Direct marketing, czyli marketing bezpośredni to całkiem skuteczna forma docierania do klientów. Należy jednak pamiętać, że tak jak w każdym przypadku – jeżeli direct marketing nie będzie przeprowadzony w odpowiedni, przemyślany sposób – nie będzie wystarczająco skuteczny.

direct.bloomboard

Dlatego, jeżeli zamierzasz się zająć direct marketingiem lub już się nim zajmujesz, ale nadal nie jesteś w tym ekspertem – to z całą pewnością przydadzą Ci się nasze porady, które sprawią, że Twój direct marketing będzie lepszy.

bloomboard-facebook

Poniżej prezentujemy listę tricków, które pomogą ci działać w direct marketingu z większą skutecznością:

1. Unikaj zbyt dużej ilości tekstu

Jeżeli kontaktujesz się bezpośrednio z klientem – piszesz do niego maila etc. Nie powinieneś pisać zbyt długich tekstów. W przeciwieństwie do content marketingu – direct marketing wymaga zwięzłej formy, szczególnie jeżeli jest to pierwszy lub jeden z pierwszych kontaktów z klientem.

zawartosc tekstuJeżeli chcesz przekazać klientowi coś więcej – załącz link do danego artykułu, filmiku czy innej treści, którą chcesz zaprezentować. Jednak sama treść wiadomości, którą przesyłasz do danej osoby, powinna być dosyć krótka i zwięzła.

2. Dobry tytuł 

To absolutna podstawa. Masz tylko kilka sekund na to, żeby przekonać daną osobę, że warto przeczytać dany tekst, więc spraw, żeby był naprawdę ciekawy.

Dobry tytuł powinien być dosyć krótki, powinien wzbudzać emocje i odnosić się do czegoś, co potencjalnie zainteresuje Twojego adresata.

dobry tyt

3. Dobry nagłówek 

No dobrze, udało Ci się z tytułem, klient otwiera np. maila, patrzy – a tam ściana tekstu. Ze ścianą jak to ze ścianą – można się od niej co najwyżej odbić i tak samo zrobić nasz klient. Stąd nasza pierwsza rada, aby pisać krótkie teksty.

Jednak to nie wszystko – ważne, żeby nagłówek naszej wiadomości w dwóch, trzech zdaniach powiedział dokładnie, o co nam chodzi i czego oczekujemy od naszego odbiorcy.

Pamiętaj! Najważniejsze informacje zawsze powinny znajdować się na samej górze, ponieważ wtedy istnieje największe prawdopodobieństwo, że zostaną one odczytane przez odbiorcę.

4. Dobrze dobierz odbiorców 

Napisanie tekstu, który będzie ciekawy, nawet jeżeli nie zna się grupy odbiorców, jest możliwe. Możliwe jest zainteresowanie pewnej ilości osób, możliwe jest naprawdę wiele – wszystko bez naszych porad, po prostu działając na czuja.

Tylko że Twoim celem, jeżeli chcesz być efektywny, nie powinno być, aby Twoje działania były możliwe, Twoje działania muszą być skuteczne, jeżeli chcesz osiągnąć sukces.

Właśnie dlatego niezbędne jest to, żebyś określił swoją grupę odbiorców i pisał właśnie do niej. Używając odpowiedniego języka oraz ogólnej treści wypowiedzi – dużo skuteczniej trafisz do swojego odbiorcy.

5. Pisz w przystępny sposób 

Używaj prostych, krótkich zdań, używaj łatwego i przystępnego języka. Bardzo ważne, żeby brzmieć jak człowiek, a nie jak typowy facet z działu marketingu. Ty oczywiście jesteś facetem (lub kobietą) z działu marketingu, więc to może nie być proste, ale naprawdę się postaraj. To nie takie trudne.

6. Używaj grafik 

Coś miłego dla oka – z całą pewnością będzie miłe dla oka. Dlatego staraj się przyozdobić swojego maila jakimś motywem wizualnym. Jeżeli takiego nie posiadasz, to przynajmniej wstaw w podpisie swoje logo.

Infographic-of-infographics-by-Zabisco-300x277

 

Dlaczego jest to ważne?

Sprawia, że Twoja wiadomość wygląda w sposób bardziej profesjonalny. Oczywiście przed chwilą wspomnieliśmy, że masz być ludzki, ale to wcale nie jest sprzeczne i jak najbardziej można połączyć jedno z drugim.

