Przy prowadzeniu własnej działalności niemożliwym jest, by nie spotkać się z terminem marketing. Przewija się on w myślach każdego przedsiębiorcy prawdopodobnie od pierwszego dnia, w którym powstał pomysł na biznes. Wielu zastanawia się czym jest ten osławiony i osnuty mgiełką tajemniczości marketing? Czy to tylko tradycyjne formy identyfikacji potrzeb klienta i kosztowne formy promocji takie jak reklamy czy billboardy? Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna – NIE! Istnieje wiele form marketingu, które nie generują nakładów finansowych, są proste w stosowaniu i przynoszą oczekiwany efekt.

W poniższym artykule opisanych zostało 75 sposobów na skuteczny i niedrogi marketing z uwzględnieniem potrzeb i możliwości branży e-commerce. Wskazówki zebrane przez nas powinny usystematyzować znane i stosowane przez większość techniki i pokazać, jak bez generowania dużych kosztów prowadzić działania marketingowe. Porady zostały podzielone według kategorii, by ułatwić przeglądanie i docieranie do potrzebnej wiedzy. Mamy nadzieję, że materiał ten pomoże wam wprowadzić nowe rozwiązania do waszego biznesu!

Jeśli poszukujesz wiedzy z zakresu marketingu sprawdź także naszą listę 100 eBooków, gdzie odnajdziesz mnóstwo teoretycznej wiedzy lub zestawienie 110 case studies pokazujących działania marketingowe w praktyce. Po takiej lekturze powinieneś orientować się nie gorzej, niż nie jeden specjalista!

bloomboard-facebook

Kategorie:

 

CDC8HFPYWR

Planowanie

1. Stwórz strategię działania

Przed podjęciem jakichkolwiek kroków najważniejszą rzeczą jest opracowanie strategii marketingowej. Na niej bazować będą wszystkie dalsze działania. Określ cele do zrealizowania, przypisz każdemu odpowiednie narzędzia, dzięki którym będą realizowane i oszacuj czas potrzebny na ich osiągnięcie. Dobre rozplanowanie i zarządzanie działaniami marketingowymi to połowa sukcesu.

plan-marketingowy

2. Korzystaj z danych i analizy

W fazie planowania działań marketingowych nie bój sięgać się po dane i analizy. To na ich podstawie powinieneś przeprowadzić analizę potencjalnych odbiorców i klientów. Korzystaj z danych demograficznych, raportów finansowych, spisów ludności, a nawet map z rozmieszczeniem ludności by lepiej zaplanować swoją kampanię. Dobre rozpoznanie klienta może zaowocować niesamowitymi rezultatami.

3. Przeprowadź research konkurencji i otoczenia

Zanim twoja kampania marketingowa ruszy pełną parą przeprowadź szczegółowy research konkurencji i otoczenia instytucjonalno-społeczno-biznesowego. Zbadaj jakie firmy działają w twojej branży, które są twoją bezpośrednią konkurencją, a które mogą być komplementarne wobec twojego biznesu. Sprawdź jakie działania z zakresu marketingu stosowali twoi konkurenci. Sprawdź jakie instytucje mogą mieć wpływ na twój biznes i kampanie marketingową. Dowiedz się jaki jest profil i strategia wizerunkowa miejsca, w którym działasz. Wszystko to możesz wykorzystać później na swoją korzyść.

Content marketing

4. Twórz treści ważne z punkty widzenia odbiorcy

Gdy tworzysz treści na swoją stronę, wcześniej dowiedz się jakie są problemy nękające twoich klientów. Z czym mogą mieć kłopot, jakiej wiedzy poszukują? Sprawdź zapytania na forach i grupach branżowych, zobacz jakie tematy opisują firmy zachodnie. Dzięki temu twój content będzie wartościowy dla odbiorcy, który często bez zachęty sięgnie po twój artykuł. Pozwoli to też na szybsze rozprzestrzenianie twoich treści metodą viralową.

5. Stosuj email marketing

Zastanawiałeś się nad sensem email marketingu? Wiele osób, artykułów i publikacji wieszczyło jego upadek. Ni jak ma się to do realiów biznesowych i zdecydowanie nie jest prawdą. Emaile nadal spełniają swoją rolę jako czynnik podtrzymujący więź z klientem. Doskonale sprawdzają się przy retargetingu, obniżają wskaźnik porzucenia koszyka, dbają o utrzymanie świadomości marki. Kupony zniżkowe lub zaproszenia do konkursu wysyłane drogą mailową cechują się wysokim współczynnikiem otwieralności wiadomości i oddziałują pozytywnie na sprzedaż i zainteresowanie firmą.

