Jak wszyscy wiemy, marketing jest niezwykle ważnym elementem funkcjonowania każdej firmy. Bez dobrze wymyślonej i wdrożonej strategii marketingowej nie ma klientów, a bez klientów, nawet najlepszy produkt się nie obroni.

wksażniki-marketing-bloomboard

Z tego względu, bardzo ważne jest to, żeby osoba odpowiedzialna za marketing w danej firmie, wiedziała, na jakie współczynniki należy zwrócić uwagę.

Measure_Marketing-wskaźniki-bloomboard

bloomboard-facebook

 

Chcąc ułatwić życie naszym czytelnikom przygotowaliśmy listę 50 współczynników — metryk, na które na pewno trzeba zwracać uwagę, będąc osobą odpowiedzialną za marketing.

1. Lead-to-Customer Conversion Rate

Ten wskaźnik określa, ile leadów jest pot*rzebnych, aby zdobyć jednego klienta, który kupuje jakikolwiek produkt w ramach naszego sklepu.

Znając tę metrykę posiadamy pełniejszy obraz na temat tego, jak działa nasza sprzedaż.

 

2. Cost Per Lead

Ten współczynnik określa całkowity koszt wygenerowania jednego leadu, w odniesieniu do całego zakresu naszego działania lub danej kampanii.

Pamiętaj, że to niezwykle ważne, aby efektywność generowania leadów, była jak największa. Dlatego bardzo ważne jest to, żeby zwracać uwagę na stosunek ceny do ilości wygenerowanych leadów.

CPL to jeden z tych wskaźników, które należy brać pod uwagę podczas tworzenia całego budżetu marketingowego oraz pilnowania tego, żeby się domykał.

pkt 2

 

3. Lead Volume

Zwracając uwagę na ten wskaźnik, otrzymamy informację dotyczącą tego ile leadów generuje dana kampania. Dzięki temu posiadamy wiedzę na temat tego, która kampania daje najlepsze efekty – tutaj oczywiście należy nie zapominać o pozostałych współczynnikach dotyczących leadów.

pkt 3

 

4. Lead Origination

Dzięki temu współczynnikowi dowiesz się, gdzie był pierwszy kontakt leadu z jakąkolwiek publiką. W ten sposób będziesz posiadać lepszą kontrolę nad tym, w jaki sposób powstają Twoje leady, lepiej zrozumiesz swoich odbiorców.

pkt 4

 

5. Social Interactions

Ilość interakcji z Twoim contentem w ramach mediów społecznościowych to bardzo ważny wskaźnik, ponieważ pozwala Ci badać zaangażowanie swojej społeczności oraz odbiorców jako takich.

Zwiększenie ilości interakcji społecznych powinno być jednym z Twoich celów. Warto zwrócić uwagę na to, że np. w przypadku Facebooka, nie tylko udostępnienia zwiększają zasięg danej treści. Lajki i komentarze pod danym postem, również mają wpływ na to, ile osób zobaczy dany wpis.

pkt 5

 

6.Social Media Page Viewers

Za pomocą tego wskaźnika dowiemy się, ile osób odwiedziło naszą stronę internetową za pośrednictwem social media, a więc najpierw zobaczyły jakąś naszą treść w ramach mediów społecznościowych, a później – za pomocą odpowiedniego kliknięcia odwiedziły naszą stronę internetową.

W ten sposób dowiemy się, jak skuteczne są tworzone oraz udostępniane przez nas treści.

pkt 6

 

7. Share Of Voice

Czyli po polsku – udział w nagłośnieniu. Ten współczynnik mierzy ilość punktów GRP (Gross Raiting Point), które wygenerowała nasza kampania – w odniesieniu do konkretnego produktu w swojej kategorii – w porównaniu do konkurencji.

Innymi – wiemy, jak głośno mówimy o naszym produkcie względem konkurencji. Sytuacja trochę analogiczna do przekrzykiwaniu się na targowisku – tylko że w nowoczesny sposób. Dzięki temu współczynnikowi wiemy, jak bardzo głośne jest nasze krzyczenie, a jak głośne jest krzyczenie innych.

pkt 7

 

8. Amplification Rate

Współczynnik, który w dużej mierze określa jak daleko dotrze nasz contet, który został podany dalej przez naszych odbiorców. Im wyższy współczynnik wzmocnienia, tym dalej dotrze dany content.

