Branża e-commerce to z jednej strony ogromny potencjał, ale z drugiej bardzo duża konkurencja. Z jednej strony niezwykle szybko się rozwija, a z drugiej – naprawdę łatwo jest przegrać z firmami, które radzą sobie lepiej. Dlatego, jeżeli chcesz osiągnąć sukces – musisz zrobić absolutnie wszystko, co jest możliwe.

jokolo

Wystarczy spojrzeć na statystki – aż 80% nowych biznesów e-commerce nie odnosi sukcesu. Oznacza to, że 8 na 10 nowych firm powstaje tylko po to, żeby stosunkowo szybko upaść. Bardzo często winę za porażkę zrzuca się na źle przeprowadzony marketing. Na pewno ta diagnoza bywa słuszna, jednak chcielibyśmy zwrócić uwagę na inny aspekt, o którym czasami się zapomina, czyli o tym, w jaki sposób zaprojektowana jest strona.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że bardzo często myli się odpowiedni design strony pod kątem sprzedaży – z desiginem strony pod względem ładnego wyglądu. Bardzo możliwe, że strona zaprojektowana w pierwszy sposób nie będzie tak kreatywna i piękna jak ta zaprojektowana w drugi – ale to ta pierwsza będzie dużo bardziej efektywna pod kątem e-commerce.

Chcieliśmy sprawdzić co decyduje o sukcesie w biznesie. O najważniejsze cechy e-commerce’owca i kluczowe rzeczy przy prowadzeniu biznesu online spytaliśmy Justynę Skorupską, eksperta e-commerce, wykładowece, menadżerkę z olbrzymią wiedzą i doświadczeniem.

ecommerce-przykazania-wypowiedz-skorupska-bloomboard (1)

 

bloomboard-facebook

Z naszej strony przygotowaliśmy 15 przykazań e-commerce, dla każdego sklepu online, które sprawią, że Twoja strona internetowa będzie lepsza. Zapraszamy do sprawdzenia!

1. Prosta i intuicyjna nawigacja

Odpowiednie zaprojektowanie strony pod względem poruszania się na niej jest niezwykle ważne. Należy pamiętać o tym, że im trudniej będzie klientowi znaleźć to, czego szuka na naszej stronie, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że coś kupi. Zwykle sklepy internetowe składają się z setek różnego rodzaju podstron z konkretnymi produktami. Dlatego odpowiednie posegregowanie i uporządkowanie może wymagać dłuższego przemyślenia.

ecommerce-nawigacja-bloomboard

2. Dobra wyszukiwarka

Odnosi się to praktycznie bezpośrednio do poprzedniego punktu. Możliwość szybkiego odnalezienia tego, czego się szuka, jest niezwykle ważne dla klienta. Ponownie przypominamy – im więcej musi on spędzić czasu na naszej stronie internetowej, żeby coś znaleźć, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że coś kupi. Dlatego musimy sprawić, żeby odnalezienie produktów było jak najprostsze.

Pamiętaj, że im większa jest oferta Twojego sklepu online, tym ważniejsza jest rola wyszukiwarki. Dlatego pamiętaj o tym, żeby wraz z rozwojem Twojej firmy, dopracowywać jej sposób działania.

wyszukiwarka-ecommerce-bloomboard

3. Rejestracja na stronie

Użytkownik, który zarejestrował się na Twojej stronie podzielił się z Tobą pewnymi informacjami na swój temat. Jest to dla Ciebie pewien zysk. Pytanie brzmi – dlaczego dany klient miałby się rejestrować?
W większości przypadków nie ma ku temu żadnego powodu, poza tym, że duża część sklepów zmusza do tego swoich klientów, ponieważ bez zarejestrowania konta nie mogą oni dokonać transakcji.

Zobacz również :  Jak wykorzystać Euro 2016 do promowania firmy? Konkretne działania i przykłady akcji marketingowych

Jednak istnieją lepsze metody na to, aby zachęcić klientów do rejestrowania się. Takie, które sprawią na nich dobre wrażenie. Bardzo ciekawe rozwiązanie zastosowała firma Tobi, która oferuje osobom, które dokonają rejestracji na ich stronie 50% zniżkę na pierwszy zakupiony produkt.

