Wybór odpowiednich platform social media to ważna część prowadzenia biznesu online. To tutaj koncentrować się będzie duża część działań marketingowych oraz skupiać się będzie uwaga klientów. Dlatego wybór odpowiedniego medium jest tak istotny. Jak wybrać odpowiednią platformę dla prowadzonego biznesu? Która platforma najlepiej spełni wyznaczone przez nas zadania? Z jakich nietypowych portali i aplikacji można skorzystać by dotrzeć do klienta?

social-media-platformy-poradnik-bloomboard

Gdy mowa o social media większość automatycznie utożsamia ten termin z takimi portalami jak Facebooku czy Twitter, czyli mediami opartymi na budowaniu sieci społecznościowych. Nie jest to całkowicie błędne podejście, jednakże termin social media jest o wiele szerszy. Jak szeroki pokazuje poniższa grafika.

SocialMedia-graf-bloomboard

Jak widać social media tworzy bardzo wiele różnych typów aplikacji, programów i portali. Na potrzeby tego tekstu pominiemy te mniej istotne z marketingowego punktu widzenia, jak gry online czy serwisy streamingowe.

Jakie platformy są najpopularniejsze? Gdzie znajdziemy najwięcej aktywnych użytkowników? Przyjrzyjmy się poniższemu wykresowi, który pokazuję liczbę aktywnych użytkowników w przeliczeniu na miesiąc. Śmiało można powiedzieć, że Facebook ciągle nie ma równych sobie.

użytkownicy-social-media-bloomboard

Najważniejsze przy wyborze platformy społecznościowej dla twojego biznesu jest odpowiednie poznanie grupy docelowej. Bardzo ważne jest by znać statystki dotyczące demografii, zarobków, wykształcenia, płci, położenia geograficznego swoich potencjalnych klientów. Dzięki temu można w łatwy sposób wybrać grupę platform, które będą spełniały nasze oczekiwania poprzez porównanie grupy docelowej z danymi dotyczącymi użytkowników portalu lub aplikacji. Na tej podstawie można później wybrać z tej grupy media najbardziej nam odpowiadające.

Żeby ułatwić tą analizę prezentujemy najistotniejsze statystyki dla najbardziej popularnych platform społecznościowych. Poniższe grafiki są zrzutami z prezentacji przygotowanej przez UTA Brand Studio. W celu pogłębienia tematu czy sprawdzenia metodologii badań polecamy przejrzeć ją całą.

Grafika zaprezentowana poniżej prezentuje poziom przywiązania do marki według wybranych platform społecznościowych. Wynika z niej, że użytkownicy najczęściej i najchętniej wykazują zaangażowanie na Facebooku, Instagramie i YouTubie.

marki-social-media-platformy-bloomboard

Tutaj możemy zobaczyć najbardziej angażujące użytkowników platformy z podziałem na płeć. Mężczyźni cenią sobie platformy interaktywne, nastawione na aktywny odbiór treści, natomiast kobiety preferują portale o wysokich walorach estetycznych i wizualnych, nastawionych na prezentacje materiałów graficznych.

gender-social-network-dependence-bloomboard

A tutaj te same dane zaprezentowane według podziału na grupy wiekowe. Należy zauważyć, że najmłodsze pokolenie zdecydowanie więcej korzysta z mediów społecznościowych co doskonale zostało uchwycone w statystykach.

social-media-dependency-by-age-and-network-bloomboard

Poniższa infografika przedstawia pokrótce najważniejsze cechy głównych platform social media. W przystępny sposób załoga Quick Sprout zaprezentowała kluczowe właściwości i krótki rys społeczności wybranych portali.

