Każdy z nas ma swoją własną markę, swój personal brand. Dotyczy ona de facto każdego rodzaju naszych relacji międzyludzkich. Bardzo dobrze oddaje to powiedzenie, że „Marka osobista to to, co ludzie mówią o tobie, kiedy nie ma cię w pokoju”. – w odniesieniu do tych słów wiemy jedno – warto, aby mówili o nas jak najlepiej. Różnica pomiędzy naszą marką w relacjach międzyludzkich a naszą marką w biznesie jest to, że w tym drugim przypadku przekłada się to bezpośrednio na zarobki.

personal-branding-bloomboard

Dobra marka przekłada się na naprawdę wiele rzeczy. Posiadając ją sprawiamy, że jesteśmy bardziej dostrzegalni, rekruterzy i managerowie w różnych firmach zaczynają sami o nas zabiegać.

Zalety silnej marki osobistej:

  • lepsza pozycja na rynku pracy,
  • liczne kontakty w branży, z potencjalnymi klientami i współpracownikami,
  • bycie rozpoznawalnym w branży

 

Promować samych siebie możemy na naprawdę wiele sposobów – social media sprawiają, że nie koniecznie będzie to kosztowało dużo pieniędzy, raczej będzie wymagało sporej ilości sumiennej pracy, jednak bez niej – nie da się osiągnąć prawdziwego sukcesu w żadnej branży.

cytaty-biznes-motywacja-influencer-bloomboard (3)

Przy okazji, jeżeli zastanawiasz się, jaką masz markę, wrzuć swoje imię i nazwisko w wyszukiwarce Google w trybie incognito. W ten sposób dowiesz się, co można w łatwy sposób znaleźć na Twój temat w internecie.

Oto moja pierwsza strona wyników:

Twitter, Facebook, Google+, artykuł w gazecie i audycja w radiu.

Szczególnie pierwsze 3 wyniki, będą całkiem podobne dla większości osób – oczywiście mogą to być trochę inne portale społecznościowe, ale z całą pewnością wiadomo obecnie jedno – to jakie treści wrzucamy na portale społecznościowe, determinuje nasz wizerunek w internecie. Dlatego z całą pewnością należy brać pod uwagę, że to właśnie social media będą fundamentem naszego wizerunku.

Oprócz tego bardzo ważnym elementem self brandingu jest również własna strona internetowa.

Na co warto zwrócić uwagę – budując własną silną markę, sprawiamy, że klient nas poznaje, a my budujemy w nim zaufanie do naszej osoby. Wtedy gdy przychodzi do naszej firmy, czy to w sposób fizyczny, czy też w internecie – to nie kupuje danego produktu czy usługi od bezdusznej firmy, ale wiąże to z konkretnym człowiekiem, o którymś coś wie.

baner-zwierzeta

Poniżej zamieszczamy porady, najważniejsze elementy i sposoby budowania wizerunku.

 

1. Zdiagnozuj co ludzie o Tobie uważają.

Tak jak w każdym przypadku – jeżeli chcesz sprawić, żeby coś było lepsze niż do tej pory, to na początek musisz ustalić jakie to jest w tym momencie. Oczywiście – warto tutaj również znać jedną podstawową zasadę, marka to nie jest to co Ty mówisz o sobie, ale to, co inni mówią o Tobie.

Na szczęście to, co mówisz, jak mówisz i jakie informacje na swój temat dostarczasz – ma bardzo duży wpływ na to, w jaki sposób jesteś postrzegany przez innych. Jeżeli chcesz zdiagnozować swój wizerunek, to zacznij od tego, żeby samego siebie wygooglować, co zaleciliśmy już wcześniej.

Poza tym dobrym pomysłem będzie spytanie się bliskich przyjaciół na temat tego, co o Tobie sądzą i co wspólni znajomi o Tobie myślą. Innym dobrym sposobem będzie pójść do osoby, która profesjonalnie zajmuje się takimi sprawami – czyli do dobrego biznesowego coacha, który dokona analizy naszej osoby.
Przy okazji – pamiętajcie, żeby odróżniać coacha, który opiera się o psychologię i jest naprawdę prawdziwym specjalistą w swojej branży od taniego naciągacza, który chce z was tylko wyciągnąć pieniądze. Przed skorzystaniem z usług – warto zrobić dobry research. Swoją drogą, ta uwaga, potwierdza tylko, jak ważna jest rola osobistej marki.

