Od pewnego czasu content marketing robi furorę w internecie, staje się prawdziwym hitem w zakresie marketingu. Jednocześnie odmienia jego oblicze. Dlaczego? Ponieważ stawia na wysoką jakość treści, zaangażowanie klientów oraz budowanie zaufania.

content-hacker-cover-bloomboard

Warto od razu zaznaczyć, że zbudowanie efektywnej strategii content marketingowej nie należy do zadań łatwych. Na szczęście, nie jest to rzecz niemożliwa. Jeżeli odpowiednio zaplanuje się swoje działania, przeanalizuje do kogo się pisze oraz co chce się osiągnąć i w jaki sposób – wtedy skuteczne zrealizowanie strategii content marketingowej jest jak najbardziej możliwe.

Jednak oprócz samego żmudnego planowania są również konkretne tricki – hacki, które ułatwią efektywny content marketing. Listę 21 z nich przedstawiamy poniżej.

Polub nas na Facebooku by jako pierwszy dowiedzieć się o najnowszych wpisach na blogu! Znajdziesz tam także dużo innych, ciekawych materiałów. Jeśli interesuje cię content marketing powinieneś sprawdzić także 10 pomysłów na twórczy content, listę 22 błedów, których należy unikać w content marketingu czy zestawienie 102 typów contentu.

1. Chwytliwe nagłówki.
Zacznijmy od tego, co widać na samym początku. Czyli odpowiednich nagłówków. Jakie powinny być, a jakie nie powinny być? Przede wszystkim powinny złapać uwagę innymi słowy, muszą być ciekawe. Bez tego nie ma szans na to, aby ten cel się powiódł.

Dlaczego nagłówek jest tak ważny? To właśnie patrząc na nagłówek, odbiorca zaczyna kalkulować czy opłaca mu się poświęcić czas na przeczytanie danego artykułu, wpisu, obejrzeć filmik czy zobaczyć jakąś grafikę, czy też nie. Bez dobrych nagłówków, nawet najlepsza treść przegra z taką, która ma zdecydowanie niższą jakość.

Warto zauważyć, że najbardziej popularnym rodzajem nagłówka wśród czytelników są różnego rodzaju listy. Aż 36% czytelników preferuje tego typu nagłówki oraz formę treści ponad inne. Dlaczego tak jest?
Lista np. „15 sposobów na to, jak zacząć biegać” – to bardzo wygodna forma dla czytelnika, która łatwiej pozwala skupić się na treści oraz przekazać informacje. Jednocześnie porządkuje ona informację, a więc z racji swojej natury pozytywnie wpływa na jakość całego artykułu.

Temp-tips-For-Headlines-bloomboard

 

2. AIDA
No dobrze, udało nam się przygnać uwagę nagłówkiem. Jednak co dalej?
Należy stosować zasadę AIDA. Dobry nagłówek odpowiada za A czyli Attention, omówiliśmy to przed chwilą. Nasze kolejne kroki będą odpowiadały nam za kolejne litery  I-nterest, D-esire i w końcu A-ction.
Interest, czyli czas zainteresować.

Warto zaznaczyć, że drugi krok, czyli Interest jest nawet trudniejszy od pierwszego. W momencie, w którym czytelnik zobaczy dany wpis, drugi raz zastanawia się nad tym czy go przeczytać. Dlatego niezwykle ważny jest jego wygląd. W tym wypadku bardzo ważne jest wytłuszczenie najważniejszych punktów, zrobienie odpowiednich akapitów oraz oddzielenie przestrzeni w artykule dobrymi grafikami oraz ciekawymi podtytułami danych akapitów.
Kiedy czytelnik stwierdzi na pierwszy rzut oka, że treść danego artykułu odpowiada jego potrzebom, a na dodatek jest podana w przyjemny dla wzroku sposób – wtedy zyskasz jego zainteresowanie.

