Powstaje bardzo wiele różnego rodzaju list, tego co należy robić, jakich tricków używać, co stosować, co działa i tak dalej. Warto jednak zwrócić uwagę na to, czego się wystrzegać, co jest nieskuteczne i w jaki sposób nie należy działać. Dlatego stworzyliśmy tekst dotyczący najczęstszych błędów przy działaniach content marketingowych!

Jeśli chcesz być na bieżąco z artykułami zamieszanymi na blogu, Polub nas na Facebooku! Znajdziesz tam dużo informacji ze świata marketingu i e-commerce. Ciekawe statystki i fakty, cytaty i mnóstwo artykułów. 

great-content-bloomboard

Przede wszystkim należy zrozumieć, jakie jest zadanie content marketingu. Ma on zbudować zaufanie oraz wizerunek eksperta w swojej branży – jednak nie z dnia na dzień, ale na przestrzeni dłuższego czasu, tak aby było on stabilny i oparty o mocne fundamenty.

baner-zwierzeta

Kiedy najczęściej popełnia się błędy? Wtedy kiedy działa się pod presją czasu i nie ma czasu na to, aby ich wystrzegać, nie ma się czasu na korektę, nie ma się czasu na sprawdzenie tego, czy wszystko zostało zapięte na ostatni guzik. Właśnie dlatego należy sobie pewne zasady wdrożyć i po prostu quasi-automatycznie wystrzegać się pewnych błędów.

1. Nieokreślenie lub niejasne określenie swoich celów.
Jest to kardynalny błąd, który nie odnosi się jedynie do content marketingu. Jest to błąd, jeżeli zaczynamy robić cokolwiek. Jak ustrzec się tego błędu? Należy przygotować i zaplanować strategię, w której jasno określi się cele, które mają zostać zrealizowane.

2. Brak spisanego planu działania.
O tym, że plan działania należy sporządzić, wspomnieliśmy już przed chwilą. Jednak samo wypowiedzenie go to za mało, bo nawet jeżeli jesteśmy geniuszami, a nasza pamięć jest absolutnie niezawodna – to i tak coś nam może umknąć. Spisanie wszystkiego na papierze albo chociaż na komputerze jest bardzo dobrym pomysłem i absolutnie nie wolno się wystrzegać tego rozwiązania.

content-marketing-strategy-traditional-bloomboard

3. Poddawanie się.
Content marketing z założenia obliczony jest na to, że ma przynieść długoterminowe efekty. Jeżeli więc nie przynosi krótkofalowych – to nie znaczy, że nie działa, to znaczy, że trzeba być konsekwentnym i cierpliwie czekać na rezultaty, nie zrażać się zbyt szybko.
Pamiętaj, że najczęściej content marketing nie działa nie dlatego, że sam content jest słaby, ale dlatego, że content marketing jest prowadzony w sposób niekonekwentny.

4. Brak optymalizacji pod kątem SEO.
Pamiętaj, że należy to zrównoważyć, jeżeli się przeoptymalizujesz na śmierć to nie przyniesie to odpowiednich efektów. Jeżeli z drugiej strony w ogóle zapomnisz o optymalizacji, to nie dotrzesz do klientów. Z tego powodu należy w kwestii optymalizacji starać się być jak najbardziej… optymalnym właśnie.

 

seo-optymalizasja-strony-bloomboard

 

 

5. Tworzenie contentu słabej jakości.
Jest to niestety bolączką, która trawi dużą część content marketingu w Polsce. Bardzo wiele osób myśli, że jeżeli założy bloga firmowego, na którym będą pojawiały się wpisy o bardzo wątpliwej jakości to to już jest content marketing. Otóż nie jest. Content marketing wymaga odpowiedniej jakości i w dużej mierze tym różni się od zwykłego seocopywritingu, który opiera się o treści, które są spolonizowaną i jako tako sensowną wersją „Lorem Ipsum”.