Oczywiście oprócz tego typu zachęty, należy pamiętać o tym, żeby rejestracja była prosta, szybka oraz intuicyjna.

rejestracja-ecommerce-bloomboard

4. Kreatywna strona w wypadku błędu 404

To, że coś kiedyś nie zadziała na Twojej stronie, jest pewne. Niezależnie od tego, jak dobrze zaprojektowana i wykonana została Twoja strona. To się po prostu zdarza.
W takim wypadku użytkownikowi pojawi się słynny „error 404 page not found”. Został on wykorzystany w popkulturze wielokrotnie. Można to wykorzystać i w kreatywny sposób zaprojektować stronę, która będzie się wyświetlała w ramach komunikatu o tym błędzie.

404-błąd-bloomboard

Dlaczego jest to istotne?

Kiedy użytkownik widzi, że przewidziałeś, że coś złego mogło się stać, postrzega Cię jako osobę dobrze przygotowaną, a więc bardziej profesjonalną. W internecie można znaleźć wiele przykładów kreatywnie przygotowanych stron tego typu, warto się im przyjrzeć podczas projektowania własnej.

5. Zaangażuj społeczność

Stworzenie swoim użytkownikom przestrzeni do zaangażowania się jest niezwykle ważne. Należy do tego podejść dwutorowo. Po pierwsze dać możliwość skomentowania na stronie internetowej. Po drugie – należy zaimplementować odpowiednie przyciski, które są sprzężone z takimi portalami jak Twitter, Facebook etc. Jest to jeden z takich zabiegów, z których nie wolno zrezygnować.

6. Sugerowanie podobnych produktów

To bardzo często wykorzystywany mechanizm. Dzieje się tak, ponieważ jest skuteczny. Standardowo, kiedy ktoś chce coś nabyć, porównuje różne produkty, aby wybrać taki, który będzie miał najlepszą specyfikację w najlepszej cenie.
W tym wypadku mamy dwie możliwości.

Pierwsza jest taka, że — klient będzie samemu szukał podobnych produktów na Twojej stronie, na co będzie musiał poświęcić czas i potencjalnie może mu się to nie udać.
Natomiast druga jest dużo bardziej korzystna zarówno dla nas, jak i dla klienta. Sugerujemy klientowi podobne produkty, a on tym samym widzi je od razu, podczas wyboru pierwszego produktu i w dużo bardziej przystępny sposób dobiera produkty, które chciałby porównać.

Zobacz również :  Twitter w biznesie: 60 porad dla początkujących i zaawansowanych

Nie trzeba mówić, które z tych dwóch rozwiązań jest preferowane przez klientów.

7. Prosty i szeroki wybór płatności

To kolejny ważny punkt. Brak dostępu do metody płatności, którą chciałby wybrać klient, może doprowadzić do tego, że zmieni on decyzję o tym, czy kupić dany produkt, czy nie. Dlatego im więcej możliwości płatności za zakupy tym lepiej.

Z drugiej strony – płatność powinna być dosyć prosta oraz nieskomplikowana, tak aby nie zajęła klientowi zbyt wiele czasu.

wybor-kanalu-bloomboard

8. Zbuduj zaufanie wśród klientów

Zaufanie klientów buduje się bardzo długo, a na dodatek nie należy to do prostych zadań. Zaufanie buduje się wieloma metodami.

Warto skorzystać z różnych certyfikatów bezpieczeństwa, które można umieścić na swojej stronie.
Dobrze sprawdza się możliwość płatności sprawdzonymi metodami takimi jak Paypal, Visa etc.
Zagwarantuj zwrot płatności w przypadku niedogodności.
Dobrą metodą jest umożliwienie klientom publikowania swoich opinii na Twojej stronie. Jest to bardzo uwiarygadniający zabieg.

Innym dobrym sposobem jest opublikowanie na swojej stronie firm, z którymi się współpracuje. W takim wypadku, ich wizerunek oraz zaufanie do nich, dodatkowo wspiera naszą firmę.
Wymienienie miejsc, w których wspomniano o Twojej firmie, a więc w różnych wpisach blogowych, artykułach i tym podobnym, to kolejna dobra metoda na zbudowanie zaufania.

Zbudowanie zaangażowania w social media oraz na samej stronie również podniesie wiarygodność firmy. Klient, który widzi, że dana firma posiada sprawnie działającą społeczność, patrzy na nią w inny sposób.
Last but not least – dobry, wysokojakościowy content również jest bardzo istotny, jeżeli chodzi o budowanie zaufania wśród swoich potencjalnych klientów. Osoby, które widzą, że znamy się na swojej branży, dużo chętniej nabędą od nas różnego rodzaju produkty.

