Wydawać by się mogło, że w erze mediów społecznościowych, komunikatorów, aplikacji mobilnych skuteczność email marketingu powinna być niska. Jednak fakty temu przeczą. Email marketing to wciąż jedna z najbardziej skutecznych form przyciągania klienta. Badanie przeprowadzone przez Econsultancy pokazuje, że zdecydowana większość marketerów uważa mailing za bardzo efektywną formę działań marketingowych.

skuteczność-bloomboard

Stąd bardzo ważną rzeczą jest posiadanie odpowiedniej, dobrze skonstruowanej listy mailingowej. Lista mailingowa to podstawa udanej kampanii email marketingowej. Jej jakość często decyduje o finalnym rezultacie kampanii. Musisz pamiętać o dbaniu o jej jakość i ciągłym jej aktualizowaniu. Jak pokazują badania, lista kurczy się co roku średnio o 22,5%! Wynika to z tego, że wiele osób zmienia adresy, niektóre domeny upadają, firmy dokonują fuzji itp.

Niektórzy, chcąc pójść na skróty, decydują się na kupienie listy mailingowej. Jest to zazwyczaj bardzo zły pomysł i może wyrządzić bardzo duże szkody. Kupione bazy są zazwyczaj fatalnej jakości, nikt nie sprzedaje świetnej i dobrze działającej listy. Dodatkowo tego typu lista może obniżyć reputację twojego IP co znacząco obniży skuteczność email marketingu. Ludzie, którzy widnieją na kupionej liście cię nie znają, przez co wielu klasyfikuje wiadomość jako spam – jeśli zrobi tak dostatecznie dużo osób to twoje wiadomości mogą zostać na stałe sklasyfikowane jako śmieciowe.

why-you-shouldnt-buy-an-email-list-bloomboard

Poniżej znajdziesz zestaw wskazówek, jak samodzielnie, w prosty i stosunkowo szybki sposób zbudować własną, wysokiej jakości listę mailingową. Jeśli zastosujesz się do naszych porad możesz mieć pewność, że lista zrobiona w ten sposób nie będzie wpływała negatywnie na działania marketingowe i wizerunek firmy. Tak przygotowana lista stanie się podstawą twojego sukcesu.

Polub nas na Facebooku! Poza artykułami znajdziesz tam ciekawe statystyki i fakty, które każdy przedsiębiorca powinien znać, cytaty, zdjęcia i wiele więcej. Jeśli szukasz więcej wskazówek dotyczących marketingu sprawdź też 70 trików marketingowych, skutecznych i do wykorzystania w każdym biznesie, lub zbiór sposobów na niedrogi marketing.

mailing_list-bloomboard

Na skróty:

 

Ogólnie

1. Stwórz strategię.
Najważniejszy punkt jest zawsze taki sam – stwórz strategię budowania listy, jak i szerszą, obejmującą późniejszą wysyłkę wiadomości. Dzięki temu twoje działania będą spójne, usystematyzowane i w razie problemów, będziesz wiedział gdzie szukać ich źródła. Nie lekceważ tego punktu – dobry plan to podstawa.

2. Stwórz adres mailowy.
W tym punkcie wskazówka, która jest raczej oczywista dla każdego. Aby prowadzić działania email marketingowe należy mieć własny adres mailowy. Powinien być prosty, nawiązujący do firmy, funkcji lub nazwiska osoby wysyłającej. Najlepiej korzystać z firmowej domeny, unikać dziwnie brzmiących domen jak buziaczek.pl.

3. Wybierz narzędzie.
Aby sprawnie prowadzić kampanie mailingową niezbędne jest odpowiednie narzędzie. Wybór jest bardzo szeroki, możesz dopasować narzędzie do swoich potrzeb i możliwości. Wybierz spośród darmowych narzędzi opisanych na naszym blogu, lub skorzystaj z płatnego oprogramowania jak np. Freshmail czy GetResponse.

4. Nie proś o za dużo informacji
Jeśli dajesz możliwość zapisania się do newslettera to ogranicz liczbę rubryk koniecznych do wypełnienia. Zbyt duża liczba okienek skutecznie odstraszy potencjalnych klientów od zapisania się do twojej listy mailingowej.