6. Skupianie się na sobie i swoim biznesie.
Pisanie content marketingu, który dotyczy wyłącznie działalności naszej firmy oraz tego, o czym lubimy pisać, a czytelnicy nie koniecznie lubią czytać – nie przyniesie oszałamiających skutków. Jeżeli content marketing ma być skuteczny należy wziąć pod uwagę to, co lubią i to, co chce przeczytać lub usłyszeć nasza publika. Jeżeli o nią zadbamy i wpiszemy się w jej gusta, wtedy będziemy dla niej użyteczni, a ona zadba o nas. To bardzo prosty mechanizm, jednak niestety – nie dla wszystkich jest to oczywiste.

Zobacz również :  31 sposobów na zwiększenie społeczności w social media

7. Zły nagłówek.
Zły nagłówek to słabszy zasięg. Dobry nagłówek to lepszy zasięg. To bardzo prosta, ale również absolutnie bezwzględna zasada. Dlatego dobra odpowiedniego nagłówka jest niezwykle ważne, ponieważ nawet najlepiej napisany i bardzo dopracowany artykuł, będzie tracił na popularności, jeżeli zostanie okraszony słabym nagłówkiem.
Według statystyk najlepiej sprawdzają się wszelkie numery, cyfry i liczby, a więc listy, bezpośrednie zwroty do czytelnika, pytania „jak coś zrobić”, w czwartej kolejności standardowe (ale dobre) tytuły, a w ostatniej pytania.

tytuł-bloomboard

8. Nieodpowiednie słowa kluczowe.
Dobranie odpowiednich słów kluczowych jest niezwykle ważne. Jeżeli stworzysz najlepszy content, ale dobierzesz do tego słabe słowa kluczowe, to nikt nie będzie w stanie Cię znaleźć, a na pewno będzie przynosiło to zdecydowanie gorsze skutki.
Dlatego znalezienie odpowiednich dla swojej branży lub niszy słów kluczowych, jest absolutnie nomen omen kluczowym zadaniem.

 

9. Usilne trzymanie się tej samej strategii.
Wiele osób posiada podejście, że jeżeli coś działa, to nie należy tego zmieniać. Bardzo możliwe, że to twierdzenie jest prawdziwe w przypadku wielu branż, ale na pewno nie jest tak w content marketingu. Pamiętajmy, że w końcu wszystko się opatrzy i znudzi, a być może nie robimy czegoś, co po prostu jest skuteczniejsze. Właśnie dlatego należy testować różne rozwiązania. Oczywiście nie oznacza to, że trzeba co chwilę całkowicie zmieniać strategię działania od A do Z.
Zakłada się, że najbardziej racjonalny sposób działania to – 70% bezpiecznego i sprawdzonego content marketingu, 20% innowacyjnego względem tego poprzedniego, ale jednak opierającego się o nim, a 10% pomysłów, które są ryzykowne i mogą chwycić, a mogą kompletnie nie zadziałać. Tego typu dywersyfikacja przyniesie najlepsze efekty. Nie inspiracją stanie się 102 formy

 

Content-marketing-taktyka-bloomboard

 

10. Używanie zbyt wielu kanałów social media.
Bycie nieaktywnym w social media to ogromny błąd, jednak zasada – cała naprzód we wszystkich kierunkach – również się nie sprawdza. Dlatego należy jasno określić, które kanały social media nas interesują i wybrać te, które będą dla nas najbardziej efektywne.
Zdecydowanie lepiej jest być świetnym lub bardzo dobrym na 2-3 kanałach, niż przeciętnym na 5-6, ponieważ w tym drugim przypadku żaden z nich nie będzie działał tak, jakbyś sobie tego życzyli.

 

SOCIAL-MEDIA-OVEtypy-bloomboard

 

 

11. Zapominanie o ilości.
Jakość JEST najważniejsza. To prawda, nie oznacza to jednak, że ilość nie jest ważna. Bardzo wiele osób zajmujących się content marketingiem skupia się wyłącznie na jakości. Jest to błędem. Wszelkie badania wykazują, że publikowanie 16 i więcej dobry wpisów miesięcznie wywiera nawet 3-krotnie lepszy efekt, niż pisanie od 1 do 4 artykułów miesięcznie.
Oczywiści nie oznacza to, że należy rezygnować z jakości.

