Istnieje wiele czynników, które wpływają na to, czy nasz email marketing będzie skuteczny. Czasami różnica pomiędzy skutecznym działaniem a nieskutecznym może być kosmetyczna. O naszym sukcesie potrafi zadecydować jeden mały detal.

top-trends-2016-email-bloomboard
Właśnie dlatego warto wiedzieć na ten temat jak najwięcej, aby nie nie stracić na swojej skuteczności z powodu jakiegokolwiek zaniedbania albo absolutnie niepotrzebnego błędu.

Dzięki informacjom zamieszczonym w naszym poradniku dowiecie się w jaki sposób skutecznie trafić do odbiorców mailingu, a więc – przede wszystkim w jakich godzinach wysyłać maile, tak aby było odczytane, jak i dotyczącego tego, w jaki sposób powinny być one skonstruowane, aby były skuteczne.

Moment, w którym wyślemy maila, jest niezwykle ważny, dlatego na początku skupimy się właśnie na tym. W końcu – nieważne jak dobry będzie nasz mail, jeżeli zniknie pomiędzy dziesiątkami innych wiadomości, jeżeli nie zostanie zauważony, to nie zostanie odczytany, a jeżeli nie zostanie odczytany – to nie będzie miał żadnego przełożenia na reakcję naszego odbiorcy.

Polecamy sprawdzić nasz profil na Facebooku i zostawić tam like’a jeśli chcesz dowiadywać się jako pierwszy o najnowszych wpisach na blogu i poznać interesujące fakty i statystki ze świata marketingu i e-commerce. Warto sprawdzić też nasz pierwszy tekst z cyklu skuteczny email marketing dotyczący budowania listy mailingowej. 

 

clock.bloomboard

Lista 31 sposobów na skuteczny mailing:

1. Nie wysyłaj maili, wtedy kiedy wszyscy śpią.

To znaczy, że środek nocy nie będzie optymalną godziną na to, żeby wysłać ważnego maila, który ma na siebie zwrócić uwagę – bardzo prawdopodobne, że zostanie on przegapiony. Co do zasady – najlepiej wysyłać maile w ciągu dnia. Jednak i tutaj istnieją pewne reguły, które czasami lekko wykraczają poza podaną powyżej generalną zasadę.

Email-czas-wysłania-bloomboard
Badania wykazały, że istnieją 4 optymalne godziny na wysłanie maila.

6:00 – wysłanie maila od rana to całkiem niezły pomysł. Bardzo dużo osób sprawdza maila przed pracą, zanim jeszcze wygrzebie się z łóżka, dlatego, jeżeli wyślemy coś ciekawego, to będzie on zauważony właśnie wtedy. Należy zwrócić uwagę na to, że ta godzina posiada swoją znaczącą wadę – istnieje spora grupa ludzi, która zamiast zaczynać dzień od zajmowania się sprawdzaniem maili, woli skupić się na działaniach produktywnych sensu stricte.

9:00 – 11:00 – wysłanie maila w tym przedziale czasowym od zawsze było dosyć popularnym zabiegiem. Praktycznie każdy pracuje w tych godzinach. Wysłanie maila właśnie w tym zakresie czasowym daje bardzo duże prawdopodobieństwo, że zostanie on odczytany. Badania wykazują, że w tym zakresie czasowym największy wzrost aktywności (jeżeli chodzi o otwieranie maili) występuje o godzinie 10:00.

14:00 – zwykle w tych godzinach ludzie zaczynają pracować trochę mniej intensywnie (szczególnie jeżeli pracują od 8:00) – zaczynają być zmęczeni i trochę mniej skoncentrowani. Dlatego chcąc dać odpocząć umysłowi często wykonują właśnie takie czynności jak sprawdzenie maila. Poza tym – wiele osób ma po prostu w zwyczaju sprawdzenie maili, wtedy gdy powoli przygotowuje się do wyjścia z pracy, aby wiedzieć czego mogą się spodziewać w następnych dniach, jednocześnie – ta godzina daje jeszcze sporo czasu do odpowiedzenia na te, które są pilne. Dlatego 14 to całkiem dobra godzina na przesłanie wiadomości.

20:00 – 00:00 – to zakres czasowy, które dla wielu mógłby okazać się zaskoczeniem. W końcu jest to dosyć późna pora. Jednak praktyka pokazuje, że wiele osób sprawdza maila przed pójściem spać, dlatego istnieje duża szansa, że jeżeli wyślemy maila w tych godzinach, to będzie on dostrzeżony.
Z drugiej strony – raczej należy unikać wysyłania maili w późniejszych godzinach, niż północ, bo raczej nie będą one dostrzeżone. Proporcjonalnie mało osób nie śpi, a jeszcze mniej korzysta ze skrzynki mailowej w zakresie czasowym pomiędzy 00:00 a 6:00, który jest najgorszy i najmniej efektywny, jeżeli chodzi o dotarcie do odbiorcy.