 

2. Określ, dlaczego w ogóle chcesz zbudować swoją markę.

To kolejny punkt, który należy przerobić na samym początku. Określenie swoich celów, które będziesz realizował, jest niezwykle ważne.

Dobrym pomysłem na to, w jaki sposób określić swoje powody jest zastanowienie się, dlaczego w przeszłości robiłeś różne rzeczy. Dlaczego założyłeś stronę internetową o takim, a nie innym adresie, rozpocząłeś taką i taką działalność i tak dalej. Jeżeli uda Ci się ustalić powody dotychczasowego działania – wtedy będzie Ci łatwiej zrozumieć, dlaczego planujesz dalsze działanie.

Przy okazji – podajemy parę powodów, które my uważamy za dobre:

  • potencjalni klienci będę mogli łatwiej określić, czy chcą z Tobą współpracować
  • potencjalni klienci będą Cię dostrzegali w tłumie konkurencji
  • dobra własna marka, to dobry fundament pod własną firmę
  • będziesz docierał do znacznie szerszego grona osób

 

3. Określ się – kim właściwie jesteś.

Znajomość samego siebie jest to absolutna podstawa. Zrozumienie tego, co jest dla Ciebie ważne, własnych wartości, zalet, wad, umiejętności etc. sprawia, że wiesz, co należy podkreślać, a czego być świadomym.

Jeżeli planujesz zbudowanie własnej marki – powinieneś spokojnie przysiąść przed kartką i wypisać co konkretnie umiesz, co pozwoliło Ci jak dotąd osiągać sukcesy, jakie Twoje cechy były przyczynami Twoich porażek, w czym jesteś dobry, a w czym nie – w czym chcesz być dobry, a na czym Ci nie zależy.

Dopiero kiedy to określisz – będziesz mógł wiedzieć jaki swój wizerunek chcesz budować. Z całą pewnością istnieje mniejsza lub większa różnica pomiędzy tym, jaki naprawdę jesteś, a w jaki sposób jesteś postrzegany. Mając informacje na pierwszy i na drugi temat – będziesz w stanie zacząć likwidować odległość pomiędzy jednym a drugim.

 

4. Musisz mieć swój własny zakątek.

Jeżeli chcesz zbudować swój wizerunek, to musisz mieć miejsce, w którym to Ty będziesz panem i władcą, to Ty będziesz decydował jak ono wygląda i co się tam znajduje – pewnego rodzaju emanacja Twojej osoby w internecie, innymi słowy Twoja strona internetowa.

Oczywiście, oprócz tego warto jest korzystać z różnych kanałów social media, ba, korzystanie z nich jest niezbędne, ale stworzenie własnej strony internetowej będzie jednym z fundamentów Twojego wizerunku, a na przykład fan page na Facebooku, będzie dopiero nadbudową tego fundamentu.

Mistrzem budowania „własnego zakątka”, gdzie całość przesiąknięta jest osobą autora jest np. Maciej Budzich, twórca bloga Mediafun.

mediafun-budzich-personal-branding-bloomboard

5. Określ co Cię wyróżnia spośród innych.

Określenie tego, co sprawia, że wyróżniasz się z tłumu to kolejny niezwykle ważny element. Warto znaleźć 2-3 elementy tego typu, które będą tworzyły Twój wizerunek i to właśnie na nich się skupisz.

