Marketing wirusowy jest jedną ze skuteczniejszych metod. Dobrze przygotowane treści viralowe staną się popularne w przeciągu kilkunastu-kilkudziesięciu godzin. Dlatego stworzenie skutecznego virala jest marzeniem każdego marketera.

Największą zaletą tego typu marketingu jest to, że gdy uda się go rozkręcić – to właściwie dalej już nic nie trzeba z nim robić. Użytkownicy sami, na masową skalę wymieniają się udostępnionymi przez nas treściami.

Wielu osobom wydaje się, że sprawienie, aby nasza treść stała się viralem jest czymś, co działa na zasadzie podobnym do kuponu na loterii. Na szczęście nie jest to prawdą. Istnieją konkretne metody na to, aby sprawić, że to, co udostępnimy stanie się naprawdę niezwykle popularne.

Jeśli interesują cię zagadnienia związane marketingiem to sprawdź także naszą listę 70 sztuczek marketingowych i zapoznaj się ze sposobami na niedrogi i skuteczny marketing.

most-shares-bloomboard-viral

1. Ludzie chcą być uważani za obytych – pozwól im na to.
Kiedy użytkownicy np. mediów społecznościowych myślą nad tym, czy udostępnić daną treść, zastanawiają się przede wszystkim nad tym – w jaki sposób wypadną przed swoimi znajomymi po tym, jak ją udostępnią. Chcą wypaść dobrze, zrobić na nich pozytywne wrażenie.
Przeanalizuj co może im na to pozwolić. Wpisz się w obecną społeczną koniunkturę. W 2012 serwis LinkedIn przyjął niezwykle ciekawą strategię. Wysłał maile do 5% użytkowników z najpopularniejszymi profilami informację o tym, że należą do grona 5% najpopularniejszych użytkowników na portalu.
Jaki był tego skutek?
Tysiące użytkowników LinkedIn zaczęło się tym chwalić w różnych mediach społecznościowych. Efektem były tysiące nowych użytkowników tego portalu.

viral-emocje-bloomboard

2. Długość ma znaczenie .
Zdecydowana większość materiałów video, które stają się viralem są krótkie przeciętnie trwają od 30 sekund do 1 minuty. Wszystko, co będzie dłuższe może potencjalnie znudzić użytkowników.

Facebook-Video-udostepnianie-bloomboard

 

Natomista inna zasada  dotyczy artykułów np: na bloga. Artykuły zawierające powyżej 1000-2000 słów, dostawały więcej społecznych interakcji.

guardian-buzzfeed-dlugi-tekst

 

3. Staraj się przyjąć „ludzką” perspektywę.
Znalazłeś recepturę na drinka, który idealnie sprawdzi się na rocznicę ślubu? Wkurza Cię coś, z czym łatwo będzie się utożsamić innym?
Wczuj się w psychikę swojego użytkownika. Jeżeli będzie on mógł odnieść wyrażone przez Ciebie emocje do siebie oraz swojego życia – to łatwo się z Tobą utożsami. Osoba, która się utożsamia z daną treścią – dużo chętniej się nią dzieli.

4. Bądź autentyczny.
Nie oznacza to, że masz przestać być profesjonalny. Dobre, solidne wykonanie jest niezwykle ważne. Jednak należy pozostać ludzkim. Nie pozwól sobie na to, żeby to, co robisz, wyglądało na zbyt nieludzkie. Użytkownicy lubią, gdy dana treść jest w pewnym stopniu lekko surowa. Dodaje to poczucia, że po drugiej stronie też stoi człowiek.
Częstym trickiem, który wykorzystują polscy youtuberzy, który pozwala osiągnąć ten efekt są ujęcia, w których im nie wychodzi dane wejście etc.