6. Postaw na treści generowane przez użytkowników

Daj swoim użytkownikom możliwość publikowania treści. Ma to 2 podstawowe zalety. Pierwszą jest to, że w takim przypadku nie musisz tworzyć treści samodzielnie. Drugą jest tworzenie społeczności zaangażwoanej w prowadząną przez ciebie działalność. Content generowany przez użytkowników może przybierać różne formy: artykułów, filmów, opisów wrażeń dotyczących twojego produktu, referencji, recenzji.

7.Publikuj case study

Jeśli udało ci się osiągnąć coś wyjątkowego, zrobiłeś rzeczy dotychczas niespotykane, pracowałeś nad interesującym projektem, który zakończył się sukcesem, odniosłeś niesamowity sukces finansowy to podziel się tym w formie case study! To doskonały pomysł na kreowanie unikatowej treści. Case study może przybierać formę artykułu, wideo lub infografiki. Powstały w ten sposób materiał można wykorzystać też na potrzeby public relations.

8. Twórz artykuły-komentarze

Jeśli kończą ci się pomysły na materiały do opublikowania na twojej stronie stwórz artykuł komentujący bieżące wydarzenia lub publikacje dotyczące branży, w której działasz. Ktoś wstawił ciekawy wpis na bloga? Odkryto nową metodę dystrybucji? Nastąpiły zmiany na kierowniczych stanowiskach w konkurencyjnej firmie? Odnieś się do tego, skomentuj, pogratuluj, oceń, zrecenzuj. W ten sposób „podczepisz się” do wydarzenia wykreowanego przez kogoś innego.

9. Stosuj recycling treści

Recycling treści to kolejna bardzo wartościowa metoda, szczególnie jeśli nie mamy czasu i pomysłów na nowy materiał. Opublikowałeś wiele artykułów na powiązane ze sobą tematy? Stwórz z nich eBooka! Masz materiały dotyczące świąt lub innych okazji? Zbierz je i zrób z nich biuletyn świąteczny. Posiadasz bardzo długi artykuł? Wytnij najważniejsze akapity z tekstu i zrób z nich prezentacje multimedialną.

10. Wymieniaj treści z innymi portalami

Jeśli w twojej branży istnieją portale o tematyce zbliżonej do twojej lecz o profilu działalności komplementarnym do twojej to zastanów się nad współpracą i wymianą treści. W zamian za opublikowanie twojego artykułu udostępnij treści z innego portalu. W ten sposób społeczności wymieszają się i pozwolą na napływ nowych klientów.

11. Twórz infografiki

Infografiki to materiały bardzo chętnie czytane i pobierane. Ich graficzna strona przyciąga uwagę i sprawia, że są częściej czytane. Dodatkowo mogą przybierać żartobliwą formę, co umożliwia stworzenie czegoś na kształt mema, obrazu, który ma szansę stać się viralnym.

infographic_layout_cheat

12. Webinarium

Twój produkt wymaga wiedzy przy użytkowaniu? Sposób jego montażu jest problematyczny? Uważasz, że warto poszerzyć zakres wiedzy klientów? Stwórz internetowe seminarium, czyli tzw. webinarium. Darmowe kursy online są czynnikiem przyciągającym wielu klientów. Dodatkowo dają szansę na zareklamowanie swojego produktu.

13. Unboxing videos

Kolejnym dobrym sposobem na przyciągnięcie użytkowników do twojego sklepu jest tworzenie tzw. unboxing videos. Mówiąc najprościej są to filmy, na których odpakowujemy dany produkt i pokazujemy co znajduję się w opakowaniu, często z omówieniem poszczególnych składników. Wielu klientów prowadzi dokładny research produktu, który mają zamiar kupić, stąd unboxig videos przyciągają ich uwagę.

Zrzut ekranu 2016-04-26 o 17.34.30

14. Publikuj w innych mediach – guest posting

Postaraj się o możliwość publikowania w innych mediach branżowych. Zbadaj najpopularniejsze branżowe portale, sprawdź ich profil tematyczny i profil użytkowników korzystających z nich. Na podstawie tego stwórz materiał, który będzie interesujący dla wydawcy i odbiorców. Postaraj się o publikację materiału wraz z małą informacją przez kogo został utworzony. W ten sposób zyskasz szeroki zasięg.

15. Prowadź bloga

Prowadzenie bloga to kluczowa sprawa jeśli mowa o content marketingu. Według wielu blog to także ośrodek centralny social media. Blog to świetne narzędzie do promowania swoich produktów. Dodatkowo treści na nim publikowane dają możliwości tworzenia ciekawych postów w social media. Blog pozwala przyciągnąć wielu, którzy nie są zainteresowani tradycyjną reklamą lecz poszukują wiedzy na konkretny temat.

