Zarządzanie social media i związanymi z nimi działaniami marketingowymi to coraz większa część prowadzenia biznesu. Nie tylko  coraz większa, ale też coraz ważniejsza. Wielu ekspertów wskazuje na rosnącą rolę mediów społecznościowych w komunikacji z klientem. Przewiduje się, że w przeciągu kilku lat znaczna część firm przeniesie większość swoich środków na promocję i komunikację na działania w social media.

bloom n4

Jak wskazuje raport PewResearchCenter, z biegiem czasu popularność mediów społecznościowych rośnie. Poniży wykres prezentuje dane dotyczące odsetka Amerykanów korzystających z co najmniej jednego medium społecznościowego. Można założyć, że w większości krajów rozwiniętych dane te mają podobny rozkład.

liczba-uzytkownikow-social-media-bloomboard

Według wykresu, w 2015 roku 75% użytkowników internetu korzystało z social media. Na przełomie 10 lat znaczenie mediów społecznościowych ogromnie wzrosło. Sprawdźmy jeszcze, jak prezentują powyższe dane z rozbiciem na przedziały wiekowe.

uzytkownicy-wiek-social-media-bloomboard

Jak można było się spodziewać, platformy społecznościowe są najpopularniejsze wśród najmłodszych internautów. Należy zaznaczyć także, że zyskują także użytkowników wśród ludzi z najstarszej grupy wiekowej. Dynamika wzrostu w tej grupie wiekowej znacznie przyspieszyła w ostatnich latach. Karze to przypuszczać, że rola social media będzie tylko wzrastać. Stąd każda firma i każdy marketer powinien zainwestować czas w dobre poznanie mechanizmów nimi rządzących.

W celu uzyskania dokładniejszych danych dotyczących rozwoju social media i internetu w ogóle polecamy bardzo dobry materiał przygotowany przez We Are Social.

Zobaczy zatem jakie platformy są najpopularniejsze. Statystyki dotyczące liczny aktywnych użytkowników pokazuje poniższy wykres.

bloomboard-social-media-aktywni-użytkownicy

media-społecznościowe-dane-bloomboard

Jak widać Facebook zdominował inne media i jest zdecydowanie najpopularniejszym serwisem społecznościowym. Nie oznacza to, że należy się skupiać tylko na Facebooku. Różne media spełniają różne role i trafiają do różnych odbiorców, w różny sposób 🙂 🙂 🙂 Najważniejsze jest to jaki cel chcemy osiągnąć swoimi działaniami. Dobranie odpowiedniej platformy do naszego celu to podstawa sukcesu. Przyjrzyjmy się zatem jakie są główne 4 cele obecności firmy w mediach społecznościowych i jej działań marketingowych związanych z nimi.

1. Budowanie świadomości marki

Jednym z podstawowych celów, dla których firmy angażują się w działania w ramach mediów społecznościowych jest budowanie świadomości marki. Do tego celu social media nadają się idealnie. Dają możliwość łatwego znalezienia poszukiwanej grupy osób i zainteresowania ich swoim contentem.

2. Zwiększanie ruchu na stronie

Dzięki mediom społecznościowym można skutecznie budować ruch na stronie. Wrzucanie i udostępnianie linków do strony plus odpowiednio duża społeczność może przekuć się na wzrost zainteresowania stroną.

3. Współczynnik konwersji

Jednym z motywów stojących za korzystaniem z social media jest ich przełożenie na wzrost współczynnika konwersji. Dzięki mediom społecznościowym łatwiej namówisz do subskrypcji newslettera, zainteresujesz swoim contentem czy zachęcisz do wzięcia udziału w akcji promocyjnej. A to przekłada się na sprzedaż.

4. Zwiększanie obecności i budowanie lojalnej społeczności

Ostatni i często najważniejszy cel to budowanie obecności firmy. To miejsce, w którym nawiązuje się konwersacja na temat twojej firmy. Klucz do budowania wizerunku. Dzięki mediom społecznościowym można zbudować społeczność dyskutującą o twojej działalności i w łatwy sposób śledzić tą dyskusję.

 

bloomboard-funkcje-social-media

Gdy znamy już cele, które chcemy osiągnąć czas na wybór odpowiedniej platformy do ich realizacji. Przedstawienie dokładnych informacji na temat zalet i wad dotyczących każdej z nich znacznie przekracza ramy wpisu na blogu, trzeba by sporządzić książkę na ten temat. Dlatego posłużymy się grafiką do zilustrowania kluczowych parametrów najważniejszych mediów społecznościowych.