W ten sposób możemy kontrolować skuteczność oraz jakość naszego contentu i po części naszej marki jako takiej.

pkt 8

 

9. Return On Marketing Investment

W tym wypadku, z całą pewnością warto podać anglojęzyczną nazwę tego współczynnika, czyli Return on marketing investment.

Jest to współczynnik, który pozwala zmierzyć ogólną wydajność kampanii marketingowej. Pozwala to podejmować osobie odpowiedzialnej za marketing lepsze decyzje dotyczące inwestowania środków przeznaczonych na marketing.

Ujmując to w bardzo prosty sposób – im wyższy współczynnik ROMI, tym lepsza była dana kampania marketingowa.

pkt 9

 

10. Cost Per Click

Jest to ważny współczynnik podczas prowadzenia kampanii polegających na płaceniu, za każde kliknięcie – wejście na naszą stronę. W tym przypadku, znając koszt pojedynczego wejścia, w odniesieniu do przewidywanego zasięgu, można oszacować wysokość budżetu, który będzie niezbędny do przeprowadzenia tego typu kampanii.

Oczywiście w przypadku takich kampanii istnieje możliwość, aby po prostu ustawić daną kwotę, która jest „zjadana” przez kliknięcia.

Rzecz jasna, im mniejszy współczynnik CPC, czyli kosztu jednego kliknięcia, tym lepiej.

 

11. Organic Search

Współczynnik wyszukiwania organicznego daje nam informację, dotyczącą tego, ile osób odwiedziło naszą stronę w niepłatny sposób, a więc nie na skutek kliknięcia w reklamę czy sponsorowany link, ale poprzez wyszukanie nas np. w Google.

Bardzo duży wpływ na ten współczynnik ma SEO. Dzięki odpowiedniej optymalizacji, pod kątem wyszukiwania naszej strony internetowej, ten współczynnik na pewno się podniesie. Oprócz tego ten współczynnik pomaga nam w jakimś stopniu określić siłę naszego wizerunku.

Zobacz również :  Ciekawe prezenty świąteczne dla każdego marketera

pkt 11

 

12. Time on Site

Jest to niezwykle ważny współczynnik pod kątem pozycjonowania. Tendencja jest stała – z roku na rok, Google zwiększa znaczenie tego współczynnika w swoich algorytmach. Dlatego, bardzo ważne jest to, żeby nasi klienci spędzili trochę więcej czasu na naszej stronie, bo jak łatwo się domyślić ten współczynnik bada właśnie długość czasu spędzonego na naszej stronie internetowej.

Ponadto – osoba, która spędza więcej czasu na naszej stronie internetowej, to nie tylko wzmocnienie naszej pozycji w wyszukiwarkach, ale również taka osoba, która z większym prawdopodobieństwem przeczyta nasze treści lub kupi nasz produkt. Na pewno, warto zwracać uwagę na ten wskaźnik.

pkt 12

 

13. Funnel Visualization

Wizualizacja lejka sprzedaży, czyli drogi klienta do tego, aby dokonał pożądanej przez nas decyzji kupna.

Dzięki wizualizacji tego lejka, widzimy jego słabości oraz mocne strony, a więc posiadamy informacje o tym, jakie elementy należy poprawić, a jakich nie zmieniać.

pkt 13

 

14. Bounce Rate

Jeden z bardziej istotnych współczynników. Dzięki niemu wiemy, ile osób od razu opuszcza naszą stronę internetową, zaraz po wejściu na nią.

Znając współczynnik odrzuceń, wiemy, czy nasza strona internetowa jest wykonana w odpowiedni sposób oraz, czy osoby, które znajdują naszą stronę – znajdują tego, czego szukają.

Oznacza to więc, że dowiadujemy się w pewnym stopniu nie tylko tego, czy nasza strona jest dobra jako tako, ale również czy odpowiada naszej docelowej grupie odbiorców, a także czy odpowiednio ją dobraliśmy.