Zobacz również :  Social media marketing: krótki przewodnik i 77 ciekawych kampanii wykorzystujących różne platformy społecznościowe
7. Przełamuj akapity 

Przełamuj akapity. Rób to w sposób kreatywny. Zaskocz swojego odbiorcę.

Oczywiście

dobrze

by

było,

żeby z tym nie przesadzać.

Pisanie w stylu Marcina Świetlickiego sprawdza się w poezji, ale nie w direct marketingu. Tym niemniej – przełamanie akapitu w odpowiednim momencie sprawia, że tekst wygląda w sposób ciekawszy.

8. Personalizuj 

Powtarzamy to regularnie, ale absolutnie warto o tym przypominać. Rok 2016 jest między innymi rokiem spersonalizowanych treści. Niezależnie od tego, jakim marketingiem się zajmujemy – personalizacja jest niezwykle ważna.

personalizacja-bloomboard

Jednak w przypadku direct marketingu, a więc bezpośredniego kontaktu z danym klientem – jest ważniejsza jeszcze bardziej, używanie ogólnych, zautomatyzowanych regułek jest po prostu błędem.

Dlatego staraj się robić wszystko, żeby dany klient poczuł się, że jest dla Ciebie ważny, że kontaktuje się właśnie z nim, a nie 50 tysiącami innych osób.

9. Odnoś się do klienta, nie skupiaj się na sobie. 

Jeżeli piszesz do klienta – nie powinieneś ciągle pisać o tym, co Ty chcesz zrobić, o tym, czym Ty się zajmujesz i dlaczego dla Ciebie jest ważne, żeby klient zareagował na wiadomość od Ciebie.

Klient musi poczuć i zrozumieć, w jaki sposób dana wiadomość odnosi się do niego, w jaki sposób może skorzystać, odnosząc się do jej treści, po co ją dostał i co może z niej wynieść. Dlatego pisząc wiadomość, należy skupić się na kliencie, nie na sobie.

10. Oferuj coś naprawdę niezwykłego 

Bądź wyjątkowy, unikatowy, unikalny, po prostu inny niż reszta. Oczywiście – w pozytywnym sensie. Porada bardzo łatwa do udzielenia, bardzo trudna do wykonania, ale warto wiedzieć, że należy tego szukać.

branding mails

 

11. Zdobądź zaufanie 

Zdobywanie zaufania nie jest proste, ale nie jest też takie trudne, jak by się mogło wydawać. Nie pisz, że masz najlepsze produkty. Być może są najlepsze, ale twierdzenie, że akurat Twój produkt jest najlepszy (a więc w domyśle każdy inny jest gorszy) brzmi naprawdę mało wiarygodnie.

Nawet tak potężna, międzynarodowa marka jak Carlsberg opiera swój marketing o hasło „Probably the best beer in the world”. Ba! Swoją drogą hasło jest na tyle świetne i zakorzenione w umysłach odbiorców, że na Euro2016 Carlsberg używała praktycznie samego słowa „Probably”.

No dobrze, a więc jak zabrzmieć wiarygodnie? Prosty przykład: „Orzeźwiający napój, w przystępnej cenie”. To dużo bardziej wiarygodne i prawdopodobne niż „Najlepszy napój na świecie”.

12. Zwróć uwagę na najważniejsze fragmenty

Podkreślenie, napisanie kursywą czy wyboldowanie danego fragmentu tekstu sprawi, że czytelnik przeczyta daną część z dużo większym prawdopodobieństwem.

Jednocześnie pamiętaj o tym, żeby zwracać uwagę na to, co naprawdę zasługuje na uwagę, na to, co jest naprawdę ważne. Jeżeli przesadzisz z ilością podkreśleń itp. wtedy tekst stanie się jednym wielkim bałaganem, którego nikt nie będzie chciał czytać.

13. Używaj tracking code 

W ten sposób będziesz otrzymywać informacje zwrotne o tym, jaka metoda komunikacji jest dla Ciebie najlepsza. Monitorowanie aktywności sprawi, że będziesz posiadać więcej danych, niezbędnych do dokonania odpowiedniej analizy swoich działań.

tracking-Code-bloomboard

14. Piszesz list? Wrzuć ulotkę!

Direct marketing to nie tylko maile czy inna forma cyfrowego kontaktu z klientem, to również listy. Jeżeli stosujemy tę metodę komunikacji z klientem warto dorzucić swoją ulotkę zawierającą najważniejsze informacje dotyczące swojego zakresu usług etc.