Zobacz również :  Social media marketing dla nowego produktu - 15 wskazówek

zapis-bloomboard

5. Zagwarantuj bezpieczeństwo
Bardzo prosta rada, lecz bardzo ważna z punktu widzenia klienta. Zagwarantuj bezpieczeństwo przechowywania adres mailowego klienta. Daj mu pewność, że jego adres nie zostanie wykorzystany niezgodnie z oczekiwaniami. Warto w tym przypadku dodać informację, logo używanych zabezpieczeń.

6. Zarządzaj oczekiwaniami
Jeśli nie chcesz, by osoba zapisująca się do newslettera nie czuła się oszukana to jasno wytłumacz co zyskuje zapisując się do newslettera. Jeśli wysyłasz informacje o artykułach na blogu, nowych produktach, wiadomościach z branży – napisz o tym. Jeśli twój newsletter to raczej źródło reklamy, wręczania kodów promocyjnych – także o tym napisz. Ważne by nie rozbudzić niezdrowych oczekiwań.

7. Segmentacja i targetowanie
Podczas budowania swojej listy mailingowej myśl na bieżąco o segmentacji i targetowaniu. Jak pokazują statystyki, segmentacja listy przynosi bardzo pozytywne rezultaty. Nastawienia na dobrze sprecyzowaną grupę odbiorców dobrze wpływa na wszelkie współczynniki związane z otwieralnością wiadomości. Stąd już na etapie budowania listy warto o tym myśleć.

segmentacja-bloomboard

8. Monitoruj
Kolejny ważny punkt dotyczy monitorowania prowadzonych działań. Nie jest to nic odkrywczego, lecz wiele osób z lenistwa lub braku czasu zapomina, bądź rezygnuje z tej czynności. Warto na bieżąco monitorować jakie kanały dostarczają najwięcej adresów mailowych, skąd przychodzą użytkownicy, jakie treści sprawdzają się najlepiej. Ciągła obserwacja pozwoli dostosować ci kampanie mailingową do jego indywidualnego charakteru twojego biznesu.

9. Korzystaj z reklam na Facebooku i Google
Zareklamowanie twojego newslettera na Facebooku lub Google nie jest najgorszym pomysłem. Dzięki modelowaniu profilu odbiorcy możesz dotrzeć do osób, które powinny być zainteresowane poruszaną przez ciebie tematyką. Tego typu reklamy cieszą się relatywnie dużym zaufaniem i mogą być dobrym źródłem pozyskania nowych adresów mailowych.

Tworzenie wiadomości

1. In-email social sharing
Zadbaj by w wiadomościach rozsyłanych przez ciebie była możliwość podzielenia się treścią w social media. Dodanie prostych przycisków pozwalających na publikację treści na wybranym portalu pozwoli ci zwiększyć zasięg i zdobyć nowych użytkowników.

email-bloomboard

2. „Email to friend”
Zachęć subskrybentów do podzielenia się treścią ze znajomymi. Może znają kogoś, kogo również interesuje tematyka poruszana przez ciebie? Może twój produkt mógłby się przydać jednemu ze znajomych? Dodając w wiadomości przycisk „email to friend” znacznie zwiększasz szanse na to, że wiadomość dotrze do dodatkowych osób.

Email-to-a-friend-button-bloomboard

Tell-Friend-bloomboard

3. Dostarczaj wartościowy content
Wysyłając wiadomości staraj się dostarczać wartościowe informacje i materiały. W ten sposób zbudujesz wizerunek solidnej firmy, od której warto odbierać maile. To natomiast powinno przełożyć się na ilość pozytywnych opinii i rekomendacji.

4. Testuj wiadomość
Tytuł tego punktu ma dwa znaczenia. Testuj wiadomości pod względem technicznym, używając odpowiednich narzędzi , by uniknąć zakwalifikowania wiadomości jako spam. Poza tym testuj także formę i treść wiadomości na swoich odbiorcach. Sprawdź jakie maile mają wyższy współczynnik otwieralności, które generują interakcje, zbierają pozytywne recenzje. W ten sposób dopasujesz kampanie email marketingową do potrzeb odbiorców.

Strona internetowa

1. „Sign in” w dobrze widocznym miejscu
Na twojej stronie internetowej powinno być miejsce, gdzie można zapisać się do newslettera. Ważne jest by było ono dobrze widoczne, umieszczone w prawidłowym miejscu i wyróżniające się. W ten sposób, każdy kto będzie chciał dopisać się do twojej listy mailingowej zrobi to bez problemów.