Wysoki współczynnik odrzuceń nie jest sygnałem, który jest jednoznaczny – niemniej jednak, pomaga zdiagnozować ewentualny problem.

pkt 14

 

15. Quality Score

Jest to punktacja przydzielona przez Google do każdego słowa kluczowego. Bierze pod uwagę współczynnik klikalności, stosowności danego słowa kluczowego względem grupy słów kluczowych oraz stosowności do danej strony docelowej. Oprócz tego Google bierze pod uwagę jeszcze 200 innych, mniej znaczących czynników. Zasada jest prosta, im wyższy wynik, tym mocniejsza pozycja w wyszukiwarce oraz niższe ceny za kliknięcia.

pkt 15

 

16. Referral Traffic Growth

Ten wskaźnik odpowiada nam na pytanie – gdzie są źródła wzrostu ruchu, na jakich odbiorcach lepiej się skoncentrować, na jakich kanałach komunikacji się skoncentrować etc. Dzięki temu możemy dodatkowo zoptymalizować efektywność naszych działań.

 

17. Social Media Publishing Volume

Głośnośc w social media – określa jak często udzielamy się w ramach danych kanałów komunikacji. Warto zaznaczyć, że z jednej strony nasi odbiorcy oczekują regularnie dostarczanego contentu, z drugiej strony, jeżeli będziemy dostarczali go zbyt często, wtedy spadnie zainteresowanie tym co publikujemy.

Zwracając uwagę na ten współczynnik będziemy mogli w odpowiedni sposób zaplanować, kiedy i jak często publikować nowe treści.

 

18. Social Reach

Wskazuje jak szeroki zasięg udało się nam zdobyć w mediach społecznościowych. Czy to w odniesieniu do pojedynczego posta, jakiegoś okresu czasu czy od początku naszego działania.

sharethis-social-reach

 

19. Unsubscribe Rate

Ten współczynnik wskazuje ilość osób, które przestały nas subskrybować, a kiedyś to robiły. Dobrze wiedzieć ile osób rezygnuje z naszych subskrypcji, jeżeli mamy nagły skok tego typu działań – otrzymujemy sygnał, że jakieś nasze działania były błędne. Nie jest to jeden z najważniejszych współczynników, ale na pewno należy mu się stale przyglądać.

 

20. Media Coverage

Ilość odniesień do Twojej firmy w mediach – krytyki, pochwał czy wspomnienia Twojej firmy w jakimkolwiek kontekście. Ten współczynnik szczególnie dotyczy większych firm.

Im więcej różnego rodzaju wspominek w mediach, tym większy wpływ mają nasze działania na nasz wizerunek. Dlatego, jeżeli mamy dosyć wysoki współczynnik tego typu, powinniśmy z jeszcze większą uwagą zwracać uwagę na wizerunkową stronę podejmowanych przez nas działań.

 

21. Click by Channel

Ilość kliknięć w dany link, z danego kanału komunikacji. Daje to nam informacje, który portal społecznościowy generuje najwięcej wejść, na którym z nich warto się skupić, a które warto dopracować pod względem swojej skuteczności.

 

22. Average Interaction per Post

Średnia ilość interakcji na wpis informuje nas w zakresie tego, jak bardzo zaangażowana jest nasza społeczność. Znając uśrednione wyniki zaangażowania, jakie generują dostarczane przez nas treści, jesteśmy w stanie określić pewien standard, jakie powinny one spełniać, jakie średnie zaangażowanie generować etc.

Poza tym pozwala nam to zdiagnozować ewentualne problemy ze zbyt niskim zaangażowaniem, czy jakimś aspektem zaangażowania np. mało lajków, mało komentarzy, mało udostępnień etc. oraz opracować działania, które doprowadzą do naprawienia danego problemu.

 

23. Drop-off rate

Czyli wskaźnik pokazujący, ile osób odpadło na jakimś etapie konwersji. To znaczy, że dana osoba, była zaangażowana w sam proces konwersji i na jakimś poziomie przerwała ten proces.