media-social-bloomboard

Na koniec, po wybraniu celów i środków ich realizacji przyszedł czas na działania! W tym miejscu należy zaakcentować różnice pomiędzy tradycyjnym marketingiem, a tym prowadzonym w social media. Specyfika mediów społecznościowych wymusza inne zachowania niż przy tradycyjnym marketingu. Znacznie zwiększa się dynamika prowadzonych działań, często nie ma możliwości dokładnego zaplanowania poszczególnych kroków, należy reagować w czasie rzeczywistym. Wszystkie różnice pomiędzy tradycyjnym marketingiem, a social media marketingiem ukazane zostały na poniżej infografice.

marketing-klasyczny-vs-social-media-bloomboard

bloomboard-facebook

Na deser czas na najlepsze kampanie marketingowe w mediach społecznościowych! Podzieliliśmy je według mediów i postaraliśmy się o krótki opis każdej z nich. Mamy nadzieję, że będą dla was źródłem inspiracji do planowania własnych działań w social media!

Kategorie:

 

Facebook

 

1. LOT

Ciekawa kampania Polskich Linii Lotniczych LOT nagrodzona w konkursie Facebook Awards. Wszystkiego o akcji dowiecie się z poniższego case study.

2. Johnnie Walker

Bogusław Linda, Sokół i whisky – czego chcieć więcej? To przepis na udaną kampanię. Kampania „Rób to, w co wierzysz” to jedna z bardziej spójnych, nastawionych na wysoką jakość akcji na polskim Facebooku. Ogromny sukces akcji i wzrost świadomości marki nie dziwi.

johnnie-walker-fb-bloomboard

3. ALS Ice Bucket Challenge

Ice Bucket Challenge to kampania społeczna, szerząca świadomość na rzecz choroby stwardnienia zanikowego bocznego (ALS). I zarazem najpopularniejsza kampania social media w historii. Swym zasięgiem objęła wszystkich – celebrytów, sportowców, świat biznesu i zwyczajnych ludzi. Doczekała się mnóstwa naśladowców, lecz nigdy nikt nie zbliżył się nawet do popularności tej akcji.

Twitter

 

1. LG

Celem LG było zwiększenie sprzedaży smartfonów w segmencie wiekowym 16-24. W tym celu zorganizowana akcję opartą o Twittera. Stworzono zabawę polegającą na wyszukiwaniu ukrytego stoiska LG. Ten kto pierwszy do niego dotrze otrzyma 2 bilety na koncert. By ułatwić znalezienie stoiska stworzono mapę, która stawała się coraz bardziej precyzyjna za każdym razem gdy ktoś użył hashtaga #lgtickethunter.

LG-Ticket-Hunter-twitter-bloomboard

2. Taco Bell

Sieć restauracji Taco Bell zastosowała inną taktykę jeśli chodzi o marketing na Twitterze. Ich strategia opiera się na pobudzaniu do konwersacji najbardziej wpływowych użytkowników – influencerów. Dzięki angażowaniu użytkowników, którzy posiadają ponad 10 tys. followersów udało im się osiągnąć imponujące wyniki – ponad trzykrotnie więcej fanów niż jeden z głównych rywali na rynku fast foodów – Burger King.

Taco-twitter-bloomboard

3. Mercedes

Mercedes w celu wzbudzenia zainteresowania nową reklamą telewizyjną przygotował ciekawą akcję na Twitterze. Wyświetlono krótki, 30 sekundowy filmik i pozwolono użytkownikom zdecydować jak ma się zakończyć. Głosowanie odbywało się za pomocą hashtagów. Reklamę ze zwycięskim zakończeniem wyemitowano w telewizji.

Mercedes-Benz-YouDrive-bloomboard

4. American Airlines

Z okazji 30 lecia swojego programu lojalnościowego American Airlines wystartowało z akcją „Tweet to Win 30K Miles”. Akcja była powiązana z większą kampanią nazwaną „Deal 30”. W związku z tą kampanią powstała specjalna strona internetowa, która zawierała informacje o partnerach i promocjach. W ramach działań na Twitterze użytkownicy musieli opublikować wiadomość z hashtagiem #Deal30 i zalogować się na stronie co znacząco wpłynęło na jakość całej kampanii Deal 30.

americnan-airlines-twitter-bloomboard

5. Network Solutions

Z okazji Super Bowl firma Network Solutions wypuściła parodię reklamy na Youtube, którą możecie obejrzeć poniżej.By ją promować użyto Twittera. Zastosowana precyzyjnie rozplanowaną kampanię postów, podzieloną na 3 partie godzinnego wrzucania postów. Nacelowanie na wzbudzenie zainteresowania influencerów pokroju Guya Kawasaki i Scotta Monty przyniosło fantastyczne efekty.