16. Nie bój się kontrowersyjnych tematów

Zobacz również :  5 porad jak poradzić sobie na nasyconym rynku e-commerce

Nie unikaj kontrowersyjnych tematów przy tworzeniu treści na stronę. Oczywiście trzeba tutaj działać z pewnym wyczuciem i ostrożnością, żeby nie przesadzić. Kontrowersje to coś dobrego jeśli chodzi o pobudzanie dyskusji, przyciąganie i angażowanie użytkowników. Stwórz kontrowersyjny materiał i zaproponuj dyskusję nad poruszanym w nim tematem. Pozwól użytkownikom odnieść się do niego i nie przerażaj się krytycznymi komentarzami.

17. Przygotowuj wcześniej treści związane z różnego rodzaju okazjami/świętami

Sprawdź czy w kalendarzu znajdują się święta lub okazje współgrające z profilem twojego biznesu. Jeśli znajdziesz takowe to zastanów się w jaki sposób można je wykorzystać i jakie treści z nimi powiązać. Przygotuj wcześniej odpowiednie materiały i korzystaj ze świątecznej atmosfery do promowania swojej marki i produktów.

18. Publikuj wywiady z wpływowymi osobami z branży

Wywiady z wpływowymi osobami to bardzo dobry sposób na przyciągnięcie nowych użytkowników i wzbudzenie zainteresowania. Wywiady to bardzo popularna forma contentu, stosowana przez wiele profesjonalnych firm. Jej zaletą jest także to, że według wielu specjalistów jest to jedna z lepszych technik link buildingu. Praca nad takim materiałem może być czasochłonna lecz efekt powinien wynagrodzić starania z nawiązką.

Wywiad z Michałem Sadowskim autorstwa payU

 

19. Stosuj narzędzia usprawniające pracę

Odpowiednie narzędzia pomogą ci na różnych etapach pracy przy content marketingu. Znajdziesz takie, które pomogą ci znaleźć inspirację i pomysły na artykuł, takie, które pomogą ci wyprodukować treść, czy takie, które pomogą zarządzać ci treścią i czasem publikacji. Wiele pomocnych narzędzi znajdziesz na naszej liście 200 darmowych narzędzi dla e-commerce. Dzięki nim twój content stanie się bardziej wartościowy i dotrze do większej liczny odbiorców.

00XAQJK4FJ

Social media

20. Dobierz odpowiedni kanał do odbiorcy

Podstawowa sprawa, jednak wiele osób prowadzących fanpage ma z tym problem. Dowiedz się jak najwięcej o danym portalu społecznościowym, jacy użytkownicy z niego korzystają, jak często, ile czasu poświęcają na przeglądanie danego portalu. Rozpoznaj możliwości dotyczące formatu treści, które można opublikować. Wykorzystaj dane, o którym mowa była w punkcie 2 i na tej podstawie dobierz odpowiednie medium. Jest to kluczowy krok w rozwoju działalności i może zadecydować o dalszej przyszłości twojego biznesu.

Social-Network-Demographics

21. Bądź ekspertem

W mediach społecznościowych zachowuj się jak ekspert w danej dziedzinie. Nie udawaj jednak, jeśli czegoś nie wiesz to przyznaj się do tego. Dziel się wiedzą z innymi użytkownikami. Wyszukuj zapytań, problemów, dyskusji na tematy, w których możesz pomóc swoją fachową wiedzą. Działania tego typu nie służą budowaniu sprzedaży, pod żadnym pozorem nie staraj się reklamować swoich produktów czy działalności odpowiadając na zapytanie. W ten sposób zbudujesz zaufanie i wizerunek fachowcy, do którego klienci sami będą się zgłaszać.

22. Nie lekceważ Linkedin

Linkedin to prawdopodobnie najbardziej niedoceniane medium społecznościowe. Przez większość przedsiębiorców zdaje się być niezauważane. Lecz z biegiem czasu strona ta przerodziła się z serwisu, gdzie można zamieścić swoje CV i nawiązać kontakty w coś o wiele większego. Znajdują się tam bardzo aktywne grupy dyskusyjne, można odnaleźć grupy skupiające specjalistów z każdej dziedziny. To bardzo dobra okazja do dzielenia się wartościowymi treściami.

linkedin

23. Używaj obrazów

Zdanie, które powtarzane jest do znudzenia przez wielu specjalistów od social media: „Obrazy mówią więcej niż słowa”. Przy publikowaniu treści na portalach społecznościowych używaj obrazów. Im więcej tym lepiej. Im częściej tym lepiej. Wszystkie badania pokazują, że treści, w których zawarte są elementy graficzne trafiają do większej ilości odbiorców, są częściej czytane i wzbudzają większe zainteresowanie.

24. Planuj czas publikacji postów

Przed publikacją postów dowiedz się wszystkiego odnośnie „godzin szczytu” na danym portalu. Publikuj posty w tych właśnie godzinach, dzięki czemu uzyskasz większy zasięg. Przy planowaniu publikacji postów posłużyć się możesz specjalnie do tego zaprojektowanymi narzędziami, tzw. planerami postów.

