in

Wakacje w e-sklepie: 25 sposobów na zwiększenie sprzedaży w e-commerce

Wakacje to bardzo specyficzny okres pod względem sprzedaży w e-commerce. Z jednej strony umożliwiają zwiększenie sprzedaży, a z drugiej strony – możliwe jest, że ona spadnie. W dużej mierze zależy to od branży, w której działamy – tak więc, musimy być świadomi tego, że wzrost lub spadek nie jest w pełni zależny od nas.

Nie zmienia to jednak faktu, że istnieją pewne konkretne rozwiązania, które przyczynią się do tego, aby zwiększyć poziom sprzedaży w okresie wakacyjnym – a jeżeli coś zależy od nas, to z całą pewnością, naszym obowiązkiem – wobec nas samych oraz naszych klientów jest zrobienie tego jak najlepiej.

 

 

Właśnie dlatego prezentujemy listę różnego rodzaju sposobów, porad oraz tricków, które sprawią, że nasza sprzedaż będzie efektywniejsza – niezależnie od branży w jakiej działamy. Oczywiście, wszystkie te porady należy implementować w swoim biznesie e-commerce w odniesieniu do swoich odbiorców.

 

1. Zacznij promować ofertę wakacyjną jeszcze przed samymi wakacjami.

Dużo osób lubi się przygotować zawczasu. Właśnie dlatego – umożliwienie swoim klientom skorzystania z oferty wakacyjnej jeszcze 2 tygodnie przed rozpoczęciem wakacji będzie dobrym pomysłem.

Jest to szczególnie dobry pomysł, jeżeli zajmujesz się sprzedażą takich artykułów, które są stricte powiązane z wypoczynkiem – a więc namiotów, sprzętu oraz akcesoriów sportowych, ubrań sportowych czy innych rzeczy, które mogą się przydać osobom, które udadzą się na zasłużony urlop. Kreatywność w tej kwestii leży po Twojej stronie.

 

2. Zmień oprawę graficzną – na wakacyjną.

W gruncie rzeczy ta porada nie dotyczy wyłącznie jedynie wakacji. Warto jest pokazywać, że jesteś osadzony w rzeczywistości, że ma ona wpływ na działanie Twojej firmy. Tak więc – w przypadku zimy, wielkich wydarzeń sportowych jak Euro2016 czy właśnie wakacji – warto nadać swojej stronie internetowej odpowiedni wygląd, który będzie do nich nawiązywał.

Oczywiście – w przypadku wakacji będą to różnego rodzaje luźne akcenty, które kojarzą się z odpoczynkiem oraz relaksem. Jeżeli wysyłasz swoim klientom mailing – powinieneś również wtrącić do niego pewne wakacyjne akcenty graficzne, tak samo w przypadku social media.

Przykład tego jak można zmienić design strony:

 

Wakacje-bloomboard-e-commerce

 

Wakacje-2-bloomboard-e-commerce

 

Nawet ikonki społecznościowe 🙂

 

ikony-wakacje-bloomboard

 

 

3. Personalizacja.

Rok 2016 jest rokiem między innymi personalizacji – nie tylko (o czym wspomnimy później), ale między innymi jej. Co to oznacza w praktyce? Przygotowując ofertę dla poszczególnych klientów, odwołuj się do produktów, które były wcześniej przez nich nabywane.

Jest to zabieg, który najłatwiej wykonać w przypadku maili. To właśnie je można najłatwiej dostosować do pojedynczych klientów i jeżeli planujesz personalizowanie swoich treści, to właśnie na nie powinieneś położyć nacisk.

 

ecommerce-personalizacja-bloomboard

 

4. Szybkie promocje, przeceny i wyprzedaże.

Promocja, która trwa 24 godziny, albo nawet krócej – to bardzo dobry pomysł na to, aby przekonać klienta do podjęcia wyjątkowo szybkiej decyzji o dokonaniu zakupu. W przypadku wakacji – przy których przygotowaniu klienci często się spieszą, bo chcą mieć zakupy już za sobą i zając się relaksowaniem i odpoczynkiem – ten zabieg będzie wyjątkowo skuteczny.