Zobacz również :  Nawyki dobrego marketera: teoria i praktyka według 9 specjalistów z branży

Dla przykładu – Twoje usługi posiadają naprawdę wyjątkowo wysoką jakość, a może masz lepsze ceny niż konkurencja, może jakość i cena są na podobnym poziomie do średniej, ale Ty wykonujesz usługi naprawdę szybko, a dostęp do Twojej usługi jest całodobowy. Wykorzystaj wszystko, co przyjdzie Ci do głowy.
Oprócz tego warto określić co wyróżnia Cię jako człowieka, a więc czym się interesujesz, jakie są Twoje pasje, co czytasz w internecie, jakie czytasz książki, czy są to stałe zainteresowania, czy też nowa pasja, która być może przejdzie za jakiś czas? Oprócz tego warto zarysować cechy swojego charakteru – masz świetne poczucie humoru, dobrze dogadujesz się z ludźmi, a może jesteś bardzo poważny, ale za to perfekcyjnie zorganizowany, podkreśl to, co sprawia, że chce się z Tobą wejść we współpracę. Pamiętaj, że w różnych branżach docenia się inne cechy charakteru. Dopasuj przekaz adekwatnie do swojej grupy docelowej.

Warto wybrać parę konkretnych zainteresowań, które będą nadawały się do tego, aby zbudować jakiś spójny wizerunek, a następnie je wyeksponuj.

Bardzo dobrze robi to popularny Pijaru Koksu, czyli Jakub Prószyński!

pijaru-koksu-personal-brandng-bloomboard

 

6. Miej swoje zdanie i broń go.

Masz swoje wartości, w które wierzysz – masz swoje umiejętności, masz swoją wizję świata – bądź jej pewien, broń jej. Oczywiście nie chodzi o to, żeby naskakiwać na osoby, które się z Tobą nie zgadzają. Jednocześnie, ważne, aby bronić swojego zdania. Tylko osoby, które wiedzą, w jakim chcą podążać kierunku gdziekolwiek dotrą.

 

7. Bądź sobą.

Oczywiście to wiąże się z poprzednim punktem. Bez obrony swojego zdania – nie zbudujesz swojego własnego stylu, a to właśnie styl jest jednym z kilku najbardziej istotnych elementów kreowania własnej marki. Oczywiście, wypracowanie własnego, oryginalnego stylu, który nie tylko przyciąga, ale również się wyróżnia, nie jest proste.

W oczach innych dosyć trudno jest być „kimś”, innymi słowy osobą zauważalną i zapamiętywalną. Jeżeli będziemy tacy jak wszyscy, to nikt nas nie zapięta, tak jak nie zapamiętuje się wszystkich, bo to zwyczajnie niemożliwe.

Poza tym – odnosząc się do dwóch pozostałych punktów, jeżeli będziemy regularnie bronili własnego poglądu, własnego zdania i robili to w swoim oryginalnym stylu, wtedy z całą pewnością będziemy dużo bardziej autentyczni w oczach potencjalnych klientów i naszych odbiorców jako takich.

 

bloomboard-progress

 

8. Dziel się swoją wiedzą.

Dzieląc się swoją wiedzą, swoimi umiejętnościami i tak dalej będziesz budował wizerunek osoby, która naprawdę zna się na danym temacie. Jest to tak zwane budowanie wrażenia bycia profesjonalistą, czy tego chcemy, czy nie – jest to kolejny z podstawowych warunków tego, aby ktokolwiek nam zaufał.

W świecie marketingu, osobą, która konsekwentnie realizuje strategie budowania wizerunku profesjonalisty jest na pewno Artur Jabłoński, twórca bloga o marketingu.

artur-jabłoński-personal-branding-bloomboard

 

9. Spraw pierwsze dobre wrażenie.

Pierwsze dobre wrażenie jest szalenie ważne. Dlatego musisz dobrze znać swoją grupę docelową, aby nie popełnić wpadki na starcie. Jeżeli będziesz wiedział, z kim się będziesz komunikował, będziesz wiedział jak wywrzeć na tej grupie pierwsze dobre wrażenie.

Jednak pierwsze dobre wrażenie to nie tylko odpowiedni język, ale to również odpowiednie cechy. Prowadzisz bloga na temat IT?

Dobrze, żebyś miał jakąś specjalizację. Na przykład popularny ostatnimi laty BitCoin. Nie będziesz już „tym blogerem od IT”, których są tysiące, będziesz „tym blogerem od BitCoin”, których jest zdecydowanie mniej. Jednak to nadal za mało, trzeba do tego coś dodać, to jak przygotowywanie posiłku – bez przypraw ani rusz.