The+Best+Times+to+Post+to+Social+Media+-+Elle+&+Company

25. Stosuj nietypowe kanały społecznościowe

Jeśli prowadzisz niszowy biznes, nastawiony na specyficznego odbiorcę, nie bój się wykorzystywać niekonwencjonalnych kanałów społecznościowych. Wykorzystaj społecznościowe portale branżowe, strony, na których można wspólnie kreować treść, nawet popularne galerie memów mogą być dobrym kanałem komunikacji dla twojego biznesu. Wszystko zależy od profilu działalności, przykładowo, sprzedając słuchawki do gier komputerowych możesz być zainteresowany publikowaniem treści na Wykopie, z racji tego że większość użytkowników to młodzi mężczyźni, identyfikujący się z przemysłem komputerowym.

26. Wyszukaj wpływowe osoby – influencerów

Jeśli publikujesz posty w mediach społecznościowych postaraj się dotrzeć do wpływowych osób w twojej branży. Wspomnij o nich w poście, stwórz treści, do których mogli by się odnieść, skomentuj posty takich osób, poproś o udostępnienie posta. W ten sposób możliwe jest, że sprowokujesz kogoś do odpowiedzi. Dzięki temu popularność danej osoby na chwilę przełoży się na twoją popularność, każdy z fanów zobaczy twój post.

27. Przestań sprzedawać

Ta zasada powinna widnieć na tej liście jako jedna z pierwszych. W większości przypadków social media nie mają służyć bezpośrednio sprzedaży. Pełnią raczej funkcję pomocniczą. W związku z tym przestań sprzedawać! Pamiętaj, że posty nie mogą być ofertami czy folderami reklamowymi. W social media chodzi o konwersację, o nawiązywanie kontaktów, budowanie więzi. Spraw by społeczność cię polubiła, a jest duża szansa, że polubią też twój produkt.

28. Dziękuj za share’owanie

Nie bój się dziękować za udostępnianie twoich treści! Działa to motywująco na pozostałych użytkowników i jest dobrze przyjmowane przez społeczności. Dodatkowo daje to pozór bezpośredniego kontaktu oraz jest swojego rodzaju nobilitacją.

29. Odpowiedz na nieprzychylne komentarze

Odpowiadaj na nieprzychylne komentarze, nie pozostawiaj ich samych sobie, by miały szansę stworzyć szkody. Wykorzystaj je w żartobliwy sposób. „Mean Tweets”, filmik, na którym prezydent Obama odpowiada na nieprzychylne mu komentarze na Twitterze, stał się hitem kampanii i do dziś pokazywany jest jako wzór tego, w jaki sposób można przekuć teoretycznie niekorzystną sytuację w sukces wizerunkowy.

Networking

30. Dołącz do grup na portalach społecznościowych

Dołączenie do grup na portalach społecznościowych to podstawowa technika, gdy mowa o networkingu. Włączanie się do rozmów na interesujący cię temat nigdy nie było łatwiejsze. Istnieje mnóstwo grup na Facebooku, Linkedin czy Google+. Teraz wystarczy podjąć temat i w umiejętny sposób lokować nasze treści, mające zachęcać do zakupów w twoim sklepie. Poza tym budujesz siatkę niezbędnych kontaktów, które mogą przydać się na różnych etapach biznesu.

31. Stwórz własną grupę lub forum

Jeśli przeczytałeś poprzedni punkt i nie udało ci się znaleźć odpowiedniej grupy nic nie stoi na przeszkodzie by utworzyć swoją własną. Nawet w sytuacji, gdy istnieją podobne grupy często warto mieć swoją własną, firmową grupę. Daje to dodatkowe możliwości jak moderowanie dyskusji, zapraszanie osób spoza grupy do wzięcia udziału w dyskusji i możliwość płatnego promowania grupy.

32. Komentuj blogi, posty i artykuły branżowe

Przy nawiązywaniu kontaktów ważne także jest by komentować aktualne posty na blogach, mediach społecznościowych i artykuły w mediach branżowych. Daje to świadectwo twojego zaangażowania, sprawia, że w wielu dziedzinach zaczynasz być postrzegany jako specjalista i uwidacznia twoją aktywność. Aktywność już na poziomie szkoły podstawowej jest nagradzana, w biznesie panują podobne zasady.

33. Polecaj innych z branży

Widzisz, że na innym portalu znalazł się ciekawy artykuł? Ktoś wpadł na innowacyjne rozwiązanie? Znalazłeś materiał, który może być przydatny dla twoich klientów? Udostępnij go na swoich kanałach społecznościowych, podziel się. Dzięki temu budujesz dobry wizerunek i możesz liczyć, że w przyszłości ktoś pomoże wypromować twój materiał.