Poniższy wykres prezentuje wyniki badania przeprowadzonego przez MailChimp.

when-to-send-email-campaigns-bloomboard

Na koniec tego punktu jeszcze jedno – nie zapomnij o strefach czasowych. Jeżeli w obrębie Polski i dużej części Europy nie stanowi to problemu, tak w przypadku wysyłania maili do krajów w innych strefach czasowych, należy na to koniecznie zwrócić uwagę.

Ważnym czynnikiem jest też praca wykonywana przez odbiorcę wiadomości. Żeby to sobie uzmysłowić sprawdźmy, jak prezentują się wyniki dotyczące otwieralności emaili ze względu na zawód odbiorcy.

zawód-email-wysyłka-bloomboard

 

2. Wybierz odpowiedni dzień do wysłania maila.

No dobrze – ustaliliśmy już jakie godziny z dużą dozą prawdopodobieństwa będą najlepsze. Jednak to nie wszystko – bardzo duże znaczenie ma również dzień, który wybierzemy. Niektóre z nich z wielu powodów są gorsze, a inne lepsze.

Na początek – nie wybieraj poniedziałku. Tutaj zgadzają się praktycznie wszyscy eksperci. Poniedziałek to najgorszy dzień na to, aby trafić ze swoim mailem do kogokolwiek, ponieważ w ten dzień zwykle jest najwięcej pracy, najwięcej zamieszania i najwięcej wiadomości. Poza tym – bardzo często jest tak, że skrzynka mailowa jest zawalona przez weekend różnymi wiadomościami, dlatego istnieje duża potrzeba na to, aby ją oczyścić. Jeżeli zostaną jakieś wiadomości, to te, które w ocenie danej osoby są najważniejsze. Zawsze istnieje ryzyko, że nasz mail nie zostanie uznany za priorytetowy, dlatego lepiej nie ryzykować i wybrać inny dzień.

Wykazaliśmy, który dzień jest najgorszy, ale z drugiej strony – który jest najlepszy?
Badania wskazują na trzy dni, w tygodniu, które odstają in plus od reszty: wtorek, środa i czwartek.

Wtorek – plasuje się absolutnie na pierwszym miejscu. Wszystkie badania wskazały, że właśnie ten dzień będzie najlepszy. Co ciekawe – zarówno w przypadku wtorku, jak i środy istnieje bardzo duża wrażliwość na godziny wysyłania maili. Jakkolwiek wysłanie koło godziny 10:00 daje bardzo dobre efekty, tak wysyłanie maili w ten dzień przed godziną 10 zwykle daje niewspółmiernie gorsze efekty.

Środa – trochę gorszy termin od wtorku czy czwartku, ale nadal – całkiem dobry. Dlatego, jeżeli z jakichś powodów nie wyrobiliśmy się z wysyłką na wtorek – nie ma problemu, aby zająć się nią w środę. Efekt nie będzie wcale dużo gorszy.

Czwartek – dzień, który posiada dwie ważne zalety. Po pierwsze – dosyć łatwo się weń przebić z wiadomością, a po drugie – jest to idealny dzień w tygodniu na to, aby wysłać drugiego maila, przy założeniu, że pierwszy został wysłany we wtorek.

najlepsze-dni-email-bloomboard

Poza tym – niektóre badania wykazują, że dosyć sporą popularnością cieszą się wiadomości wysyłane w soboty oraz niedziele. Wynika to z tego, że w te dni wysyła się najmniej maili, a więc jeżeli ktoś sprawdza pocztę w weekend – prawie na pewno zobaczy od nas wiadomość. Jednak w tym wypadku należy zwrócić uwagę, na specyfikę branży osoby, do której wysyłamy danego maila. Jeżeli mamy pewność, że osoba, do której wysyłamy maila pracuje tylko w tygodniu, od 8 do 16 – wtedy wysyłanie wiadomości w weekend nie ma sensu, ponieważ wtedy spadnie ona na poniedziałek, a wtedy zostanie przeczytana z mniejszym prawdopodobieństwem, z drugiej strony – jeżeli wiemy, że naszym odbiorcą jest osoba o bardziej plastycznych godzinach oraz dniach pracy – wtedy może być to dobrym pomysłem.