Zobacz również :  Wpływ influencer marketingu na SEO - 10 przykładów i porad

5. Bądź interaktywny.
Masz ekspercką wiedzę z danego zakresu?
Chcesz ją przekazać w viralowy sposób?
Jest to jak najbardziej możliwe. Przede wszystkim musisz udostępnić pole do dyskusji, możliwość odniesienia się do tego, co napiszesz lub nagrasz, jest niezwykle ważna dla użytkowników.
Innym popularnym sposobem jest np. stworzenie quizu.

viral-games-of-thrones-bloomboard

6. Jesteś blogerem? Pozwól komentować.
Możliwość komentowania jest niezwykle ważna. Dlatego, jeżeli marzy Ci się wirusowy marketing, musisz stworzyć wygodną możliwość komentowania Twoich wpisów.
Ktoś skomentował Twój wpis w ciekawy albo kontrowersyjny sposób? Koniecznie się odnieś. Stworzenie dobrej społeczności komentujących i aktywnych użytkowników w zdecydowany sposób zwiększy prawdopodobieństwo tego, że któryś z Twoich wpisów stanie się viralowy.

7. Listy i obrazki.
Ludzie kochają jedno i drugie. Wszelkiego rodzaju listy od zawsze świetnie się sprawdzają w przyciąganiu uwagi użytkowników. W połączeniu z ciekawymi obrazkami przykuwają bardzo dużo uwagi.
Dlatego – stworzenie listy w zdecydowany sposób zwiększa prawdopodobieństwo, że Twój marketing stanie się wirusowy.

post-viral-bloomboard-facebook

images-viral-shares-bloomboard

viral-images-credibility-bloomboard

8. Dobry nagłówek.
Pierwsze dobre wrażenie zawsze było, jest i będzie ważne. W dużej mierze to od niego zależy czy ktoś z nami zostanie, czy nie.
Chwytliwy nagłówek to naprawdę bardzo ważny element determinujący czy osiągniemy sukces, czy nie.

viral-headline-2-bloomboard

viral-headline-bloomboar

9. Nie pozwól, żeby Twoi użytkownicy czuli się głupio.
Pamiętasz punkt pierwszy? No właśnie. Użytkownicy nie tylko chcą się czuć mądrymi, ale również – a może tym bardziej, nie chcą czuć się głupi. Dlatego nie pozwól im na to, a przede wszystkim – nie pozwalaj na to sobie.
Nie obrażaj mniejszości bądź kulturalny etc. W ten sposób sprawisz, że osoby, które będą udostępniały Twoje treści nie będą czuły się z tym głupio. Poza tym, że to skuteczne – to jest to również kwestia elementarnej przyzwoitości.

10. Pisz w odpowiedni sposób.
Jeżeli piszesz na Facebooku, używaj odpowiednich konstrukcji gramatycznych oraz formatowania tekstu – tak, aby Twój tekst czytało się przyjemnie. Pamiętaj o tym, że nie ma nic bardziej irytującego niż wielka ściana tekstu.
Tweetujesz? Nie wykorzystuj wszystkich 140 znaków. Staraj się zamykać w 130. Według statystyk, tego typu tweety cieszą się większą popularnością.

11. Zbuduj zaufanie.
Zaufanie jest niezwykle ważne w przypadku wszystkich naszych działań w internecie. Jeżeli użytkownik ufa nam co do tego, że na naszej stronie internetowej lub innym miejscu, w którym zamieszczamy nasze treści – znajdzie tylko takie o wysokiej jakości, wtedy chętnie będzie do nas wracał i sprawdzał, czy wrzuciliśmy coś nowego. Dlatego ważne jest to, żeby stale dbać o jakość oraz regularność wrzucanej treści.

Zobacz również :  Wywiad - Artur Smolicki, czyli Harvey Specter marketingu

12. Dopasuj treść do odbiorcy.
To również jedna z podstawowych, ale tym samym niepomijalnych porad. Zawsze należy brać pod uwagę dla kogo piszemy dane treści – tak, aby mogły one albo rozbawić, albo zainteresować osobę, do której piszemy.
W przypadku gdy notorycznie będziemy mijali się z oczekiwaniami naszych odbiorców – w końcu przestaną nas śledzić. Należy więc stale monitorować oraz analizować kim jest osoba, do której chcemy dotrzeć.