 

24-godziny-promocja-ecommerce-bloomboard

 

Warto zwrócić uwagę na to, że jest on skuteczny nie tylko w okresie wakacyjnym – dlatego staraj się korzystać z tego zabiegu również poza kontekstem wakacji. Zachęcanie klienta do podejmowania szybkich decyzji o kupnie w tak przyjemny sposób, jak tymczasowa obniżka ceny – a nie za pomocą nachalnego namawiania do kupna danego produktu bardzo dobrze się sprawdza.

 

5. Darmowa dostawa.

To kolejny zabieg, który sprawdza się zarówno w okresie wakacyjnym – oraz przez cały rok. Jednak – nie zawsze można sobie nań pozwolić, ponieważ często darmowa dostawa wychodzi dosyć droga. Dlatego – darmowa dostawa w wakacje, może być dodatkowym bodźcem do dokonania zakupu akurat w tym okresie.

Wystarczy, że wprowadzisz jako element przemyślanej strategii promocyjnej – darmową dostawę tylko na okres wakacji. W ten sposób dasz dodatkowy bodziec do zakupów dotychczasowym klientom oraz zachęcisz do tego tych, którzy pierwszy raz odwiedzają Twój sklep. Dodatkowym aspektem, na który warto zwrócić uwagę jest to, że klienci, którzy wyposażają się na wakacje – starają się oszczędzić maksymalnie dużo pieniędzy. Nie ma w tym nic dziwnego – ich zasoby finansowe, tak jak zasoby finansowe są ograniczone, a wydatki – jak to zwykle w przypadku wakacji dosyć spore. Dlatego konkurowanie ceną produktów czy ogólnym kosztem zakupu bardzo dobrze sprawdza się właśnie w tym okresie.

 

dostawa-darmowa-bloomboard

 

6. Poświęć więcej uwagi social media.

Ponownie – ten pomysł jest dobry przez cały rok. Jednak w okresie wakacyjnym klienci mają więcej czasu do poświęcenia na social media, spędzają w ramach portali społecznościowych więcej czasu. Oznacza to, że pojawia się tam dla Ciebie więcej okazji do tego, aby pozyskać ich jako swoich klientów.

social-media-wakacje-bloomboard

Właśnie dlatego w tym okresie warto poświęcić na nie więcej czasu niż wcześniej. Dobrym pomysłem będzie odpowiednie zintegrowanie udostępnianych przez siebie treści z portalami społecznościowymi.

Co do samych treści – warto tworzyć je pod kątem dalszego udostępniania ich przez naszych odbiorców w ramach różnych kanałach komunikacji. Nawet jeżeli nie uda nam się viral – to z dużym prawdopodobieństwem znacznie zwiększymy swój zasięg. Jednak – co do zasady, zawsze powinniśmy starać się, aby treści tworzone były wirusowe. Metody na to, jak to zrobić opisaliśmy wcześniej.

Przykładowy post powiązany z wakacjami:

 

facebook-wakacje-e-commerce-bloomboard

 

7. Maksymalnie uprość proces sprzedaży.

Im łatwiejszy, tym lepiej dla Ciebie. Uproszczenie oraz uszczelnienie swojego kanału sprzedaży zawsze odbije się w pozytywny sposób na tym ile produktów lub usług, które oferujesz sprzedasz. Z tego powodu warto przypatrzeć się temu, w jaki sposób wygląda Twój kanał sprzedaży, jak wyglądają kanały sprzedaży konkurentów z Twojej branży (i nie tylko!), a następnie przeanalizować to, wyciągnąć wnioski, aby finalnie sprawić, że będzie on jak najbardziej zoptymalizowany oraz prosty.

Dodatkowo – ciekawym trickiem jest zastosowanie pasku postępu. Jeżeli klient wie, na jakim jest etapie procesu sprzedażowego – wtedy chętniej dokańcza cały proces. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania odwołujemy się do zasady konsekwencji. Niedokańczanie wykonywania czynności jest dla człowieka w sposób naturalny dyskomfortowe. Jednocześnie, jeżeli widzi się na jakim etapie wykonywania danej czynności – przerwanie jej jest jeszcze bardziej nieprzyjemne. Dlatego, jeżeli zastosujemy ten prosty zabieg, to w znacznym stopniu uszczelnimy swój kanał sprzedaży.