Zobacz również :  Wywiad - Dagmara Pakulska, Królowa Twittera

34. Nagradzaj za udzielanie się na forum

Wprowadź system nagród za udzielanie się na firmowym forum. Ktoś pomógł innemu użytkownikowi przy problemie z twoim produktem? Nagrodź go kuponem rabatowym, bądź możliwością publikacji swoich materiałów. Wymiana informacji i ruch na forum dzięki tego typu ruchowi powinny wzrosnąć. W ten sposób budujesz zaangażowaną społeczność, nierozerwalnie związaną z twoją firmą.

35. Poproś o recenzje

Warto prosić o recenzję swoich produktów i działalności. Buduje to więź między marką, a klientem, zmusza do zaangażowania. Pozytywne recenzje można wykorzystać jako reklamę. Dodatkowo pozwala zbierać informację o swojej firmie, które mogą posłużyć do ulepszania jej.

36. Bierz udział w konferencjach i konkursach

Jeśli posiadasz taką możliwość to bierz udział w konferencjach branżowych czy konkursach na najlepszą, najbardziej innowacyjną firmę w branży. Dzięki temu zyskasz kontakty potrzebne przy prowadzeniu biznesu. Zbudujesz swoją wiarygodność i dobry wizerunek. Będziesz miał okazję pokazać się od eksperckiej strony i przyciągnąć uwagę słuchaczy.

Kampanie PPC

Zrzut ekranu 2016-04-26 o 18.00.15

37. Google Moja Firma

Korzystając z usługi Google Moja Firma, dotrzesz bezpośrednio do klientów, którzy szukają informacji na temat twojej firmy w wyszukiwarce Google, Mapach Google czy Google+. Udostępniaj klientom właściwe informacje w odpowiednim miejscu – wskazówki dojazdu do firmy w Mapach, godziny pracy w wyszukiwarce a numer telefonu, który można kliknąć i od razu zadzwonić do firmy, na komórce.

38. Google AdWords

Popularne reklamy w wyszukiwarce Google. Przedstaw swoją ofertę klientom dokładnie w momencie, w którym szukają jej w Google. Zapłacisz tylko wtedy, gdy klikną reklamę i odwiedzą stronę twojej firmy. Mnóstwo możliwości skonfigurowania kampanii reklamowej, zarówno pod względem kosztów jak i zasięgu, odbiorcy i czasu wyświetlania.

39. Facebook Ads

Jak działają reklamy na Facebooku? Firma tworzy reklamę. Określa grono odbiorców, do których chce dotrzeć. Jeżeli należysz do tego grona odbiorców, Facebook pokaże ci daną reklamę. Reklamy na Facebooku to jedna z bardziej efektywnych form reklamowania. Daje spore możliwości kalibracji kampanii i jej kosztów.

40. Bing Ads

Reklamy w wyszukiwarce Bing działają na podobnej zasadzie co te w Google. Na polskim rynku jest ot kampania zdecydowanie mniej skuteczna, bo ponad 90% użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google. Jednak w niektórych przeglądarkach internetowych Bing ustawiony jest jako domyślna wyszukiwarka, co powoduje, że można dzięki tej metodzie dostać się do specyficznej grupy odbiorców.

41. Twitter advertising

Zasada działania reklam na Twitterze jest podobna do Facebooka. Twitter nie jest najpopularniejszym serwisem w Polsce lecz dla niektórych branż kanał ten może być bardzo przydatny.

42. Youtube advertising

Kojarzysz małe, wkurzające okienka, wyskakujące podczas oglądania filmów na Youtube? To właśnie jedna z możliwości zareklamowania się na tym kanale. W większości przypadków tego typu reklama jest wskazywana przez użytkowników jako mało atrakcyjna. Jednak podczas chęci pozbycia się jej wielu nieintencjonalnie naciska na naszą reklamę, co napędza nam ruch i przyciąga użytkowników.

1V4XONID9H
Optymalizacja

43. Bądź mobile

Zadbaj o responsywny design swojej strony. Dziś coraz większy ruch generują kanały mobile, stąd konieczność dostosowania do nich strony internetowej. Jeśli zadbasz o to i ustrzeżesz się błędów, możesz liczyć, że nic nie zakłóci klientowi przeglądania twojej strony, niezależnie od urządzenia.

44. User Experience jako priorytet

User Experience to inaczej całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu interaktywnego. Uczyć z tego swój priorytet. Komfort korzystania ze strony jest kluczowy przy zdobywaniu klientów w branży e-commerce. Strona powinna być maksymalnie dopasowana do jej użytkowników, wygodna w obsłudze i intuicyjna. Powinna posiadać barwy dopasowane do działalności i profilu klientów. Koniecznie zadbaj o to!