Zobacz również :  12 porad jak przeprowadzać research

Instagram

 

1. Scotiabank

Trzeci największy bank  w Kanadzie w ramach kampanii nakierowanej na młodszych klientów zastosował pewnego rodzaju zabawę. Akcja została nazwana #ThingsOrganizedNeatly i polegała na zgadywaniu tytułu filmu ze zdjęć przedstawiających specyficzne przedmioty.

scotibank-bloomboard

2. Air Canada

Akcja polegała na wynajęciu influencerów i social media celebrities by podróżowali po świecie i zamieszczali zdjęcia zachwalające lokalną kulturę i przyrodę. Dzięki tej akcji Air Canada znacznie poprawiła swoją rozpoznawalność.

air-canada-bloomboard

3. L’Oreal Paris

W ramach kampanii promującej nowe produkty L’Oreal postawiło na aktywność na Instagramie. Stworzona mnóstwo zdjęć, głownie z modelkami wykorzystującymi produkty kosmetyczne lub samych produktów by zwiększyć świadomość marki.

l'oreal-instagram-bloomboard

4. A&W 

Aby przyciągnąć młodszych konsumentów, którzy dbają bardziej o zdrowy styl życia i bezpieczną żywność, stworzono kampanię na Instagramie. Jej celem było pokazanie, że produkty są najwyższej jakości, a składniki są świeże i zdrowe. Akcja zakończyła się sukcesem i wzrostem przychodów firmy.

aw-bloomboard

5. Starbucks

Jedna z bardziej popularnych akcji na Instagramie. Jej istota jest prosta – dostajesz biały, papierowy kubek od Starbucksa, malujesz go w ciekawy sposób i wrzucasz zdjęcie na Instagram z hashtagiem  #WhiteCupContest. W nagrodę możesz wygrać kubek stworzony według twojego wzoru.

Starbucks-White-Cup-Contest

6. Nike

W 2013 roku Nike promowało swoje buty Air Max za pośrednictwem interaktywnej kampanii w mediach społecznościowych. Użytkownicy mogli wejść na stronę internetową Nike PHOTOID, wybrać zdjęcie oraz buty, które następnie nabierały kolorów zdjęcia. W ten sposób powstawały w pełni dopasowane, w pełni spersonalizowane buty, których zdjęcie można było zmieścić w social media.

nike-photoid

7. Forever 21

Przykład fantastycznej akcji! Forever 21 stworzyło wielki „“thread screen”, czyli automatyczny ekran, który przemieniał zdjęcia użytkowników Instagrama w wielki obraz mozaikowy. Wystarczyło wstawić zdjęcie oznaczone hashtagiem #Forever21ThreadScreen. Zdjęcia z gotową mozaiką były publikowane na stronie i Instagramie.

forever-21-instagram-bloomboard

8. Poshmark

Poshmark to aplikacja, która służy kobietom do handlowania ciuchami. Na swoim Instagramie zamieszcza zdjęcia sprzedawanych przedmiotów. Do zdjęć dodawany jest opis zachęcający do pobrania aplikacji w celu uzyskania zniżek.

poshmark-insta-bloomboard

9. Canadian Tire

Sklep Canadian Tire w odróżnieniu od większości marek postawił na materiały wideo zamiast fotografii jeśli chodzi o profil na Instagramie. Kampania nazwana  #ShovelitForward polegała na wrzucaniu filmików pokazujących miłe relacje sąsiedzkie między Kanadyjczykami, którzy pomagają sobie nawzajem odgarniać śnieg sprzed domów.

canadian-bloomboard

11. McDonald’s

Jedna z pierwszych płatnych kampanii na polskim Instagramie. Zebrała wiele nieprzychylnych komentarzy z powodu sponsorowanych publikacji ale jednocześnie odniosła wielki sukces docierając do 1,6 miliona użytkowników.

McDonalds-reklama-MamSmakaNaMaka655

12. Triumph

Marka Triumph zastosowała Instagram do promocji nowej kolekcji Shape Sensation. Zasady konkursu były proste: by wziąć udział wystarczyło zarejestrować się na stronie internetowej comampodspodem.pl i dodać zdjęcie z hashtagiem #triumphstylizacje. W nagrodę wygrać można było vouchery i komplety bielizny.

TriumphInstagram

13. Adidas

Marka Adidas zorganizowała akcję związana z promocją butów Predator Instinct. W tym celu stworzono grę na Instagramie – po raz pierwszy, dodatkowo w Polsce!  Gra polegała na wyszukiwaniu zdjęć zawierających hasło dnia i lajkowaniu ich w odpowiedniej kolejności.

14. H&M

W ramach promocji kolekcji dla Brick Lane Bikers marka H&M przygotowała konkurs. Należało zalogować się na stronie bikespotters.pl za pomocą Istagram Connect i opublikować zdjęcie konkursowe z hashtagiem #BikeSpotters i krótkim opisem dlaczego pragniesz dostać oryginalny rower.

HMBikeSpotters

Youtube

 

1. o.b.