Zobacz również :  Facebook Messenger Marketing: 6 wskazówek jak wykorzystać komunikator w promocji Twojej firmy!

direct-mail

 

15. Dorzuć do listu coś ciekawego

Jeżeli wysyłasz list, to masz pewną przewagę ponad wszelką cyfrową komunikacją. Możesz dorzucić coś materialnego. Na starcie zaznaczamy. Odpuść sobie badziewie pokroju magnesu na lodówkę czy długopis. Tego typu gadżety to relikt przeszłości, który nie trafia do klientów.

Wymyśl coś, co naprawdę trafi do klienta i jednocześnie będzie na tyle płaskie, żeby zmieściło się do koperty. Ciekawym, oryginalnym i dosyć tanim pomysłem może być poszetka do marynarki. Ceny poszetek zaczynają się już od paru złotych. Oczywiście to tylko przykład, zawsze ważne jest to, żeby dopasować dany gadżet do konkretnego klienta.

 


Zobacz również:

16. Używaj słów, które prowokują działanie 

Dobrym przykładem jest wymienione w tytule tego punktu słowo „używaj”. Jednak takich słów jest dużo więcej – kliknij, zdobądź, przeżyj, doświadcz, dostrzeż, zobacz etc. Długo by można wymieniać.

17. Używaj ikon danych kanałów social media 

Podajesz adresy swojego Facebooka, Twittera, LinkedIn i tak dalej? To świetnie, ale warto również wykorzystać ich ikony/loga. Praktycznie każdy je rozpoznaje, dlatego dodanie ich do swojego maila wywoła pozytywne skojarzenia, które wywołują te marki oraz rzecz jasna uatrakcyjni wizualnie Twojego maila.

Oczywiście pamiętaj, żeby nie przesadzać z ilością różnego rodzaju grafiki w swoim mailu.

18. Call to action 

Tutaj mamy całkiem spore pole do popisu. Całkiem niezłym pomysłem będzie dodanie przycisku call to action – który przeniesie klienta do strony danego produktu, ankiety, strony w social media czy czegokolwiek innego co jest naszym celem.

call2action

Twoim zadaniem jest sprawić, żeby osiągnięcie tego celu było proste do wykonania. Pamiętaj – im dana czynność jest prostsza i łatwiejsza, tym większe prawdopodobieństwo, że klient ją wykona.

19. Zaoferuj ciekawą promocję 

Zaproponowanie czegoś za darmo – bonu, kodu rabatowego etc. to oczywiście dobry pomysł. Jednak niejedyny. Czasami wystarczy zaproponowanie jakiegoś rodzaju promocji czy wykonanie jakieś ekstra usługi, rozszerzenie zakresu świadczenia danej usługi po tej samej cenie etc. W tym wypadku ogranicza Cię tylko Twoja kreatywność.

20. Nie zapomnij o Post Scriptum 

Post Scriptum to jedna z tych części maila, które są czytane z największą uwagą. Dlatego nigdy nie zapomnij o tym, żeby zamieścić je w swojej wiadomości. W ramach PS warto zamieścić coś ciekawego, coś, co skłoni danego klienta do jakieś formy działania czy interakcji z Tobą.

post-scriptum-mail-bloomboard

21. Testuj, sprawdzaj, eksperymentuj 

Miej różne wersje wiadomości, sprawdzaj, która jest najlepsza, która przynosi najlepszy odzew etc. To niezwykle ważne. Tylko w ten sposób możesz w pełni zoptymalizować swoje działania.

Coś nie działa? Przestań to robić.

Coś działa, ale nie do końca tak jak powinno? Zastanów się, co można ulepszyć i popraw to.

Dana strategia czy działanie jest skuteczne? Rób tak dalej, rozwijaj je, również poddawaj krytycznej analizie.

Testowanie różnych wariantów oraz rozwiązań jest absolutnym fundamentem osiągnięcia sukcesu.

22. Relacje klientów

Co do zasady – przydają się w naprawdę wielu różnych kontekstach prowadzenia działań marketingowych. Możesz zamieścić fragment tekstu, ale najlepszym pomysłem będzie link do filmiku, w którym Twoi klienci mówią o tym, jak korzystali z Twoich usług lub produktów i byli z tego powodu zadowoleni.