infografika-podsumowanie-social-media-bloomboard

Na koniec szybkie podsumowanie w formie tabelki, dla tych którym nie udało się przedrzeć przez wszystkie wykresy, grafiki i infografiki powyżej 🙂

podsumowanie-social-media-bloomboard

Kolejną ważną rzeczą jest analiza rezultatów. Regularnie sprawdzaj, które platformy generują największy ruch, gdzie zachodzi najwięcej interakcji, skąd przychodzą potencjalni klienci. Wybieraj te kanały, które przynoszą najlepszy efekt. Jeśli twoi fani bardziej aktywizują się na Instagramie czy Twitterze, a profil na Facebooku świeci pustkami to nie zważaj na dużą popularność Facebooka i postaw na media bliskie twojemu odbiorcy. Pamiętaj także żeby nie przymuszać się do prowadzenia fanpage’a na portalu, którego nie lubisz lub nie czujesz. Użytkownicy łatwo to dostrzegą.

cytat-social-media-platformy-bloomboard-2

Poprosiliśmy fachowców z dziedziny social media o krótki komentarz. Zapytaliśmy ich o najlepszą platformę dla biznesu i najbardziej niedocenianą platformę społecznościową. Ich wypowiedzi możecie zobaczyć poniżej. Warto przeczytać i wyciągnąć wnioski z tych przemyśleń, doświadczenie każdej z przepytanych przez nas osób jest nie do przecenienia!

Michał Sławiński

social-media-platformy-1

Monika Czaplicka

social-media-platformy-2

Jakub Prószyński
jakub-proszynski-social-media-bloomboard
Paulina Nazaruk

paulina-anazaruk-bloomboard-social

Artur Jabłoński

Artur Jabłoński

 

Dla dodatkowego ułatwienia wyboru odpowiedniej platformy social media stworzyliśmy listę X portali i aplikacji społecznościowych! Dzięki takiej bazie wybór powinien być dużo łatwiejszy. Sprawdź jak wiele platform już znasz, a jak wiele możesz jeszcze wykorzystać w swoim biznesie! W pierwszej kolejności wymienione zostały najpopularniejsze, najczęściej używane przez marketerów platformy. Jeśli interesuje cię szukanie niszy, prowadzenie działań na nietypowych portalach to sprawdź pozostałe pozycje z listy.

Zobacz również :  31 sposobów na zwiększenie społeczności w social media
Kategorie:

 

 

Najpopularniejsze

 

1. Facebook

Myślę, że popularny Fejs jest znany każdemu. To zdecydowanie najpopularniejsza platforma social media ze wszystkich, posiadająca najwięcej użytkowników i generująca największy ruch.

2. Google+

Sieć społecznościowa od Google. Wyjątkowo szybko rozwijający się serwis, który posiada wiele zalet takich jak łatwość nawiązywania kontaktów czy popularne wideo-konwersacje zwane Hangouts.

google+ bloomboard

3. Instagram

Najbardziej popularna aplikacja do dzielenia się zdjęciami. O jej sile może stanowić fakt, że w 2012 roku Facebook kupił ją za bagatela miliard dolarów!

4. LinkedIn

Sieć społecznościowa dla profesjonalistów. Używany głównie przez rekruterów do wyszukiwania wartościowych kandydatów do pracy.

5. Pinterest

Strona pozwalająca na dzielenie się zdjęciami i tworzenie tablic tematycznych ze zdjęciami innych użytkowników. Bardziej popularna wśród kobiet.

6. Reddit

Pozwala na umieszczenie contentu, który później użytkownicy przesuwają w górę lub dół strony głosując. Content zorganizowany jest według różnych obszarów zainteresowań.

reddit-bloomboard

7. Skype

Sieć społecznościowa pozwalająca na komunikację na 3 różne sposoby: poprzez rozmowę głosową, wideorozmowę oraz komunikaty tekstowe. Posiada ponad 300 milionów aktywnych użytkowników.

8. Snapchat

Snapchat to aplikacja pozwalająca na dzielenie się fotografiami i filmami wideo przez limitowany, krótki czas. To jedna z najszybciej rozwijających się platform społecznościowych.

9. Tinder

To serwis społecznościowy, który działa na zasadzie mobilnego portalu randkowego. Aplikacja ta korzysta z profilu na Facebooku i zbiera z niego podstawowe informacje takie jak: zainteresowania, zdjęcia i wspólnych znajomych, a na podstawie lokalizacji określa położenie geograficzne.