Jury konkursu YouTube Ads Leaderboard 2015 uznało, że kampania „Yes!tem kobietą” dla marki o.b. to najlepsza kampania na polskim YouTube. Kampania ta świetnie realizowała swój cel jakim jest edukacja dojrzewających nastoletnich dziewcząt.

2. CupSell

CupSell świetnie radzi sobie na Youtube. Marka wypracowała swój własny styl, którego konsekwentnie się trzyma. Ich filmiki mają wielu fanów i często stają się viralami. Sprawdźcie poniżej!

3. Coca cola

W akcję #DajCałusa Coca cola zaangażowała największe  gwiazdy blogosfery oraz vlogosfery. Akcja zawierała elementy wyzwania działającego na zasadzie „łańcuszka”. Więcej w filmie poniżej.

4. Allegro

Doskonała akcja od Allegro. Film o Smoku pokazuje, jak w dzisiejszych czasach, przy użyciu rozwiniętej technologii, mogłaby wyglądać walka z legendarnym smokiem. Zresztą zobaczcie sami!

5. Metro Trains Melbourne

Kultowa już kampania australijskiego metra. Doczekała się nawet własnego, obszernego wpisu na Wikipedii! Wrzucamy w ramach przypomnienia i dla wszystkich, którzy jeszcze się z nią nie spotkali.

Vine

 

1. ASOS

Brytyjski sklep z ciuchami, ASOS, w ramach swoich działań promocyjnych zdecydował się na nietypową kampanię unboxingową z użyciem Vine. Uruchomił także własny hashtag #ASOSUnbox. Rezultatem akcji było zwiększenie świadomości marki i wzrost ekscytacji z zakupów.

2. Dunkin’ Donuts

W 2013 roku Dunkin’ Donuts postanowiło przenieść kampanię tworzoną na social media do telewizji. W ramach Monday Night Countdown po raz pierwszy stworzyli pierwszą kampanię telewizyjną stworzoną z Vine’ów. Puszczono 4 krótkie spoty, które odniosły wielki sukces. Przy zdecydowanie niższym koszcie osiągnięto efekt jak przy tradycyjnej reklamie telewizyjnej. Poza tym Vine rozniosły się viralowo po mediach społecznościowych.

3. Airbnb

Airbnb wyszło z innowacyjnym pomysłem stworzenia filmu stworzonego całkowicie z Vine’ów. Wideo przedstawia kartkę papieru, która podróżuje przez świat, znajduje miłość i inspiruje innych. Część 6 sekundowych filmików, które składały się na produkcję było stworzonych przez użytkowników, którzy otrzymali instrukcję jak je wykonać na Twittrze.

4. Samsung

Samsung, jako jedna z pierwszych marek odkryła potęgę Vine’a. Stworzono całe mnóstwo filmów, które cieszyły się dużą popularnością.  Większość filmów w pomysłowy i zabawny sposób prezentowało możliwości technologiczne urządzeń Samsunga.

5. Oreo

Jedna z moich ulubionych kampanii z użyciem Vine. Oreo wystartowało z cyklem #SnackHacks, w którym prezentowało najciekawsze tricki związane z tworzeniem przekąsek. Odbiorca mógł nauczyć się czegoś nowego i pośmiać jednocześnie.

6. Honda

Kampania Hondy polegała na użyciu Vine jako formy komunikacji z klientami. Klient po wpisaniu hashtagu #wantnewcar i powodu dla, którego chciałby dostać samochód otrzymywał odpowiedź w postaci 6 sekundowego filmiku od dealera Hondy. Należy zaznaczyć, że cała akcja działa się w czasie rzeczywistym.

7. Lowe’s

Kolejna ciekawa akcja to kampania Lowe’s. Internet pełen jest krótkich poradników „How-to”, ale czy kiedykolwiek widzieliście poradnik zamknięty w 6 sekundach? A w taki właśnie sposób Lowe’s skorzystało z Vine. Tworząc krótkie poradniki jak samemu np. odstraszyć wiewiórki zyskali duży rozgłos i sympatię fanów. Akcji towarzyszył też bardzo udany hashatag – #fixinsix

8. Malibu Rum

Także Malibu skorzystało z Vine jako formy promocji marki. Przesłaniem ich kampanii było zachęcenie do imprezowania na plaży, z udziałem Malibu oczywiście. Prosty filmik z tańczącą butelką i ananasem, które przeznaczenie połączyło w pyszny drink idealnie oddaje zamierzony klimat.

Zobacz również :  Jak wykorzystać Slideshare w marketingu?

9. Dove

Dove korzystało z Vine w mniej kompleksowy sposób, stawiając raczej na pojedyncze filmik, nie połączone w jedną całość. Jednym z nich jest poniższy, w którym kostka mydła gra rolę kuli do kręgli.