 

8. Informacje zwrotne.

Twoi klienci skorzystali z Twoich usług? Poproś ich o ocenę jakości danej usługi. Tak samo w przypadku produktów. Możliwości jest tutaj wiele. Zaczynając od klasyki – czyli prośby o wystawienie komentarza czy oceny, aż po bardziej rozbudowane formy takie jak ankiety czy sondy. Wielu klientów z przyjemnością wyraża swoją opinię. Warto to wykorzystać, aby otrzymać informacje zwrotne dotyczące Twoich produktów oraz usług.

W ten sposób zdobędziesz informacje, dzięki którym będziesz w stanie poprawić swoja jakość, ale nie tylko. Oprócz tego sprawisz, że Twoi klienci będą czuli się docenieni, pozwoli to zwiększyć ich zaangażowanie oraz zbudować społeczność.

 

 

9. Automatyczne zniżki z okazji urodziny i innych okazji.

Klient założył konto na Twojej stronie, podając datę swoich urodzin? Pomyśl o tym, jak miło będzie zaskoczony, kiedy zobaczy, że z okazji swoich urodzin dostanie automatyczną zniżkę. Możemy zagwarantować, że tego typu zabieg wybiega ponad oczekiwania klientów, większość się tego nie spodziewa.

 

17-Birthday-Header-bloomboard

 

Działania wobec klientów, które wyrastają ponad ich oczekiwania – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na to, aby zbudować lojalność u swoich klientów. Jeżeli wiedzą, że będą oni przez Ciebie w pozytywny sposób zaskakiwani, tym chętniej będą wracali do korzystania z Twoich usług. Ten zabieg działa praktycznie w każdej branży, dlatego nie ma powodu, abyś go nie stosował.

 

10. Optymalizacja pod kątem mobile.

Wzrost całej branży mobilnej to kolejny trend, który jest niezwykle ważny w 2016 roku. Dlatego powinno się postawić na to całkiem spory nacisk. Możliwości jest tutaj całkiem wiele. Zaczynając od tego, aby nasza strona internetowa działała sprawnie na urządzeniach przenośnych, a kończąc na tworzeniu aplikacji, dzięki którym można nabywać nasze produkty, właśnie za pomocą tego typu urządzeń. Warto zwrócić uwagę na to, że odpowiednia optymalizacja naszej strony pod kątem mobile – pozytywnie wpłynie na skuteczność pozycjonowania. Google zwraca na to z roku na rok coraz większą uwagę.

 

mobile-ecommerce-bloomboard

 

11. Zwracaj uwagę na dni, w których tradycyjnie sprzedaje się najwięcej w roku.

Dla każdego kraju oraz branży, będą to trochę inne dni. Jednak w przypadku Polski na pewno istnieje parę pewników. Największa sprzedaż odnotowuje się przed samymi świętami Bożego Narodzenia (które też są swojego rodzaju wakacjami, dlatego do tego nawiązujemy).

Jednak tego typu dni, to nie tylko dni o wyjątkowo wysokim poziomie sprzedaży, ale również ogromnej możliwości dotarcia do klientów z treściami marketingowymi, ponieważ klienci są wyjątkowo zainteresowani nabywaniem produktów. Oznacza to, że możemy w tego typu dniach w dużym stopniu zwiększyć nie tylko sprzedaż, a więc świadomość marki.

 

W takim razie co robić?

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej – na pewno warto zastosować odpowiednie, tymczasowe promocje. Z całą pewnością w pozytywny sposób przełoży się to na poziom sprzedaży. Poza tym – podobnie do tego, jak wspomnieliśmy na początku wpisu dobrze, aby nawiązać tematycznie do danego okresu.

Pokrótce – warto zastosować wszystkie zabiegi, które opisaliśmy powyżej oraz poniżej, ale warto podkreślić istnienie takich okresów i zwracać na nie szczególną uwagę.