Zobacz również :  Sztuczki marketingowe - 70 wskazówek i chwytów do wykorzystania w twoim e-sklepie

Znajomość tego wskaźnika jest niezwykle ważna, pod względem określenia najsłabszych elementów w łańcuchu sprzedaży. Znając ten wskaźnik i swoje słabości, można ocenić skuteczność swojej strategii i dokonać ewentualnych zmian.

pkt 23

 

24. Custumer Sentiment

Ten wskaźnik bada, czy klienci darzą Cię pozytywnymi, czy negatywnymi odczuciami, jak wyglądają proporcje pozytywnych i negatywnych emocji, w jaki sposób się dyskutuje na Twój temat etc.

Mając świadomośc, jakie wywołuje się emocje, można znaleźć dużo dobrych pomysłów na to, w jaki sposób sprzedać swoje produkty lub usługi. Warto zauważyć, że negatywne emocje również można wykorzystać na swoją korzyść, a więc z całą pewnością nie należy tego ignorować.

 

25. Subscribers

Czyli osoby, które określiły, że chcą otrzymywać od Ciebie content, zapisały się na Twoją listę mailingową etc. Im więcej masz subskrybentów, tym lepiej, ponieważ jest to solidne zaplecze pod budowę dużego zasięgu swoich postów.

Warto zwrócić uwagę, że z osobami, które już subskrybują Twój kanał komunikacji, należy komunikować się w inny sposób, niż z osobami, do których wysyłasz daną wiadomość pierwszy raz.

 

26. Media Tone

Sposób, w jaki wypowiadają się na Twój temat media. Ten współczynnik określa, czy media mówią o Tobie w pozytywny, neutralny czy negatywny sposób. Z założenia większość mediów, będzie wyrażała się o Twojej firmie w sposób negatywny. Chyba że Twoja firma nazywa się Amber Gold, jeżeli tak – to zapomnij o uwadze nt. tego, że możesz spodziewać się neutralnego traktowania Ciebie przez media.

Rzecz jasna, im mniej negatywnych emocji, tym lepiej. Dlatego, jeżeli zdarzy się, że w jakiś sposób zostaniemy negatywnie wspomniani w mediach – należy wnikliwie przeanalizować błąd, tak aby nasz wizerunek dalej na tym nie cierpiał.

 

27. Visitor Demographics

Kraj pochodzenia, wiek, płeć, język oraz inne informacje dotyczące klientów, odwiedzających Twoją stronę, czy inne kanały komunikacji w ramach social media.

Znając strukturę demograficzną swoich odbiorców jesteśmy w stanie dopracować sposób, w jaki komunikujemy się z naszymi klientami. Jeżeli nasi odbiorcy są w przeważającej liczbie ludźmi młodymi – wiemy, że powinniśmy używać mniej formalnego języka, emoji etc. Jeżeli nasi odbiorcy są w dużej ilości z danego regionu o silnej specyfice np. Śląsk czy Kaszuby, wtedy możemy wpleść w ramach naszych działań marketingowych jakieś odniesienie do danego regionalizmu. Tego typu zabiegi są pozytywnie postrzegane.

pkt 27

 

28. Acquisition Rate

Ilość osób, które w pełni przyjęły i zaakceptowały naszą ofertę i nabyły dany produkt lub usługę, względem osób, które otrzymały naszą ofertę.

Znając poziom stopy akwizycji, mamy informacje dotyczące skuteczności naszego mailingu czy samej oferty.

 

29. Follower Growth by Channel

Inaczej można by to określić jako stopa wzrostu subskrypcji danego kanału. Ten współczynnik określa, w jakim tempie wzrasta ilość osób, zainteresowanych danym kanałem. Dla różnych mediów społecznościowych będzie to inne tempo.

Dosyć uniwersalnym zaleceniem jest skupienie się na takim kanale komunikacji, który posiada największą dynamikę wzrostu. Szczególnie na samym początku działalności.

pkt 29

 

30. Market Share

Ten wskaźnik określa, jaki jest Twój udział w danej branży. Rzecz jasna, jeżeli prowadzisz małą działalność, to nie jest to znaczący współczynnik. Jednak nabiera on znaczenia w przypadku większych firm, dlatego należy na niego zwracać uwagę wraz z rozwojem firmy.