10. Wheat Thins

Z okazji Super Bowl Wheat Thins zorganizowało akcje rozdawania i darmowego dostarczania swojego produktu kibicom. Należało skorzystać z odpowiednich hashtagów by wygrać nagrodę. Vine’a użyto by przedstawić hashtagi używane w ramach akcji.

Pintrest

 

1. Kotex

Marka Kotex sprawdziła jakie „piny” umieszcza 50 najbardziej inspirujących kobiet na Pintreście. Na ich podstawie stworzono wirtualne prezenty związane z treściami publikowanymi na ich tablicach. Jeśli dana osoba zamieściła podarunek na swojej tablicy to przesyłano jej go także w wersji fizycznej. Zobaczcie filmik!

2. Peugeot

Bardzo fajna akcja, urzekająca prostotą! Peugeot stworzył zabawę na Pintreście polegającą na układaniu puzzli. Zadanie było dodatkowo utrudnione przez to, że nie wszystkie puzzle były od razu dostępne. Niektóre części trzeba było wyszukać, np. na profilu Facebookowym.

peugeot-pintrest-bloomboard

3. Guess

Akcja polegająca na stworzeniu specjalnego katalogu oznaczonego „Guess My Color Inspiration”, gdzie należało umieścić co najmniej 5 zdjęć nawiązując do 4 wiosennych kolorów wybranych przez Guess. Zespół złożony z blogerów modowych wybierał zwycięzce z najbardziej imponującym katalogiem.

guess-pin-bloomboard

4. Procter & Gamble

W związku z Olimpiadą, P&G zorganizowało akcję skupiającą się na mamach sportowców. Duża część kampanii miała miejsce na Pintreście. Zamieszczano tam materiały związane z mamami największczy brytyjskich sportowców.

p&g-pintrest-bloomboard

5. British Midland International

BMI zorganizowało akcję nazwaną „Pintrest Lottery”, która losowo nagradzała użytkowników darmowymi wycieczkami. Zamieszczono katalogi ze zdjęciami z 5 różnych miast na świecie. Każde zdjęcie opatrzone było numerkiem. Użytkownicy „przepinali” zdjęcia na swoje tablice, później losowano numerek zdjęcia.

british-pintrest-bloomboard

6. UNIQLO

Kolejna bardzo ciekawa kampania. Zauważono, że fryzury DIY są jedną z najbardziej wyszukiwanych rzeczy na Pintreście. Dlatego by promować swoją nową kolekcję ubrań japońska marka UNIQLO zdecydowała się powiązać fryzury i odzież i przedstawić kompletny przewodnik łączenia fryzur z ubraniami.

Uniqlo-pintrest-bloomboard

Uniqlo-Pinterest-bloomboard-2

7. Honda

Ta kampania zebrała bardzo dużo nagród za najlepszą kampanię na Pintreście w 2012 roku. Kampania nazwana #Pintermission nawiązywała do misji Pintresta, czyli by „help inspire people to go out and actually do what they pin”. Celem było skłonienie młodych ludzi do życia pełnią życia. Honda zapłaciła najbardziej wpływowym użytkownikom Pintresta by zaprzestali wrzucania contentu przez 24 godziny i odłączyli się od komputera i zaczęli robić rzeczy, o których postują.

Hondas-Pintermission-pintrest-bloomboard

8. MasterCard

MasterCard zorganizowało kampanie dotyczącą akceptacji – akceptacji kart płatniczych w każdym miejscu na ziemi, ale także akceptacji innych wyznań, orientacji, czy generalnie ludzi. Na Pintreście zamieszczano treści o pozytywnym przekazie nakierowanym na akceptację i zrozumienie drugiego człowieka. Kampania osiągnęła imponujące wyniki – 24,5 milionów wyświetleń i 13 000 repins w 9 tygodni.

9. Sephora

Ponieważ klientami marki są głownie kobiety zorganizowano akcję nazwaną „Sephora Color Wash”. W mechanice działania podobna była do akcji Guess zamieszczonej powyżej – umieścić 5 zdjęć dotyczących ulubionego koloru na specjalnej tablicy. Nagrodą był bon na 250$.

sephora-pin-bloomboard

10. Gucci

Marka Gucci jako jedna z pierwszych zdecydowała się na umieszczenie napisu „pin it!” na swoich reklamach. „Pinnable Ad” wyświetlono na 5 stronach:  WSJ.comPolyvoreStyle.comLifestyle Mirror i The Cut. Dzięki przyciskowi „pin it!” zostały wielokrotnie udostępnione i ich zasięg znacznie wzrósł.

Linkedin

 

1. Dell

w 2011 roku Dell zorganizował kampanię nagrodzoną później nagrodą za najlepszą kampanię na Linkedin. Marka skupiła się na wykorzystaniu podstawowych funkcji Linkedin, by zbudować sieć profesjonalistów z branży IT, którzy mogą być zainteresowani produktami Della. Stworzono specjalnie grupy i content umieszczany w nich, który spowodował że zadanie zostało osiągnięte.