12. Brak zaplanowania kanału dystrybucji.
Brak odpowiedniego planu zawsze jest błędem. Zła dystrybucja treści to błąd, który bardzo łatwo popełnić. W jaki sposób? Powiedzmy, że masz lojalną społeczność, która jest naprawdę zaangażowana i generuje całkiem spory zasięg. To bardzo dobrze, że Ci się to udało, nie oznacza to jednak, że należy zamknąć się w jej gronie.
Warto rozwijać społeczności na wielu portalach. Oczywiście, tak jak napisaliśmy powyżej – taktyka typu „cała naprzód we wszystkich kierunkach” nie jest dobra. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy zamykać się w ramach jednego kanału dystrybucji informacji.

Zobacz również :  Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce przy mniejszym ruchu na stronie?

 

Content-distribution-bloomboard

 

13. Nachalne sprzedawanie.
Klienci tego nie znoszą, a na dodatek jest to nieskuteczne. Wpisy, które umieszczasz w ramach content marketingu nie mogą zbyt nachalnie i jednoznacznie prowadzić do sprzedaży. Pamiętaj, że idea content marketingu jest taka, żeby treść, którą oferujesz swojemu czytelnikowi była dla niego jak najbardziej przydatna. Dopiero przydatna i wartościowa treść przekona go do Ciebie, do Twojej koncepcji, do Twojej firmy, a w końcu do kupna Twoje produktu.
Według badań przeprowadzonych na konsumentach, aż 65% z nich woli, gdy wyrażenie woli sprzedaży jest w treści w znaczny sposób ograniczone.

14. Tworzenie wyłącznie wpisów blogowych.
Rzecz jasna tego typu wpisy są absolutną podstawą i nie należy z nich rezygnować. Nadal powinny pozostać podstawą i co do zasady jest to słuszne. Jednak nie zapominaj o tym, że należy dostarczać również takie treści, które docierają do mózgu w inny sposób niż sam tekst. Tak więc warto używać różnego rodzaju obrazków, ilustracji, zdjęć oraz video. Ciekawym rodzajem treści, który może zastąpić typowe wpisy blogowe będą vlogi. Tego typu odmiana będzie bardzo odświeżająca dla Twojej strony.

 

typesofcontents-bloomboard

 

15. Bycie takim samym jak konkurencja.
Jeżeli jesteś taki sam jak konkurencja, to po co kupować od Ciebie, jeżeli można kupić od konkurencji. Jeżeli piszesz tak samo, jak konkurencja, to po co czytać Cię jeżeli można czytać konkurencję.
Irlandzki filozof John Punch powiedział kiedyś, że nie należy tworzyć bytów ponad miarę. Jeżeli jesteś dokładnie taki sam jak konkurencja – to jesteś bytem ponad miarę. Po co ma istnieć Twoja firma, jeżeli jest taka jak inne?
Chcesz być taki sam jak inni? Jest możliwe, że przetrwasz, ale nigdy nie osiągniesz naprawdę dużego sukcesu. Dlatego, jeżeli zamierzasz w pozytywny sposób przejść weryfikację rynkową, którą codziennie dokonują klienci, musisz być potrzebny, musisz dawać coś, czego nie daje konkurencja, a więc musisz być inny. Ta zasada jest uniwersalna. Niezależnie od tego, czy chodzi o tworzenie content marketingu, czy bezpośrednio o sprzedaż. Tak działa wolny rynek.