Dlatego możesz być „tym blogerem od BitCoin z szalonym poczuciem humoru, które czasami sprawia, że nie wiadomo co ze sobą zrobić, ale nie da się go pomylić z kimś innym” – oczywiście nie polecamy z frazy pomiędzy cudzysłowem robić nazwy swojego bloga, bo jest trochę za długa. W każdym razie, jeżeli to Ci się uda – to na pewno zostaniesz zapamiętany przez szersze grono odbiorców.

I pamiętaj, żeby się nie martwić, jeżeli nie masz poczucia humoru. Zawsze możesz jeszcze by „tym piekielnie nudnym gościem od BitCoin, który za to jest bardzo rzeczowy i można polegać na jego radach”.

Nie chodzi o to, żeby mieć konkretną zaletę, ale o to, aby umieć wyeksponować tę, którą posiadasz.

Nie chwaląc cię, dobrym przykładem na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia jesteśmy my 🙂 Nasz profil redakcyjny, nastawiony na budowanie długi list przydatnych rzeczy i porad szybko zyskał uznanie. To oczywiście nie personal branding, lecz pokazuje, że warto wyrobić sobie cechy wyróżniające.

bloomboard-blog-branding

 

 

10. Bądź konsekwentny we wszystkich kanałach komunikacji.

Jeżeli chcesz stworzyć markę, to musi być ona… marką, a więc musi to być ta sama nazwa, motyw graficzny i tak dalej. Dlatego trzeba to wszystko konsekwentnie powtarzać w ramach wszelkich kanałów komunikacji, tak aby odbiorca wiedział, że są to różne kanały komunikacji tej samej osoby.

Dzięki temu będzie Cię dużo łatwiej znaleźć. Bardzo proste, bardzo skuteczne i bardzo ważne. Przypominamy, że nie tylko sama jest bardzo ważna, ale również cała oprawa graficzna. Jedno jest uzupełnieniem drugiego i częścią tego samego – czyli Twojej marki.

Konsekwencją w stylu treści i układu graficznego może pochwalić się Paweł Tkaczyk. Jego strona internetowa i profile społecznościowe trzymają spójny styl, charakterystyczne czarno-białe zdjęcia i specyficzny styl pisania nadają indywidualnego charakteru.

tkaczyk-strona-bloomboard

tkaczyk-facebook.bloomboard

tkaczyk-twitter-bloomboard

 

11. Nie zaczynaj od zera.

Nie buduj wizerunku od początku. W zdecydowanej większości przypadków nie ma takiej potrzeby. Prawdopodobnie masz już jakieś osiągnięcia, coś udało Ci się zrobić, masz już jakiś wizerunek. Zamiast budować całkowicie nowy wizerunek, warto odnieść się do tego, co już jest i po prostu to przearanżować.

Zobacz również :  Ciekawe metody prezentacji danych - teoria, przykłady, narzędzia

 

12. Zrozum skąd się bierze wpływ na innych.

Możliwość tego, aby wpływać na innych nie bierze się znikąd. Bierze się z Twojej społeczności, z tego, że ona Ci wierzy.

Kiedy budujesz swój wizerunek i gromadzisz wokół siebie pewną grupę ludzi, która śledzi publikowane przez Ciebie treści – to im bardziej ufa Ci dana grupa, w, tym większym stopniu na nią wpływasz, kreujesz jej sposób myślenia, a więc i zwiększasz swoją wartość z punktu widzenia osób, które potencjalnie chciałyby skorzystać z siły Twojego wizerunku.

 


ZOBACZ RÓWNIEŻ:
OMG! 115 akronimów i skrótów używanych w Marketingu i Social Media, które powinieneś poznać ASAP

 

13. Dostrzegaj okazje.

Dlaczego większości z nas nie pojawiają się różnego rodzaju okazje? Z serii, takich, które zmieniają nasze życie na lepsze w dużym stopniu? Nie dlatego, że ich nie ma, nie dlatego, że na nie nie zasługujemy, ale dlatego, że zwyczajnie szukamy ich w złych miejscach.

Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że najlepsze oferty pracy, różnego rodzaju biznesowych okazji i tak dalej będą do nas trafiały od osób, które znamy najlepiej. Jednak w gruncie rzeczy jest to mało prawdopodobne, ponieważ tych osób jest proporcjonalnie mało, względem tych osób, które nas znają „skądś” albo w ogóle pośrednio – mniej więcej wiedzą kim jesteśmy, ma się z nimi wspólnych znajomych, ale nie są to nasi najbliżsi znajomi.

Działanie tego mechanizmu bardzo dobrze widać na takich portalach społecznościowych jak Facebook. Ilość osób, których nigdy w życiu nie poznałeś, a masz z nimi całkiem sporo wspólnych znajomych jest w gruncie rzeczy ogromna.

 

14. Publikuj codziennie w ramach najważniejszych kanałów komunikacji.

Jeżeli chcesz być zapamiętywalny – musisz dostarczać całkiem dużo contentu. Oczywiście ważne, aby z tym nie przesadzać, jednak należy dostarczyć właśnie odpowiednią ilość. Oczywiście, należy postować codziennie – kwestia jak często w ciągu jednego dnia.

Twitter — około 5 razy dziennie. Wszelkie badania wskazują na to, że ci, którzy osiągają sukces w ramach tego portalu to ci, którzy często udostępniają na nim nowe treści.

Facebook – 2 razy dziennie. Warto różnicować treść, raz wrzucić jakiś merytoryczny wpis, kiedy indziej filmik, cytat etc. Dobrze, aby content nie był zbyt monotonny.

LinkedIn – 1 raz dziennie. Tutaj warto nastawić się na typowo merytoryczny content. Oczywiście nie zawsze damy radę sami stworzyć nowy merytoryczny artykuł z dnia na dzień, w takim wypadku dobrze udostępnić ciekawy artykuł, który nas zainspirował.

Google+ – 2 razy dziennie

Pinterest – 5 razy dziennie

Instagram – średnio 1,5 raza dziennie.

Bardzo ważne, aby zachować spójność w tym, co się publikuje. Dlatego polecamy bardzo przydatne urządzenie do zarządzania social media, jakim jest Buffer.

infografika-personal-branding-bloomboard

15. Ciężko pracuj.

Nie ma tutaj zbyt wiele do tłumaczenia. Po prostu, jeżeli chcesz się wypromować to musisz to robić, nie ma zmiłuj.

 

16. Opowiadaj ciekawe historie.

Masz już swoich odbiorców, wybrałeś sposoby, w jaki będziesz się komunikował ze swoimi odbiorcami – w tym momencie warto jest opowiedzieć swoim pierwszym odbiorcom coś ciekawego. Tylko w ten sposób rozbudujesz swoją społeczność. Opowiedzenie ciekawej historii, korzystanie z dobrych anegdotek zaciekawia, przyciąga nowych czytelników.

Dobrą anegdotę da się zrobić praktycznie ze wszystkiego, co jest dookoła nas. Zobaczyłeś coś ciekawego w telewizji, serialu, spotkała Cię zabawna sytuacja w sklepie czy u fryzjera? Wykorzystaj to jako podkładkę do przekazania jakieś myśli, połącz to, co masz do powiedzenia z czymś, co się wydarzyło. W ten sposób dużo bardziej obrazowo dotrzesz do umysłu swojego odbiorcy, sprawisz, że bardzo łatwo będzie mu poczuć i zrozumieć to, co masz do powiedzenia.

Osobą, która w bardzo fajny sposób łączy anegdoty, doświadczenia życiowe i inspiracje zaczerpnięte z życia codziennego z fachową wiedzą jest Adam Przeździęk, twórca bloga Mediafeed.

adam-przeździęk-mediafeed-bloomboard

 

17. Dawaj coś konkretnego swoim czytelnikom.

Spraw, żeby Twoi odbiorcy czuli, że jesteś dla nich przydatny, potrzebny, że im coś dajesz. Może to być możliwość rozwoju intelektualnego lub zawodowego poprzez udostępnianie takich treści, które w konkretny sposób edukują człowieka.