Zobacz również :  20 skutecznych sposobów na promocję produktu na Facebooku
3. Dostosuj się do swoich odbiorców.

Powyższe porady dają pewien ogólny zarys tego – w jakich godzinach z dużą dozą prawdopodobieństwa najlepiej wysyłać maile. Jednak rzeczywistość często brutalnie weryfikuje tego typu analizy.

Dlatego pierwsze dwa punkty, które wymieniliśmy, powinno stosować się jako wskazówki, a nie zasady, od których nigdy nie wolno robić odstępstw. Jeżeli wiemy, na skutek dokonanych obserwacji – że do naszych klientów lepiej trafić w innych godzinach, należy stosować taką wiedzę.

Kluczem jest wspomniana przed chwilą obserwacja. Dopiero, jeżeli połączymy powyższe wskazówki z naszą własną analizą odbiorców treści, które tworzymy – dopiero wtedy wypracujemy optymalną formułę co do godzin wysyłki mailingu.

Dlatego, nawet jeżeli przyjęło się, że poniedziałek i piątek to najgorsze dni na wysyłkę maili – nie bój się próbować i eksperymentować. Istnieje pewne prawdopodobieństwo, że akurat w przypadku Twoich odbiorców akurat te dni okażą się być optymalne.

Dopiero kiedy przetestuje się porady z pierwszych dwóch punktów, a potem skonfrontuje eksperyment z niestosowaniem się do tych porad – można określić jakie godziny oraz dni tygodnia są najlepsze dla naszych odbiorców.

Bardzo dobrą metodą jest skonfrontowanie wysyłki mailingu z zasięgiem, jaki posiadają nasze wpisy na blogu przy pomocy Google Analytics. Jeżeli wzrost wejść na naszą stronę jest zauważalnie większy niż dotąd (w odniesieniu do wcześniej wykonywanego mailingu), to znaczy, że prawdopodobnie wybraliśmy lepszą godzinę oraz dzień niż wcześniej.

4. Inne ważne szczegóły, na które warto zwrócić uwagę.

Pamiętaj, że większość badań oraz reguł dotyczących najlepszego czasu na wysyłkę mailingu odnoszą się do tradycyjnych urządzeń takich jak komputer stacjonarny czy laptop.

Należy zwrócić uwagę, że zachowania użytkowników urządzeń mobilnych (a takich jest z roku na rok coraz więcej) są trochę inne. Wszystkie badania, które odnoszą się do nich, wykazują, że zwykle są oni aktywni do zdecydowanie późniejszych godzin – stąd w ich przypadku warto zdecydować się raczej na wieczorny mailing.

mobile-marketing-bloomboard

Oczywiście – większość osób sprawdza maila na tradycyjnych urządzeniach, nie zmienia to jednak faktu, że trwająca od paru lat tendencja to nieustanny wzrost rynku urządzeń mobilnych.
Oprócz tego, uzupełniając porady dotyczące odbiorców – należy wziąć pod uwagę ich strukturę demograficzną. W przypadku ludzi młodych, w przeciwieństwie do innych grup – zauważa się dosyć dużą aktywność w nocy.

Tak samo – w przypadku ludzi młodych. Jeżeli zajmujesz się branżą rozrywkową, to warto przemyśleć, aby wysyłać maile w piątek. W końcu – piątek po pracy, to początek weekendu, a więc okresu tygodnia, w którym znacznie wzrasta zainteresowanie różnego rodzajami rozrywki.

Kiedy już wybierzemy odpowiednią godzinę i nasi potencjalni odbiorcy zobaczą naszego maila osiągnęliśmy już sporą część sukcesu, ale nadal to za mało. Dlatego bardzo ważne jest to, aby sprawić, że nasz odbiorca nie tylko zobaczy maila od nas, ale również go przeczyta.
W jaki sposób go do tego przekonać?

5. Odpowiedni tytuł.

Pierwsze wrażenie jest niezwykle ważne. Szczególnie w kontekście maila. Za pomocą tytułu możemy sprawić, że zachęcimy potencjalnego odbiorcę do otwarcia maila i przeczytania naszej wiadomości, zniechęcimy go do maili od nas lub po prostu nie wzbudzimy żadnych emocji. Obydwie ostatnie sytuacje są dla nas niekorzystne i należy ich unikać.