10. Tumblr

Platforma mikro-blogowa z ponad 200 milionami użytkowników. Pozwala użytkownikom na śledzenie blogów i udostępnianie wybranych treści.

11. Twitter

Pozwala na wysyłanie wiadomości ograniczonych do 140 znaków nazywanych Tweetami. Popularny szczególnie w świecie biznesu i polityki.

12. Vine

Dzięki Vine możemy udostępnić krótki, 6 sekundowy filmik i podzielić się nim z użytkownikami. Dobrze zintegrowany z innym portalami co pozwala na łatwe udostępnianie treści.

Vine-bloomboard

13. Wikipedia

Encyklopedia, w której treści tworzą użytkownicy. Slogan Wikipedii brzmi: „Wolna encyklopedia, którą każdy może redagować”.

14. YouTube

YouTube to sieć społecznościowa umożliwiająca swoim użytkownikom przesyłanie, przeglądanie i udostępnianie filmów. Strona dostępna jest na całym świecie i jest jedną z najbardziej oglądanych stron w sieci.

Polskie sieci społecznościowe

 

1. Demotywatory

Pierwszy portal z memami, który zyskał większą popularność. Początkowo zawierał głównie obrazki z demotywującymi lub motywującymi podpisami. Dziś większość treści przepełniona jest odniesieniami politycznymi.

2. Filmweb

Portal społecznościowy dla miłośników kina. Posiada wiele funkcji w tym ocenianie filmów, komentowanie, dodawanie recenzji, budowanie sieci znajomych.

3. Fotka

Polski serwis społecznościowy, który wystartował w 2001 roku. Umożliwia publikację określonej liczby zdjęć użytkownika, ich oceny oraz komentowania. Każdy członek społeczności ma również możliwość stworzenia własnego opisu, w skład którego wchodzą m.in. cechy charakteru.

4. GoldenLine

GoldenLine to serwis koncentrujący wokół siebie osoby zainteresowane rozwojem kariery zawodowej oraz rozmawiające o aspekcie życia zawodowego.  Gromadzi specjalistów określonych dziedzin, osoby poszukujące pracy czy też chcące zdobyć wiedzę w określonej kwestii.

wiek_uzytkownikow_goldenline_megapanel

5. Grono.net

Pozwala na tworzenie grupy znajomych czyli tzw. grona znajomych. W ramach tego grona możliwe jest nawiązanie konwersacji, dyskusje, wymiany poglądów.

6. Kwejk

Następca Demotywatorów w polskim świecie memów. Użytkownicy mogą komentować dodane obrazki, oceniać, tworzyć kategorie tematyczne czy grupy.

7. Nasza Klasa/ NK

Polski odpowiednik classmate.com. Zrzesza ludzi uczęszczających wspólnie do szkoły i pomaga zawierać nowe znajomości. Umożliwia udostępnianie zdjęć i nawiązywanie konwersacji z użytkownikami.

nk-bloomboard

8. Strims.pl (nieaktywny)

Polski odpowiednik Reddit. Użytkownicy mogą dodawać ciekawe linki z różnych stron, zamieszczać filmy, muzykę, zdjęcia, które są oceniane i komentowane przez społeczność.

9. Wykop.pl

W założeniu jest on kopią amerykańskiego digg.com. Ideą wykop.pl jest odnajdywanie interesujących informacji w Internecie i przedstawianie ich innym użytkownikom.

Zobacz również :  Skróty klawiszowe w Social Media. Ponad 70 kombinacji przyspieszających pracę
Pytania, odpowiedzi, dyskusje

 

1. Baidu Tieba

Pozwala na wyszukiwanie i tworzenie małych sieci społecznościowych związanych z konkretnym tematem. Posiada ponad 8 milionów różnych, małych sieci i ponad 300 milionów aktywnych użytkowników.

2. CafeMom

CafeMom to portal społecznościowy, który jest skierowany do matek i przyszłych matek. Jest to dobre miejsce dla detalistów by oferować produkty skierowane do matek.

cafemom

3. Care2

Care2 to portal społecznościowy, który łączy aktywistów z całego świata z innymi osobami, organizacjami i firmami, które mogą zaangażować się w ich działania.