13. Pisz o sobie oraz swojej działalności.
Publikowanie – raz na jakiś czas – informacji dotyczących wewnętrznego życia Twojej firmy, przebytych szkoleniach, ciekawych wydarzeniach, które niekoniecznie dotyczą samego biznesu, sprawi że użytkownicy zaczną darzyć Cię pewną sympatią. Tego typu posty nie staną się viralami same z siebie, ale pozwolą zbudować pewną relację ze swoimi odbiorcami, która w zdecydowany sposób zwiększy prawdopodobieństwo tego, że użytkownicy będą mieli ochotę nie tylko zapoznać się z publikowanymi przez Ciebie treściami, ale również polecić je innym.

14. Motywacyjne sentencje.
Z obserwacji ekspertów wynika, że regularne publikowanie różnego rodzaju motywacyjnych powiedzeń zwyczajnie się sprawdza. Najlepiej połączyć to z odpowiednią grafiką/obrazkiem.
Odpowiednio dobrany cytat na obrazku z Twoim logiem ma szanse stać się viralem. Jeżeli to się uda – zyskasz swoją reklamę na masową skalę.
Działa to na bardzo prostej zasadzie. Użytkownikom podoba się zamieszczony przez Ciebie obrazek z cytatem – udostępniają go, a następnie udostępniają je ich znajomi etc. Efekt jest taki, że Twoje logo, które znajduje się na tego typu obrazku, zaczyna się rozprzestrzeniać po całym internecie.

motywacja-quotes-bloomboard

15. Publikuj posty na LinkedIn.
Dobrym pomysłem może być wrzucenie postu na portal LinkedIn. Używanie tego portalu już wielokrotnie sprawdziło się przy tworzeniu viralu wielu firmom.
Z tego względu można mieć pewnośc co do tego, że posiada on ogromny potencjał marketingowy. Wynika to ze sposobu, w jaki jest zaprojektowany oraz z jego profilu użytkowników.

16. Pamiętaj, by wykorzystać wszystkie możliwości.
Zaczynasz działalność na jakimś portalu? Chociażby takim jak przed chwilą wspomniany LinkedIn? Masz zamiar publikować w skuteczny sposób, taki który pozwoli dotrzeć do wielu odbiorców? Jeżeli zależy Ci na skuteczności musisz zrobić wszystko to, co da się zrobić.
Dobre zdjęcie profilowe – z logiem swojej firmy lub własne zdjęcie w przypadku gdy jest to prywatny profil.
Napisz dobre podsumowanie swojej dotychczasowej kariery. Napisz coś o sobie, o swojej pracy, swoim zawodzie, o tym, czym się zajmowałeś w swoich dotychczasowych miejscach pracy.
Opisz swoje wykształcenie, otrzymane certyfikaty etc.
Ważne, aby napisać, na jakich pracowało się stanowiskach.
Wnikliwie opisz swoje umiejętności oraz zainteresowania.
Bierz aktywny udział w dyskusjach, dzięki temu sprawisz, że użytkownicy portalu zaczną darzyć Cię zaufaniem. Dzięki temu będziesz mógł bez skrępowania dzielić się swoimi wpisami na blogu w dyskusjach, a osoby, z którymi rozmawiasz chętnie je przeczytają i się do nich odniosą.

Zobacz również :  Social media video: Jak tworzyć filmki na potrzeby mediów społecznościowych?

infografika-viral-bloomboard

17. Bądź zabawny.
To się zwyczajnie sprawdza. Zabawne zdjęcie, cytat lub ujęcie jakiegoś poważnego tematu w zwięzły i zabawny sposób w zdecydowany sposób zwiększy prawdopodobieństwo tego, że użytkownicy będą chcieli podzielić się udostępnianymi przez Ciebie treściami.
Bycie zabawnym zawsze działało, jeżeli chodzi o stworzenie viralu. Oczywiście – pamiętaj, żeby nie przesadzić. Nie warto starać się być zbytnio kontrowersyjnym. Dlatego nie zapominaj o tym, aby być zabawnym w odpowiedzialny sposób.