Jednak wcale nie musisz edukować, z drugiej strony możesz po prostu zapewnić swojemu czytelnikowi kawał dobrej rozrywki.

W gruncie rzeczy – najczęściej najlepszym rozwiązaniem będzie to, aby połączyć jedno z drugim i dostarczyć swoim odbiorcom coś, co ich rozwinie, ale w taki sposób, że przy okazji będą mieli uśmiech na twarzy.

Osobą, która dobrze rozumie potrzeby swojej społeczności i dostarcza wysoce wyprofilowanego pod jej kątem contentu jest np. Urszula Phelep, autorka bloga Urszula Marketing.

urszula-personal-branding-bloomboard

 

18. Nie bój się porażek.

Nie każde Twoje działanie będzie sukcesem. Jest to absolutnie niemożliwe, żeby wszystkie Twoje działania okazywały się być udanymi. Dlatego nie bój się popełniać błędów, ważne, abyś umiał je przeanalizować, aby w przyszłości postępować sprawniej. Lepiej parę razy zadziałać w sposób nieskuteczny niż bać się podejmować różnych działań, ponieważ wtedy w całości pozbawia się możliwości osiągnięcia sukcesu.

 

19. Dołącz do różnych grup branżowych.

Dołączenie do grup branżowych na Facebooku, LinkedIn i innych tego typu portalach to bardzo dobry sposób, aby wybudować swoją markę. Oczywiście, należy robić to w przemyślany sposób, a więc dobrze jest nie wrzucać po prostu linka do swojego bloga na danej grupie, ale merytorycznie się udzielać.

Kiedy staniesz się rozponawalnym i cennym członkiem grupy, który wnosi coś do dyskusji i można z nim nawiązać jakąś realną relację, wtedy dużo łatwiej będzie Ci przekonać uczestników danej grupy, że warto odwiedzić Twoją stronę. Budowanie wizerunku jest jak ogry lub cebula – ma warstwy, aby zbudować kolejną warstwę, trzeba najpierw zbudować poprzednią warstwę. Najpierw trzeba zbudować wizerunek na grupie, a dopiero później będzie można skutecznie to przełożyć na budowanie naszego wizerunku jako takiego.

Uczestniczenie w grupach ma jeszcze jedną zaletę – możesz tam poznać masę osób, które również są ekspertami w Twojej branży, możesz się od nich naprawdę dużo nauczyć i dużo dowiedzieć, poza tym, możesz również poznać takie osoby i zrobić na nich wrażenie w prywatnej rozmowie. To również jest cenne.

Zobacz również :  Promowanie Contentu : 20 sposobów jak zwiększyć zasięg o 200%

Poniżej lista grup, do których należę. I to tylko mała część! Jak widać, jako autor tekstów na blog o tematyce marketingowej i e-commerce’owej należę do grup o podobnej tematyce.

grupy-bloomboard

 

20. Monitoruj swój wizerunek w internecie.

Jeżeli ktoś Ciebie wspomni – szczególnie w ramach Twoich kanałów komunikacji, na Twoim fp na Facebooku czy innym portalu internetowym – powinieneś jak najszybciej odpowiedzieć. Szybkie reagowanie i wysoki poziom interakcji, jest bardzo pozytywnie odczytywany przez praktycznie wszystkich odbiorców.

W tym celu wykorzystać możesz różne narzędzia do monitorowania internetu. Wiele darmowych znajdziesz na naszej liście narzędziPoza tym istnieje wiele płatnych narzędzi o większej funkcjonalności, takich jak chociażby polski Brand24.

 

21. Odpowiednia forma jest bardzo ważna.

Kiedy piszesz o sobie, to spraw, żeby ta treść była odpowiednio przystępna. Co to oznacza w praktyce? Powinieneś zdecydować się raczej na dosyć krótki opis, składający się z prostych zdań.

