Ikona pozwalająca na zamknięcie transakcji to niezwykle ważny element naszego systemu sprzedaży. Wezwanie do akcji (Call to Action) to mały fragment całej mozaiki, ale niezwykle istotny. Dlatego niezwykle ważne jest to, aby nie popełnić żadnego błędu. Z tego powodu CTA musi być wykonane niezwykle dobrze. Na szczęście są sprawdzone metody jak to zrobić.

Warto zwrócić uwagę, że zastosowanie CTA w mailingu lub social media potrafi zwiększyć współczynnik kilkalności (Click through rate) nawet o 158%. Jeżeli chcemy, aby nasz CTA był skuteczny – należy sprawić, żeby był on jak najlepszy. Oczywiście – jak zwykle, diabeł tkwi w szczegółach i to właśnie na nich należy się skupić.

  1. Nasz przycisk musi wyglądać tak, żeby było wiadomo, że da się w niego kliknąć. Wydawałoby się, że jest to oczywiste. Nie zmienia to jednak faktu, że nie wolno o tym zapomnieć. Dlatego dobrze wspomnieć o tym na samym początku. Przycisk, który od razu wygląda na klikalny – zwiększa swoją efektywność oraz komfort użytkownika.

No dobrze, ale jak konkretnie ma wyglądać?

– kontrastujący kolor,

CTA-infographic

źródło:wishpond

– tekst na samym przycisku powinien byc jednoznaczny np. „Kliknij mnie”,

– powinien być otoczony jasną przestrzenią, tak aby był łatwo zauważalny,

– powinien mieć prostokątny lub lekko zaokrąglony kształt,

– koniecznie musi mieć jednoznacznie zarysowane granice.

Warto również, aby inne przyciski były wyraźnie mniej widoczne. To znaczy, jeżeli CTA jest wyrazisty i kontrastujący, to inne przyciski powinny się w większym stopniu zlewać z tłem. W ten sposób wyrazimy jakiego działania oczekujemy, a tym samym zachęcimy klienta do nomen omen działania.

  1. Jednoznacznie określ co się stanie, gdy klient naciśnie CTA. Internet jest miejscem pełnym różnego rodzaju śmieci. Dlatego użytkownicy bywają ostrożni w klikaniu byle czego – w obawie dokąd zaprowadzi ich dany przycisk. Dlatego Twój przycisk powinien być tak zaprojektowany i umieszczony, żeby klient wiedział czego może się spodziewać. W zdecydowany sposób zwiększy to jego klikalność.
Zobacz również :  Sztuczki marketingowe - 70 wskazówek i chwytów do wykorzystania w twoim e-sklepie

 

CTA-e-obuwie-bloomboard

  1. Umieść przycisk w odpowiednim miejscu ekranu. To bardzo ważne. Pewne miejsca są częściej klikane, inne mniej. Z tego względu należy odpowiednio wybrać. Zwykle jest to miejsce przesunięte na lewo oraz w górę od środka ekranu. To zwykle tam klienci najpierw patrzą oraz najczęściej klikają. Z tego powodu, jeżeli umieścimy nasz CTA właśnie w tym miejscu, to będzie on łatwiej zauważony oraz bardziej prawdopodobnie kliknięty.

Oczywiście – nie rób tego za wszelką cenę. Jeżeli przycisk CTA miałby w tym miejscu dużą konkurencję, to ustaw go tak, by jej nie miał. Najważniejsze to dokładnie to przemyśleć oraz podjąć optymalną decyzję umiejscowioną w całościowym kontekście Twojej strony.

  1. Rozmiar ma znaczenie. Przycisk nie może być ani za duży, ani za mały. Musi być taki o – w sam raz. Większy przycisk to większa łatwość w kliknięciu, łatwiej go zauważyć oraz sugeruje, że tego typu przycisk jest ważniejszy niż reszta.

 

CTA-bloomboard

Należy jednak pamiętać, że jeżeli będzie za duży — to zacznie zaburzać kompozycję naszej strony, obniży komfort przebywania na naszej stronie, a tym samym sprawi, że jego efektywność spadnie. Dlatego należy zachować umiar i nie zapominać, że przycisk CTA jest częścią większej kompozycji.