Desire, czyli czas wzbudzić pożądanie.
Ten punkt jest niezwykle ważny. To właśnie na tym etapie, klient powinien zacząć rozumieć, że coś, co możesz mu dać, będzie dla niego potrzebne, może sprawić, że jego życie będzie łatwiejsze, przyjemniejsze lub doda mu prestiżu. W tym wypadku ważne, aby odwoływać się do konkretów wymieszanych z emocjami. Wyraźnie zaznacz co klient może zyskać na nabyciu Twojego produktu lub usługi, a potem opisz emocje, które będą towarzyszyły momentowi, w którym je nabędzie. To właśnie w ten sposób rozbudzisz w nim chęć posiadania.

Action, czyli czas podjąć decyzję.
Klient jest zainteresowany, wie czego chce – a chce Twojego produktu lub usługi. Co należy zrobić w tym momencie? To bardzo proste. Jasno i klarownie określić czego Ty chcesz, aby on zrobił – to znaczy odwiedził Twoją stronę i wybrał odpowiednią zakładkę, która pozwoli mu dokonać zakupu.

Zobacz również :  Digital marketing: 99 najczęściej popełnianych błędów wraz ze wskazówkami jak je naprawić

AIDA-formule-van-Strong-bloomboard

3. Przycisk CTA
No właśnie, w kwestii podejmowania decyzji. Warto pamiętać o tak zwanym CTA, czyli Call-To-Action, co w j. polskim znaczy niewiele więcej niż „wezwanie do działania”. Przygotowanie odpowiedniego przycisku CTA bardzo ułatwi całe zadanie. Jaka powinna być treść tego typu przycisku? Najczęściej jest to „Kup teraz”, „Subskrybuj”, przyciski przekierowujące na naszą stronę w social media z logiem danego portalu lub po prostu stronę naszego sklepu z jego logiem ewentualnie napisem „Odwiedź teraz”. Statystyki wykazują, że brak implementacji tego typu rozwiązania średnio obniża stopę konwersji między 10 a 15%.

Facebook-CTA-Buttons-bloomboard

4. Postaraj się zrobić virala.
Viral to świetny pomysł na content marketing. Warto wiedzieć jakiego rodzaju chwyty mogą okazać się skuteczne, a jakie nie. Przede wszystkim pamiętaj o tym, że najbardziej sprawdzają się silne pozytywne emocje oraz zwięzła forma. Połączenie jednego z drugim na pewno da dobry efekt. Oczywiście musi być to wykonane w odpowiedniej formie.
Tego typu treści warto udostępniać średnio raz na miesiąc. Oczywiście nie można mieć pewności, że dany viral od razu chwyci, ale kiedy się uda, to przyniesie on ogromne korzyści marketingowe.

5. Dobre, treściwe artykuły.
Pisanie krótkich artykułów, które nic nie mają do przekazania nie ma sensu z punktu widzenia content marketingu. Oczywiście, w umiarkowanym stopniu sprawdzi się to w przypadku samego pozycjonowania, jednak nie przyniesie praktycznie żadnych efektów, jeżeli naszym celem jest skuteczny content marketing.
Dlatego, jeżeli zależy nam na skuteczności – musimy postawić na formy bogate w szczegóły oraz informacje. Warto pisać ciekawe i treściwe analizy, które poruszają dany problem z wielu stron.

6. Starannie selekcjonuj oraz opracowuj publikowaną treść.
Wybrałeś temat, który interesuje Twoich czytelników? To świetnie, ale to nadal za mało. Jeżeli chcesz odnieść sukces, to musisz zrobić więcej. Co to oznacza? Tyle że musisz wykonać całościową pracę, a więc – znaleźć odpowiednie informacje, słowa kluczowe, linki oraz obrazki lub grafiki, które pozwolą Ci w pełni oddać temat.
Pamiętaj, że staranne wybranie oraz dopracowanie treści, którą znajdziesz w internecie jest dużo mniej czasochłonne i w większości wypadków bardziej efektywne niż w przypadku tworzenie całkowicie nowych treści. Dlatego warto to robić. Oszczędność czasu i pieniędzy.

7. Dobieraj odpowiednie słowa kluczowe.
Tak jak przed chwilą wspomnieliśmy – dobranie odpowiednich słów kluczowych to jeden z ważnych elementów content marketingu.
Odpowiedni wybór oraz zaimplementowanie słów kluczowych w tekście w zdecydowany sposób zwiększy zasięg, jaki osiągniesz.