16. Brak CTA.
Czytelnik przeczytał Twój wpis, artykuł itp. – co ma zrobić dalej? Powinieneś dokładnie wiedzieć, że skutkiem jego działania ma być kupno produktu, udostępnienie wpisu lub zasubskrybowanie newslettera. Do tego potrzebny jest odpowiedni przycisk CTA (Call to action).
Nie krępuj się dać czytelnikowi dokładnych instrukcji tego, co powinien zrobić po przeczytaniu danego artykułu. Statystyki wykazują, że tego typu praktyka zwiększa efektywność nawet o 70%.

call-to-actions-bloomboard

17. Ignorowanie wpływu z innych branż.
Standardową procedurą działania wśród marketerów jest to, aby regularnie przeglądać wszystkie newsy z danej branży. Tak, aby móc wdrożyć jakiś nowy trick, czy zastosować jakaś nowość. Jest to słuszne działanie. Jednak nadal – jest to za mało.
Należy obserwować co dzieje się w pokrewnych branżach i starać to wykorzystywać. Pozwoli to na tworzenie naprawdę kreatywnego content marketingu.

18. Brak pomiaru skuteczności.
Jeżeli nie badasz tego, co jest skuteczne, a co nie – wtedy nigdy nie stworzysz naprawdę dobrego content marketingu. Nigdy nie będzie tak, że każde Twoje działanie będzie idealnie trafione oraz w pełni efektywne.
Właśnie dlatego należy regularnie sprawdzać, co działa, a co nie działa – analizować przyczyny, dlaczego tak jest, dociekać, wnikać i wyciągać wnioski. Jest to jedno z najważniejszych zadań, jakie przed Tobą stoją, a więc pamiętaj, żeby absolutnie nie zaniechać wnikliwego sprawdzenia skuteczności.

Zobacz również :  75 sposobów na skuteczny i niedrogi marketing dla e-commerce

google-analytics-example-bloomboard

19. Ignorowanie zdania klientów.
Jest to fatalny błąd. Nie wolno Ci nie brać pod uwagę oczekiwań klientów. Szczególnie jeżeli są one wprost wyrażone. Tego typu klienci są potencjalnie bardzo dobrym użytkownikami – jeżeli angażują się na tyle, żeby skrytykować, oznacza to, że co do zasady są oni potencjalnie bardzo zaangażowanymi wartościowymi użytkownikami Twojej społeczności. Dlatego należy odpowiadać na ich zapytania, prośby etc. Nawet jeżeli nie są możliwe do spełniania, to nie można ich po prostu zignorować.

20. Używanie nieodpowiedniego języka.
To bardzo ważne. Jeżeli używasz języka młodzieżowego, a Twoim targetem są biznesmeni, to nie spodziewaj się dobrych efektów. Tak samo w drugą stronę – technokratyczny, poważny i nastawiony na konkretny język nie trafi do młodzieży, która co do zasady oczekuje więcej luzu oraz lekkości formy.
Bardzo ciekawą metodą na marketing jest wykorzystywanie różnego rodzaju internetowych socjolektów (slangów) jeżeli Twoim celem są ludzie młodzi (16-30). Jeżeli w odpowiedni sposób zaimplementujesz tego typu rozwiązanie, to Twoi użytkownicy sami przyznają Ci, że Twoja firma jest RiGCzowa, a tym samym bardziej przywiążą się do Twojej marki.
Czym jest RiGCz? Rozum i Godnośc (sic!) Człowieka. To wyrażenie nie jest dosłowne – określenie, że coś jest RiGCzowe oznacza, że jest to mądre, rozsądne, dobre, fajne, atrakcyjne etc. Tego typu wyrażeń jest oczywiście dużo więcej. W przypadku gdy dobrze zastosujesz tego typu marketing, to może się okazać, że dana treść bardzo szybko urośnie do miana virala.

21. Brak dedykowanego zespołu.
Chcesz mieć solidny content marketing? Potrzebujesz do tego odpowiedniego zespołu ludzi, którzy stworzą dobre grafiki oraz tekst. Pamiętaj! Jedna osoba to za mało dla dobrze robionego content marketingu. Statystyki wykazują jednoznacznie – 61% najlepiej radzących sobie z content marketingiem firm ma specjalnie oddelegowane osoby do zajmowania się nim.