  1. Używaj tak zwanych „power words”. Jeżeli przycisk CTA będzie w swojej treści zawierał takie słowa jak „darmowy”, „wolny”, „nowy”, „natychmiast” etc. wtedy będzie dużo bardziej atrakcyjny dla Twoich klientów. Po prostu tym bardziej zwróci na siebie uwagę.|

Tego typu słowa należy dobierać z ostrożnością oraz rozwagą ze względu na to, że w zależności, jakich użyjemy – znacznie wpłyniemy na efektywność całego przycisku.

 

CTA-słowo-kluczowe-bloomboard

Zbiór najlepszych słów używanych w CTA 

 

  1. Tekst zawarty w przycisku CTA powinien standardowo ograniczać się do maksymalnie 5 słów. Nie jest to zasada, której nie wolno złamać – czasami tekst składający się z 6 lub 7 słów będzie skuteczny. Należy jednak pamiętać o tym, że 5 słów to optymalna liczba i należy się starać do niej dążyć. Oczywiście jak zwykle – pamiętając o szerszym kontekście.
Zobacz również :  Zbiór 22 najciekawszych infografik dla branży e-commerce cz.1

 

7.Otocz przycisk CTA pozytywnymi emocjami.

Prosty przykład:

Otoczenie: Oglądaj w dowolnym miejscu

CTA: Dołącz za darmo przez miesiąc

netfix-CTA-bloomboard

Jest to rzecz jasna, bardzo prosty przykład. Nie trzeba ograniczać się do jednego zdania. Jednak najważniejsze jest to, że tego typu pozytywne otoczenie zostanie podświadomie zapamiętane przez naszego użytkownika, a więc zwiększymy jego ochotę do podjęcia decyzji o kupnie.

  1. Wolna przestrzeń. No właśnie – jeżeli pozwolimy, aby nasz przycisk CTA posiadał sporo wolnej przestrzeni dookoła siebie, sprawimy, że będzie zdecydowanie łatwiej go zauważyć. To bardzo prosta zasada, która ma szerokie zastosowanie przy projektowaniu wszelkich stron internetowych – warto zdecydować się na rozsądny minimalizm. Sprawia on, że wszystko jest jasne i przejrzyste, a tym samym przyjemniejsze dla oka.

 

CTA-button-bloomboard

  1. Jeżeli nie chcesz zostawić wolnej przestrzeni, bo np. z jakiegoś powodu nie pasuje to do koncepcji Twojej strony internetowej – możesz, zamiast tego umieścić zdjęcie swojego produktu ponad przyciskiem. Przy wielu produktach tego typu metoda się sprawdza, dlatego warto ją przetestować. W przypadku niektórych branż potrafi podnieść stopę konwersji nawet o 30%.

 

fitbit-CTA-bloomboard

  1. Nie klikaj mnie. To jedna z mniej oczywistych metod, dlatego zaserwowana na samym końcu. Zamiast napisać cokolwiek o klikaniu lub stworzyć jakieś chwytliwe hasło – możemy po prostu napisać w ramach przycisku CTA „Nie klikaj mnie”. Jest to metoda, która posiada swoją skuteczność.

Należy jednak pamiętać, że bazuje ona na negatywnych emocjach. Tak jak wszystkie metody opierające się o negatywne emocje posiada ona swoje wady i należy je stosować w odpowiednim momencie. Jeżeli nie czujesz tej metody – pozostań przy tych tradycyjnych.

Podsumowując – działaj rozważnie. Zastosowanie tych porad pozwoli Ci zoptymalizować przycisk CTA, należy jednak pamiętać o tym, aby myśleć samodzielnie, brać pod uwagę sposób, w jaki skonstruowana jest cała strona internetowa, kto jest naszym odbiorcą, należy wczuć się w to, czego potrzebuje, jakie są oczekiwania oraz brać pod uwagę specyfikę swojej branży.

Zobacz również :  Black Friday Marketing - przykłady i pomysły na ciekawe akcje w internecie

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>