18. Bądź merytoryczny.
Dobrze napisane i dobrze przygotowane merytoryczne treści również potrafią stać się niezwykle popularne. Szczególnie jeżeli zamieszczona przez Ciebie teza – podparta danymi będzie w jakiś sposób oryginalna, rzucała nowe światło na jakiś znany problem.
Z tego względu – na pewno warto dobrze przygotowywać swoje posty, tak aby prezentowały one odpowiedni poziom. Pamiętaj, że użytkownicy lubią kiedy zamieszczona treść posiada pewnego rodzaju użyteczność, chociażby taką, że dowiedzą się czegoś ciekawego.

19. Bądź kreatywny.
Udany marketing wirusowy/viralowy musi w jakiś sposób zaskoczyć naszego odbiorcę. Dać mu coś powyżej jego oczekiwań, tak aby mógł się tym zachwycić. To właśnie wtedy, gdy pozytywnie zaskoczymy naszego odbiorcę, chętnie podzieli się z tym, co od nas otrzyma z innymi.
Analizuj osoby, które są Twoimi odbiorcami, wykorzystaj swoją wiedzę oraz umiejętności. Pamiętaj o tym, jak dużą efektywność przynosi marketing wirusowy.

20. Pokazuj trendy.
Wykazywanie różnego rodzaju trendów społecznych jest niezwykle ciekawe dla internautów. Tego typu wpisy bądź analizy od zawsze przyciągają dużo uwagi.
Twoim celem są osoby, które same prowadzą biznes?
Opisz nowe trendy, napisz co się sprzedaje, w jaki sposób można trafić do klientów, co zmieniło się w ostatnim roku etc.
Podobnie w przypadku innych branż. Jeżeli osoba, która przeczyta Twój artykuł dotyczący pewnych trendów wyniesie z niego konkretne i przydatne informacje – chętnie podzieli się nimi dalej.

Na koniec – pamiętaj o tym, że wykreowanie udanego virala nie jest proste, nie zrażaj się porażkami. Stosuj się do przedstawionych powyżej porad, staraj się obserwować różne tendencje, buduj swoją społeczność i próbuj. W końcu się uda, a gdy się uda – odczujesz wymierne efekty. Pamiętaj, że Twoim celem jest nie to, żeby każdy Twój wpis był viralowy, ale o to, aby zdarzało się to częściej niż innym.\

viral-obrazek-bloomboard

Jeśli spodobał ci się nasz artykuł i chciałbyś być na bieżąco z informacjami ze świata marketingu i e-commerce to polub nasz profil na Facebooku ! Dzięki temu otrzymasz informację o artykułach jako pierwszy i zapoznasz się z wieloma innymi, ciekawymi materiałami. 

2 Komentarzy

  • Nikko 9 maja 2016

    W dużej mierze tworzenie viralowej treści opiera się niestety na złożeniu, że czytelnik jest leniwy, mnóstwo sztuczek, socjotechniki itd. Pytanie czy to wina nasza czy wina tego że świadomie lub nie sami marnujemy czas na kiepskie treści przez co sami wymuszanie obniżanie poziomu artykułów, które powinny być tworzone pod jak największe przekazanie informacji, a nie koniecznie skupienie uwagi przez jakieś triki.

  • Piotr Brożek 9 maja 2016

    No to teraz nie pozostanie mi nic innego, jak sprawdzić skuteczność opisanych metod w praktyce 🙂

    Kilka materiałów na strony i do social mediów mojego Zespołu będzie wchodziło w etap „produkcyjny”, więc chętnie wykorzystam opisane rozwiązania przy ich tworzeniu i publikacji 🙂

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>