Zamiast opisywać co robisz, lepiej opisuj jak to robisz – oczywiście, trzeba napisać co się robi, ale w tym momencie określamy, na co należy postawić nacisk.

Staraj się unikać żargonu branżowego i mało popularnych akronimów. W ten sposób zwiększysz liczbę osób, które z łatwością przyswoją publikowane przez Ciebie treści. Oczywiście, nie da się tego uniknąć w 100%, ale należy starać się do tego dążyć.

Zobacz jak w prosty i przystępny sposób piszę o sobie Artur Kurasiński, twórca bloga AK74.

artur-kurasinski-blog-personal-branding

 

22. Unikaj podstawowych błędów.

Nie pisz o sobie jako o marce. Buduj swoją markę, ale nie mów, że to robisz. To zniechęca ludzi.

Nie powtarzaj się zbytnio, nie używaj zbyt często dokładnie tych samych sformułowań, zacznie brzmieć nie jak człowiek, a jak robot.

Nie obrażaj innych. Oczywiście – chcesz się wyróżnić, ale nie w taki sposób, żeby zbluzgać wszystkich dookoła. Z całą pewnością nie jest to metoda, która jest skuteczna. Skupiaj się na tym, co Ty robisz dobrze, a nie na tym, co inni robią źle.

Jednocześnie – nie mów tylko o sobie. Odnoś się do swoich odbiorców, używaj anegdot. Nikt nie lubi osób, które cały czas mówią o sobie.

Kradzież wizerunku innej marki. Dla przykładu – zajmujesz się branżą IT – nie porównuj się do Billa Gatesa. Oczywiście, jeżeli pracowałeś w Microsofcie, to możesz o tym wspomnieć i w jakiś sposób się do tego odwołać. Jednak pamiętaj o umiarkowaniu.

Nie przesładzaj. Ludzie cenią sobie szczerych ludzi – pisz tak jak uważasz. Oczywiście, tak jak wspomnieliśmy – nie obrażaj nikogo. Jeżeli jednak uważasz, że coś nie działa, to nie bój się napisać, że nie działa. W ten sposób zbudujesz zaufanie do swojej osoby.

Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Prędzej czy później prawda wyjdzie na jaw, a wtedy Twój wizerunek zostanie zrujnowany.

 

23. Nie bój się wygłaszać tez, których inni boją się wygłaszać.

Nawet jeżeli dana teza będzie odważna i trochę wbrew obecnym trendom – to na pewno sprawi, że zostaniesz zauważony. Oczywiście, wzbudzi to trochę negatywnych emocji wokół Ciebie. Jednak nie da się zbudować silnego wizerunku, bez żadnych negatywnych emocji. Trzeba poruszyć swoją publikę. Oczywiście to bardzo trudna sztuka, dlatego nie zalecamy tej rady dla wszystkich.

Mistrzem budowania wyrazistego wizerunku, opartego na kontrowersyjnych wypowiedziach, specyficznym humorze i publikowaniu nietypowego contentu jest np. Marcin Majzner z CupSell.

majzner-kontrowersje-personal-branding-bloomboard

 

24. Bądź ludzki.

Jest to porada, którą powtarzamy dosyć często. Nie przez przypadek – jest naprawdę bardzo ważna, a nam zależy na tym, aby nasi czytelnicy ją przyswoili. Pokazanie swoim odbiorcom, że jest się człowiekiem z krwi i kości, który nie jest tylko maszynką do sprzedawania i promowania produktów, ale ma poza tym inne życie, pasje i hobby – jest czymś, co jest niezbędne, aby osiągnąć sukces wizerunkowy. Może nie zawsze tak było, ale z całą pewnością jest tak w 2016 roku.

Poza tym – nie bój się pokazywać swoich niedoskonałości, swoich braków, swoich słabości, z których można zrobić coś anegdotycznego i zabawnego. Możesz wręcz pochwalić się jakaś swoją porażką – przeszłą czy obecną. Napisanie wpisu blogowego o tym, że zrobiłeś coś strasznie głupiego i później wyciągnąłeś z tego korzystne wnioski, które pozwoliły Ci być lepszym człowiekiem czy też lepszy profesjonalistą to całkiem dobry pomysł.