Dell-LinkedIn-bloomboard

2. Volkswagen

Akcja Volkswagena jest dużo ciekawsze niż ta przedstawiona powyżej. Zorganizowano konkurs, który opierał się na specjalnej aplikacji porównującej profile na Linkedin. Porównywano profile pod względem ich kompletności, uzupełnienia wszystkich danych. Wygrywał ten kto miał najlepiej uzupełniony profil. W ten sposób sprytnie zachęcono do dzielenia się danymi na temat doświadczeń zawodowych.

volkswagen-linkedin-bloomboard

3. Microsoft

Microsoft wypuścił aplikację nazwaną Nametag Analyzer, która analizowała profile użytkowników Linkedin zapewniając informację dotyczące kierunków rozwoju i tożsamości zawodowej danego użytkownika. Aplikacja sugerowała nowe umiejętności, które mogą się przydać w budowaniu ścieżki kariery.

microsoft-nametag-analyzer-bloomboard

4. Fruit of the Loom

Marka Fruit of the Loom zorganizowała kampanię, w której wysyłała wiadomości do osób, które znalazły lub zmieniły pracę w przeciągu ostatnich 30 dni. Wiadomość zawierała gratulację i informację o produktach, bo „great-fitting underwear can help you start your workday in a great mood”.

fruit-linkedin-bloomboard

5. Citi

Bank Citi we współpracy z Linkedin zorganizował forum internetowe dla kobiet aktywnych zawodowo, moderowane przez specjalnego Linkedin Community Managera. Dzięki dyskusji ponad 180 tys osób wygenerowana mnóstwo contentu tworzonego przez użytkowników, w tym wideo, ankiety i newsy.

citi-connect-linkedin-bloomboard

 

Snapchat

 

1. X-Men: Apocalypse

W związku z promocją filmu X-Men: Apocalypse na jeden dzień wszystkie filtry na Snapchacie zamieniono na związane z bohaterami filmu. Dzięki temu każdy, kto użył filtrów w tym dniu automatycznie promował film. Szacuje się, że zdjęcia z filtrami X-Men osiągnęły 1,5 miliarda wyświetleń!

xmen-snapchat-bloomboard

2. Star Wars

Kampania promocyjna zabawki ze świata Star Wars – Sphero. Zabawka została wyprzedana w przeciągu kilku godzin, a kampania osiągnęła 10 milionów wyświetleń. Więcej szczegółów w filmiku poniżej.

3. Burberry

Przed wprowadzeniem nowej kolekcji i Spring 2016 Fashion Show marka Burberry zdecydowała się na zorganizowanie akcji na Snapchacie. Polegała ona na wypuszczeniu serii snapów z ubraniami z nowej kolekcji. Dodatkowo wyprodukowana serie filmików z modelami i projektantami marki.

burberry-snapchat-bloomboard

4. Audi

Podczas Super Bowl, wielkiego święta reklamy telewizyjnej, Audi postanowiło wykorzystać „second-screen habbit”, czyli nawyk patrzenia w drugi ekran podczas oglądania telewizji. Ich badania pokazały, że 59% odbiorców korzysta z telefonu komórkowego podczas transmisji meczu. Nawiązano współpracę z The Onion by stworzyć serię filmików z newsami dotyczącymi wszystkiego poza footballem. Efekt możemy oglądać poniżej.

5. H&M

Fantastyczna akcja z polskiego podwórka! H&M poprzez swoje konto na Snapchacie rozesłało wskazówki dotyczące miejsc, gdzie ukryto bilety na Boiler Room. Akcja zebrała pozytywne recenzje w mediach i wśród fanów. Dodatkowo podkreślono związek H&M z Boiler Room.

hm-snpchat-bloobmoard

6. Mondalez

By zwiększyć świadomość marki, Mondalez, producent batonów, stworzyła konkurs na Snapchacie. By wygrać należało wykonać zdjęcie batona i przerobić go używając narzędzi do rysowania Snapchata i wysłać je na specjalne konto. Zwycięzca wygrywał 10 000$. Najlepsze prace umieszczono na stronie internetowej.

Zobacz również :  Strategia która zmieni klienta sezonowego w klienta lojalnego.

mondelez-bloomboard

7. Beats

Marka słuchawek Beats również skorzystała ze Snapchata jako kanału działań marketingowych. Stworzono kampanię Sponsored Lens. Więcej o tej kampanii można poczytać w artykule Digiday.