Content-Marketing-Workflow-bloomboard

22. Brak automatyzacji.
Są osoby, które uznają automatyzację za coś na kształt świętokradztwa. Jednak należy zrozumieć postęp. Kiedyś marketing był czystą sztuką – pewnym artyzmem, wymyśleniem oryginalnego, ciekawego nagłówka. Dzisiaj jest tak nadal, jednak teraz jest czymś więcej. Teraz to artyzm połączony z nauką.
Dlatego nie należy bać się używać różnych narzędzi, które uproszczą pewne działania, zautomatyzują, chociażby część działań. Działanie na wielu kanałach komunikacji bez użycia programów, które w tym pomogą, będzie szalenie trudne i mniej efektywne. Pamiętaj o tym, że Twoja konkurencja używa takich narzędzi. W czasie, który Ty zmarnujesz z powodu braku automatyzacji, oni zrobią coś innego. W ten sposób zostaje się z tyłu albo – jeżeli stosuje odpowiednie narzędzia – wyprzedza konkurencję.

Czy da się ustrzec wszystkich błędów? Na pewno nie. Czy warto ich szukać i starać się naprawiać? Absolutnie tak. Pamiętaj, że dobry content marketing to nieustanne ulepszanie tego, co już tworzysz, śledzenie najnowszych trendów, zdecydowanie oraz masa cierpliwości. Tylko w ten sposób można osiągnąć prawdziwy sukces.

baner-duzy

11 Komentarzy

  • Maciej Wojtas 1 czerwca 2016

    Super tekst – celny, choć bolesny:

    „Content marketing wymaga odpowiedniej jakości i w dużej mierze tym różni się od zwykłego seocopywritingu, który opiera się o treści, które są SPOLONIZOWANĄ i jako tako sensowną wersją „Lorem Ipsum”.

    Zgadzam się w stu procentach 🙂

  • Michał Stachura 1 czerwca 2016

    23. Brak monitoringu działań :).

    Fajny tekst.

    • bloomboard (Post autora) 2 czerwca 2016

      dzięki ! – słuszna uwaga !

  • Piotr 2 czerwca 2016

    Nawet nie wiecie jakie to jest fajne uczucie, kiedy wreszcie można coś przeczytać dobrego z marketingu w języku polskim ;))
    Ogólnie świetny blog – macie szansę zostać polskim Quicksproutem albo Moz’em 😛

    • bloomboard (Post autora) 2 czerwca 2016

      dzięki ! – jeszcze trochę nam brakuje do wspomnianych blogów ale ciężko pracujemy aby udało się osiągnąć podobny status tylko na rynku Polskim 🙂

  • Tomek 18 czerwca 2016

    świetny materiał, super content:)

  • Szymon 22 czerwca 2016

    Bardzo dobry materiał, dużo ciekawej skondensowanej wiedzy.

  • dzikikucyk 27 czerwca 2016

    o tak. jedna osoba nie jest w stanie ogarnąć całości. nie raz szukając zleceń copywriterskich, spotykam się z ogłoszeniami, gdzie jeszcze wymaga się ode mnie obróbki graficznej. to jest już naprawdę wiele. dobrze pisać, pod kątem ludzi i wyszukiwarek, robić korektę i ogarniać CMS – to jest już nie mało, ale jak by nie było obowiązkowe, gdy się pisze na potrzeby sieci. nie wspominając o researchu. zajmuje mi zwykle dłużej niż pisanie. czasami cały dzień siedzę nad postem na bloga, pisząc, czytając, poprawiając błędy, dobierając zdjęcia. a i tak współpracuję z grafikiem. jednej osobie nie jest łatwo. pisanie dobrych rzeczy to ciężka harówa. i w sumie do tego większość punktów z wpisu się sprowadza 😉 oczywiście jest to też przyjemna i satysfakcjonująca praca, bo inaczej bym tego nie robiła.

  • Joanna 19 lipca 2016

    Zaczynam sie douczac w zakresie marketingu. Wasz blog jest super. Pelen bardzo wartosciowej wiedzy i podanej przystepnie. Czytam wszystko od deski do deski

    • bloomboard (Post autora) 19 lipca 2016

      dzięki za miłe słowo !

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>