No dobrze, w takim razie – w jaki sposób stworzyć taki tytuł, który zainteresuje naszego czytelnika?
Bardzo dobrze sprawdzają się różnego rodzaju listy:
– 60 pomysłów na to, jak zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie,
152 blogi marketingowe, które szybko przemienią cię w fachowca,
– 10 powodów, dlaczego warto korzystać z content marketingu,
33 inspirujące case study do wykorzystania w Twoich działaniach e-marketingowych,
3 inspirujące kampanie email marketingowe,
– 10 trendów na rynku mobile,
99 najczęściej popełnianych błędów w digital marketingu

 

Innym rodzajem tematów, które również dobrze działają są tematy poradnikowe typu:
Poradnik prowadzenia sklepu internetowego od podstaw.
Wszystko, co musisz wiedzieć o content marketingu.
Założenie sklepu internetowego – poradnik krok po kroku.
Oprócz tego dosyć dobrze sprawdzają się tytuły w formie pytania:
Jakich błędów nie popełniać prowadząc sklep internetowy?
Jak odnieść sukces w branży e-commerce?
W jaki sposób zacząć zarabiać przez internet?
Ogólna zasada jest taka – że dobry tytuł zainspiruje naszego czytelnika, sprawi, że pomyśli on o perspektywie lepszego życia, pobudzi jego wyobraźnie – innymi słowy, wzbudzi w nim intensywne pozytywne emocje oraz wznieci oczekiwania, a tym samym sprawi, że dany czytelnik nabędzie ochoty na przeczytanie Twojego maila.

Z tego samego powodu należy skonstruować tytuł maila w taki sposób, aby dawał on znać co dany czytelnik może zyskać po przeczytaniu danego maila, czego konkretnie się nauczy, jaka będzie z tego korzyść – a więc tytuł powinien zawierać w sobie pewną obietnicę. Obietnicę zysku.
Dobrą metodą jest odwołanie się w tytule do firmy, która osiągnęła sukces w branży naszego odbiorcy.

Dla przykładu:
Jak skutecznie konkurować z Amazon?
W jaki sposób Allegro osiągnęło sukces?

Odwołanie się do tego typu przykładów sugeruje czytelnikowi, że jeżeli przeczyta on poradnik, to będzie w stanie dosięgnąć podobnego poziomu, co dane firmy. Tym samym nabędzie ochoty, aby przeczytać nasz poradnik, ponieważ pobudzona zostanie jego wyobraźnia, a my osiągniemy nasz cel.

Poza tym – warto, aby tytuły brzmiały w taki sposób, który sugeruje, że Twój wpis zawiera w sobie jakąś nowość – dlatego warto używać takich słów jak „nowość”, „nowy”, „przełomowy”.

Kończąc temat tytułów – warto pamiętać jeszcze o jednej, bardzo istotnej kwestii. Długość tytułu ma bardzo duże znaczenie. Przyjmuje się zasadę, że im krótszy, tym lepszy. W praktyce oznacza to, że należy usunąć z niego każde zbędne słowo, powinien być on dobrze przemyślany.

Email-tytuł-praktyki-bloomboard

6. Spraw, żeby Twoi czytelnicy czuli się wyjątkowi.

Sprawienie, że osoby, które subskrybują Twoją listę mailingową, jest czymś niezwykle cennym i bardzo pozytywnie wpływającym na to, aby otwierali maile od Ciebie. Jeżeli uda Ci się sprawić, że osoby, które są Twoimi subskrybentami, będą czuły się wyjątkowo, że mają informacje oraz promocje, których nie posiada nikt inny – będą czekali na wiadomości od Ciebie.

Dlatego warto obdarzyć swoich subskrybentów pewnymi przywilejami oraz opisać to na swojej stronie internetowej. Nie muszą to być ogromne korzyści, ale ważne, aby były odczuwalne. Tak, aby odbiorca wiedział, że w jakiś sposób zyskuje na tym, że zapisał się na Twoją listę subskrypcji.

Oprócz tego – odbiorca, który posiada przywileje, odczuwa, że go doceniasz, a doceniony odbiorca staje się bardziej lojalny, chętniej do Ciebie wraca i korzysta z Twoich usług.

7. Pokaż, że zależy Ci na subskrybentach.

Chcesz sprawić, żeby osoby, do których wysyłasz maile, otwierały je? Pokaż im, że Ci zależy. Zwróć uwagę, że należy to zrobić z prawdziwym zaangażowaniem i pewną dozą subtelności.
Załóżmy, że Twój odbiorca korzysta z próbnego okresu Twojego programu. Istnieją dwa sposoby, żeby przypomnieć mu o tym, że dany okres się kończy.