4. CaringBridge

To strona, działająca non-profit, która pomaga osobom w chwilach potrzeby. Gdy ktoś straci pracę, zachoruje, doświadczy utraty bliskiego, może szukać pocieszenia i rady wśród społeczności tego portalu.

5. Meetup

Meetup to serwis społecznościowy, który pozwala stworzyć grupę by spotkać się i omówić konkretny temat. Został on stworzony z myślą o polityce, ale obecnie można spotkać tam dyskusję na każdy temat.

6. Quora

Quora to portal pozwalający na zadanie każdego pytania i uzyskanie na nie odpowiedzi od ekspertów z wybranej dziedziny. Pozwala uzyskać odpowiedź na pytania, na które Google nie zna odpowiedzi.

quora-bloomboard

Udostępnianie, promocja treści i komunikacja

 

1. Blab

Blab to platforma podobna do Periscope czy Meerkat, lecz posiadająca dodatkowo funkcję zapraszania do wideorozmowy. Póki co posiada małą lecz ciągle rozwijającą się bazę użytkowników.

2. Buzznet

Buzznet to portal pozwalający na udostępnianie zdjęć i filmów. Członkowie uczestniczą w społecznościach, które są zgodne z ich zainteresowaniami.

3. Delicious

Pozwala na udostępnianie zakładek poprzez opisywanie ich odpowiednimi tagami.

4. DeviantArt

DeviantArt pozwala na publikowanie zdjęć z pracami artystycznymi użytkowników. Zachęca do komentowania i wystawiania ocen każdej pracy. Jest uważany za największy portal społecznościowy tego rodzaju na świecie.

deviantart-bloomboard

5. Flickr

To bardzo popularny serwis wśród miłośników fotografii. Codziennie ładowanych jest na niego parę milionów zdjęć.

6. Fotolog

To platforma blogowa oparta o zdjęcia. Dostępna w 200 krajach, najpopularniejsza w Ameryce Połudiowej.

7. FunnyorDie

Funny or Die to strona ze śmiesnymi filmikami, która pozwala użytkownikom na przesyłanie, udostępnianie i ocenianie. Ma wielu zwolenników w środowisku celebrytów.

8. LINE

Linia to komunikator społecznościowy, który umożliwia swoim użytkownikom wymianę wiadomości tekstowych, obrazów, plików audio lub wideo. Ma ponad 200 milionów aktywnych użytkowników i jest dostępny na całym świecie z największą bazę użytkowników w Japonii.

9. Meerkat

Live streamingowa sieć społecznościowa. Pozwala na udostępnianie relacji wideo w czasie rzeczywistym.

10. Periscope

Czy jesteś zainteresowany wykorzystaniem live streamingu by dzielić się swoim życiem ze światem wokół Ciebie? Jeśli tak, to Periscope jest dla ciebie.

periscope-meerkat-bloomboard

11. QQ

QQ to platforma społecznościowa, która skupia się głównie na wysyłaniu krótkich, błyskawicznych wiadomości tekstowych. Powstała w Chinach, dziś funkcjonuje w 6 wersjach językowych.

12. Photobucket

To kolejny serwis pozwalający na dzielenie się zdjęciami. Jest to również domyślna platforma udostępniania zdjęć dla użytkowników Twittera.

13. Sina Weibo

Sina Weibo jest mikroblogową siecią społecznościową z ponad 150 milionami aktywnych użytkowników. Jest to jeden z najbardziej popularnych portali w Chinach.

14. SlideShare

Portal znany głównie z możliwości udostępniania prezentacji multimedialnych. Pozwala także na załadowanie innych rodzajów contentu, jak ebooki, podcasty czy zdjęcia.

slideshare-bloomboard

15. Telegram

Telegram to komunikator, który skupia się na prywatności i dostępności na wielu platformach. Witryna ma ponad 50 milionów aktywnych użytkowników i jest dostępna w 8 wersjach językowych.