Zobacz również :  Porady Bloomkracego: Jak stworzyć aplikację mobilną?

neil-bloomboard

2. Pop-ups, sidebars
Zainstaluj na swojej stronie oprogramowanie do zarządzania „wyskakującymi okienkami” czyli tzw. pop-ups. Wymyśl chwytliwe hasło zachęcające do zapisywania się do newslettera, dodaj trochę informacji o jego właściwościach i uruchamiaj pop-ups! W ten sposób nikt nie przeoczy informacji o twoim newsletterze.

3. Prędkość strony
Pamiętaj by zadbać o prędkość strony. Na nic się zdadzą wszystkie pozostałe kroki jeśli twoja strona nie będzie działać poprawnie. Wolno ładująca się strona zniechęci każdego. Amazon, za każde 0,01 sekundy przyspieszenia ładowania się strony zyskuje 1% przychodów. Miej to na uwadze 🙂

Materiały

1. Rozszerzony materiał
Kiedy tworzysz artykuł, lub inny materiał tekstowy, podziel go na dwie części. Jedna część będzie częścią darmową – opis, podstawowe dane, niewiele wniosków. Druga część będzie dostępna w zamian za zapisanie się do newslettera – w niej rozwiniesz temat i dostarczysz dodatkowych danych. To bardzo dobry i szybki sposób na powiększenie bazy. Należy jednak uważać – zbyt wiele „płatnej” treści może zniechęcić użytkowników do odwiedzania twojej strony.

2. Prezenty
Postaraj się o jakiś gadżet, który będziesz mógł rozdać w zamian za zapisanie się do newslettera. Nie uwierzysz ile ludzi dla pendrive’a zrobi wszystko 🙂

3. Darmowe ebooki
Stwórz darmowy ebook dotyczący tematyki, w której obraca się twój biznes. Zaznacz, że jest on bezpłatny pod jednym warunkiem – zapisania się do newslettera. W ten sposób przyciągniesz wiele wartościowych adresów mailowych, ludzi, którzy żywo interesują się twoim biznesem i aktywnie poszukują informacji.

ebook-bloomboard

4. Case studies
Podobnie jak w przypadku powyżej. Jedyną różnicą jest forma darmowego materiału. Case studies cieszą się coraz większą popularnością, stąd warto zadbać by mieć parę na swojej stronie i dzięki nim kolekcjonować wartościowe adresy pocztowe.

5. Darmowe narzędzie online
Po raz kolejny podobna sytuacja. Nadmienić trzeba jednak, że darmowe narzędzie, które nawiązuje do istoty twojego biznesu i jest przydatne dla twoich klientów ma dużo większy potencjał jeśli chodzi o zbieranie adresów mailowych. Popularność takiego narzędzia może znacznie wykroczyć poza wszystkie pozostałe materiały. Nie jest łatwą sprawą stworzyć tego typu aplikację, ale warto to rozważyć ze względu na potencjalne efekty.

6. Webinarium
Zorganizuj webinarium na tematy interesujące twoich potencjalnych subskrybentów. Przy rejestracji na webinarium dodaj obowiązkowe pole, gdzie należy podać adres mailowy. Prawda, że proste? Webinarium ma też inne zalety. Wysoka jakość tego typu materiałów przyciąga wartościowych użytkowników. Poza tym ograniczone jest czasowo, nie pozwala na przekładanie rejestracji w nieskończoność. To pozwoli ci przyspieszyć rozszerzanie listy mailingowej.

 Social media

1. CTA na zdjęciu w tle
Dodaj hasło zachęcające do zapisywania się do newslettera do zdjęcia w tle na Facebooku. Dzięki temu każdy odwiedzający twój profil nie przegapi tej informacji. Dobrze połączyć to z punktem opisanym poniżej.

2. Przycisk „sign up”
Prosty trick, o którym nie każdy wie. Dodaj przycisk „sign up” do swojego profilu na Facebooku. Nie jest to trudne, a znacząco przyspiesza rozrost bazy mailowej.

call-to-action-sign-up-bloomboard

QT-Facebook-call-to-action-button-bloomboard

3. Tablica na Pintreście
Stwórz tablicę na Pintreście, np. z okładkami darmowych ebooków, o któych mowa była wcześniej. Zyskasz kolejny kanał przekierowania do twoich materiałów, zmuszających użytkownika do zapisania się do newslettera.