Dobrym przykładem na budowanie ludzkiego wizerunku jest Michał Sadowski z Brand24 🙂

 

25. Okazuj wdzięczność.

Jeżeli ktoś zrobi dla Ciebie coś fajnego i przyjemnego – to nie wahaj się podziękować. Bardzo dobrym pomysłem, aby w jakiś sposób wynagradzać swoim odbiorcą takie rzeczy jak zapisanie się na Twój newsletter. Tutaj bardzo dobrym pomysłem jest napisanie darmowego e-booka z konkretnymi poradami z Twojej branży, który jest dostępny po tym, jak potencjalny klient zasubskrybuje Twoją listę mailingową.

Oczywiście bardzo ważne, aby dany e-book był czymś naprawdę wartościowym. Osoba, która jest rozczarowana – na pewno nie stanie się osobą, która nam zaufa, a tym bardziej, która cokolwiek od nas kupi.

 

26. Nie bój się nie być doskonałym.

Oczywiście, wszystko należy maksymalnie dopracować z jednej strony. Jednak z drugiej – należy z tym również nie przesadzać. Jeżeli masz coś dopracowywać w nieskończoność, ale z tego powodu czegoś nie zrobisz to będzie to błędem. Trzeba znaleźć taki moment, w którym już tak absolutnie bezwzględnie opublikuje się daną treść. No i pamiętaj – nie przejmuj się, że cały czas wydaje Ci się, że content trzeba cały czas dopracowywać, prawie każdy tak ma.

 

Zbudowanie silnego wizerunku swojej osoby to nie są rurki z kremem, na pewno nie będzie to nic łatwego i będzie wymagało od Ciebie mnóstwo ciężkiej pracy.

Jednak jeżeli Ci się uda, to z przyjemnością odnotujesz, że warto było.

baner-duzy

 

10 Komentarzy

  • Maciej Wojtas 2 sierpnia 2016

    Bardzo dobry tekst.

    Na razie skupiam się na punktach 15, 16 i 17.

    Niecierpliwie czekam na efekty 🙂

    Co do „molestowania” fanów na FB dwoma wpisami dziennie – czy to nie za dużo?

    • bloomboard (Post autora) 3 sierpnia 2016

      Pamiętaj, że post trafia przeciętnie do 10% twoich fanów, posty z tego samego dnia niekoniecznie muszą wyświetlać się tym samym osobom.

  • Teksciara 3 sierpnia 2016

    Świetnie, że tu trafiłam. Bardzo merytoryczny wpis! 🙂 Czytam dalej, bo widzę, że trochę perełek się jeszcze tutaj znajdzie 😉

    • bloomboard (Post autora) 3 sierpnia 2016

      Bardzo Nas to cieszy, miłej lektury! 🙂

  • Łukasz M 7 sierpnia 2016

    Zanim zacznę czytać dalej, błagam zmieńcie „między ludzkie” na międzyludzkie już na początku tekstu. I to kilka razy. 🙂

    • bloomboard (Post autora) 8 sierpnia 2016

      Ups… wtopa. Dzięki, już poprawione 😉

  • Maja 24 sierpnia 2016

    Stawiam pierwsze kroki, więc artykuł jak manna z nieba. Dzięki!

  • Brzęczyszczykiewicz 25 października 2016

    Można powiedzieć, że kreujemy i zarządzamy własnym wizerunkiem, z lepszym lub gorszym skutkiem. Jeśli jednak zawodowo chcielibyśmy zrobić wszystko, aby być dobrze odbieranym przez partnerów i inwestorów, warto przeczytać kilka artykułów na ten temat. Bardzo ciekawy jest tutaj: http://www.tech-media.pl/blog/czy-warto-zainwestowac-w-personal-branding
    Pozdrawiam.

  • Karolina 30 października 2016

    Artykuł bardzo dobry, ale brakuje mi słów z wywiadu z Orubą „nie wynoś nazwiska przed umiejętności”.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>