Dni z największym wolumenem sprzedaży w USA prezentuje poniższa grafika. W Polsce oczywiście tabelka ta wyglądała by inaczej, należy pamiętać jednak, że zawsze podpatrywaliśmy Stany Zjednoczone i przejmujemy część tamtejszych świąt (Halloween, Black Friday), zwłaszcza tych związanych z zakupami 🙂

najlepsze-dni-ecommerce-bloomboard

 

12. Stosuj content marketing.

Content marketing jest niezwykle skuteczny. Dlatego z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Warto jednak zwrócić uwagę, że aby był skuteczny – dane treści muszą być naprawdę pomocne dla naszych czytelników, muszą im dawać coś konkretnego. Dlatego warto oprzeć publikowane przez nas treści contet marketingowe o różnego rodzaju poradniki. Czego natomiast należy unikać – to zbytniego skupiania się na sobie lub próby nachalnego sprzedawania produktów – ponieważ, wtedy skuteczność całego content marketingu w zdecydowany sposób spadnie.

To, co należy robić w content marketingu, a to, czego należy unikać opisaliśmy we wcześniejszych wpisach.

 

13. Przetłumacz swoją stronę na inne języki.

Rozbudowywanie zakresu swojego działania na inne kraje będzie całkiem dobrym i skutecznym zabiegiem – oczywiście będzie również wyzwaniem. Dlatego, zanim przetłumaczymy naszą stronę, warto poznać specyfikę danego rynku „odrobić lekcje”, a dopiero wtedy zabrać się za tłumaczenie strony. Możliwe, że oprócz przetłumaczenia samej strony dobrze będzie zaimplementować trochę inne rozwiązania niż w przypadku naszego rodzimego rynku – należy pamiętać o tym, że każdy kraj i każdy naród ma pewną konkretną specyfikę, nie różnimy się od siebie tylko samym językiem.

Z drugiej strony – rozwój na inne rynki, niż nasz rodzimy może okazać się być bardzo opłacalny, ponieważ zaczniemy docierać do zupełnie nowych klientów, którzy wcześniej byli kompletnie poza naszym zasięgiem. W praktyce oznacza to, że tego typu działania mogą być dosyć kosztowne, ale potencjalnie bardzo zyskowne.

 

 

14. Używaj licznych kanałów komunikacji.

Ciekawym pomysłem, który zaczyna się stosować na polskim rynku, ale nadal jest tutaj jeszcze całkiem wiele do zrobienia – jest wysyłanie do klientów powiadomień sms-owych o naszych nowych promocjach, przecenach oraz zawartości naszej oferty.

 

sms-email-fakty-statystki-bloomboard

 

Może być to szczególnie przydatne w kontekście wakacji. W końcu – podczas wypoczynku nie każdy ma chęci do tego, aby podchodzić do komputera – a z drugiej strony, my możemy mieć dla niego taką ofertę, która niezależnie od jego chęci zbliżania się do komputera będzie atrakcyjna, tak więc w przypadku gdy dany odbiorca otrzyma od nas stosowną wiadomość – wtedy chętnie nabędzie od nas jakiś produkt.

Przy okazji to kolejny argument za tym, aby zoptymalizować swój kanał sprzedaży pod kątem technologii mobilnych.

 

15. Retargeting na Facebooku.

Twój czytelnik przeglądał Twoją stronę? Otrzymał od Ciebie plik cookies. Można to wykorzystać, za pomocą reklam na Facebooku, które podadzą mu odpowiednią reklamę – dotyczącą właśnie Twojej firmy. W ten sposób zdecydowanie zwiększyć prawdopodobieństwo, że dany klient trafi na stronę Twojego sklepu i nabędzie od Ciebie produkt.

 

facebook-retargeting-bloomboard

 

Jest to bardzo dobry sposób na to, aby przypomnieć swoim klientom o swoim istnieniu. Oczywiście, taki plik cookies może nie pochodzić koniecznie z Twojej strony, ale ogólnie – z jakieś strony z Twojej branży. Tak więc – Facebook odczyta, że dany odbiorca przeglądał tego typu strony to pokaże mu min. właśnie Twoja reklamę.

 

16. Skupiaj się na swoich najlepszych produktach.

W kontekście wakacji to niezwykle ważne – promuj swoje najlepsze produkty, które najlepiej pasują do profilu klienta kupującego na wakacje. Te rzeczy, które najlepiej sprzedają się w wakacje, powinny być w tym okresie najbardziej eksponowane.