 

31. Page Rank

Jest to nazwa algorytmu używanego przez Google. Zakłada się, że średnio 80% wejść na stronę jest pochodzenia tzw. organicznego, a więc są to wejścia nieodpłatne. Dlatego posiadanie silnej pozycji w ramach Google jest niezwykle ważne. Z tego powodu bardzo ważne jest zadbać o to, żeby content, który zamieszczamy na naszej stronie był stosowny do zapytań, które wpisują w wyszukiwarce klienci.

pkt 31

 

32. Unique Visits

Ilość unikatowych wejść na stronę to kolejny ważny współczynnik. Pokazuje on jak dużo innych ludzi weszło na naszą stronę w danym okresie czasu.

Zadaniem osoby, która zajmuje się marketingiem jest to, żeby ilość tych osób była jak największa.

 

33. PageViews

Jest to współczynnik mierzący całkowitą ilość wyświetleń naszej strony. Generalnie im więcej wyświetleń, tym lepiej – ale tego nie trzeba tłumaczyć.

Co sugeruje duża ilość wyświetleń? Nasz content jest wartościowy dla obiorców, potrafi przykuć ich uwagę, a nasza strona jest wykonana jest w odpowiedni sposób.

 

34. Return Visits

Ten wskaźnik pokazuje ile osób, w danym okresie ponownie odwiedza naszą stronę. Duża ilość ponownych wejść sugeruje, że nasza społeczność jest zaangażowana. Z całą pewnością jest to jeden z tych współczynników, którym warto się przyglądać.

 

35. Conversion Rate

Współczynnik konwersji pokazuje, jaka część wejść, przekłada się na konkretne działanie, a więc kontakt z nami lub lead.

Znając swój współczynnik konwersji, wiemy, czy nasza strona jest efektywna, czy nie. Jeżeli mamy bardzo dużo wejść na stronę, ale niską stopę konwersji, wtedy powinniśmy przeanalizować, czy problemem jest źle zaprojektowana strona, nasza oferta lub treści, które udostępniamy.

Zobacz również :  Eksperymenty marketingowe, które przyniosły efekt WOW! cz.1- Bluerank

ConversionRate-bloomboard

 

36. Click-Through Rate

Współczynnik klikalności danej reklamy, względem ilości osób, która ją zobaczy. W ten sposób jesteśmy w stanie zmierzyć i porównać skuteczność różnych reklam, które zamieszczamy w internecie.

 

37. Inbound Link

Link, do naszych treści lub strony sensu stricte, który został opublikowany na innej stronie internetowej. Za pomocą współczynnika linków zwrotnych (backlinks/inbound link), jesteśmy w stanie określić jak wiele osób odwołało się do nas, udostępniło nasze treści etc. W ten sposób poznajemy siłę swojej marki oraz swojego contentu.

 

38. Highest Trafficked Pages

Mierzenie ruchu na podstronach jest niezwykle ważne. Jeżeli jesteśmy w stanie określić te strony o największym ruchu – wiemy, które przykuwają największe zainteresowanie, są wykonane w najlepszy sposób etc.

Oczywiście, warto się temu przypatrzeć w kontekście stopy konwersji, jaką ma dana strona. Nawet jeżeli generuje dużo wejść, ale stopa konwersji jest niska, to znaczy, że prawdopodobnie należy coś zmienić.

 

39. Traffic by Device

Obserwowanie jakie urządzenia generują najwięcej ruchu na naszych stronach, to całkiem ważne zadanie dla osoby odpowiedzialnej za marketing, ponieważ pozwala dookreślić formę swojego contentu.

traffic-bloomboard

 

40. Total Website Conversions

Ten współczynnik pokazuje całkowitą liczbę osób, które podjęły pożądaną przez nas akcję, a więc dokonały konwersji. W dużej mierze to właśnie ten współczynnik określa wartość całej strony. Szczególnie jeżeli celem strony jest sprzedaż lub osiągnięcie celów pokrewnych ze sprzedażą.