Możesz po prostu wysłać maila z przypomnieniem o tym, że załóżmy za 1 dzień, jego okres próbny wygaśnie, a jeżeli chce mieć pełen dostęp do usługi, to musi za nią zapłacić. Jest to standardowe działanie, które nie wzbudzi w nikim negatywnych emocji i będzie miało jakąś skuteczność – na pewno część osób, które dotąd korzystały z okresu próbnego, po otrzymaniu takiego maila uiszczą odpowiednią opłatę i będą cieszyli się pełnowartościową usługą.
Powyższe rozwiązaniem nie jest błędna, ale można to zrobić lepiej. Jeżeli chcesz pokazać swojemu klientowi, że Ci zależy – wzbudź w nim pozytywne emocje, zaskocz go, zrób coś powyżej jego oczekiwań.

Zobacz również :  Ekosystem content marketingowy - wszystko czego możesz potrzebować

Tutaj nasuwa się druga możliwość, która w praktyce jest dużo bardziej efektywna. Twojemu potencjalnemu klientowi kończy się darmowy okres próbny usługi? Wyślij mu maila, w którym napiszesz, że owszem – wprawdzie darmowy okres próbny kończy się jutro, ale — nie ma żadnego problemu, może wydłużyć okres próbny jeszcze o parę dni, aby mieć trochę więcej czasu na to, aby zdecydować się na to, czy chce wykupić daną usługę. W ten sposób pokażesz swojemu odbiorcy, że naprawdę Ci na nim zależy a poza tym — odwołasz się do reguły wzajemności (człowiek naturalnie chce się odwdzięczyć za przysługę, którą od kogoś otrzymał). Warto zwrócić również uwagę na to, że w ten sposób pokażesz się od ludzkiej strony – sprawisz wrażenie, że Twoja firma nie jest nastawiona tylko na zdzieranie pieniędzy z klienta etc. To bardzo cenny element wizerunku firmy.

No dobrze – przekonaliśmy naszego odbiorcę do tego, aby otworzył naszego maila, jednak co dalej? W tym momencie warto przyjrzeć się zawartości, którą posiadać sam mail.

8. Wysoka jakość.

Oczywiście – powinno to dotyczyć każdego aspektu Twojej działalności, ale zawsze warto o tym przypominać. Wysoka jakość treści jest niezwykle ważna. Jeżeli klient zobaczy i odczyta naszego maila, nie możemy go zawieść, nie tylko zniechęci go to do odczytywania naszych wiadomości, ale negatywnie odbije się na wizerunku naszej firmy lub marki.
Dlatego należy zawsze pilnować tego, aby wysyłane przez Ciebie maile odznaczały się wysoką jakością.

Pod TYM linkiem znajdziesz chcecklistę pozwalającą w łatwy sposób skontrolować jakość wiadomości.

9. Odwołuj się do opinii ogółu społeczeństwa – tzw. dowód społeczny.

Powoływanie się na statystyki, które wykazują, że większość społeczeństwa robi coś, czego Ty oczekiwałbyś po zachowaniu Twojego odbiorcy to skuteczny zabieg. Ten mechanizm został opisany w bardzo przystępny sposób w niezwykle popularnej książce profesora Roberta Cialdiniego „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”..

Ten mechanizm jest bardzo prosty – większość ludzi uważa, że jeżeli większość ludzi uważa coś za prawdziwe, to jest to prawdziwe. Dlatego w ten sposób możesz w skuteczny sposób zachęcić swoich czytelników do podjęcia różnego rodzaju działań. Oczywiście – należy używać tej metody w sposób subtelny.

10. Zwykły tekst sprawdza się najlepiej.

Wiele osób – przez dosyć długi okres uważało, że tekst wspomagany HTML, posiadający graficzne ubarwienie etc. będzie sprawdzał się lepiej od tradycyjnie napisanego maila składającego się po prostu z tekstu i jakiegoś hiperlinku.

Okazuje się, że jest kompletnie inaczej. Zwykłe – tradycyjnie napisane maile sprawdzają się dużo lepiej i są dużo lepiej widziane przez odbiorców.

Wynika to z faktu, że czysty tekst sprawia wrażenie dużo bardziej autentycznego, z tego względu dana wiadomość wydaje się być czymś bardziej osobistym i wysyłanym indywidualnie, a nie masowo.
Oprócz tego – w przypadku maili napisanych w sposób tradycyjny, nagłówek strony wyświetla się w zupełnie inny sposób – wygląda jak zwykła wiadomość, w przypadku tych wspieranych przez HTML, wyglądają one jak typowe wiadomości marketingowe, które wiele osób z góry kasuje, nawet ich nie czytając.