9. Odpowiednie zaprojektowanie pod kątem mobile

Technologie mobilne są z roku na rok popularny. Wystarczy zwrócić uwagę na statystki opublikowane przez Facebooka, które są jednoznaczne, więcej osób korzysta z tego serwisu za pomocą tableta czy telefonu niż laptopa, czy PC.

Co to oznacza w praktyce?

Jeżeli chcesz dotrzeć, w skuteczny sposób do szerokiego grona klientów, to jesteś absolutnie skazany na to, aby mieć dobrze przygotowaną stronę pod względem technologii mobilnych.

mobile-ecommerce-bloomboard

10. Dobre zdjęcia produktów

Dobre zdjęcie potrafi przechylić szalę wyboru klienta – pomiędzy tym, czy nabędzie on dany produkt, czy nie. Bardzo ważne, żeby dane zdjęcie było po prostu fajne, chciało się na nie patrzeć. Jeżeli dany produkt posiada dobrze wykonane zdjęcie, to w kliencie zwyczajnie urośnie chęć na to, aby nabyć to, co wygląda tak świetnie. Pamiętaj o tym, że wygląd to jeden z najważniejszych aspektów sprzedaży. Darmowe narzędzia do obróbki zdjęć znajdziesz na naszej liście.

11. Wysokojakościowe treści

To niezwykle ważne, chociaż do niedawna trochę niedocenione. Regularnie dostarczane treści o wysokiej jakości zwiększą popularność Twojej strony, zaufanie klientów, zaangażowanie klientów etc.
Bardzo ważne, żeby używać grafik o odpowiednio wysokiej jakości, które zainteresują klientów wizualnie.

Zobacz również :  Klucze do zwiększenia wartości zamówienia

Innym aspektem, który również jest bardzo ważny, to dobre opisy produktów. Odpowiednio napisane opisy produktów, przejrzyste, autentyczne i dające klientowi odpowiedni zakres informacji, bardzo dobrze wpłyną na poziom sprzedaży.

12. Uporządkowane kategorie

Łatwe, przejrzyste przemieszczanie się pomiędzy różnymi kategoriami i podkategoriami na stronie jest bardzo ważne. Istotne jest to, żeby nie przeszkadzały temu żadne banery o promocjach, reklamy etc. To, aby nie zirytować użytkownika podczas nawigowania na stronie jest bardzo istotne.

13. Umiejscowienie przycisku CTA

Pisaliśmy już dłuższe opracowanie na temat CTA, z którym warto się zapoznać. Jak powszechnie wiadomo odpowiednie umiejscowienie przycisku CTA jest niezwykle ważne. Właśnie dlatego wzmianka na ten temat musiała znaleźć się w tym zestawieniu.

Na co warto zwrócić uwagę, że większość osób woli przyciski umiejscowione po lewej stronie, niż po prawej – tak po prostu jest, ale należy się do tego dostosować.

CTA-ecommerce-bloomboard

14. Odpowiednie zaprojektowanie bloga

Warto zaprojektować swojego bloga pod kątem sprzedaży, tak aby móc nie tylko zaprezentować na nim dany produkt, napisać jego recenzję i tak dalej, ale również od razu umożliwić kupno danego produktu.

Oczywiście, oprócz tego warto połączyć bloga z mediami społecznościowymi, w ten sposób możemy w łatwy sposób promować zamieszczane przez siebie treści w ramach wielu kanałów komunikacji. Przy okazji warto zwrócić uwagę na to, że blog to świetne narzędzie pod kątem SEO

15. Szeroka możliwość filtrowania produktów

Dobry podział na kategorie, w połączeniu z odpowiednimi filtrami sprawi, że znalezienie danego produktu będzie naprawdę proste. Nie każdy sklep posiada taką możliwość, ale praktycznie w każdym sklepie taka możliwość by się przydała, dlatego, jeżeli masz szansę w ten sposób wyprzedzić swoją konkurencję – to absolutnie powinieneś to zrobić.

filtr-ecommerce-bloomboard

Każda z tych porad jest dosyć prosta, ale dopiero zastosowanie ich wszystkich przynosi naprawdę duże efekty, dlatego należy dążyć do tego, aby wdrożyć jak największą część z nich.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>