Cel jest taki, aby osiągnąć jak najlepszy stosunek pracy włożonej w promowanie danego produktu, do zysków, które uzyskasz.

 

17. Stwórz jak najlepszy program partnerski.

Jest to metoda, o której zawsze warto wspomnieć w kontekście stałego zwiększenia sprzedaży. Załóżmy, że dani klienci pojawili się na Twojej stronie na skutek wakacyjnej akcji marketingowej. Na pewno chciałbyś, żeby z Tobą zostali. Osiągniecie ich lojalności będzie z całą pewnością dużo bardziej prawdopodobne, jeżeli zaproponujesz im dobre powody, żeby zostać. Dobry program partnerski w bardzo skuteczny sposób zachęci klientów do pozostania z Tobą, w szczególności, jeżeli zostanie połączony z odpowiednimi wakacyjnymi promocjami.

 

18. Twórz treści powiązane z wakacjami.

Na początku artykułu wspominaliśmy, że warto graficznie nawiązywać do wakacji. Jednak Twoje zaangażowanie w tej kwestii nie powinno kończyć się na samych motywach graficznych. Warto w ramach swojego content marketingu, w nienachalny sposób poradzić swoim czytelnikom, w jaki sposób mogą skorzystać z promowanych przez Ciebie produktów w okresie wakacyjnym.

 

https://www.youtube.com/watch?v=e1l9mfEsXh8

 

Podsuwanie tego typu rozwiązań i pomysłów, oddziaływanie na wyobraźnie swoich klientów, będzie niezwykle skutecznym zabiegiem. De facto – wykreujesz zapotrzebowanie na swoje produkty, a od czytelnika, który potrzebuje produktu, który oferujesz jest dużo bliżej do osoby, która nabędzie Twój produkt, niż od osoby, która po prostu przeczytała jakiś wpis na Twoim blogu.

 

wakacje-content-sotrender-bloomboard

 

19. Zmień opisy swoich produktów na wakacyjne.

To kolejny pomysł na to, jak „uwakacyjnić” swoją stronę internetową. Tak jak napisaliśmy wcześniej – warto skupić się na tych produktach, które liczymy sprzedawać w największej ilości, bo to w ich przypadku działania marketingowe będą najskuteczniejsze. Oprócz tego – trzeba być świadomym, że nie wszystkie produkty pasują do profilu klienta wakacyjnego.

 

20. Nie zapominaj o SEO.

To również bardzo ważne. Twoja pozycja w wyszukiwarkach w dużej mierze determinuje to, ile osób trafi na Twoją stronę. Nawet najlepiej wykonana i najlepiej przygotowana strona pod względem przybycia dużej ilości klientów nie zda egzaminu, jeżeli nikt jej nie znajdzie.

Dlatego postaraj się o odpowiednie wypozycjonowanie swojej strony, zdobądź jak najwięcej linków, oczyść ją z niedziałających linków, twórz odpowiednie treści, które pozwolą wypromować Twoją stronę etc.

Jednocześnie pamiętaj, żeby unikać działań z serii tzw. Black Hat SEO. Tego typu ryzykowne i często nieetyczne metody pozycjonowania posiadają swoją skuteczność – czasami bardzo wysoką. Warto jednak przypomnieć, że po pierwsze – ich efekty często są bardzo krótkotrwałe, a po drugie – mogą doprowadzić do tego, że Twoja strona zostanie wpisana na czarna listę Google.

Co w życiu Twojej strony zmienia bycie wpisanym na czarną listę Google? Tyle że po wyświetleniu jej, użytkownicy będą widzieli ostrzeżenie o tym, że jest ona niebezpieczna. Tego typu „reklama” jeszcze nigdy nie przyniosła nikomu dobrych efektów. W takim przypadku jedynym rozwiązaniem jest tworzenie strony od nowa. Przestrzegamy przed tym, ponieważ tego typu błędy zdarzyły się wielu firmom, które pomimo, że na co dzień postępowały rozsądnie – uległy pokusie. Zdecydowanie nie warto.