Zobacz również :  Wydarzenie: 4 Konferencja ekspercka Marketing Progress 13-14 października
23. Zacznij od strategii, która działa 

Dana strategia marketingowa działa w ramach innego rodzaju marketingu niż direct marketing? Użyj jej do swojego direct marketingu. To całkiem prosty, ale skuteczny pomysł. Przynajmniej na początek. Potem, na bazie obserwowania oraz analizowania ulepszysz swoje działania direct marketingowe.

Oczywiście, nie jest to jedyny sposób na direct marketing, ale jeden z możliwych. Na pewno całkiem ciekawy.

direct-marketing-strategies-bloomboard

24. Dane kontaktowe 

Dane kontaktowe to nomen omen podstawa kontaktu. Dlatego nie zapomnij o tym, żeby zamieścić ich w treści swojej wiadomości. Inaczej, będzie to zwyczajnie niemożliwe.

Drogi czytelniku — wydaje Ci się, że to oczywista porada? Masz absolutną rację, wydaje Ci się. Naprawdę spora ilość osób popełniła, popełnia i popełni ten błąd, zapominając o tak banalnej kwestii.

dane-kontaktowe-bloomboard

25. Bądź transparentny 

Jeżeli chcesz namówić do czegoś klienta, to niczego nie zatajaj, nie ukrywaj żadnych dodatkowych kruczków, opłat etc. Klienci tego zwyczajnie nienawidzą. Pozostawienie tego typu kruczków nie tylko sprawi, że dany klient zrezygnuje na przykład z podjęcia decyzji o kupnie danego produktu, ale oprócz tego po prostu wzbudzisz w nim negatywne emocje, a to nie jest dobre dla żadnej marki.

26. Zaproponuj okres próbny 

Jeżeli Twoim celem jest sprzedanie jakieś usługi, to świetnym pomysłem, jeżeli to możliwe, będzie zaproponowanie okresu próbnego. W ten sposób działają takie giganty jak Netflix czy Spotify i nie tylko.

netflix-trial-us-help-signup

W ten sposób przyzwyczajają daną osobę do komfortu, jaki towarzyszy korzystaniu z danej usługi. Kiedy klient przyzwyczai się do tego, że posiada możliwość korzystania z danej usługi i jest z niej zadowolony, wtedy z całą pewnością do Ciebie wróci.

27. Spraw, żeby proces kupna był prosty 

Wspominaliśmy o tym już wcześniej. Jeżeli oczekujesz efektów, to musisz sprawić, żeby pożądane przez Ciebie działanie było jak najprostsze. Właśnie dlatego, bardzo dobrym pomysłem będzie, abyś zaprojektował proces kupowania w taki sposób, aby wymagał on wykonania jak najmniejszej ilości czynności, był szybki i nieskomplikowany.

W ten sposób w znacznym stopniu zwiększysz prawdopodobieństwo, że klient podejmie taką decyzję, jakiej oczekujesz.

28. Zachowaj cierpliwość 

Efekty nie zawsze przychodzą od razu. Dlatego trzeba mieć tego świadomość i nie wymagać cudów. Jeżeli chcemy ocenić czy dana strategia działa, potrzebujemy do tego pewnej ilości czasu. Dlatego oczywiście – należy weryfikować swoje działania i dostosowywać je w odpowiedni sposób, ale nie należy tego robić zbyt pochopnie.

29. Pamiętaj o statystykach

Średnia ilość odpowiedzi to od 1 do 3%. Oznacza to, że na 100 maili możesz spodziewać się od 1 do 3 odpowiedzi. Dlatego nie zrażaj się i zachowaj konsekwencję.

 

Na koniec pamiętaj o jednej bardzo ważnej zasadzie. Nie ma uniwersalnych zasad. Nigdy nie jest tak, że dane porady należy stosować na sztywno, po prostu je przyjmować i stosować niezależnie od kontekstu swoich odbiorców. Każda porada, która tutaj padła, może być w praktyce trochę zweryfikowana, nie każda zadziała w przypadku każdego rodzaju biznesu online. Pewna zdrowa ilość sceptycyzmu oraz krytycyzmu wobec otrzymywanych porad to również bardzo ważny element skutecznego działania, nie tylko w zakresie Direct Marketingu, ale w praktycznie każdym aspekcie.

1 komentarz

  • Darek Puzyrkiewicz 12 sierpnia 2016

    Nie wiem, jaki direct marketing autor ma na myśli, bo ten klasyczny, najbardziej efektywny jest totalnym przeciwieństwem punktu pierwszego. Zwięzłość nigdy nie była zasadą DM. Czasem wręcz przeciwnie.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>