_klm_flowchart_01

45. Zadbaj o prędkość strony

Prędkość ładowania twojej strony internetowej ma kluczowe znaczenie jeśli chodzi o jakość użytkowania. Należy zadbać by prędkość była możliwie jak najwyższa. Nie obciążaj strony przesadnie dużymi fotografiami czy animacjami. Najlepiej sprawdź prędkość dzięki dostępnym w internecie darmowym narzędziom do analizy tego wskaźnika. Dowiedz się jak tworzyć design strony by nie spowalniał on prędkości ładowania.

46. Ciągle analizuj dane dotyczące strony

Analizuj na bieżąco dane dotyczące twojej strony. Pozwoli ci to na zdobycie obrazu tego co realnie dzieje się w twoim sklepie internetowym. Będziesz mógł reagować na pojawiające się problemy i trudności. Poza tym uzyskasz wiedzę na temat użytkowników, ich zwyczajów, pochodzenia i długość przebywania na stronie.

47. Optymalizuj pod względem SEO

Przed projektowaniem strony zainteresuj się tematem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Informacje tego typu odnajdziesz np. na naszym blogu. Projektuj stronę świadomie i pamiętaj o zasadach rządzących wyszukiwarkami internetowymi. Śledź na bieżąco czy nie nastąpiły zmiany w algorytmie wyszukiwania i w razie potrzeby dostosuj stronę do nowych wymagań.

48. Stosuj landing pages

Landing page to według Wikipedii pierwsza strona, na którą trafia odwiedzający pozyskany wskutek podejmowanych przez firmę działań akwizycyjnych. Najczęściej użytkownicy trafiają na nią po kliknięciu w banner, mailing, link sponsorowany lub inny link reklamowy. Landing page jest logicznym rozszerzeniem treści znajdującej się w reklamie. Stosowanie landing pages to doskonały sposób na zwiększenie konwersji. Warto zainteresować się tym tematem.

49. Testuj przed wprowadzeniem

Jeśli chcesz wprowadzić jakieś zmiany w twoim sklepie internetowym to zawsze wcześniej testuj czy wszystko działa sprawnie. Skorzystaj ze specjalnych narzędzi do testowania, pokaż nowo zaprojektowaną stronę znajomym i poproś o przetestowanie. W ten sposób unikniesz błędów, które mogłyby wpłynąć na odpływ klientów z twojej strony.

50. Ułatw zapisywanie się do newslettera

Utwórz na swojej stronie łatwo dostępne miejsce, gdzie można zapisać się do newslettera. Jeśli ktoś sam jest zainteresowany twoimi produktami to należy możliwie jak najbardziej ułatwić mu możliwość pozyskania informacji i oferty. Stąd każda strona powinna zwierać formularz zgłoszeniowy do subskrypcji newslettera.

51. FAQ

Utwórz dział FAQ. To dział, w którym znajdują się najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na nie. Dzięki temu ułatwisz zakupy swoim klientom, sprawisz, że nie powinny zdarzać się problemy poważne na tyle by zrezygnować z zakupów w twoim sklepie.

52. Wprowadź różne wersje językowe strony

Nie ma się co dużo rozpisywać, wszystko wytłumaczone jest w nagłówku. W czasach otwartych granic i swobodnego przepływu ludzi i towarów ważnym jest by mieć chociaż anglojęzyczną wersję strony.

53. Stosuj sharing buttons

Ważne jest by na twojej stronie znalazły się tzw. sharing buttons. Są to ikony, które pozwalają na błyskawiczne publikowanie twoich materiałów na portalach społecznościowych. Dzięki temu zachęcasz użytkowników do udostępniania twoich treści i sprawiasz, że jest to bardzo proste.

BP49ZC36DE
Wizerunek i PR

54. Press room

Na potrzeby public relations warto stworzyć na swojej stronie tzw. press room. To miejsce, w którym możesz zamieszczać wszystkie informacje prasowe, komunikaty i materiały do użytku przez dziennikarzy. Dziennikarze chętnie korzystają z gotowych materiałów, ponieważ dzięki temu mają mniej pracy. Przygotowując i podając wszystko w estetycznej formie, w jednym miejscu, zwiększasz swoją szansę na zainteresowanie mediów twoimi materiałami.

55. Twarz firmy

O ile to możliwe postaraj się wykreować tzw. twarz firmy. Ludzie bardzo dobrze reagują na tego typu działania, chętnie identyfikują firmę z wybraną osobą. Działa tutaj podobny mechanizm jak w polityce w przypadku wyborów prezydenckich – jedną osobę łatwiej poznać i wyrobić sobie opinię na jej temat. Skutkuje to tym, iż firma staję się ona częściej komentowana i wzbudza większe zainteresowanie.