11. Nie pisz zbyt formalnie.

Oczywiście – jest to ponownie kwestia odbiorców, ale w wielu wypadkach lepiej napisać wiadomość jak do znajomego, niż w sztywnej oficjalnej formie. Tego typu wiadomości sprawiają wrażenie przyjemniejszych, bardziej przekonujących. Oczywiście – w odpowiednim kontekście. Istnieją takie grupy docelowe, do których koniecznie należy pisać oficjalnie, a bardzo nieformalny ton tylko odstraszy tego typu odbiorców. Warto tutaj brać pod uwagę branżę oraz wiek odbiorców.

12. Wysyłaj coraz lepsze – bardziej szczegółowe maile.

Wraz ze zdobywaniem informacji na temat danego użytkownika, staraj się wysyłać coraz bardziej szczegółowe maile, odnosząc się do usług, z których korzysta w Twoim sklepie, przedmiotów, jakie kupuje, odnoś się do jego preferencji etc. Staraj się cały czas personalizować. Wykażesz tym swoje zaangażowanie oraz pokażesz, że Twoja relacja z danym klientem się rozwija, że interesują Cię jego potrzeby.

szczegółowy-mail-bloomboard

13. Bądź ludzki.

To niezwykle ważne. Jeżeli chcesz trafić do swoich klientów, to pisz do nich jak do ludzi, a nie jakbyś samemu był maszyną zaprojektowaną do tego, żeby prowadzić działania marketingowe. Oczywiście – nie oznacza to, że do każdego klienta masz wysyłać osobno napisanego maila, ale warto, aby cały Twój język był żywy, ludzki, nie nazbyt sztywny. Warto przyznać się do jakichś porażek, wspomnieć o wyzwaniach, jakie czekają Twoją firmę oraz o planach o tym, jak zamierzasz sobie z tym poradzić.
Na tej podstawie można zastosować bardzo ciekawy trick marketingowy. Najpierw odwołujesz się do trudnej sytuacji ze swojego życia, a potem opisujesz, w jaki sposób ją rozwiązałeś, jak sobie poradziłeś. W ten sposób można dosyć łatwo zainspirować swojego odbiorcę, sprawić, że będzie chciał czytać wiadomości od nas.

ludzki-mail-bloomboard

14. Nie bój się prosić o informacje zwrotne oraz odpowiedzi na maile.

Oczywiście – nie rób tego w nachalny sposób. Najlepszym momentem jest dołączenie do swojej wiadomości maila z ankietą lub sondą. Bardzo dużo osób lubi je rozwiązywać, dlaczego więc Twoi odbiorcy mieliby nie wypełnić Twojej sondy. Jeżeli dodatkowo obiecasz za to jakąś nagrodę – np. darmowego e-booka, to na pewno uda Ci się przekonać całkiem sporo osób. Dzięki temu zyskasz informacje zwrotne, które są niezwykle przydatne do skutecznego prowadzenia wszelkiego rodzaju działań marketingowych.

Oprócz tego – jeżeli dany odbiorca odpowie na maila, masz szansę, aby nawiązać z nim relację, wejść w jakiegoś rodzaju rozmowę, a tym samym wzbudzić w nim sympatię do siebie, urealnić swoją osobę, sprawić, że dany klient dużo chętniej skorzysta z usług Twojej firmy.

15. Spraw by podejmowanie działania stało się nawykiem.

Proponowanie ściągania lub korzystania z różnego darmowego, ale wartościowego contentu, który proponujesz swoim odbiorcom to bardzo dobra strategia na to, aby na skutek tego typu aktywizacji swoich odbiorców zwiększyć swoją stopę konwersji. W końcu – jeżeli regularnie będą oni podejmowali jakieś działania z Twoimi wiadomościami, to nie zdziwią się, kiedy zamieścisz w mailu przycisk, który prowadzi do Twojego sklepu, szczególnie gdy będziesz polecać dobre produkty lub usługi.

Na co warto dodatkowo zwrócić uwagę – maile, które zawierają content do pobrania są chętniej otwierane niż te, które nie zawierają załącznika. Bardzo dobrym pomysłem jest przesłanie jakiegoś ciekawego, darmowego ebooka, którego klienci ściągną z przyjemnością.

16. Trzymaj czytelników w napięciu.

Z jednej strony – Twoi czytelnicy muszą wiedzieć, że maile, które od Ciebie otrzymają będą wysokojakościowe, jest absolutnie pewne. Z drugiej strony, muszą wiedzieć, że jesteś w stanie ich w jakiś sposób zaskoczyć, tak aby z ciekawością sprawdzali co im przesyłasz.

Zobacz również :  Jak zachęcić do zapisywania się na newsletter?