Keyword-Research-In-Content-Marketing-bloomboard

8. Nie ograniczaj się do blogowania.
Piszesz świetnego bloga? To bardzo dobrze, ale pamiętaj o tym, że możesz robić więcej. Bardzo dobrym pomysłem jest nagrywanie videoblogów, podcastów, tworzenie ciekawych grafik czy prezentacji.
Zwykły tekst ogranicza Cię do takich kanałów dystrybucji jak Facebook, Twitter czy LinkedIn oraz paru innych, na których nie będziesz wystarczająco efektywny. Natomiast wspomniane powyżej treści pozwalają dotrzeć w skuteczny sposób do takich miejsc jak YouTube, Instagram, Tumlbr, Pinterest etc. Im więcej możliwości tym lepiej. Nie warto się ograniczać.
Jednocześnie warto zaznaczyć, że nie należy robić wszystkiego na raz, szczególnie jeżeli miałoby się to w zdecydowany sposób odbić na naszej jakości. Dlatego dobrze przyjąć strategię, że jeżeli dotąd specjalizowaliśmy się stricte w pisaniu tekstów (i szło nam to naprawdę nieźle) wtedy warto zastosować proporcję 70/20/10 – 70% czasu i środków poświęcać na to, co działo, a 20% i 10% na mniej i bardziej ryzykowne oraz nieznane nam kanały dystrybucji. Jeżeli okaże się, że nasz nowy rodzaj treści chwyci, wtedy warto zmodyfikować tę proporcję na jego rzecz.

bloomboard

9. Łącz własne treści z własnymi treściami.
Piszesz artykuł na jakiś temat i poruszasz w nim temat, który już poruszyłeś? Zalinkuj poprzedni artykuł. To rozwiązanie posiada wiele zalet. Przede wszystkim jest wygodne dla Twojego czytelnika, a czytelnik, któremu jest wygodnie, to taki czytelnik, który z Tobą zostaje i bardziej się angażuje. Każdy lubi to uczucie, gdy wie, że ktoś o niego dba.
Jednak nie tylko czytelnicy doceniają to rozwiązanie – Google również to docenia oraz premiuje. Tak więc dzięki jednemu prostemu zabiegowi mamy po swojej stronie ludzi oraz algorytmy.

Zobacz również :  Porady Bloomkracego: Jak stworzyć aplikację mobilną?

10. Case study
Czyli analiza przypadku. Dokładne i szczegółowe wgłębienie się w dany temat w ramach case study to jeden z najbardziej efektywnych – pod względem sprzedażowych zabiegów, jakie może zrobisz. Nawet jeżeli nie jest to najciekawszy rodzaj treści, z punktu widzenia czytelników, to z całą pewnością pozytywnie wpływający na podjęcie decyzji o kupnie danego produktu.

11. Treści, którymi warto się podzielić.
No właśnie – wartościowe treści, takie, które dają czytelnikowi coś konkretnego, co więcej, potencjalnie dadzą coś jego znajomym, są naprawdę ciekawe i rozwijające.
Jeżeli uda nam się publikować ze sporą regularnością tego typu treści, to na pewno zyskamy naprawdę duży zasięg. W jaki sposób? To bardzo proste. Nasi odbiorcy będą czytali nasze wpisy, doceniali ich merytoryczną treść oraz ich atrakcyjność, a następnie dzielili się nimi dalej ze swoimi znajomymi.
Stworzenie wpisu, który będzie posiadał naprawdę dużo wartość merytoryczną, którą będzie łatwo się podzielić będzie się przede wszystkim różniło od klasycznego virala jakością struktury oraz zaangażowaniem użytkowników, których nam przysporzy.

bloomboard-content

12. Wrzucaj GIF-y.
Wrzucanie GIF-ów się sprawdza. Czym są GIF-y? Sekwencją zabawnych obrazków, krótką scenką etc. W wielu przypadkach mogą ukazywać poważną sytuację, w zabawny sposób. Warto z nich korzystać, ponieważ potrafią bardzo dobrze obrazować różnego rodzaju zjawiska oraz co do zasady całkiem dobrze się przyjmują.