Zobacz również :  Twitter w biznesie: 60 porad dla początkujących i zaawansowanych

56. Zorganizuj event

Bardzo popularna metoda PR’owa. Zorganizuj event promocyjny dla swojej działalności. Jeśli sprzedajesz skarpety to zorganizuj szycie wielkich skarpet na prezenty przed świętami Bożego Narodzenia. W ten sposób nie tylko zaciekawisz użytkowników interesującą akcją, zyskasz dodatkowe punkty wizerunkowe, ale także istnieje duże prawdopodobieństwo zainteresowania mediów tego typu tematem.

57. Rozdawaj produkty do recenzji

Dobrym sposobem publicity jest rozesłanie swojego produktu do mediów branżowych, blogerów, prowadzących profile społecznościowe z pozdrowieniami i prośbą o recenzję. Bardzo często obdarowany w ten sposób bloger lub blogerka odwdzięczają się recenzją lub choćby krótka informacją o dostarczonym prezencie. Dzięki temu informacja o produkcie dostaje się do zupełnie nowych społeczności.

58. Dbaj o estetyczne opakowanie

Wbrew pozorom opakowanie może mieć duże znaczenie dla twojego wizerunku. Ciekawe pomysły w tym temacie mogą być motorem napędowym pozytywnego wizerunku. Wymyśl nietypowy kształt swoich opakowań, dostosuj kolor do produktu i odbiorcy, zainteresuj go nietypowymi symbolami. To wszystko może przełożyć się na udostępnianie informacji o produkcie przez użytkowników.

tabp-swerty

59. Dziel się opiniami klientów

Otrzymałeś pozytywne recenzje od swoich klientów? Podziel się nimi! Warto stworzyć osobne miejsce na stronie na materiały tego typu. Jeśli masz możliwości to nakręć filmik z pozytywnymi wypowiedziami twoich klientów. Upubliczniaj takie treści na swoich kanałach społecznościowych i czekaj na wzrost zainteresowania marką.

60. Współpracuj z blogerami

Blogerzy odgrywają coraz ważniejszą rolę w dzisiejszym świecie. Tworzą własne społeczności, osiągają olbrzymie zasięgi jeśli chodzi o rozprzestrzenianie się treści. Stąd warto nawiązać współpracę z odpowiednio dobranymi do naszych celów blogerami. Współpraca ta może mieć tradycyjną formę artykułu sponsorowanego, ale także można zastosować model długotrwałej współpracy opartej np. na zyskiwaniu udziałów w firmie.

33 RODZAJE WSPÓŁPRACY Z BLOGERAMI >

 

61. Stwórz spójny wizerunek dla wszystkich kanałów

Bardzo ważnym jest by oblicze firmy jakie prezentujemy światu było spójne dla wszystkich kanałów komunikacyjnych. Stąd lepiej nie zatrudniać jednej osoby do prowadzenia profilu na Facebooku, a drugiej do działań na Instagramie. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że nie zdarzą się niechciane wpadki związane z rozbieżnością w wizerunku.

62. Wspieraj akcje dobroczynne

Wspieraj różnego rodzaju akcje dobroczynne. W tym punkcie mowa jest nie tylko o wsparciu finansowym lecz także o zaangażowaniu fizycznym w organizację czy przebieg akcji. Posprzątaj śmieci w pobliskim lesie, napraw kładkę na ścieżce rowerowej, odwiedź weteranów wojennych. W ten sposób zbudujesz pozytywny wizerunek wokół swojej działalności.

Rozdawanie

63. Działaj charytatywnie

Działania charytatywne to dobry sposób połączenia przyjemnego z pożyteczny. Pomagając innym po części pomagasz też sobie. Udział w tego typu akcjach można wykorzystać do celów wizerunkowych, zaakcentowania wartości firmy czy nawiązywania nowych kontaktów.

64. Program lojalnościowy

Opracuj własny program lojalnościowy. Warto by w ramach tego programu znalazły się podarunki dla najbardziej wiernych klientów. Kupony rabatowe, gadżety, dodatkowe możliwości. Działania tego typu wzmocnią twoją więź z klientem i poprawią twoją wiarygodność.

65. Stwórz własne nagrody

Jeśli masz taką możliwość zadbaj o stworzenie własnych nagród. Jeśli działasz w branży odzieżowej stwórz nagrody dla najlepiej ubranych. Jeśli sprzedajesz płyty stwórz nagrodę dla najpopularniejszego artysty według twojego serwisu. Nagrodzone osoby często dzielą się informacją o zdobytym tytule. W ten sposób zyskujesz rozgłos niskim kosztem.

66. Sponsoruj drużyny i wydarzenia

Gdy mowa o sponsoringu większość przed oczami ma olbrzymie sumy. Jednak nie musisz od razu sponsorować Manchasteru United. Pomyśl czy poprzez swoją działalność nie możesz wspomóc jakiejś drużyny lub wydarzenie. Produkujesz koszulki? Podaruj je reprezentacji Polski bezdomnych. Sprzedajesz materiały budowlane? Zbuduj scenę na najbliższy festiwal piosenki. W ten sposób zyskasz rozgłos i uznanie.