Dlatego tym bardziej od czasu do czasu zaproponować w mailu ekskluzywne treści, promocje, zniżki, kody rabatowe etc. W ten sposób – sprawisz, że klienci będą chcieli należeć do Twojej listy subskrybentów.

17. Używaj kodów referencyjnych.

To bardzo przyjemna strategia, ponieważ każda strona coś zyskuje. Osoba, która referuje – dostaje jakąś zniżkę lub inny bonus, tak samo osoba zareferowana. Natomiast Ty i Twoja firma zyskujecie nowego klienta.

Świetnym przykładem na tego typu działanie jest Uber. W Polsce działa to tak – dajesz kod referencyjny komuś, kto jeszcze nie ma Ubera, on dostaje 45zł na jeden darmowy przejazd Uberem, jeżeli z niego korzysta, Ty jako osoba referująca również otrzymujesz 45zł na jeden przejazd. Nie trzeba chyba mówić, jak dużą popularnością cieszy się ta akcja.

18. Przypominaj, czym się zajmujesz.

Nie krępuj się, przypominać swoim odbiorcom czym się zajmujesz. W końcu – to nie jest ich zadaniem, aby pamiętać, czym właściwie zajmuje się Twoja firma. Mają prawo zapomnieć o tym, że zasubkrybowali Twoją listę mailingową etc. Wspomnienie w treści maila o zakresie działalności nic nie kosztuje, a jest bardzo przydatne.

adobe-product-email-bloomboard

19. Sprawiaj, że Twoi odbiorcy będą szczęśliwi.

Zaskakuj ich tym, że im coś dajesz. Ciekawy zabieg stosuje Dropbox – potrafią zwiększyć ilość dostępnego miejsca na ich serwerach nawet kilkunastokrotnie osobom, które zapisały się na ich listę mailingową. Ot, tak żeby sprawić, że ich odbiorcy będą zadowoleni z tego, że zasubskrybowali. Pozwala to budować w klientach lojalność, co jest niezwykle ważne.

i-love-emials-bloomboard

20. Dziękuj.

To bardzo proste i bardzo ważne – dziękowanie klientom za skorzystanie z Twoich usług, za zasubskrybowanie Twojej listy mailingowej, za odwiedzenie Twojej strony etc. Wyrażanie wdzięczności niewiele kosztuje, jest dobrze odbierane i pozwala zbudować pozytywny wizerunek firmy. Dlatego po prostu to rób.

Pamiętaj! Przekroczenie jakiegoś rekordu zawsze jest świetnym momentem, aby oficjalnie podziękować swoim odbiorcom. Wybiło Ci np. 10 000 fanów na Facebooku? Prześlij podziękowania osobom, które subskrybują Twoją listę mailową, a przy okazji dasz im okazję, aby również polubili Twój fp, jeżeli dotąd tego nie zrobili.

21. Przypominaj o uzupełnieniu zapasów.

Jest to bardzo ciekawy zabieg marketingowy. Przyjmij średnią długość, z jaką zużywają się Twoje produkty, a po upływie tego czasu od zakupu danego produktu – wysyłaj swojemu klientowi wiadomość, w której przypominasz, że kończą mu się zapasy i warto domówić nowy towar. Oczywiście – nie jest to zabieg przeznaczony dla każdej branży, ale istnieje wiele, w których ten zabieg się przyda i będzie dodatkową okazją do zwiększenia swojego poziomu sprzedaży.

22. Zintegruj maile z social media.

To bardzo skuteczny zabieg, który sprawi, że duża część osób, które są Twoimi subskrybentami, polubią Twojego Facebooka, co daje szersze możliwości dotarcia do tego typu klientów. Oczywiście – wymaga to użycia odpowiednich narzędzi, jednak jest to absolutnie opłacalne działanie. Dlatego warto poświęcić mu czas.

social-media-email-marketing-bloomboard

23. Stwórz maila, który będzie przypominał o Twoim istnieniu.

Przypominanie użytkownikom, którzy przestali udzielać się na naszym blogu o jego istnieniu to dobry sposób. Wystarczy stworzyć odpowiedni wzór maila i wysyłać go użytkownikom, którzy byli nieaktywni na naszym blogu dłużej niż np. 30 dni. W ten sposób sprawisz, że część z nich do Ciebie wróci.