13. Nie zapomnij o infografikach.
Absolutnie, nigdy nie wolno Ci zapomnieć o infografikach. Korzystanie z tego rodzaju treści jest naprawdę niezwykle efektywne. Dlatego musisz ją stosować. Oczywiście, jeżeli zamierzasz osiągnąć sukces.
Dlaczego infografiki? Przede wszystkim ze względu na wspomnianą skuteczność. Skąd się ona bierze? Z łatwością, z jaką pozwala w bardzo przyjemny dla oka zobrazować duże ilości informacji oraz statystyk. Są one zdecydowanie lepsze od alternatywy – tzn. ściany tekstu oraz nudnych tabelek.
Poza tym – tak między nami, tworzenie infografik sprawia masę frajdy.

Infographics-Effectivness-Statistics-Infographic-bloomboard

14. Dobrze wykorzystuj wyboldowany tekst.
Czytelnicy poświęcają wyboldowanemu tekstowi najwięcej czasu. Dlatego staraj się używać ten zabieg jak najbardziej efektywnie. Umieszczaj tam najciekawsze informacje oraz takie zwroty, które nakierują uwagę czytelnika w taki sposób, jaki to Ty sobie życzysz.
Dobre opanowanie tego zabiegu w zdecydowany sposób zwiększy efektywność Twoich tekstów, zaangażowanie czytelników oraz tzw. klikalność.

15. Obserwuj trendy i dostosowuj się do nich.
Nadchodzą święta Bożego Narodzenia? Wykorzystaj nastrój swoich czytelników i napisz coś, co do świąt nawiąże. Ten prosty zabieg z całą pewnością przyciągnie sporo nowych czytelników i co ważne – wywoła sporo pozytywnych emocji.
Oczywiście czasami trendy społeczne są mniej oczywiste do wychwycenia niż święta Bożego Narodzenia, Walentynki etc. Z tego powodu warto na bieżąco śledzić media oraz korzystać z takich narzędzi jak Buzzsumo, które pomogą Ci zautomatyzować obserwowanie ruchu w internecie.

16. Mailing
Marketing mailowy to nic nowego. Absolutnie nic nowego. Nie zmienia to faktu, że nadal jest skuteczny, a jeżeli coś działa to, dlaczego by tego nie używać?
Dlatego bardzo dobrze jest stworzyć listę mailingową, mieć stałych subskrybentów, którzy zgodzili się na otrzymywanie od nas maili, a następnie tworzyć treści pod ich kątem.
Oczywiście – w tym celu należy wiedzieć, dla kogo tworzymy, w jaki sposób zostaniemy odebrani, jak zareagują na daną treść etc. Pamiętaj, że mailing w kontekście content marketingu nie ma zajmować się sprzedażą, a promowaniem Twoich treści. Dlatego staraj się dobierać swoje najlepsze wpisy, wideo etc. Tak, aby zrobić, jak najlepsze wrażenie.

Zobacz również :  Cyber Monday, czyli najlepszy dzień w roku dla e-commerce!

mailing-bloomboard

17. Pamiętaj, by nie zajmować się wyłącznie sobą.
Skupianie się wyłącznie na autopromocji, promowaniu własnych usług oraz produktów to nie jest najlepszy pomysł. Staraj się tego nie robić. Warto zamieszczać dużo ogólnobranżowych porad, które przydadzą się naszym klientom niezależnie od tego, czy nabędą nasz produkt.
Dlaczego? Jeżeli będziemy dawali naprawdę wartościowe porady naszym klientom, wtedy zbudujemy wizerunek eksperta w swojej branży, jest on niezbędny do tego, aby klienci mogli nam zaufać, a tym samym chętniej nabyć nasze produkty.
Pamiętaj, że nie zawsze warto działać wprost.
Wszelkie badania dowiodły, że już od dłuższego czasu klienci są zmęczeni nachalną sprzedażą etc. Zdecydowanie wolą, jeżeli docieranie do nich wygląda w sposób bardziej subtelny oraz nielekceważących ich inteligencji. Docenienie klienta jest bardzo ważne.