Zobacz również :  Prima Aprilis Marketing: 20 najlepszych dowcipów zrobionych przez marki

4. Aktywne poszukiwanie potencjalnych subskrybentów
Nie zapominaj o tym, że social media to świetne źródło do aktywnego wyszukiwania odbiorców! Zapisz się do odpowiednich grup na Facebooku, Linkedin. Wyszukuj osoby o zainteresowaniach podobnych do dziedziny, w której działa twoja firma. Szukaj osób przez wpisywanie odpowiednich hashtagów. Jednym słowem kombinuj jak można, by zainteresować swoim newsletterem jak najwięcej osób.

Offline → Online

1. Informuj pracowników i odwiedzających twoja firmę
Wywieś informację o możliowści zapisania się do newslettera na terenie twojej firmy. W ten sposób każdy pracownik i odwiedzający zostanie poinformowany. Poza tym informuj na bieżąco pracowników. Także tych nowo zatrudnionych, informuj ich już podczas rozmowy wstępnej.

2. Eventy, targi, konferencje
Podczas różnego rodzaju eventów, targów i konferencji również informuj o możliwości zapisania się do newslettera. W materiałach promocyjnych zawrzyj małą informację na ten temat. Wywieś na swoim stanowisku baner informujący o newsletterze.

3. Direct mail → E-mail 
Jeśli korzystasz z tradycyjnej wysyłki to zachęć swoich odbiorców do przestawienia się na email. Możesz zaproponować dodatkowe profity z tej okazji, zachęcające do zapisania się do newslettera.

4. Kod QR na wizytówkach, ulotkach
Stwórz wizytówki i inne materiały z kodem QR, przenoszącym zainteresowanych do miejsca, w którym mogą dopisać się do twojej listy mailingowej. To dość elegancki i sposób na przyciągniecie wartościowych odbiorców, wysoce zainteresowanych twoją działalnością.

qr-code-business-card-orange-bloomboard

Inne źródła i kanały pozyskiwania adresów mailowych

1. Guest posting
Jeśli posiadasz dobrej jakości artykuły na swojej stronie i potrafisz lub masz w załodze kogoś kto potrafi pisać to spróbuj napisać gościnny artykuł dla portalu lub bloga z twojej branży. Zorganizuj to tak by w ramach „wynagrodzenia” dodać link do twojego newslettera. W ten sposób wiele osób, którym spodobał się artykuł dopisze się do twojej listy mailingowej.

2. Partnerstwo
Nawiąż współpracę z innymi przedsiębiorcami. Dzięki temu obie strony mogą odnieść korzyści. Poproś o udostępnienie informacji o newsletterze i zaproponuj coś w zamian. Tego typu partnerstwo może zaowocować szerszą współpracą na wielu płaszczyznach, warto inwestować w dobre relacje.

3. Influencers
Poproś wpływowe osoby z twojego środowiska o udostępnienie informacji o twoim newsletterze. Zazwyczaj tego typu osoby mają bardzo szerokie grono odbiorców, pozwoli ci to dotrzeć do wielu potencjalnych subskrybentów.

4. Znajomi
Banalna rada, lecz wielu nie pomyśli o tym w pierwszym momencie lub powstrzyma ich bariera wstydu. Zapytaj znajomych, niech oni zapytają swoich znajomych. W ten sposób na pewno znajdziesz osoby zainteresowane tym, co możesz przekazać w swoim newsletterze.

5. Fora internetowe
Włącz się w dyskusję na branżowych forach internetowych. Spokojnie odpowiadaj na zapytania, buduj reputację i zaufanie. A gdy już zostaniesz uznanym członkiem forum zacznij promować swojego newslettera i zaproś do dopisania się do twojej listy mailingowej.

6. Wymiana bazy mailowej z innymi
Jeśli posiadasz zaufanych partnerów, znajomych, zaprzyjaźnionych marketerów to zaproponuj wymianę bazy mailingowej. Oczywiście zwracaj uwagę na jakość bazy, którą otrzymasz. Inaczej efekt będzie podobny jak przy kupowaniu listy mailingowej. Jeśli ominąłeś wady takiego sposobu zdobycia adresów to wróć na początek tekstu 🙂

1 komentarz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>