24. Staraj się nie używać automatycznego odpowiadania.

Narzędzia, które umożliwiają automatycznie odpowiadać na maile od naszych klientów posiadają swoje zalety, ale mogą również prowadzić do złych skutków, dlatego staraj się ograniczyć stosowanie tego typu rozwiązań do minimum. Tam gdzie jest to możliwe i nie ma jednoznacznej potrzeby, aby zautomatyzować proces odpowiadania na maile – staraj się, aby odpowiadano na nie ręcznie. W ten sposób ma się zdecydowanie większy wpływ na to, czy nasz klient otrzyma odpowiednią odpowiedź.

25. Nie bój się inspirować innymi.

Jeżeli jakaś ciekawa firma stworzyła świetną kampanię marketingową lub mailową – szukaj w niej inspiracji. Oczywiście, nie rób kalki 1:1, bo będzie to zwykłym plagiatem, na którym nie wyjdziesz dobrze. Jednak inspirowanie się tym, co jest dobre i działa – wyjdzie Ci na dobre i nomen omen będzie działać.

Dobre przykłady ciekawych kampanii mailingowych znajdziesz na blogu HubSpot i Shopify. Gorąco polecamy sprawdzić, nigdy dość wartościowych inspiracji!

najlepsze-kampanie-email-marketing-bloomboard

26. Wizualizuj statystyki.

Tym razem – rób to na własny użytek. Wizualizowanie wyników efektywności różnych kampanii mailingowych w zdecydowany sposób pomoże w odpowiednim przeanalizowaniu danych oraz wyciągnięciu z nich odpowiednich wniosków.

27. Korzystaj z efektu Zeigarnik’a.

Bluma Zeigarnik opisał ciekawy mechanizm – nie lubimy zostawiać rzeczy w połowie niedokończonych. W pewien sposób irytuje to każdego z nas. Jest to mechanizm, który możemy wykorzystać w marketingu.

W jaki sposób? To całkiem proste.
Bardzo dobrą metodą jest zastosowanie paska postępu. Jeżeli Twój odbiorca otworzy maila – niech będzie to początek postępu na wspomnianym pasku, wraz z wykonaniem kolejnych czynności, niech postępuje on dalej.

pasek-postępu-email-bloomboard

W ten sposób klient będzie miał motywację do dokończenia tego procesu oraz odczuwał chęć konsekwentnego działania. W ten sposób zwiększamy prawdopodobieństwa doprowadzenia do konwersji.

28. Stosuj tzw. „Odwróconą piramidę”.

Co to oznacza w praktyce? Twórz takie kompozycje wizualne, aby przycisk CTA znajdował się na dole tego typu odwróconego trójkąta. W ten sposób zwrócisz na niego uwagę i zachęcisz do podjęcia działania. To całkiem prosty zabieg kompozycyjny, który po prostu należy stosować.

mailing-bloomboard-gropu

29. Stosuj metodę 1-2-3.

Czyli metoda trzech kroków – przetestowana i skuteczna. Działa na prostej zasadzie – chcesz, aby Twój klient wykonał jakąś czynność, a więc aby osiągnąć ten cel – tłumaczysz mu jak to zrobić w trzech prostych krokach w ramach swojego maila. Najlepiej, żeby każdy krok był jak najprościej i jak najkrócej opisany.

30. Ogłaszaj co nowego w Twojej firmie.

Wprowadzasz ulepszenie do swojego programu? Poinformuj o tym. Wprowadzasz nowości do swojej oferty? Powiadom o tym.

Ważne, aby unikać dwóch rzeczy – zbyt sprzedażowego języka z jednej strony oraz zbyt nudnego z drugiej. Należy to w odpowiedni sposób wyważyć, tak aby nie zanudzić klienta na śmierć, ani nie zrazić swoją nachalnością.

31. Obserwuj social media – odwołuj się do nich.

To kolejny ciekawy zabieg – odwołuj się do wydarzeń w social media, obserwuj je cały czas bądź na czasie. To bardzo ważne, ponieważ pokazuje Twój sposób działania oraz szacunek do klienta – poza tym, co równie ważne, aktualności są po prostu ciekawsze niż maile odnoszące się do czegoś – nieaktualnego.

Na koniec infografika pokazująca 7 mitów w email marketingu. Warto się z nią zapoznać!

7-mitów-email-marketing-infographic-bloomboard

Podsumowując – jeżeli chcesz wykonać sprawny mailing – musisz połączyć wiele elementów, odpowiednie wyczucie, dobry content, odpowiednie podejście do swojego odbiorcy, a to wszystko połączyć z odpowiednimi działaniami marketingowo-sprzedażowymi. Jeżeli jednak Ci się to uda, to sprawisz, że dzięki mailingowi w znaczący sposób zwiększy się ruch na Twojej stronie oraz sprzedaż Twoich produktów, oraz usług.

2 Komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>