8. Target

Target użył geofiltrów do promowania swojego biznesu. W pobliżu fizycznych oddziałów firmy i sklepów można było skorzystać ze specjalnych wstawek graficznych. To prosty sposób, z którego może skorzystać każda firma, a który przekłada się na dobry wizerunek marki.

target-geofilters-bloomboard

9. WWF

Duński oddział WWF wykorzystał ulotną naturę snapów by zilustrować jak szybko zagrożone gatunki mogą zostać wymazane z powierzchni ziemi. Wysyłano zdjęcia zagrożonych gatunków wraz z podpisem „nie pozwól, by było to moje ostatnie selfie” korzystając z hashtagu #lastselfie.

10. McDonald’s

Popularna restauracja skorzystała z influencerów światowego formatu, takich jak LeBron James, by wypromować swoją nową kanapkę – Bacon Clubhouse Burger. Stworzono 36 sekundowy filmik z udziałem LeBrona i innych gwiazd i umieszczono jako „story” na Snapchacie.

mcdonalds-snapchat-bloomboard

Reddit

 

1. Ford

Z okazji Pi Day Ford stworzył akcję nazwaną „FordPiDayChallenge”. Wykorzystując zainteresowanie związane tym dniem stworzona 42 zagadki matematyczne. Dla użytkownika, który jako pierwszy je rozwiąże przewidziane były nagrody. W ten sposób sprytnie podpięto się pod Pi Day i osiągnięto doskonałe rezultaty, łącznie ze wzmiankami w największych mediach w rodzaju CBN i MSN.

ford-pi-days-reddit-bloomboard

2. Ikea

Ikea nie planowała kampanii na Reddicie, ani nie przygotowała żadnej akcji. W tym przypadku to użytkownicy zapewnili rozgłos marce. Informacje na temat tego co było przedmiotem zainteresowania użytkowników i jaki był tego rezultat znajdziecie poniżej.

reddit-ikea-bloomboard

3. Spotify

Wszystkie informacje o akcji Spotify na Reddicie znajdują się na grafice poniżej.

spotify-reddit-bloomboard

4. Marriot

Wszystkie informacje o akcji Marriota na Reddicie znajdują się na grafice poniżej.

marriot-reddit-bloomboard

5. Glamour Magazine

W akcji zorganizowanej przez Glamour wykorzystano aktorkę, która recytowała najbardziej inspirujące „Shower Thoughts” takie jak np. : “Does a frozen yogurt headache burn fewer calories than an ice cream headache?”. Po zaledwie jednym dniu, kampania stała się jednym z najpopularniejszych filmików na YouTube w histori Glamour

glamour-reddit-bloomboard.

 

Tumblr

 

1. Apple

Apple umiejętnie korzysta z Tumblr. W 2014, w ramach promocji nowego iPhone’a 5c stworzono stronę „ISee5c”, na której znaleźć można było filmiki pokazujące telefon w różnych kolorach, z różnym podkładem muzycznym dla każdego z nich. Miało to związek z tym, że społeczność Tumblr cechuje się bardzo podobnymi parametrami jak klienci kupujący nowego iPhona – w jednej i drugiej grupie około 56% to osoby poniżej 34 roku życia. Obecnie Apple funkcjonuje na Tumblr w ramach strony dotyczącej iTunes.

iTunes-Tumblr-bloomboard

2. Lexus

Gdy Lexus wypuścił nowy model IS, chciał dotrzeć głównie do ludzi poniżej 46 roku życia. Badania wykazały jednak, że w tym segmencie Lexus traci znaczenie, a sprzedaż spada. W związku z tym postanowiono uaktywnić się na Tumblr. Stworzono kampanie „The Signal”, w ramach której wypuszczono serię reklam, przypominających bardziej reklamy związane z modą, niż tradycyjne reklamy automobile. Wykorzystano najpopularniejsze hashtagi i stworzono unikalny content. Dzięki temu udało się dotrzeć do młodszych odbiorców, a kampania została nagrodzona tytułem „Best Tumblr Campaign at the 6th Annual Shorty Awards in 2014”.

lexus-tumblr-bloomboard

 

3. Vans

Vans w ramach swoich działań na Tumblr stosuje zdjęcia przedstawiająca styl życia swoich odbiorców. Autorami zdjęć są zarówno klienci jak i marka. Vans to doskonały przykład komunikacji ze swoimi odbiorcami. Cytując Christophera Ratcliffa z Econsultancy, “Vans does an excellent job in tapping into its own cultural heritage and providing a social experience that is in turns aspirational, inspirational, and nostalgic.”