16. Tout

To sieć społecznościowa, która umożliwia wysyłanie i przeglądanie 15 sekundowych filmików, znanych jako „touts”.

17. WhatsApp

Jeden z najbardziej popularnych komunikatorów internetowych. Posiada ponad 700 milionów użytkowników.

Rozrywka, hobby, zainteresowania

 

1. ASmallWorld

AsmallWorld to płatna sieć społecznościowa działająca na zasadzie prywatnego klubu podróżniczego i towarzyskiego. Członkowstwo kosztuje 110 dolarów na rok.

2. Badoo

Badoo to sieć społecznościowa, która działa w ponad 200 krajach. Posiada około 20 milionów aktywnych użytkowników.

Zobacz również :  Jak skonstruować dobry newsletter? 20 praktycznych porad

badoo-bloomboard

3. Cellufun

Callufun to anonimowa, mobilna społeczność graczy. Umożliwia tworzenie awatarów i kontaktowanie się z innymi graczami.

4. CouchSurfing

Ułatwia podróżowanie łącząc ludzi poszukujących noclegu z ludźmi oferującymi swoją kanapę dla nieznajomych.

couchsurfing-bloomboard

5. Flixster

Jest to popularny portal społecznościowy dla miłośników kina, który łączy osoby o podobnym guście filmowym. Ponadto znajdziemy tam wiele recenzji filmów.

6. Foursquare

Foursquare to bazujący na geo-lokalizacji serwis społecznościowy dla użytkowników mobilnych. Zapewnia spersonalizowane oferty i rekomendacje oparte na lokalizacji użytkownika.

7. Gaia Online

To nawiązujący do anime serwis, w którym można stworzyć własnego awatara w wirtualnym świecie, grać w gry i korzystać z wielu innych opcji.

8. hi5

Jest to platforma społecznościowa, w któraej użytkownicy mogą grać w gry, oglądać filmy, flirtować, dawać prezenty lub po prostu spędzać czas ze sobą.

9. Itsmy

To mobila sieć społecznościowa graczy, która umożliwia komunikację miedzy graczami i granie w gry na wszystkich typach urządzeń.

10. Last.fm

To serwis społecznościowy poświęcony muzyce, który daje spersonalizowane rekomendacje oparte na muzyce użytkownik słucha. Ponadto zawiera informacje dotyczące artystów i koncertów.

Last.fm-bloomboard

11. StumbleUpon

Jest to serwis umożliwiający przeglądanie spersonalizwoanych treści, wybranych według naszych zainteresowań i zainteresowań znajomych.

12. VampireFreaks

VampireFreaks to internetowa społeczność dla subkultury gotyckiej i jej pokrewnych. Zyskał spora popularność i dziś posiada miliony użytkowników na całym świecie.

13. Yelp

Platforma ta oferuje generowane przez użytkowników opinie na temat ciekawych miejsc, restauracji, sklep, atrakcji itp.

Sieci biznesowe

 

1. Ryze

Ryze pomaga rozwinąć sieci kontaktów zawodowych łącząc użytkowników ze specjalistami z branży oraz osobami o podobnych poglądach. Oferuje również wymianę praktycznych porad, wskazówek i zasobów między członkami.

2. Solaborate

To bardzo interesująca platforma społecznościowa dedykowana dla specjalistów i firm technologicznych. Celem serwisu jest łączenie, zachęcanie do współpracy, organizowanie i budowanie ekosytstemu wokół produktów i usług.

solaborate-bloomboard

3. Xing

Xing to sieć biznesowa podobna do LinkedIn, ale z możliwością tworzenia zamkniętych grup umożliwiających prywatne dyskusje. Większość użytkowników pochodzi z Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

 

Znajomi i rodzina

 

1. BlackPlanet

To sieć społecznościowa dla afroamerykanów. Nastawiana głównie na randkowanie, lecz posiada także fora gdzie można podyskutować o polityce czy poszukać pracy.

2. Classmates

Odpowiednik polskiej Naszej Klasy. Łączy znajomych ze szkoły i pozwala na udostępnianie zdjęć.