 

21. Zadbaj o odpowiednie zabezpieczenie strony.

Okres wakacyjny to więcej wolnego czasu. Nie tylko dla klientów, ale również dla osób, które odnajdują radość w utrudnianiu innym życia lub traktują hakowanie stron jako źródło wspaniałej wakacyjnej rozrywki.

Niezależnie co się o tym sądzi – warto zabezpieczyć się przed różnego rodzaju włamaniami. Szczególnie przestrzegamy osoby, które mają strony postawione na popularnym WordPressie. Ostatnimi czasy niszczenie stron opartych na WordPress jest w modzie, wśród osób, które się tym zajmują. W praktyce wystarczy dokonać odpowiednich aktualizacji, swojej strony, co jest całkiem proste. Wystarczy o tym pamiętać, aby nie być zmuszonym do tego, aby stawiać stronę swojego sklepu od nowa.

 

22. Stosuj wakacyjne tagi.

Co do zasady – używanie tagów, które w jakiś sposób odnoszą się do tego, co się aktualnie dzieje jest najlepszą strategia, jeżeli chodzi o tagi. Dokładnie tak samo jest w przypadku tagów, dlatego warto to robić.

10 najpopularniejszych wakacyjnych hashtagów znajdziesz w artykule od Rite Tag. Poniżej zamieszczamy też infografikę z kalendarzem świąt i używanych z ich okazji hashtagów.

 

Hashtag-Holidays-Infographic-bloomboard

 

23. Zachęcaj swoich odbiorców do tworzenia treści.

Wrzucenie filmiku z Twoim produktem, napisanie opinii czy zrobienie sobie zdjęcia – to bardzo dobre i skuteczne metody na to, aby zwiększyć swoją popularność oraz zasięg. Oczywiście warto połączyć to z jakimś konkursem lub inną formą wynagrodzenia tego swoim czytelnikom. W ten sposób nie tylko zwiększymy zasięg oraz sprzedaż, ale również zwiększymy zaangażowanie swojej społeczności, co zawsze jest bardzo cennym zabiegiem.

 

24. Działalność dobroczynna.

Wszelkiego rodzaju działania dobroczynne w bardzo pozytywny sposób odbiją się na Twoim wizerunku. Pokazanie się jako firma, czy osoba, której nie zależy wyłącznie na osiągnięciu zysków, jest niezwykle pozytywnie odbierane przez klientów. Dlatego jeżeli tylko masz możliwość, aby zrealizować tego typu kampanię, to dobrze ją zaplanuj pod względem – przeprowadzenia oraz wypromowania jej. Długofalowe efekty będą wymierne.

 

25.Pay-per-click.

Kampanie pay-per-click mają swoje wady i zalety, jednak z całą pewnością posiadają swoją skuteczność. Dlatego w przypadku okresu wakacyjnego również warto się na nie zdecydować – oczywiście należy zmodyfikować trochę słowa kluczowe pod kątem wakacji, dobrze, aby wypromować w ramach tego typu kampanii swoje kody rabatowe, obniżki etc., które są powiązane z wakacjami. W ten sposób możemy stosunkowo mniejszym kosztem oraz nakładem pracy niż przez resztę roku w dużej mierze zwiększyć swoją sprzedaż.

 

wakcje-ppc-bloomboard

 

Warto zwrócić uwagę, że przedstawione powyżej porady są w dużej mierze uniwersalne i zdecydowaną większość z nich można stosować przez całą rok. Jednak – okres wakacyjny posiada swoją specyfikę i właśnie to chcieliśmy podkreślić. Jeżeli uda Ci się sprawić, że Twoja strona, Twój sklep również będzie posiadał swoją wakacyjną specyfikę, to zwiększenie sprzedaży w okresie wakacyjnym znajdzie się w zasięgu ręki.

 

 

Na koniec polecamy artykuł dotyczący tego jak rodzić sobie ze spadkiem sprzedaży w e-commerce przygotowany przez FP20. Jest to materiał z wypowiedziami ekspertów z branży, którzy radzą jakie kroki stosować by uporać się ze spadającymi wskaźnikami sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skuteczny email marketing: 31 kroków do zoptymalizowania działań mailingowych

Snapchat w Biznesie : 8 pomysłów na kreatywne wykorzystanie Snapchata