Vans-bloomboard-tumblr

4. Oscar de la Renta

Blog ten określany jest jako „spojrzenie od wewnątrz jednego z najbardziej prestiżowych domów mody”. Skupiony jest na zdjęciach o tematyce związanej z modą, które mają mówić same za siebie, bez zbędnych opisów. Ten blog jest dobrym przykładem jak przekierować użytkowników na swój profil na Pintreście.

oscar-tumblr-bloomboard

5. eBay

Taktykę jaką przyjął eBay w ramach swojej działalności na Tumblr jest wrzucanie wysokiej jakości zdjęć dotyczących mody i designu. Pod każdym z nich znajduje się link, który umożliwia błyskawiczne zakupienie danej rzeczy. Poza tym eBay wyróżnia najlepszych sprzedawców pokazując ich produkty na Tumblr.

ebay-tumblr-bloomboard

 

Tinder

 

1. Social Tees Animal Rescue

Bardzo ciekawy przykład wykorzystania Tindera. Social Tees Animal Rescue i agnecja Bartle Bogle Hegarty przygotowali niespodziankę dla nowojorczyków korzystających z Tindera. Pośród zdjęć innych użytkowników mogli zobaczyć także zdjęcia psów szukających domu. Po połączeniu z psem można było wymienić z nim parę wiadomości i umówić się na spacer by sprawdzić czy miłość z ekranu smartfona przemieni się w prawdziwe uczucie 🙂

2. Domino’s UK

Akcja Domino’s z okazji Walentynek. Wszyscy, którzy połączyli się z Domino’s otrzymywali darmową pizze i kody zniżkowe. Chłopak/dziewczyna może cię wystawić, pizza nigdy. Akcja osiągnęła zasięg rzędu 230 tysięcy osób.

Dominos-tinder-bloomboard

3. Suits

Autorzy serialu Suits zauważyli, że ich fani odpowiadają idealnie profilowi użytkowników Tindera (wiek 18-49). Postanowili wykorzystać to w akcji promocyjnej. Na Tinderze znalazły się profile głównych postaci serialu, informując w ten sposób o istnieniu serialu każdego, kto wcześniej o nim nie słyszał.

suits-tinder-bloomboard

4. Atlanta Hawks

Zespół ligi NBA Atlanta Hawks we współpracy z Tinderem zorganizował Swipe Right Night (w wolnym tłumaczeniu: Noc przesuwania w prawo 🙂 ). Kibice mieli szansę wygrać wstęp do specjalnej loży wypełnionej singlami, użytkownikami Tindera. Poza tym mieli szanse znaleźć się w specjalnym magazynie dla singli.

atlanta-hawks-tinder-bloomboard

5. Amnesty International Australia

Akcja Amnesty International miała za zadanie uczulić ludzi na problem kobiet zmuszanych do małżeństwa. Zachęcano do zmiany zdjęcia profilowego na grafikę widoczną na grafice poniżej.

Amnesty-International-tinder-bloomboard

Dzięki temu można było przenieść się do specjalnej strony informującej o problemach kobiet i dającej możliwość zapisania się do listy mailingowej. To jedna z bardziej ryzykownych kampanii (bardzo poważny temat w bardzo niepoważnym medium), której rezultat przekroczył jednak oczekiwania, i której sukces jest bezdyskusyjny.

6. Ex Machina

Użytkownicy, który połączyli się z profilem kobiety o imieniu Ava szybko odkrywali, że nie jest to zupełnie normalny profil. Ava to robot, którego profil na Tinderze miał za zadanie promować film Ex Machina. Po połączeniu, użytkownik otrzymywał informację o filmie i link do Instagrama z większą ilością zdjęć.

Ex-Machina-tinder-bloomboard

Jeśli spodobał ci się ten materiał i interesujesz się tematyką social media w biznesie sprawdź także nasze pozostałe artykuły na ten temat, między innymi: Snapchat w biznesie czy 36 rad dotyczących optymalizacji reklam na Facebooku !

bloomboard-facebook

6 Komentarzy

  • s 1 lipca 2016

    Wszystkie filmy z youtube’a to ten sam film z kampanii Tindera – coś Wam nie działa 😉

    • bloomboard (Post autora) 3 lipca 2016

      coś musi u ciebie być nie tak, u nas wszystko działa, sprawdzone na 3 komputerach 😉

      • Ewelina 8 lipca 2016

        Właśnie miałam pisać, że u mnie same filmy z Tindera widać, a tutaj nie tylko u mnie to.
        Fajne zestawienie, tylko gdyby były odpowiednie materiały wideo.. 🙂
        Dajcie znać na @ jak się naprawi!
        Pozdrowienia

        • bloomboard (Post autora) 8 lipca 2016

          Nie wiem w czym problem. Proszę spróbować w innej przeglądarce, może pomoże 😉

  • Szymon Owedyk 14 września 2017

    Ciekawe zestawienie, miło było nabrać większego spojrzenia na reklamę w social. Zapiski są, więc na pewno kilka rzeczy wykorzystam w praktyce 🙂

  • Kassi 7 lutego 2018

    wow, świetne zestawienie, naprawdę się ktoś napracował. Na deser jeszcze dorzucę zestawienie świątecznych kampanii, które są mocno nietypowe http://www.phama.co/5-swiatecznych-kampanii-reklamowych/

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>