3. Cross.tv

Cross.tv to Facebook dla chrześcijan. Posiada prawie pół miliona użytkowników i jest dostępny w 30 wersjach językowych.

4. Kiwibox

Kiwibox to serwis społecznościowy dla nastolatków. Jest wykorzystywany przez jej członków, aby pokazać swoje zainteresowania i umiejętności, takie jak pisanie, fotografia czy umiejętności techniczne.

kiwibox

5. MeetMe

MeetMe to serwis społecznościowy, który skupia się wokół poznawania nowych przyjaciół. Wcześniej nazywał się MyYearbook, przemianowany w 2012 roku.

6. MyHeritage

MyHeritage umożliwia wykrywanie, udostępnianie i konserwowanie historii rodzinnej. Użytkownicy mogą tworzyć swoje drzewo genealogiczne, dyskutować i zamieszczać zdjęcia.

7. MyLife

MyLife to inne podejście do sieci społecznych, ponieważ pomaga ludziom znaleźć swoich przyjaciół, członków rodziny i partnerów biznesowych za opłatą. Wcześniejsze nazwy tego serwisu to Reunion.com i Wink.com.

8. Myspace

Myspace to serwis społecznościowy skupiony głownie na promowaniu muzyki. W pewnym momencie była to najpopularniejsza sieć społecznościowa w USA, dziś posiada mniej niż 20 milionów uytkowników.

fb-myspace-bloomboard

9. Nextdoor

To sieć społecznościowa działająca w USA i skupiająca sąsiadów z danej dzielnicy. Powli zdobywa coraz większą popularność.

10. Ning

Ta witryna łączy grupy ludzi, którzy posiadają wspólne hobby lub są pasjonatami w podobnej dziedzinie. Świetna do nawiązywania kontaktu z innymi, którzy są zainteresowani podobną tematyką jak my.

11. Plurk

Serwis a’la Twitter, z tym że aktualizacje statusu są ograniczone do 210 znaków. Najwiekszy ruch generują użytkownicy z Tajwanu.

12. Tagged

Sieć społecznościowa, która umożliwia nawiązywanie kontaktów i umawianie się na randki. Posiada około 25 milionów użytkowników.

przeprowadź-revolucje

7 Komentarzy

  • Marcin 14 lipca 2016

    A czy z każdego serwisu jest opcja pozyskania linku do naszej strony ?

    • bloomboard (Post autora) 14 lipca 2016

      Nie, w niektórych jest to niemożliwe

  • Lolmanuel 14 lipca 2016

    Trochę niepotrzebnie wrzucone te nieaktualne grafiki, które mogą wprowadzać w błąd typu 150 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie na Instagramie w momencie gdy jest już 500. Wkładanie gier do mediów też co najmniej dyskusyjne – social media i social games to dwie inne rzeczy i ani social media nie zawierają się w social games, ani na odwrót.

    Chyba fajniej byłoby samą listę tych wszystkich platform z podziałem na kategorię i jakiś screen + opis, który coś więcej mówi, bo np. „Snapchat to aplikacja pozwalająca na dzielenie się fotografiami i filmami wideo przez limitowany, krótki czas. To jedna z najszybciej rozwijających się platform społecznościowych.” w sumie nie pokazuje żadnego aspektu dla którego snapchat jest takim fenomenem.

    No ale po za tym szacun za pozbieranie tego do kupy

  • Piotr 16 lipca 2016

    Drobna poprawka. Strims.pl został zlikwidowany już jakoś 1-2 miesiące temu.

  • Lapis Lazuli 26 lipca 2016

    Łał, bardzo długa lista! Przypomniała mi o kilku miejscach, w których mogę zadziałać 🙂

    Dodałabym jeszcze platformy dla moli książkowych – Biblionetkę i Lubimy czytać 🙂

  • Janek 13 lutego 2017

    Idealna lista na start kiedy chcemy tworzymy portal i chcemy aby poszedl w swiat. Social Media to bardzo wazna rzecz na start. Dzieki

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>