67. Rozdawaj próbki przed zakupem

Wprowadź możliwość zamówienia próbki twojego produktu. Wielu ludzi lubi sprawdzić właściwości produktu zanim dokona zakupu. Dzięki darmowym próbkom, darmowym konsultacjom powinni uzyskać interesujące ich informację. Rozdawanie tego typu rzeczy można połączyć np. z obligatoryjnym zapisaniem się do newslettera co pozwoli także poszerzyć bazę na potrzeby email marketingu.

Marketing lokalny

68. Zostaw ulotki w lokalach

Jeśli mowa o marketingu lokalnym to warto zainteresować się rozprowadzeniem ulotek, folderów po lokalach użytku publicznego. Zajmujesz się serwisowaniem komputerów? Może warto zostawić ulotki w sklepie sprzedającym akcesoria elektroniczne. Prowadzisz portal z recenzjami filmów? Zostaw informację na swój temat w pobliskich kinach i wypożyczalniach.

69. Bierz udział w lokalnych wydarzeniach

Wyszukaj wydarzenia mające miejsce w twojej okolicy. Sprawdź czy są one w jakiś sposób powiązane z twoją działalnością. Już sama twoja obecność na tego typu eventach może znaczyć wiele. Buduje się w ten sposób świadomość marki, nadaje wiarygodności. W ten sposób klienci wiedzą, że jesteś zaangażowany w sprawy lokalnych społeczności, wiedzą, z kim mają do czynienia.

70. Kampania door-to-door

To stary i sprawdzony sposób na kampanię lokalną. Nie generuje on dużych kosztów lecz jest mocno czasochłonny. Jednakże, w wielu przypadkach może okazać się zaskakująco owocny. Kampania door-to-door to dla nie znających tego sformułowania po prostu swojego rodzaju akwizycja, przy pomocy której reklamujemy swoją markę lub produkty.

71. Oklej samochód

Kolejny bardzo prosty sposób, znany większości lecz mimo to warty wspomnienia. Oklejenie samochodu logiem firmy, danymi kontaktowymi i prostymi informacjami o oferowanych usługach/produktach jest bardzo efektywne w wymiarze lokalnym. Metoda ta nie nadaje się oczywiście do każdego rodzaju biznesu, trzeba podchodzić do tematu z głową i rozwagą, by nie narazić się na śmieszność.

Inne

72. Marketing partyzancki

Marketing partyzancki, z angielskiego guerilla marketing to forma marketingu zbliżona do marketingu wirusowego, polegająca na promowaniu dóbr i usług za pomocą niekonwencjonalnych technik, w zależności od grupy docelowej, jak np. napisy sprayem na murach prezentujące daną markę czy vlepki. Działania tego typu rekomendowane są przede wszystkim przy biznesie nastawionym na młodego klienta, zajmująca się niszowymi produktami dla specyficznych grup społecznych.

464bfd83b05db2e77cafccaaeac41557

73. Telemarketing

Znany wszystkim telemarketing to także jedna z tańszych form działań marketingowych. W erze darmowych rozmów, komunikatorów internetowych, wideokonferencji koszty takiego przedsięwzięcia są bliskie zeru. Skuteczność tego typu kampanii jest jednak bardzo różna. Wiele w tym przypadku zależy od oferowanych przez ciebie produktów, bądź usług.

74. Marketing partnerski

Marketing partnerski oznacza tworzenie, utrzymywanie oraz umacnianie dobrych relacji z klientami i innymi zewnętrznymi partnerami firmy. Można mówić o trzech zasadniczych sposobach kreowania wartości dla klienta. Pierwszy sposób polega na zapewnianiu klientom głównie korzyści finansowych.
Drugi sposób polega na oferowaniu klientowi tzw. korzyści społecznych. Trzeci sposób kreowania wartości w marketingu partnerskim polega na budowaniu związków strukturalnych między firmą i jej klientami, poza dostarczaniem im korzyści finansowych oraz społecznych. Nie sposób opisać wszystkich aspektów tej metody w tym artykule, po więcej informacji zapraszamy do innych materiałów na naszym blogu.

75. Dystrybucja ulotek

Kolejna bardzo popularna, znana zdecydowanej większości forma marketingu i promocji. Tutaj także uwagę przyciąga bardzo niski koszt tego typu operacji. W zasadzie całość kosztów sprowadza się do wydrukowania odpowiedniej ilości ulotek i zapewnieniu osoby/osób do ich rozprowadzenia. W porównaniu do wielu innych form promocji koszty akcji dystrybucji ulotek są jedynie ułamkiem.

6 Komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>