 

41. Marketing-Originated Campaign Influence

Określenie ile osób, odwiedziło naszą stronę, ze względu na przeprowadzenie konkretnej kampanii marketingowej jest bardzo ważne. Pozwala określić czy dobrze zainwestowaliśmy pieniądze, czy podjęliśmy odpowiednie działania. Jeżeli nie – wiemy, że należy coś zmienić, jeżeli były odpowiednie – wiemy, co działa.

Sprawdzanie skuteczności jest niezwykle ważne, ponieważ pozwala na dalsze planowanie swoich działań.

 

42. Email Campaign Open Rate

Ten współczynnik w dużej mierze odpowiada nam na jedno, proste pytanie. Czy tytuł i nagłówek naszego maila był dobry czy też nie.

 

43. Total Indexed Pages

Pokazuje, które z Twoich stron internetowych, jakie konkretne zakładki są indeksowane przez wyszukiwarki. Mając informacje tego typu, jesteśmy w stanie określić, które z naszych stron są najczęściej odwiedzane.

pkt 43

 

44. Impressions

Pokazują ile razy, przy okazji wpisania danego słowa kluczowego, wyświetliła się Twoja reklama. W ten sposób można, w pewnym stopniu zbadać efektywność danej reklamy.

 

45. Referring URLs

Współczynnik ten mierzy linki, które odnoszą się wzajemnie do siebie, a więc gdy jedna strona udostępnia link drugiej u siebie. Im więcej tego typu udostępnień, tym silniejszy jest Twój przekaz, a więc również większy jest zasięg.

 

46. Adevrising Value Equivalency

Jest to wskaźnik, który określa, ile pieniędzy trzeba by wydać na reklamę sensu stricte, na to, aby dotrzeć do danej ilości osób.

Można w ten sposób określić na przykład ile warte są działania content marketingowe, które prowadzisz.

pkt 46

 

47. Marketing Qualified Lead

Czyli MQL – lead, który ma większe prawdopodobieństwo przełożyć się na działania ze strony klienta. Im więcej, tego rodzaju leadów, tym lepiej.

 

48. Keyword Ranking by Position

Twoja pozycja, po danym słowie kluczowym zależy oczywiście od wielu czynników. Sprawdzenie, czy posiadasz dobrze wypozycjonowane dane słowo kluczowe jest niezwykle ważne.

Jeżeli wiemy, że z danym słowem kluczowym jest u nas słabo – wtedy możemy podjąć różne działania SEO. Zaczynając od zmiany strategii pozycjonowania danego słowa, a kończąc na tym, żeby po prostu zmienić dane słowo lub frazę kluczową, na inną, którą jest łatwiej wypozycjonować.

 

49. Data Quality

Odpowiednia jakość danych jest niezwykle ważna. Pod wieloma względami, dlatego należy zabiegać o jej najwyższą jakość w każdym wymiarze. Dobre zarządzanie danymi przekłada się zarówno na skuteczność działań marketingowych, jak i na satysfakcję klientów – a więc i poziom sprzedaży.

 

50. Marketing-Influenced Sales Pipeline

Ten współczynnik bada, jaka ilość leadów powstała na skutek jakiejkolwiek styczności z naszym marketingiem, a więc niekoniecznie na skutek bezpośrednich, ale również pośrednich działań.

 

Na koniec — należy brać pod uwagę, że różne z wymienionych współczynników są mniej lub bardziej ważne. Jest to zależne od tego, jak duża jest dana firma, jacy są jej odbiorcy i w jakiej branży działa.

Jeżeli nie ma się odpowiedniej ilości osób – trudno jest skupić się na wszystkich współczynnikach, dlatego w takim wypadku należy wybrać te, które we własnej ocenie są najważniejsze.

3 Komentarzy

  • Asia 26 lipca 2016

    Jestescie wielcy! Niedawno trafilam na Wasz blog i zostane dopoki bedziecie pisac! Tak dobrze opracowanego tematu nie widzialam dawno. Brawo!

    • bloomboard (Post autora) 27 lipca 2016

      bardzo dziękujemy! 🙂

  • Angelika 27 lipca 2016

    Nic dodać, nic ująć – bardzo fajne, super przydatne zestawienie! 🙂

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>