18. Twórz miniserie dla czytelników.
Coś w stylu kursu. Dobrym przykładem będzie cykl 3-5 artykułów, które będą tłumaczył różne aspekty rozwiązywania jakiegoś rodzaju problemu, nauki danego urządzenia lub sposobu konserwacji produktu.
Dlaczego warto tworzyć takie treści?
W ten sposób budujemy zaangażowanie czytelników, którzy czekają na następny odcinek serii, poza tym – ponownie dajemy naszemu klientowi coś, co jest naprawdę cenne oraz przydatne. Oznacza to, że wywołujemy pozytywne emocje oraz możemy liczyć na wdzięczność danego czytelnika, wdzięczność, która bardzo często objawia się decyzją o kupnie naszego produktu. Tak więc – na pewno przyczyni się to do wzrostu zaangażowania oraz sprzedaży.
Oprócz tego warto zauważyć, że tworząc tego rodzaju serie oraz kursy sami się sporo nauczymy, a na pewno odświeżymy informacje, które już posiadamy.

19. Sprawdź swoją zakładkę „O nas”.
Tego typu strony zwykle są w dosyć opłakanym stanie, ponieważ wiele osób zakłada, że przecież „i tak nikt tego nie czyta”. Nieprawda.
Wbrew pozorom zakładka „O nas” jest czytana przez całkiem sporą ilość użytkowników, a nawet gdyby tak nie było – to bądź co bądź jest to nasza wizytówka. Jeżeli ktoś zobaczy, że wygląda ona źle, to co będzie to o nas świadczyło?
Jednego możemy być pewni – dla istotnego grona użytkowników zakładka „O nas” będzie determinowała pierwsze wrażenie, jakie zrobimy, to jakie ono będzie zależy od nas. Dlatego – należy zadbać o to, aby była ona wykonana w solidny sposób – zarówno pod względem jakości tekstu, jak i grafiki.

20. Promuj swój Content.
Pamiętaj o tym, że napisanie treści o najwyższej jakości jest niezwykle ważne, ale niewystarczające. Dlatego warto, abyś przeznaczył pewien budżet na promowanie swoich wpisów oraz całej strony.
Bardzo dobrym pomysłem na promowanie swoich wpisów jest połączenie ich jednocześnie z promocją oraz social media. Tego typu zabieg zwykle przynosi świetne efekty.

How-to-promote-your-blog-posts-bloomboard

21. Zoptymalizuj swoją stronę.
Sprawa, która wydaje się być oczywista , ale warto o niej przypomnieć na sam koniec. Dobrze zoptymalizowana strona osiąga dużo lepsze wyniki w Google, jest wygodniejsza i przyjemniejsza w użytkowaniu, a to wszystko połączone wzajemnie generuje dodatkowych ruch, którego absolutnie (no może poza atakiem hakerskim typu DDoS) nigdy nie jest za wiele.

Zastosowanie tych wszystkich tricków będzie skuteczne tylko i wyłącznie wtedy, kiedy będzie zrobione w przemyślany oraz odpowiedni sposób, pamiętaj, aby wystrzegać się wszelkiej bylejakości oraz półśrodków. Jeżeli wdrażasz jakieś rozwiązanie – to nie zrażaj się, jeżeli nie działa ono od razu, pamiętaj, że zawsze potrzeba trochę czasu, a konsekwencja popłaca. Oczywiście, nie powinna być ona ślepa i bezrefleksyjna, jeżeli coś naprawdę nie działa, to nie bój się tego zmienić.

1 komentarz

  • Paulina Pięta 6 czerwca 2016

    Masz rację co do zakładki O nas. U mnie na blogu nazwałam ją ZAPOZNAJMY SIĘ i właśnie dziś w analitycsie pokazało mi, że to najczęściej odwiedzana strona na moim blogu eventowym 🙂

    P. S. Fajne zestawienie, dzięki!

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>