępne zasoby

Oszacuj dostępne zasoby ludzkie, środki finansowe i możliwości techniczne i technologiczne, które posiadasz. Zoptymalizuj ich przydział do poszczególnych zadań, ustalając jednocześnie priorytety jeśli chodzi o realizację strategii.

7. Ułóż terminarz zadań

Ostatni punkt jest stosunkowo prosty – rozplanuj wszystko w czasie, ułóż kalendarz zadań i trzymaj się wcześniej wyznaczonych terminów!

kalendarz-content-strategia-bloomboard

 

W ten sposób skonstruowana strategia na pewno przyniesie pozytywne rezultaty. Twoja kampania content marketingowa będzie bardziej skuteczna, spójniejsza i lepiej dopasowana do grupy docelowej. Planowanie jest równie ważne jak samo działanie, a w wielu przypadkach decyduje o sukcesie lub porażce kampanii.

 

1

 

1 komentarz

  • Angelika 19 sierpnia 2016

    Zgadzam się, najlepsze rezultaty można osiągnąć poprzez długofalowe działania. Oczywiście wymaga to trochę więcej pracy, ale patrząc na efekty, z całą pewnością warto! I wydaje się, że coraz więcej marketerów zaczyna już zdawać sobie z tego sprawę 😉

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>